תשעה חודשים אחרי הטבח – אפס כתבי אישום נגד מחבלי הנוח'בה

תשעה חודשים ומאות מחבלים, ועדיין אין אפילו כתב אישום אחד נגד מבצעי הטבח מהנוח'בה. מדוע?

מחבל נוח'בה באחד מקיבוצי העוטף. צילום מסך

מאז פרצה המלחמה ב-7.10 נתפסו מאות מחבלי נוח'בה ונעצרו על ידי ישראל. מאז הם נחקרו ומוחזקים במתקני הכליאה השונים. אלא שלמרות הזמן הרב שחלף טרם הוגשו כתבי אישום נגד המחבלים הכלואים. זאת, בזמן שהפרקליטות כבר הספיקה לעצור ולחקור כמה ישראלים שנחשדו ברצח מחבלים ב-7.10 ולחקור התבטאויות של שרים בנוגע למלחמה בעזה.

החקירות של מחבלי הנוח'בה הסתיימו כבר מזמן, אז מדוע אין כתבי אישום? מדוע לא מתנהלים משפטים? התשובות לכך כנראה מצויות במישור המדיני והפוליטי ולא במישור המשפטי.

מתוך הבירורים שערכנו מתברר כי מספר שיקולים מעכבים את העמדתם לדין של מחבלי הנוח'בה. ראשית, מעבר לבחינה הפרטנית של כל מחבל ומחבל, איסוף ראיות ותיאורים של הפשעים הספציפיים בהם היה מעורב ישנם שיקולים כלליים הנוגעים לכלל התיקים ונשקלים באופן קבוצתי כמדיניות רחבה. בין היתר עולות שאלות לגבי סעיפי האישום בהם הם יואשמו, טיב הערכאה שתשפוט אותם וסוגי העונשים שהפרקליטות תדרוש. בנושאים הללו מתנהלת כעת עבודת מטה במשרד המשפטים וטרם גובשו המלצות.

מעבר לכך ניתן לשער כי ישנו גם שיקול הנוגע לחטופים וחשש של גורמים בישראל כי גזרת דין חמורה על מחבלי הנוח'בה עלולה להקשות על השלמת עסקה עם החמאס ולהביא לפגיעה בחטופים.

אם אלו אכן השיקולים – וכאמור משרד המשפטים נמנע מלהסביר זאת באופן רשמי – מדובר בשגיאה חמורה. תשעה חודשים הם פרק זמן ארוך דיו לגבש מדיניות ענישה ואכיפה בנושא פשעי המלחמה של ה-7.10, ואף ליישם את חלקם. השארת מעמדם של מחבלי הנוח'בה תלוי באוויר משאיר גם את שאלת השיפוט של מתקפת החמאס תלויה באוויר ומאפשרת פתח לספק למי שרוצה לפקפק בצדקת דרכה של ישראל. גם בהיבט ההרתעה – אחת ממטרות הענישה – יש כאן פגיעה היות ומחבלי הנוח'בה טרם באו על עונשם, מתקבל הרושם שישראל הססנית, אינה בטוחה בעצמה ולא נחושה בפעולתה.

אם במסגרת עסקה כזו או אחרת ישוחררו גם מחבלי נוח'בה, דבר שהוא שערורייה כשלעצמו, זה עדיין לא שיקול לא לגזור את דינם. במקרה של עסקה כזו, "מחירם" של מחבלי הנוח'בה אחרי הרשעה יהיה "יקר" יותר מאשר בלעדיה. כך שאם שיקולים עסקיים הם שמנחים את המדיניות, דווקא החמרת הענישה וזירוז ההליכים הם הפעולה הנדרשת.

 

ממשטרת ישראל נמסר:

חקירת אירועי טבח השבעה באוקטובר נחקרת בלהב 433 בשיתוף עם צה"ל, שב"כ ופרקליטות המדינה. החקירה עודנה מתנהלת ומטבע הדברים לא נוכח להרחיב אודותיה.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. המזימה הייתה לאפשר לחמאס הישג קטן. גלאנט הנרפה והחלש הצטרף למורדים שאיימו בשביתה איטלקית. הקליקה המורדת לא עדכנה את ראש הממשלה. בוגרי וקסנר הביתה, הורדה בדרגה ומי שפעל בזדון למעצר. לאחר תקיפת היפנים בפרל הרבור, היה חשש שגנרל קימל יתאבד. גם לדוד אלעזר הוצמדו שני קציני מילואים על מנת שלא יפגע בעצמו. הרצי הלוי גורר רגליים לאורך כל המלחמה (שוב הוא ממשיך במרי במקום להתפטר), לאחר שהוא נרדם טוב לפני הטבח. הוא גם ממנה את מי שלא מתאים. הוא לא מונע את השתוללות הפצרית. ברקע מלחמה קשה עם לבנון.
    הדיון בהארכת מעצר של החייל ש׳׳רצח מחבל נוח׳בה׳׳ יתקיים היום ב9:15 בבית משפט השלום בת המחבלים רצחו, אנסו, כרתו איברים ליהודים בעודם בחיים, שרפו יהודים, אפו תינוקות בתנור למול הוריהם, כרתו ראשים אם טוריה, כרתו אצבעות עם גרזנים, עקרו אוזניים עם פלייר כדי לקחת טבעות ועגילים. את היועצת של גדעון מעניין רק לתת להם ויטמינים.
    הטובים לטייח לשב"כ שפעל היטב ברצח רבין מייד מבקש צו איסור פרסום על חייל שהרג נוחבה בשמחת תורה. מדוע המושחתים בפרקליטות ובגיבוי משפחות הפשע נלחמים כה חזק: מאוד פשוט החייל היה שם בין הראשונים וחייבים להשתיק אותו בכל מחיר. אחד החיילים הוא גם חובש והגיע ראשון לצוותי טקילה שנהרגו. הוא נכס לוועדת החקירה שבע"ה תקום ועד בעייתי לשב"כ שיכול לשפוך אור על מעשי השב"כ מספר שעות לפני תחילת הטבח. האם מישהו שיתף פעולה אם האויב. את זה הם מנסים להסתיר.
    ראש השב"כ הגיע בדחיפות למטה השב״כ והקפיץ שני צוותי טקילה לעוטף בניגוד לנהלים ועם שיתוף פעולה של קצינת משטרה מהדרום שידעה על ההקפצה אבל בחרה לשתוק ולא להזהיר את הגזרה, כמו שראש השב״כ בחר לא לעשות, טלפון אחד למפקדת האוגדה והרבה פחות חיילים היו נשחטים, רק שיתכוננו… ראש השב״כ היה במטה וקיבל עוד סימנים ועדיין לא התקשר לראש הממשלה או הזהיר מידו בשטח עד לתחילת המתקפה. מדובר בפושע שחייב לתת הסברים ואחר כך להיזרק לכלא. שמעתם אותו ולו פעם אחת מגנה סרבנות. האם הוא בקש ולו פעם אחת מעצר מינהלי נגד רוצחי ראש הממשלה בפוטנציה.

