נקודות המחלוקת בגבול בין ישראל ולבנון – פרויקט מיוחד

בימים הקרובים ישראל עלולה לחתום על הסכם בצפון שיכלול נסיגה משטחים לאורך הגבול. כיצד נוצרו המחלוקות עם לבנון? מה החיזבאללה מנסה להשיג? פרויקט מיוחד של מידה עושה לכם סדר

מוקדי החיכוך בגבול לבנון. מתוך הפרויקט בגוגל מפות

מאז פרצה המלחמה מדובר על "הסדר מדיני" בגבול הצפון שיכלול גם נסיגה ישראלית בחלקים מאזורי הגבול. זהו נושא שאינו מוכר לציבור הרחב והמידע בעניינו אינו נגיש.

כשירות לציבור ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת בפרויקט אינטראקטיבי מיוחד, ובסרטון נגיש ונוח.

מעט רקע: חיזבאללה פועל באסטרטגיה סדורה לחיסול מדינת ישראל הכוללת אינספור צעדים קטנים שמקדמים אותו אל המטרה הסופית. אחת הטקטיקות המרכזיות היא טיפוח סכסוכי גבול והעצמתם לסחיטת ויתורים והישגים. 

עם הנסיגה מלבנון בשנת 2000 חיזבאללה החל לדבר על חוות שבעא והכפר ע׳ג׳ר, שטחים שנכבשו מסוריה ומעולם לא היו שייכים ללבנון, ובמהלך השנים נוספו עוד נקודות מחלוקת ומריבה. כעת, על רקע המלחמה בצפון, כבר מדובר באסופה רחבה של הסתייגויות, טענות הפרה ומחלוקות על תוואי הגבול בין ישראל ללבנון. כל אלו משמשים את חיזבאללה להצדיק את פעולותיו הצבאיות ולדרוש ויתורים מישראל. 

הכניעה לדרישות אלו, כמו בתקדים הגבול הימי בקיץ 2022, לא מביאה לסיום הסכסוך ולצמצום המחלוקת אלא להיפך: היא מוכיחה לאויב שהאסטרטגיה הזו עובדת, ומעודדת אותו להמשיך ללבות ולהעצים סכסוכי גבול נוספים. 

המידע בנושא זה אינו נגיש לציבור, וייתכן שאף למקבלי ההחלטות. לצורך הכנת הפרויקט היה צורך במחקר מקיף ומעמיק תוך שימוש במגוון מקורות. אנחנו מציגים זאת כעת לתועלת הציבור.  

כדי להקל על ההתמצאות, הכנו עבורכם מפה אינטראקטיבית, המציגה בשכבות שונות את נקודות המחלוקת עם לבנון. 

מדובר בשלושה סוגים של מחלוקות:

א. 13 נקודות מחלוקת בין ישראל ולבנון לאורך הגבול.

ב. 17 הפרות שפורסמו בשם חיזבאללה בעיתון המקורב לו, אל אח׳בר ב 7-בספטמבר 2023, ממש ערב המלחמה. חלקן חופפות את 13 נקודות המחלוקת, וחלקן קטנוניות ביותר בהיקפים של עשרות או מאות מטרים מרובעים בלבד.

ג. חוות שבעא בהר-דב.

ד. תוספת מאוחרת – שבעת הכפרים: מדובר בשבעה כפרים שיעיים שנכבשו במלחמת השחרור. זו אינה ״מחלוקת גבול״ אלא ערעור המצוי בתוך שטחה של ישראל ממש. הכפרים מסומנים בצבע סגול בשכבה נפרדת (תרביחא-שומרה, צלאח – יראון, קאדס – תל קדש, מאלכיה – מלכיה, נבי יושע – מצודת כ״ח, הונין – מרגליות, אבל אל קמח – תל אבל בית מעכה).

למרות חתימת הסכם הגבול הימי, לבנון הותירה חורים מכוונים בהסכם כדי להותיר את סכסוך הגבולות על כנו ולהשאיר מקום להמשך היריבות. 

כשמצליבים את נקודות ההסתייגות וההפרות עם מפת מוקדי החיכוך במרחב הגבול בתשעת החודשים האחרונים, מתברר כי הפעילות הצבאית של חיזבאללה חופפת באופן מלא את אזורי המחלוקת לטענתו. הדבר נועד לייצר נרטיב ניצחון במידה וישראל תיסוג מחלק מהנקודות הללו – לפיו היא נסוגה תחת אש ובזכות הלחץ הצבאי של חיזבאללה. 

