אל"מ ד"ר רונן איציק: כך נתמודד מול הטילים של חיזבאללה ואיראן

אל"מ ד"ר רונן איציק מתנועת 'הביטחוניסטים' ישב לשיחה עם שניאור ובר על המצב בצפון, דרכי ההתמודדות עם החיזבאללה, ועל המצב הפוליטי בארץ

אל"מ ד"ר רונן איציק בשיחה עם שניאור ובר. צילום מסך מתוך יוטיוב

אלוף משנה ד"ר רונן איציק, מפקד חטיבת הראל לשעבר, התארח באולפן 'כור ההיתוך' לשיחת עומק מאלפת עם שניאור ובר על החזית הלבנונית שמתחממת, הישגי המלחמה בעזה, הקיצוצים ביחידות המתמרנות בצה"ל והפגיעה בכוחות היבשה, התפיסה הביטחונית בצבא, וסכנת השסע החברתי בישראל.

במהלך הריאיון עם אל"מ (מיל') ד"ר רונן איציק בפודקאסט "כור ההיתוך", נידונו מספר נושאים חשובים הנוגעים להתמודדות של ישראל מול האיומים של חיזבאללה ואיראן, בהקשר למלחמה בעזה ולמצב בצפון הארץ. ד"ר איציק, בעל ניסיון רב בפיקוד צבאי בשתי הזירות, מביע ביקורת חריפה על ההתנהלות של ישראל ומזהיר מפני סכנות חמורות.

הראיון עם ד"ר איציק מציג תמונה מורכבת של המצב בישראל מול חיזבאללה ואיראן. איציק מציג ביקורת נוקבת על ההתנהלות של ישראל בעזה ובלבנון, ומזהיר מפני הסכנות של חוסר ההיערכות והיעדר עומק אסטרטגי. הוא קורא למנהיגות הפוליטית להתעשת ולהפעיל שיקול דעת אחראי, לצד פעולה צבאית אפקטיבית שתשיג את היעדים הרצויים.

 

ההישגים הצבאיים בעזה

איציק מציין כי למרות משך המלחמה הארוך בעזה (שמונה חודשים), צה"ל השיג הישגים משמעותיים. לדבריו, הזרוע הצבאית של חמאס הושמדה הן בצפון הרצועה והן במרכז, והושגה פגיעה משמעותית בתשתית הצבאית של חמאס. הוא מדגיש את ההישגים הטקטיים של צה"ל, כמו פגיעה קשה במנהרות ובכוח האדם של חמאס, אך מציין שהאתגר האמיתי הוא תרגום ההישגים הצבאיים להישגים אסטרטגיים.

האפשרויות העומדות בפני ממשלת ישראל

איציק מציג שלוש אפשרויות להתמודדות עם המצב בעזה:

  1. הסכם: איציק דוחה אפשרות זו, בטענה כי כוחות בינלאומיים לא יעצרו את התעצמות חמאס. הוא מציין את הכישלון של יוניפי"ל בלבנון כדוגמה למגבלות של מעורבות בינלאומית.
  2. שליטה צבאית: איציק מציע לבנות קו הגנה חזק שימנע כניסה ויציאה חופשית מהרצועה, לצד פעילות התקפית שתפגע ביכולת התעצמות חמאס.
  3. נסיגה: אפשרות זו לדעתו תוביל לתרחיש דומה לזה בלבנון – התעצמות אויב לאורך שנים והגברת הסיכון.

ההתמודדות עם איום חיזבאללה

איציק טוען כי הנוכחות הצבאית בלבנון הייתה חיונית, גם אם לא מנעה את התעצמות חיזבאללה. הוא מדגיש את הקשיים בהגנה מפני התקפה ישירה של חיזבאללה, בעיקר בשל היעדר עומק אסטרטגי בלבנון, מה שהוביל לנסיגה בשנת 2000. איציק מציין את היכולות המתקדמות של חיזבאללה, כולל יכולת לתקוף יישובים בגליל, ומזהיר מהסכנה של היעדר מרווח טעות מול איום קיומי.

הטילים והרקטות

איציק סבור כי ישראל בנויה היטב להתמודדות עם טילים ורקטות. הוא מציין את זמן ההתרעה, יכולות המיגון ומערכות ההגנה כגורמים משמעותיים במניעת אבדות בנפש. עם זאת, הוא מדגיש כי האיום של טילים מדויקים הוא משמעותי, אך טוען כי ישראל אינה נמצאת במצב של כישלון מוחלט מולו.

השביעי באוקטובר

איציק מותח ביקורת חריפה על ההתנהלות של ישראל בטרם השביעי באוקטובר. לדבריו, הייתה רשלנות בהיערכות הגנתית וחוסר הבנה של כוונות חמאס. הוא מציין את הקיצוץ ביחידות התמרון כגורם משמעותי לכישלון, וטוען כי התפיסה של צה"ל התבססה על אש מדויקת לטובת התמרון, דבר שלא התגלה כיעיל.

הדילמה מול חיזבאללה

איציק מזהיר מפני הסכנה של התמודדות עצמאית של ישראל מול חיזבאללה ואיראן. לדבריו, האירוע המרכזי במלחמה יהיה איראן ויש לחתור לפגיעה קשה במדינה זו. הוא מציע לתקוף את חיזבאללה בצורה חזקה וממוקדת, אך לא באופן שיכלול תמרון קרקעי נרחב.

המצב הפוליטי

איציק מעביר ביקורת על המצב הפוליטי בישראל. לדבריו, המנהיגות הלאומית נמצאת במקום לא טוב והתנהלות פוליטית פופוליסטית מונעת מאיחוד כוחות ומריכוז מאמצים. הוא קורא למנהיגות הפוליטית להתנהג באופן אחראי ולשים את הצרכים של המדינה מעל כל שיקול אחר.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *