צה"ל מסתמך על ה-INSS ומוותר על הניצחון

בכירי ה-INSS טעו לכל אורך הדרך, וגם לאחר שהקונספציה התפוצצה להם בפנים, ממשיכים לקדם את אותם רעיונות כושלים. הפיקוד הבכיר בצה"ל ממשיך להסתמך עליהם ולחפש פתרונות "ריאליים"

פאנל של המכון למחקרי ביטחון לאומי. צילום מסך מתוך יוטיוב

"המכון שם לו למטרה להשכיל, להשפיע ולשרת, כגוף עצמאי ובעל קול ברור, את מקבלי ההחלטות בדרגים הגבוהים ביותר בישראל ומחוצה לה."

"המכון מעניק את שירותיו לגורמים צבאיים וממשלתיים בכירים ולאסטרטגים עצמאיים במסגרת תדרוכים סגורים, הדמיות וייעוץ. ראש המכון נפגש בקביעות עם ראש הממשלה, הנשיא, שר הביטחון, הרמטכ"ל ואחרים."

המשפטים הללו לקוחים מתוך אתר המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אודות המכון. אין לתאר עד כמה המשפטים הללו מדויקים.

ה-INSS היווה במשך השנים האחרונות את המקור הרעיוני המרכזי שעמד בבסיס תפיסת הביטחון של מדינת ישראל. ראשיו התבטאו לא פעם על כך שהמלחמות הגדולות אחרינו ושהסיכוי להפתעה מצד חיזבאללה או החמאס נמוך מאוד. עם חתימת הסכם הגז ב-24 באוקטובר 2022 פרסם המכון את ההודעה הבאה: "מצב של win-win – כך ניתן לסכם את ההסכם בין ישראל ולבנון, חרף הביקורת הרבה שהוטחה נגדו. ההסדר הימי אמנם מבטא פשרה, אך הוא משרת את האינטרסים של שתי המדינות, והכי חשוב – אינו פוגע ואף תורם לביטחון הלאומי של ישראל."

בתאריך 16 במאי 2024 התפרסם מחקר עיתונאי בעיתון ישראל היום "שאלת מחקר: מה חלקו של המכון למחקרי ביטחון לאומי, ה־INSS , בקונספציה שהובילה ל־7 באוקטובר?". שווה לקרוא את המחקר ולהבין לעומק עד כמה לקיבעון המחשבתי ששורר במכון חלק בתדלוק הקונספציה.

נראה כי אין גוף שניתן לחתום עליו על העיוורון הקולוסאלי שאחז בכל מערכות הביטחון, כמו ה-INSS. השאלה המרכזית היא כיצד יתכן שהמכון שמזוהה כל כך עם הקונספציה שהתרסקה ממשיך לעצב את עתידנו?

לאורך כל חודשי הלחימה אנשי ה-INSS נמצאים בכל מקום. מייעצים לשר הביטחון, לצה"ל למשרד ראש הממשלה, למי לא? עם התודעות שהכזיבו וכשלו ב-7 באוקטובר הם ממשיכים לעצב את המלחמה, את תוצאותיה ואת היום שאחרי. מה עומד בבסיס התפיסה של אנשי המכון ומדוע הם מובילים את כולנו להפסד צורב?

הבסיס התפיסתי של אנשי המכון נשען על תפיסת עולם לפיה תם עידן הערכים המוחלטים והוודאות האידאולוגית ועל ידי פעולות שונות ניתן לעצב מחדש ערכים ואידאלים. כך גובשה על ידי אנשי המכון קונספציה, תפיסת ביטחון, לפיה על ידי פעולות צבאיות ויצירת אינטרסים ניתן להשקיט את התפיסה הרצחנית שעומדת בבסיס ארגוני הטרור. על ידי יצירת מערך הגנתי איכותי ומשוכלל, סבבי תגובה מוגבלים שישמרו את ההרתעה, מנגנון תמרוץ שיחזק את שאיפות השלטון של החמאס או חיזבאללה (כסף ופועלים או הסכם גז), ושורה של לחצים בינלאומיים חיצוניים, כך נפחית את הרצון של הצד השני לבצע מתקפות טרור ונשמר את השקט לאורך זמן.

הפתרון "הריאלי" של ה-INSS היה מושלם, עד שהוא קרס והתפוצץ בשבעה באוקטובר. הבעיה היא שאנשי המכון לא שינו את עורם.

