פרופ' אלישע האס: ישראל החילונית נאכלת בידי הפרוגרסיבים

פרופ' אלישע האס התראיין ל'כור ההיתוך' עם שניאור ובר, לשיחה על רוח, מהות, ושני הזרמים המנוגדים שנולדו בכיפור 73

פרופסור אלישע האס בשיחה עם שניאור ובר. צילום מסך מתוך יוטיוב

פרופ' אלישע האס מתארח לשיחת עומק עם שניאור ובר בפודקאסט 'כור ההיתוך' על האקדמיה הישראלית כיום, מצב המלחמה בדרום ובצפון, חדירת הפרוגרס והשפעתה על האקדמיה, שירותו הצבאי במלחמת יום הכיפורים, היחס לחיילים דתיים בצה"ל והמתח שבעיניו לא קיים בין מדע לאמונה דתית.

פרופ' האס אמר בפודקאסט כי "המפעל הציוני נמצא במשבר הקיומי העמוק ביותר בתולדותיו, הקואליציה האסלמיסטית עשויה להסתער עלינו בכמה חזיתות כדי לחסל את הסיפור הציוני כפי שחיסלו את המדינה הצלבנית. אסור לזלזל בסכנה זו. ביום 7.10 נפתחה מערכה להשמדת הישות היהודית בארץ ישראל בשותפות שמשתרעת מטהרן ועד הים, עלינו להפנים עובדה זו ולקיים שותפות מלאה באחריות לגורל המפעל הציוני".

לדעתו של פרופ' האס, משבר הישראלי הנוכחי הוא תולדה ישירה של הדרך בה תפסו הישראלים את מלחמת יום הכיפורים. לדבריו, "לפני חמישים שנה שאלו הישראלים את עצמם מה משמעות המתקפה שנפלה עליהם בהפתעה ביום הקדוש שעלתה בחייהם של 2200 בחורים צעירים בתוך 19 ימים בלבד. שתי תשובות ניתנו לשאלה זו וכך לכאורה נוצר שסע חדש בחברה הישראלית, שסע בין הקבוצות שנתנו שתי תשובות הפוכות לאותה שאלה לאור אותם אירועים.

"תשובה ראשונה הייתה שמלחמה זו הרי היא כפוגרום קלאסי, וכך כמו שבקישינב היה פוגרום כך היה גם כאן בישראל, בעוד שבאנו לכאן כדי להיות יהודים חדשים שהאנטישמיות לא תרדוף אותם. אם כך מה השיגה הציונות? כלום. זה היה סופה של הציונות הסוציאליסטית שהובילה את ישראל בימים ההם והמסקנה המעשית הייתה נטישת החלום הציוני של אחיזה בארץ, חלום ההתיישבות והריבונות במולדת כולה.

"התוצאה הייתה מגמת התכנסות לשפלת החוף, תוך זניחת ההתיישבות בנגב, בגליל וביהודה ושומרון. פיתוח נוסף של מסקנה זו היה טשטוש הזהות היהודית של המדינה כדי שמכאן והלאה לא נמשוך אש אנטישמית שרדפה את אבותינו בגלויותיהם ועתה הפכה לאש אנטי ישראלית. כך התפתחה מדיניות של נסיגה והתכנסות ששיאה היה הסכם אוסלו, שהיה ביטוי בוטה לוויתור על חלומותיו של הדור הראשון".

"התשובה השנייה הייתה הפוכה. אכן היה פוגרום אך סיימנו את המלחמה בפאתי בירות האויב, לא הסתתרנו כאבותינו אלא רדפנו את אויבינו. אם כך, הציונות היא סיפור הצלחה שיש להגבירו, להתיישב בגליל, בנגב וביהודה ושומרון וחבל עזה וצפון סיני ולקדם את היהודיות של המדינה ואת שליחותה".

פרופ' האס מסביר כי "המשמעות המעשית של שני וקטורים הפוכים אלה הייתה הופעת שתי תנועות חדשות בנוף הישראלי. מחד "שלום עכשיו" אשר הטיפה לנסיגה לקווי 1949 ולחמה בהתנחלות מעבר לקו הירוק ומאידך תנועת ההתיישבות מעבר לקו הירוק שאותה הובילה תנועת "גוש אמונים" שנוסדה אחרי המלחמה".
השסע בישראל, לטעמו של פרופ' האס הוא תוצאה ישירה של האכזבה מהציונות שהייתה השאיפה להפוך את ישראל למדינה נורמלית, מדינה ככל המדינות, ללא סממנים יהודיים מסורתיים. לדבריו, "תהליך זה בא לידי ביטוי בתהליך אוסלו שיוזמיו הודו שמטרתם הייתה "ישראליזציה" של המדינה, קרי, בריחה מן הרעיון של המדינה היהודית. זה היה תהליך מתמשך שהגיע לשיאו בדיוק חמישים שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים".

פרופ' האס קובע כי "האירוע בכיכר דיזנגוף בתל אביב בעת תפילת כל נדרי של יום הכיפורים תשפ"ד, מהווה את ההתנגשות הבלתי נמנעת בין שני הווקטורים ההפוכים שנולדו בשעת נעילה של יום הכיפורים תשל"ד בפרוץ מלחמת יום הכיפורים".

