תא"ל דדי שמחי נחרץ: להחליף את כל הקצינים במטכ"ל

נציב הכבאות לשעבר, תא"ל במיל' דדי שמחי, שוחח עם שניאור ובר על המצב הביטחוני לאור המלחמה ועל הבן שנפל

תא"ל דדי שמחי בשיחה עם שניאור ובר, צילום מסך מתוך יוטיוב

תת אלוף במילואים דדי שמחי, ששימש קצין אג"ם של אוגדת עזה, ראש מטה פיקוד העורף, ונציב כבאות ראשי, התארח בפודקאסט 'כור ההיתוך' לשיחה מקיפה עם שניאור ובר על על המלחמה, על גבורת בנו גיא שנרצח ב-7 באוקטובר והפרידה הקשה בקיבוץ רעים, התעצמות חמאס לאורך השנים, ההתנתקות מגוש קטיף והשלכותיה, המלחמה הצפויה בלבנון וכהונתו בכבאות.

תא"ל שמחי סיפר על גבורת בנו, גיא שמחי הי"ד, לוחם בסיירת צנחנים שהיה בחופשה ובילה במסיבת הטבע, נהג בגבורה רבה כשהציל את חיי חבריו אותם הכניס לממ"ד בדירה בקיבוץ. למרות שלא היה חמוש הוא הגן על הבית יחד עם חברו, בן הקיבוץ ולוחם מגלן שהחזיק בנשק, וסירב להיכנס לממ"ד. גיא חיסל שני מחבלים, ואז נפגע מהרימון שהשליכו.

שמחי תיאר כיצד חילץ את גופת בנו גיא ב-7 באוקטובר מקיבוץ רעים. משראה שגיא לא עונה לטלפון, הוא עלה על מדיו הצבאים, חתם על נשק בפיקוד העורף לקיבוץ רעים. "אמרתי למג"ד חרוב בכניסה שהבן שלי שוכב פה הרוג. הם חילצו אותו, חיבקתי אותו וליוויתי אותו עד לרמלה – לשם הגיעו גופות ההרוגים. הוא ילד מדהים. הוא וחבר הילדות ממגלן הרגו שני מחבלים והצילו 14 חברים. הם מגיעים אלינו הביתה ואומרים שגיא הציל להם את החיים", הוא מספר.

בהתייחסו למחדל שהוביל לטבח, אומר שמחי כי "אחרי מה שקרה צריך להיות טקס ממלכתי בכותל, צריכים להגיע אליו 150-170 איש, לקוד קידה בפני הכותל ועם ישראל, לשים את המפתחות וללכת הביתה. ואחרי זה עם ישראל יבחר".

לדברי שמחי, "מדינת ישראל נמצאת במלחמה כבר 76 שנים. אם בזמן הזה יש מקום להחליף את ראש אמ"ן, מפקדי אוגדות ומפקדי חטיבות לוחמים, אין בעיה לחקור את הדבר הזה. אם מישהו יטען שחקירה מפריעה להתקפה כזו או אחרת, נעכב את אותה חקירה ונמשיך. הצבא כבר מבצע תחקירים מבצעיים כדי ללמוד את הלקחים הטקטיים והאופרטיביים באופן מיידי, ולפי מה שאני מבין תוך כמה שבועות יצאו לקחים. בדרג המדיני אין ספק שזה ייקח זמן, אבל ההשפעה של הדרג המדיני על מהלכים אסטרטגיים, גם היא לוקחת זמן. אני מבין שוועדת חקירה לוקחת זמן, לפעמים בצדק, כדי להגיע לשורש הבעיה וללקחים אמיתיים וכנים, וזה הרע במיעוטו".

"אני מקווה שגם אחרי שהוועדה תפקיד לקחים, כל הדרג ההנהגתי במדינה, שאני מקווה שכולו יתחלף או יחזיר את המנדט לעם, יסיק את המסקנות", הבהיר שמחי. "אחרי שמונה חודשים של לחימה, בפאוזה בין הדרום לצפון, יש מקום להחליף את הדרג הצבאי. לגבי המדיני, הייתי מאוד שמח אם 120 יחזירו את המנדט, ועם ישראל יבחר מחדש. הייתי שמח אם היו מסכמים על תאריך מוסכם לבחירות".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. רעיון מצוין, בואו נשים את כל גורל המדינה בידי אנשים חסרי נסיון ונתיב אותם מול אותם נהלים מקוהלים ואותו מכבש לחצים חיצוני ופנימי.
    אגב, הליכה לבחירות לא תחליף את כל ה120, אפילו לא קרוב. רובם המוחלט יבחר לכנסת מחדש.

    צריך להעביר מהעולם את תפיסת חיפוש האשמים וחיסול הקריירות ולהתמקד בחיפוש פתרונות (ולצורך העניין לחוקק חוק שיאסור על ועדות חקירה להתמקד באנשים ספציפים).
    במקום להעיף אנשים צריך לשנות נהלים. הנה כמה רעיונות:
    -להגביל את התערבות מערכת המשפט ולהכיר בנזקים שתפיסתה גורמת תוך דרישה מהמערכת לעדכן את עצמה ואת פרשנותה לחוק.
    -הכרה בצורך בגיוון דעות בדרג המייעץ (כדוגמת הINSS).
    -דרישה מהדרג הלא-נבחר הבכיר (ולא רק בתחום הבטחוני) להגן על תפיסתם והמדיניות שלהם ולא רק בכנסים נוחים אלא גן בכלי תקשורת ששואלים שאלות. אין תחליף לביקורת ציבורית.

    1. צודק. כאילו שיש על הספסל נבחרת של 150 קצינים מצוינים שמסוגלים לעשות משהו שהמפוטרים לא ידעו לעשות. זוהי תקלה חמורה שאלפי ישראלים שותפים לה. לאחר שחמישה עשרה קצינים ובעלי תפקידים יתפטרו מתוקף האחריות, צריך לומר שהאחריות הנה על הערבים. צייד האחראים מייצר תעשיה של כיסתו"חים ושקרים ואיננו תורם כלום.