אנחנו קוראים למערכה הנוכחית מלחמת חרבות ברזל, אבל אם להודות על האמת, למעט המתקפה בשבועות הראשונים של הלחימה, ברוב שלבי המערכה מה שראינו הוא איננו מלחמה. צה"ל מנהל מבצע מוגבל. בעוצמה חזקה מאוד אבל מוגבל מאוד מבחינת תנועת הכוחות וההשפעה ארוכת הטווח.

מטרות המלחמה המרכזיות, כפי שהוגדרו על ידי הממשלה לצה"ל, היו מיטוט שלטון החמאס והסרת האיום על אזרחי ישראל מרצועת עזה לשנים ארוכות. צה"ל לא קרוב להשגת היעדים הללו. לא כי הוא איננו מסוגל, אלא כי תוכנית הלחימה לא מכוונת כלל להשגת היעדים הללו. כיום ברור שהפעולה המתבקשת הייתה כיבוש מקביל של צפון, מרכז ודרום הרצועה. ברור שהפעולה הקריטית של כיבוש מרחב ציר פילדלפי שהגיעה בסוף הלחימה הייתה אמורה להיות בתחילתה. אפילו עבור יעד נוסף שהוגדר לצבא, של הבאה לשחרור החטופים, הכיבוש של מרחב ציר פילדלפי בשלבים הראשונים של הלחימה היה קריטי.

במבט לאחור, לאחר כמעט 9 חודשי לחימה, ברור לכולם שמשהו לא עבד טוב בשיטת העבודה של צה"ל ברצועה. יש אמירה רווחת בין קציני המערך הלוחם בדרגי אל"מ ותא"ל שאם ישחררו את הפיקוד הבכיר של צה"ל לחודש של חופשה, עד שהם יחזרו, החברים בשטח כבר ינצחו את המלחמה. ניהול המלחמה מהקריה לא מספק את הסחורה.

הצמרת של מדינת ישראל טעתה פעם אחת כאשר הקשיבה לאנשי ה-INSS בבניית תפיסת ביטחון שכשלה לחלוטין. הצמרת של מדינת ישראל טעתה פעם שנייה כשהיא הקשיבה לאנשי ה-INSS בתכנון ובביצוע של המערכה הנוכחית. נשאלת השאלה מדוע הצמרת של מדינת ישראל ממשיכה בטעות ונותנת לאנשי ה-INSS "הריאליים" לעצב את היום שאחרי ברצועת עזה.

כאשר ראש הממשלה ענה בריאיון בערוץ 14 לשאלה על אפשרות של הקמת ישובים יהודיים ושליטה של מדינת ישראל ברצועת עזה שזה "לא ריאלי", זו איננה פליטת פה. הוא יכל לענות אחרת. זהו השיח שקיים במערכות הביטחון. זהו השיח של ה-6 באוקטובר, לפיו מי שאיננו בגישה הנכונה הוא פשוט "לא ריאלי". כך משתיקים דעות אחרות, גישות ונקודות מבט שונות. כך מנתבים את כל המערכת לפתרון האחד, "הנכון" וה"ריאלי".

אנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית. בלחימה עד עכשיו, גם אם יכלה להתנהל אחרת, הגענו ללא מעט הישגים. ההתייצבות על ציר נצרים עם פרוזדור רחב, יציב והרמטי זהו הישג משמעותי. עכשיו אסור לאבד אותו. יש להוציא בשקט ובשיטתיות את האזרחים שעוד נותרו במרחב מצפון לציר נצרים. אסור שהסיוע ההומניטרי יסופק עוד בשטח זה. מי שרוצה לקבל סיוע הומניטרי שיעבור דרומה. מי שנשאר, בחזקת מחבל. את צפון הרצועה צריך בסבלנות ובשיטתיות למגר ממחבלים בתהליך שייקח מס' חודשים. אבל צריך שיהיה ברור שלשטח הזה לא יחזרו עזתים לעולם. העזתים ישלמו באבדן של שטח משמעותי. זו המשמעות של ניצחון.

אבל זה לא הולך לשם. כרגע צה"ל, שר הביטחון והמל"ל, שנשענים על אנשי ה-INSS, דוחפים בכל הכוח לכיוון השני.

אנשי ה-INSS ה"ריאליים" מחפשים את הגורמים שייקחו אחריות על צפון הרצועה. הם לא רוצים ניצחון. הם עדיין חושבים שאם הם יעשו כמה פעולות הם ישנו את האידאולוגיה ועולם הערכים הרצחני של העזתים. נביא כוחות שיטור במיקור חוץ והשקט והשלום ישררו. רק לי יש תחושה של דה-ז'ה-וו?