לשיטתו של האס, "אחרי שהסכם אוסלו לא הצליח לבטל את המדינה היהודית וההתנתקות שנועדה שנית לחסל את היהודיות של המדינה באמצעות שבירת הכח הפוליטי של הציונים הדתיים כשלה גם היא במשימה זו, לא נותר אלא לתקוף את מוביל הקואליציה שבה כלולה מפלגת הציונות הדתית. את זאת עושה הפרקליטות בחריצות נדירה ותוך הפרת החוק שוב ושוב וכל פעם בשם שלטון החוק. זאת בסיוע מתמידי "מחאת בלפור".

התפנית התרחשה לדבריו ב"מלחמת שמחת תורה ותוך פחות מיממה התברר שהשסע שעליו נבנתה המחאה הוא שטחי מאוד. הציבור היהודי בישראל גילה סולידריות בלתי רגילה והציבור המגויס בצה"ל גילה אחווה ושותפות חסרת תקדים. מסתבר שהשסע קיים בשכבה דקה של החברה הישראלית, בעיקר בעשירון העליון, אך הגוף העיקרי של החברה היהודית בישראל היה מאוחד ועתה כולם לוחמים שכם אחד לחיזוק המדינה היהודית".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. "פרוגרסיבי" תרגומו מתקדם.
    השמאל שמכונה פרוגרסיבי הוא בעצם ראקציה, ניגוד לכל מה שהוא מתקדם.
    שנאה טוטאלית למי שאינו מחזיק בדעה כדעתו.
    נכונות להרוס ולשבור הכל למען דעותיו.
    הרס של כל הסדר החברתי למען השלטת דעותיו.
    ןהגרוע מכל, דעותיו קיצוניות והורסות את כל הסדר הקיים.
    וראו המצב בארצות הברית היכן שה"פרוגרסיביים" שולטים במחוז, בעיר או במדינה.
    וראו וצפו מה יקרה בצרפת בשנים הבאות.
    לדעתי יש לקרוא להם "קיצוניים" ולא מתקדמים

  2. אכן אין סתירה בין איש מדעי לבין איש האמונה. אך קיימת סתירה בהא הידיעה בין איש דתי אמווני לבין ציונות. זו האחרונה חרטה על דגלה את שנאת התורה וקיום מצוותיה. עד כדי מגמה ליצור כאן עם חדש
    עם ככל הגויים בית ישראל.
    אכן, וותיקי האג'נדה הציונית חילונית, זועקים אחרי הקמת ממשלת ה 64 מנגטים-
    גנבו לנו את המדינה !!!
    מנקודת מבט ציונית-חילונית הם צודקים.
    אך למען הצדק -הלא הדת הציונית-החילונית גנבה ועשקה את הארץ מידי שאר היהודים שומרי המצוות.
    בן-גוריון וחבריו הונו ורימו, הוליכו שולל את אומות העולם, בהציגם את התנ"ך כקושאן היהודים על ארץ ישראל, בזמן שהציונים החילוניים, שהתורה אינה טמת ושכל עניין לימודה ודמירת מצוותיה זה גלותי וחייבים לקעקע אותה ולבטלה כדי ליצור כאן עם אחר ככול הגויים. האומות נהאמינו שארץ התנ"ך שייכת לעם התנ"ך.
    בן-גוריון הציג את הציונות החילונית, כיהדות התנ"ך וזה הרי שקר מוחלט.
    סיכום- א – הציווניים החילוניים הפרוגרסיבביים ליברלים, אינם רואים יצמם כמחוייבים לכתוב בתורה, אך הם דורשים מהעולם שכן יאמינו בכתוב בתורה.
    ב – הציונות החילונית פרוגרסיבית עומדת בסתירה מהותית-קיומית נגד יהדות אמונית
    החיה לפי ערכי התורה וקיום מצוותיה.

    1. מהיכן הקביעה שהציונות חרטה על דגלה את שנאת התורה ומצוותיה?
      עיון בכתבי בן גוריון וברל כצנלסון שהיו מהוגי הדעות החשובים של התנועה הציונית ותנועת העבודה, מוכיחים בדיוק את ההיפך .

  3. המסקנה בסוף איננה מבוססת דיה.
    נכון שמאז פריצת המלחמה אנחנו רואים אחדות מדהימה.
    אבל אלה לא תנאים רגילים.
    ישראלים רבים מבינים שהמחלוקת הורסת אותנו ואם בשעת שגרה זה איכשהו נספג, בשעת מלחמה זה כבר מסוכן מדי.
    אבל בהחלט יתכן שכאשר המצב ירגע רבים וטובים יחזרו לעצמם.
    זה מסביר למה פחות מרגישים את האחדות הזו בעורף ולמה אף מפלגה לא הפכה ליותר מאחדת (החרמות הפוליטיות לא נעלמו) ובכל זאת אף מפלגה לא משלמת מחיר בקלפי.
    אגב, נכון שכולם מודים שהקרע שהתפתח סביב הרפורמה המשפטית הוביל לאסון ה7.10. אבל שימו לב שכל צד עדיין מאשים את הצד השני.