הפרויקט המיוחד מוצג לפניכם בגוגל מפות, תוכלו לסייר בו, ללמוד את נקודות המחלוקת ולהבין לעומק את מה שעומד על סדר היום כעת בגבול הצפון. 

מפה אינטראקטיבית

במפה שלהלן תמצאו 3 שכבות מידע:

א. 13 נקודות המחלוקת בין ישראל ובין לבנון (מסומן באדום) – בנקודות אלו מסומנים גם מקטעים לאורך הגבול המציינים את מרחב המחלוקת.

ב. 17 תביעות ההפרה לפי חיזבאללה (מסומן בכתום) – בכל אחת מהן תמצאו גם את שטח ההפרה במטרים רבועים

ג. מרחב הר-דב – פוליגון בצבע צהוב שקוף עם החוות (מסומנות בירוק) – גם כאן תמצאו את מרחב ההפרה במטרים רבועים

ד. פוליגונים משוערים של מוקדי החיכוך בין ישראל וחיזבאללה לאורך הגבול (מסומנים באדום שקוף).

כדי להדליק ולכבות שכבות השתמשו בתפריט בצד.

כדי לקבל מידע נוסף, לחצו על הנקודות השונות.

לצפיה במפה במערכת גוגל מפות.

הצפייה בגוגל ארת' מתאפשרת בדפדפן במחשב שולחני/נייד בלחיצה על הקישור. כדי לצפות בטלפון, הורידו את האפליקציה מחנות האפליקציות.

בגוגל ארת' תוכלו לראות את השטח בתלת ממד בנוסף להיטל-העל.

 

הסבר קצר ונוח לשיתוף:

הסבר מפורט ניתן בראיון במסגרת הפודקאסט 'אידיוטים שימושיים' של עקיבא ביגמן:

מקורות וקרדיטים

מקורות וקרדיט:

סרברו, חיים, אמת ויציב – כשלים בהתוויית גבולות ישראל ותיקונם, 2022.
מזרחי, אורנה וכהן סטפן, בין מלחמה להסדרה בגבול לבנון – המחלוקת על הגבול היבשתי, המכון למחקרי ביטחון לאומי.

ביסוס נקודות החיכוך נעשה על בסיס פרסומים גלויים בתקשורת, ועל בסיס מפת מוקדי החיכוך המתעדכנת תדיר המצויה באתר מכון וושינגטון שהוכנה על ידי צוות חוקרי המכון.

מל״מ, ארגון חזבאללה שב ומערער על הלגיטימיות של הגבול הישראלי-לבנוני הבינלאומי באמצעות העלאת נושא “שבעת הכפרים”, נובמבר 2008.

קביעת הנקודות וההפרות נעשתה באופן המדויק ביותר, יחד עם זאת ייתכנו כמובן שינויים וטעויות בשל מידע חסר או שגיאות שנפלו בתהליך. אם נראה לכם שישנה טעות אנא כתבו בתגובות ונתקן.

הבהרה: בקליפ ובפודקאסט נפלה טעות סופר בהתייחסות לשבעת הכפרים. בשקף של חוות שבעא נכתב במקום שבע החוות ״שבעת הכפרים״. יש להבדיל כאמור בין החוות בתוך פוליגון שבעא ובין שבעת הכפרים שנוספו כשכבה נפרדת למרות שאינם מהווים תביעה לתיקון גבול אלא על ערעור שלם ומלא על תוצאות מלחמת העצמאות במנותק מהגבול. ג״א.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. אין מחלוקת ואין סכסוכי גבול
    היכן שישראל שולטת, זה שלנו
    ולא רק זה.
    במלחמה הבאה, כל שטח שנכנס אליו, ישאר בידי ישראל

    1. למה במלחמה הבאה? במלחמה הזאת!
      אם לא נוכיח עכשיו בעזה שאנו מסוגלים לספח, בלבנון לא יאמינו לנו לגבי העתיד.