אנשי ה-INSS בכל מקום, הם ממשיכים להוביל אותנו באותה פרדיגמה עם אותן קונספציות שגויות, השאלה היא מי יעצור אותם?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. המזימה הייתה לאפשר לחמאס הישג קטן. גלאנט הנרפה והחלש הצטרף למורדים שאיימו בשביתה איטלקית. הקליקה המורדת לא עדכנה את ראש הממשלה. בוגרי וקסנר הביתה, הורדה בדרגה ומי שפעל בזדון למעצר. לאחר תקיפת היפנים בפרל הרבור, היה חשש שגנרל קימל יתאבד. גם לדוד אלעזר הוצמדו שני קציני מילואים על מנת שלא יפגע בעצמו. הרצי הלוי גורר רגליים לאורך כל המלחמה (שוב הוא ממשיך במרי במקום להתפטר), לאחר שהוא נרדם טוב לפני הטבח. הוא גם ממנה את מי שלא מתאים. הוא לא מונע את השתוללות הפצרית. ברקע מלחמה קשה עם לבנון.
    הדיון בהארכת מעצר של החייל ש׳׳רצח מחבל נוח׳בה׳׳ יתקיים היום ב9:15 בבית משפט השלום בת המחבלים רצחו, אנסו, כרתו איברים ליהודים בעודם בחיים, שרפו יהודים, אפו תינוקות בתנור למול הוריהם, כרתו ראשים אם טוריה, כרתו אצבעות עם גרזנים, עקרו אוזניים עם פלייר כדי לקחת טבעות ועגילים. את היועצת של גדעון מעניין רק לתת להם ויטמינים.
    צו איסור פרסום על חייל שהרג נוחבה בשמחת תורה. מדוע המושחתים בפרקליטות ובגיבוי משפחות הפשע נלחמים: / מאוד פשוט החייל היה שם בין הראשונים וחייבים להשתיק אותו בכל מחיר. כשלונות של המערכת ובמקרה הגרוע על משתפי פעולה (בוגדים).

  2. כל הסבר על פרדיגמה שגויה או קונספציה שקרסה עושה חסד עם אותם מומחים מטעם עצמם ב-INSS. גם הסבר מבוסס על אידאולוגיה הוא הסבר שקרי מעיקרו. כאילו הם באמת רוצים בטובת עם ישראל שחלקו הגדול מרוכז היום על שטח קרקע מצומק. הרי מאז אוסלו גם הם רואים את קולות ההתמוטטות של החזון שלהם כמו כל עם ישראל. אז מה נותר להם לעשות כדי לשמר ולהצדיק את הקיום שלהם? להמשיך באותה דרך.
    לכן ההסבר היחיד המתקבל על הדעת הוא הדחף הבלתי-נגמר של אותו מכון והמומחים מטעמו לכוח ושליטה. מצידם הם מנצחים בכל דרך. אם החזון יצליח, הם ניצחו. ואם לא יצליח, יש להם לאן לברוח ואת מי להאשים בברדק שהם גרמו לו. לפחות כך הם חושבים.
    ואין שחיתות מוסרית גדולה מזה.

  3. לפני השאלה ״מי יעצור אותם?״, צריך לתהות ״איזה בכיר יעז בכלל להפנות אליהם אצבע מאשימה?״.
    נכון לעכשיו נראה שכל האצבעות מופנות או לדרג הצבאי או למדיני. בעוד הדרגים המייעצים והמשפטיים יוצאים בריח ורדים וחבל שכך.

    1. הדרג המדיני חופשי להפסיק להקשיב להם,
      לפי המאמר זה לא קורה, וזאת השאלה.

      עצות מסוכנות הן מסוכנות אם מקשיבים ופועלים לפיהם!

  4. לשאלה מי יעצור אותם, אין צורך להשיב.
    מאחר ואינם חלק ממנגנון הרשמי של מדינת ישראל, התשובה הנכונה היא להעמיד אותם במקומם ולמנוע מהם להיות חלק בקבלת ההחחלטות. כיועצים, תנו עצה. תתאים, ניעזר בעצתכם. לא תיראה לנו, נבחר דרך אחרת.
    נקודת התורפה, להבנתי, נמצאת במקום אחר. ראשי מערכת הביטחון חלשים ונוח להם להישען על קביעות של אחרים. החלפת ההססנים בסוסי קרבות נמרצים תהיה התשובה הנכונה לשאלה.