    1. אמת הכל נכון זה מראה שהם רק חיילים טובים של קרן וקסנר ואהרון ברק שלצערינו ביבי משתף פעולה איתם ועם כל הפרוגרס הוא מנסה למנוע מלחמת אחים שברגע שהימין האמיתי יעלה לשלטון

    2. נראה שאתה תמים .
      יש אנשים במדינת ישראל שחסינים ל"וועדות חקירה " .
      אומרים שפעם מישהו הזהיר את פרס שהוא אולי "פועל בניגוד לחוק" ואולי יצטרך לתת הסברים , פרס פרץ בצחוק ….
      כל עוד השלטון בשלטון (בישראל יש "ממשלה" ו"כנסת " ויש ש ל ט ו ן השלטון עובד במקביל לממשלה ) .
      לא יחקרו אף אשם .
      ימשיכו לחקור חיילים גיבורים שמסרו נפשם ועמדו בפרץ , וימשיכו להרוס בתים של משרתי מילואים וימשיכו בתקשורת לדבר על "גיוס חרדים " כדי להסיט את דעת ה"קהל"

  2. רק מזכיר שעבר מספיק זמן כדי להתחיל לרדוף גיבורים יהודים שהגנו על המדינה ב7.10.

  3. מערכת המשפט הישראלית הכושלת במתן שרותי משפט לאזרחי ישראל דחפה את עצמה בכוח למה שהוא במפורש בתחום השיפוט הצבאי. היה צריך להקים בית משפט צבאי, שלו סמכויות רבות ודיני ראיות אחרים משל המשפט הישראלי.

  4. אני לא מצליח להבין מה בדיוק אתה רוצה, ולאן אתה חותר
    מה זה משנה אם המחבלים נמצאים במעצר/כלא ללא משפט או נמצאים במעצר/כלא עם משפט?
    למה חשוב לך כל כך שהרוצחים הללו יזכו לתשומת לב עולמית, ואפילו כבוד והערצה מרובם של האנטישמים (כמו דלאל מוגרבי)?
    למה אנחנו, לא המדינה אלא היהודים שגרים בה, צריכים לממן הליך משפטי, ולספק את תאוותם לחשיבות עצמית של הפרקליטים התובעים והשופטים, והסניגורים של המחבלים?
    למה אתה רוצה להעמיד בסיכון את מעט מפרקליטי התביעה שהינם ימנים אמיתים (מיעוט שבמיעוט מתוך סך כל עובדי הפרקליטות), שהם ומשפחותיהם ייאלצו לספוג התנכלויות מהעמליקאים ומהאירובאים, למשל כמו רעות בן חיים מובילת תנועת צו 9?
    מה אכפת לך שהמחבלים נמצאים כרגע בתנאים שמאפשרים "התפרצות קורונה", מבלי שהם יוכלו להדביק יהודים במהלך המשפט הפומבי?

    1. פשוט מאוד.
      כי יש מי שמנסים לעשות סימטרייה בין מעשי החמאס למעשי ישראל בעזה ולהאשים גם אותנו בפשעי מלחמה.
      אסור לתת להם את הטיעון שגם אנחנו חוטפים חפים מפשע והראיה: אם היה לנו טענות היינו מגידים כתבי אישום.

    2. בנוסף, ברגע שהם עצורים בלי אישום, יש יותר סיכוי ש"אוהבי אדם" יוכלו למצוא סיבות שניתן לשחרר אותם. כי הם לא אשמים עדיין. ז"א הם לא מוגדרים כ"פושעים" אלא כ"מעוכבים" או "נאשמים", ובקטגוריה הזאת, יש יותר הקלות, כי לא בטוח שהוא באמת אשם (כביכול).
      לצורך הענין, מנהל שיפא מסתובב כעת וטוען כי "שוחרר מפני שלא עשה דבר". אם יש כתב אישום מסודר והכל – יש כבר דרך להציג אותו כשקרן. אחרת – זה יותר "באוויר"