  2. מעולה, פרויקט מחקרי מדהים והנגשה שערכה לא יסולא בפז

  3. הכל התחיל במנחם בגין החזיר את סיני ותראו את המנהרות בעזה וההברחות לישראל.זאת המדינה שלנו אין שום מחלוקות המחלוקות הם עם השמאל לא איתנו אגב השמטל רוצה להחזיר גם את הגולן.השטחים שהם כרגע בידינו הם שלנו אין צורך להחזיר אותם.אם לבנון לא רוצה הסכם יש מלחמה שבמילא תגיע מתישהו.הבעיה בהחזרת סיני עי בגין היא לא רק בעית שטח,היא גם בעיה איך האויב מבין.והאויב מבין שאם נלחמים בישראל ומבצעים פיגועים ורוצחים וטובחים.היהודים הטיפשים בסוף ישבו איתנו להסכם

    1. מי שהחזיר את סיני היה בן גוריון "הגדול" ולא בגין. אבל אם יש הזדמנות ללכלך על מנהיג ימני, אסור להחמיץ. נכון רון?

    2. לסוקרטס, בן גוריון החזיר בשנת 56. בגין החזיר את סיני בהסכם קאמפ דיויד.

  4. זוועות.
    פשיטת רגל של המדינה.
    ההמשך של אהוד ברח והלפיד הלילי.

  5. צריך להבין שאנחנו לא עצמאיים
    אנחנו תחת לחץ מהרבה מדינות ולכן מנסים להתפשר. קשה לי להאמין שמישהו במדינת ישראל מאמין שאם נוותר פה ושם יבוא שלום. צריך לקחת את זה בחשבון כדי לנסות להבין מה הסיפור.

    1. אם לראשי המרכז היה נימוק כזה טוב, לא היה להם צורך להחרים ולהפיץ שנאה. לא היה צורך לראשי המערכת הצבאית להתעצבן מכל שטות.
      ולא היה צורך לנתניהו למרוח את המו״מ הקואליציוני חודשים רק כדי למנוע מסמוטריץ׳ להיות שר הבטחון.
      עצם העובדה שלא נוהגים עם בן-גביר וסמוטריץ׳ בכבוד ולא סומכים על היכולת לשכנע אותם מוכיחה שהעובדות בשטח פשוט לא ניתנות להצדקה בהסבר הזה והמצב גרוע יותר משאתה חושב.

  6. ישראל לא תחתום על שום ״הסדר מדיני״. וזה מכמה סיבות:
    1. מבחינת חזבאללה, לא יהיה שום הסדר ושום הפסקת אש עד שישראל לא תיכנע בעזה. רק מהסיבה הזאת לבד, ישראל פשוט לא יכולה – גם אם רוצה – להגיע ל-״הסדר מדיני״.
    2. הציבור פשוט לא יאפשר את זה. הלחץ הציבורי ההולך וגובר על הממשלה לתפור את בעיית חזבאללה-לבנון בע״מ אות מלחמה פשוט לא ייתן לממשלה – אף ממשלה, לא משנה מה הרכבה – להיכנע לחמאס ואחר כך לחזבאללה ולהותיר את המדינה כולה, מצפון עד דרום, במצב של חוסר ביטחון מוחלט.
    3. היחידי שממש דוחף לאותו ״הסדר מדיני״ הוא שר הביטחון גלנט. ל-״הסדר מדיני״ כזה שיביא רק אסון לישראל. נכון שם ראש הממשלה נתניהו מתייחס לזה כאפשרות, אך הוא מוסיף שתי אמירות חשובות מאוד שמשנות את התמונה – הוא מוסיף שהסדר כזה יעשה רק בתנאים שלנו ושפיתרון הבעיה יהיה לדורות קדימה. שתי התוספות האלה לא משאירות, לעניות דעתי, שום מקום לספק – פיתרון הבעיה יהיה רק הפעלה של עוצמה צבאית. מתי? אינני יודע, אבל זה יקרה. כמו שנכנסו לרצועה, כמו שנכנסו לשיפוט, כמו שנכנסו לח׳אן יונס וכמו שנכנסו לרפיח – ניכנס גם ללבנון. כן, גם אם זה אומר להסתכסך קצת עם ממשל ביידן.
    4. גם במצב שבו יחתרו באמת ל-״הסדר מדיני״, לכאורה, גם בלי כניעה בדרום – ואני חוזר שוב לציבור – אין מצב שיעשו לנו שוב מעשה יאיר לפיד. קרי, ויתור חד צדדי על שטח ריבוני של מדינת ישראל בלי רוב של לפחות 80 חברי כנסת או משאל עם. בוודאי לא בממשלה הנוכחית, שהייתה והינה נציגת אלה המבקרים בחריפות את ההסכם שעשה לפיד כראש ממשלת מעבר יומיים לפני בחירות בצורה בלתי חוקית בעליל.