  5. מדהים ועצוב להשוות את הבלימה של תפיסת המשפט שעוצבה בידי פורום קהלת בנימוק שאין לה הסכמה רחבה למול אימוץ תפיסת הבטחון שעוצבה בידי הINSS למרות שגם הוא מייצג טווח דעות מאוד מצומצם במפה הפוליטית.

  6. קצת לא ברור לי למה אתה לוקח עמדה של INSS ומעמיד במקומה עמדה קיצונית אחרת? בגלל שהם חושבים באופן ריאלי אתה צריך בכוונת מכוון לבחור דווקא באפשרות הכי פחות ריאלית מתוך צורכי נקמה או "ניצחון"? הרי ברור שאם אתה לא מגרש לפחות מיליון עזתים מהרצועה נותרת עם 2 מיליון שכולם צריכים להידחס בדרום הרצועה. ככל שאתה מתעב את המילה הזאת, כן, זה לא ריאלי. אתה מייצר לעצמך את הקרקע למשבר הבא. מדוע אם לקחת את הקיצוניות השנייה ולא לבחור באפשרות המעשית והנכונה ביותר, ממשל צבאי של שנה שנתיים לייצוב המצב ברצועה. אין פתרון אחר, לא הפתרונות קסם של INSS ומנגד גם לא פתרונות הקסם מהצד השני.

  7. "השאלה היא מי יעצור אותם?"
    שאלה טובה, חשבתי לתומי שהפוליטיקאים מממשלת הימין אמורים לעשות את זה!
    המכון לא אשם, אלא מי שממשיך להקשיב לו על הגב של עם ישראל!
    ממליץ שתעשו כתבה על ראש הממשלה שלנו ועל מה המדיניות שהוא מקדם גם אחרי ה 7 לאוקטובר…
    מה דעתכם?

  8. המזימה הייתה לאפשר לחמאס הישג קטן. גלאנט הנרפה והחלש הצטרף למורדים שאיימו בשביתה איטלקית. הקליקה המורדת לא עדכנה את ראש הממשלה. בוגרי וקסנר הביתה, הורדה בדרגה ומי שפעל בזדון למעצר. לאחר תקיפת היפנים בפרל הרבור, היה חשש שגנרל קימל יתאבד. גם לדוד אלעזר הוצמדו שני קציני מילואים על מנת שלא יפגע בעצמו. הרצי הלוי גורר רגליים לאורך כל המלחמה (שוב הוא ממשיך במרי במקום להתפטר), לאחר שהוא נרדם טוב לפני הטבח. הוא גם ממנה את מי שלא מתאים. הוא לא מונע את השתוללות הפצרית. ברקע מלחמה קשה עם לבנון.
    הדיון בהארכת מעצר של החייל ש׳׳רצח מחבל נוח׳בה׳׳ יתקיים היום ב9:15 בבית משפט השלום בת המחבלים רצחו, אנסו, כרתו איברים ליהודים בעודם בחיים, שרפו יהודים, אפו תינוקות בתנור למול הוריהם, כרתו ראשים אם טוריה, כרתו אצבעות עם גרזנים, עקרו אוזניים עם פלייר כדי לקחת טבעות ועגילים. את היועצת של גדעון מעניין רק לתת להם ויטמינים.
    צו איסור פרסום על חייל שהרג נוחבה בשמחת תורה. מדוע המושחתים בפרקליטות ובגיבוי משפחות הפשע נלחמים כה חזק: מאוד פשוט החייל היה שם בין הראשונים וחייבים להשתיק אותו בכל מחיר. אחד החיילים הוא גם חובש והגיע ראשון לצוותי טקילה שנהרגו. הוא נכס לוועדת החקירה שבע"ה תקום ועד בעייתי לשב"כ שיכול לשפוך אור על מעשי השב"כ מספר שעות לפני תחילת הטבח. האם מישהו שיתף פעולה אם האויב. את זה הם מנסים להסתיר.
    מי סוחט את השב"כ ומה המשותף לאסור פרסום של פרשת המתחזה לכאורה מטעם השמאל עם הדודה המפורסמת, טענת טלי על פגישה לא תמימה בין ראש המוסד ושקמה, ועוד תאונה, בעבר: תאונה שבה נשרף התיק של רות דוד והמשך ביטול האשמות שלה. שב"כ ללא גבולות בשרות השמאל הקיצוני. רות דוד הייתה פרקליטות מחוז ת"א בזמן רצח רבין. אחרי רצח רבין, הרבה קבלו כוח ויכולים לשנות סדרי ממשל, לבטל תיקים, לתפור תיקים להקים מחלקה מיוחדת נגד מתיישבים בשב"כ וחלילה מלחקור המרדה והסתה וקריאה לסרבנות של מורדי קפלן… אבישי רביב, שמפניה, וכרמי גילון והמפעיל הראשי שמעון פרס יצאו גדולים מרצח רבין.
    בוגרי וקסנר תכננו מלחמת כוכבים והאויב מקס הלוחם בדרכים. קרן וקסנר שכנעה את מטומטמי אוסלו שצריך רק מגן ולא חרב.