    1. הי,
      1. המטרה היא לגבש אסטרטגיה לפי מטרותינו ולא לצפות שחיזבאללה/חמאס יצילו אותנו מעצמנו. בהחלט ייתכן שחיזבאללה יקשה ליבו, לא כדאי לסמוך על זה אלא לחשוב מה נכון עבורנו.
      2. מקווה שכך יהיה, זו המטרה הצנועה בהעלאת הנושא בבמה הזו. מצד שני, לציבור אפשר למכור הרבה דברים כזכור.
      3. כפי שציינת אין להיטות להקשיח עמדות בגלל ההבנה שהחזרת התושבים תיקח זמן ומלחמה בעיתוי נוח יותר.
      4. מקווה, מודע, אין סומכים על הנס.

    2. לכל המגיבים המתלהמים "ישראל כן, ישראל לא".
      ברור לכל בר-דעת שאכן כל וויתור ולו הקט. ביותר משחק לידי האויב וברור לכל בר-דעת שבמקרה הטוב, וויתורים יקנו כמה חודשי שקט.

      גם ברור שיש אנשים במדינה שרוצים לוותר. היות ואלה אנשים בהחלט לא אידיוטים, צריך לקחת אוויר ולהגיע למסקנה שהאנשים האלה רוצים להגיע לתבוסה. מי שחתם על הסכם כניעה על המים הטריטוריליים רצה שישראל תושפל, רצה שהאויב יבין שבישראל שולטת כת אובדנית.

      האנשים האלה אינם אידיוטים ולכן, הם בוגדים אובדניים.

      במהלך ההיסטוריה, מרגלים ובוגדים עשו זאת בשביל שלמונים או אפילו אדיאולוגיה, אבל תמיד הם יכלו לסמוך על כך שאחרי נפילת העיר הנצורה (בד"כ בגלל שהבוגד או הבוגדת גילו לתוקפים איזה דלת סודית בחומות) – שהם ומשפחתם לא יישחטו. לכן קשה לטעון לבגידה במצב שלנו שכן גם הבוגדים של "מסתכלים לכיבוש בעיניים" בבארי נשחטו ללא שאלות – והם גם ידעו את זה כשעזרו לאויב לפני הטבח. הבוגדים בתוך ישראל יודעים שהם ומשפחתם יישחטו כשיגיע מה שהם מייחלים לו שזה מיטוט המפעל הציוני. ובכל זאת, הם ממשיכים לפעול כדי להחליש את המדינה ולחזק את רו האויב.

      חייבים לצאת מהתובנה הנאיבית ש"הם בסך הכל פתאים וטועים". יש בגידה רעיונית בצמרות מערכות השילטו. הלא נבחר בישראל: צה"ל, שב"כ, מוסד, מערכת המשפט, האקדמיה, התרבות, התשקורת, שרות המדינה, לשכת עורכי הדין (מוקד כוח עם יכולת בלתי תאמן) וכו'.

      רק תובנה חדשה שכזו תאפשר להתנגד לאובדנות מבפנים.