    1. כולם חיילים של הפרוגרס(wok) בתחפושת קרן פורד בתחפושת קרן וקסנר כולם למדו אצלם ומחוייבים אליהם בנפשם

  9. ממש כמו פרשת קורח שהסית והדיח ברעיונות מחודשים אבל כושלים וזה העתיד של כולם המסורת תנצח תמיד ככה זה 3500 שנה וזה הלימוד העיקרי בלי מסורת אין יהדות ואין ארץ ישראל

  10. 1. גם אם הריוע לא מתנהל כפי שהיינו רוצים שהוא יתנהל, עדיין מדובר במלחמה ולא במבצע מוגבל. צה״ל נמצא הרבה יותר עמוק ברצועת עזה משהוא היה אי פעם בתמרונים קודמים (עופרת יצוקה וצוק איתן). נכון שיש ביקורת מוצדקת לגבי אופן הפעולה – למשל, לגבי אי אחיזה בשטח ואי כיבוש רפיח וציר פילדלפי בתחילת המלחמה – אבל בין זה לבין ״מבצע מוגבל״ ו-״הפסד צורב״ יש פער גדול מאוד. גם העניין שצהל עדיין לא קרוב להגשמת מטרות המלחמה שהרי כבר בתחילת המלחמה אינו רלוונטי באמת, שהרי כבר בתחילת המלחמה נאמר שיהיה מדובר במלחמה ארוכה מאוד. שוב אדגיש, שאני מסכים לגמרי עם ביקורות לגבי ניהול המלחמה, הקצב והעוצמה שלה, אבל מדובר במלחמה שאנחנו בתהליך של ניצחון שלה. תהליך ארוך, מורכב וקשה, אבל הניצחון הזה נמצא בהתהוות.
    2. ״הפיתרון״ של ה-INSS לא היה מושלם מעולם. הוא אכן קרס בשבעה באוקטובר, אבל הוא קרס בדיוק משום שהוא לא היה מושלם. ה-״פיתרון״ שלהם התעלם לחלוטין מהתרבות, הדת והאידיאולוגיה של החמאס ולא הבין ששום כסף או עבודה שבעולם לא יזיזו אותם מהמטרה שלהם של השמדת ישראל והעם היהודי. הקונספציה תמיד הייתה קיימת, פשוט שרק בעקבות השבעה באוקטובר התחיל פה שיח רחב מאוד לגבי הקונספציה; שיח שלא היה רחב מספיק, אם בכלל התקיים מחוץ לחוגים מצומצמים מאוד, לפני כן.
    3. למעט שתי הנקודות שלעיל, אני כמובן מסכים עם הקו המנחה של המאמר. התפיסה של ה-INSS הייתה ועדיין הינה תפיסה אסונית עבור מדינת ישראל; תפיסה שחייבים לעקור מהשורש ולהחליפה בתפיסה אחרת לגמרי. כזאת שלוקחת בחשבון את מה שהאויבים שלנו אומרים בריש גלי, אתה תרבותם, את דתם ואת האידיאולוגיה שלהם. ואת זה אפשר יהיה לעשות רק אם נתאחד ביחד ונפיץ את התפיסה הנגדית בצורה מספיק חזקה ועצמתית, שהיא תדחוק את הקונספציה אל מעבר לשוליים.

  11. הימין הלך לישון . אין הפגנות , אין עצרות תמיכה , אין כלום. השמאל התעורר ובועט בכל הכלים העומדים לרשותו , הימין ממשיך לנחור. איפה אם תרצו? עד כאן? רגבים? ישראל שלי? איפה כל התנועות החשובות של הימין ?