  7. בארץ ליהודים ולערבים ישנם יעדים מנוגדים.
    הפרדה פיזית היא הכרחית.
    עלינו להזדרז.
    *
    נפרדו בהצלחה : פולנים – רוסים, אירים – אנגלים,
    יוונים – טורקים, צ'כים – גרמנים, סרבים – קרואטים..
    גם היהודים מסוגלים להשתחרר מעם זר בארצנו.
    *
    ישראל מאוכלסת יתר על המידה.
    כשליש מהאוכלוסייה אינם יהודים.
    חייבים לשנות את חוק האזרחות.
    *
    ערבים קיבלו אזרחות (או תושבות) ישראלית בניגוד להמלצת האו"ם
    משנת 1947 על הפרדת שני עמים בפלשתינה.
    ערבים ביצעו את החלטת האו"ם וגירשו יהודים מחלק ניכר של ארץ ישראל.
    כעת הם מתפשטים במהירות וכובשים אדמתנו בשומרון, ירושלים, הנגב והגליל.
    לערבים אין זכות לבחור לעצמם את אזרחות הנוחה. 👉
    לכל 6.5 מיליון ערבים פלסטינים מגיעה אזרחות מדינתם החדשה.
    זו זכות ולא עונש.
    *
    משטר האפרטהייד הוקם מסוף המאה ה-20
    בעזה ובאזורים A&B ⛔.
    התגובה הסימטרית מצד היהודים היא הפרדה מן הערבים על פי העיקרון:
    'שתי אזרחויות שונות לשני עמים יריבים'. 👉
    חלוקה דוגמת קפריסין היא אופטימלית עבורנו,
    אך אפשר להיפרד גם כמו שעשו קרואטים וסרבים.
    *
    אין מקרה בהיסטוריה כאשר המנצח בכל מלחמות
    העביר חלקי ארצו לאויבים מובסים או 75 שנים האכיל אותם.
    המנצח במלחמה קובע את הגבולות.
    *
    הניסוי נכשל. . המדינה יהודית-ערבית תתפרק בהכרח.
    כל הערבים ממערב לירדן (6.5 מיליון איש) זכאים לאזרחות אחידה
    של מדינתם ובירתה – רמאללה.
    זה יגרום להתנתקות מן הערבים הפלסטינים:
    כלכלית, אזרחית ופיזית.
    *
    לערבים שעובדים בישראל יש מזל, אך זו לא הסיבה לשמור בשבילם אזרחות או תושבות ישראלית.
    ערבים מקומיים יסתפקו במעמד 'עובד זר'.
    כל הערבים מקומיים ישלמו מס הכנסה, מס בריאות ומס ביטוח לאומי – ברמאללה.
    אף אחד לא יגורש מביתו, אך ל-2.2 מיליון ערבים תשתנה כתובת כדי לדרוש את הבטחת הכנסה,
    ביטוח בריאות, דמי אבטלה, קצבאות, משכורות למורים וכו'.
    הכתובת תהיה ברמאללה.
    *
    פג תוקף של מיתוס הישן.
    היהודים לא חייבים לערבים אף דונם אחד בארץ,
    לא תעסוקה, לא רווחה, לא חינוך, לא רפואה ולא אף שקל קצבאות.
    *
    יהודים יפסיקו לספק לערבים מים וחשמל בזול,
    גם יפסיקו להקצות תקציבים לתחזוקת כפרים ערביים.
    אבל היהודים יעזרו לערבים במכירת נדל"ן ובמעבר 50-100 ק"מ – לערים נקיות מיהודים.
    *
    לאחר החלפת האזרחות, הבדואים בנגב לא יטופלו יותר על ידי המשטרה,
    אלא על ידי הצבא.
    מאות אלפי ערבים בישראל מתקיימים רק מביטוח לאומי וקצבאות.
    מזין זה ייסגר.
    כדי לקבל עבודה בישראל הערבים יצטרכו לרכוש קודם דירות ברשות הפלסטינית.
    *
    בעוד כמה חודשים רמת חיים שלהם תרד דרסטית
    ואז יתחיל טרנספר מרצון >
    לרמאללה, שכם, חברון , ג'נין, קלקיליה, טולכרם, יריחו, אבו דיס, בית לחם, עזה וכו'.
    שימו לב > הכול לפי חוק בינלאומי, כי רק הערבים ביצעו את המלצת האו"ם משנת 1947 על החלוקה וגירשו יהודים מחלק ניכר של ארץ ישראל .
    *
    הגיע הזמן לשחרר את ה"נכבשים" ולהשוות זכויות הערבים בירושלים, חיפה ויפו –
    לזכויות היהודים ברמאללה, שכם ועזה.
    די לכפות אזרחות (או תושבות) ישראלית על לאום היריב !
    אזרחות פלסטינית-ירדנית ☪️, אבו-דיס ושועפאט – לערבים ,
    אזרחות ישראלית ✡️ וירושלים – ליהודים !
    *
    רוב היהודים נגד מדינה משותפת עם הערבים.
    הקואליציה שתגשים רצון העם תקבל יותר מ-80 מנדטים.
    * *
    קודם כל מפסיקים להאכיל, לרפא, ללמד, להעסיק ולאכלס
    את העם העוין.
    בשלב שני מנתקים הספקת מים, חשמל, דלק וכו' לערים ערביות ממערב לירדן
    ומתחילים משא ומתן מול הירדנים על מעבר מיליוני ערבים לירדן.