להשמיד את חיזבאללה, לא את לבנון

תקיפת נכסים של מדינת לבנון יובילו להתגייסות של המערב נגד ישראל ויפגעו במטרות המלחמה. יש להתמקד בהשמדת ארגון הטרור

היעד: השמדת חיזבאללה. צילום: ansam61@hotmail.com CC BY 3.0

בימים אלו, כאשר ישראל נמצאת על סיפה של מלחמה בלבנון, קוראים רבים לראות בלבנון אחראית למעשיו של חזבאללה, ומאיימים להחריב אותה. התוקפנות של חזבאללה, שנמשכת כבר עשרה חודשים, והרצח המזוויע במג'דל שמס, אכן מרתיחים את הדם. טבעי לדרוש לחדש את ההרתעה, ולבנון הקטנה, המפולגת, המוצפת פליטים, ששלטונה חלש ותשתיותיה רעועות, היא מטרה קלה להחרבה. נראה לכן הגיוני שהאיום הישראלי ישיג את מטרתו, יקומו בלבנון ובעולם כוחות שירתיעו את חזבאללה, וישיגו עבור ישראל את מטרותיה ללא צורך במלחמה. נראה הגיוני, אבל לא כך הדבר. האיום בהחרבת לבנון הוא שגיאה, ועל ישראל להימנע ממנו.

סכנת המלחמה בלבנון מטרידה מאד את מדינות המערב. צרפת בייחוד רואה בלבנון את בת חסותה. הצרפתים הקימו את לבנון כבית לאומי לנוצרים המרונים, ולא ישמחו לראות עוד חלק מהמורשת הקולוניאלית שלהם עולה בלהבות. חלק ממדינות המערב רואות בלבנון בת ברית פוטנציאלית, מדינה חילונית מתונה שתעמוד לצד המערב בעימות אפשרי. צבאה של לבנון נבנה בכספי משלמי המיסים האמריקאי, וכל הרס בלבנון סופו שישוקם בעוד כסף כזה. מלחמה הרסנית בלבנון תוביל ככל הנראה לגל נוסף של פליטים חסרי כל לאירופה (אלה שהפרוטה מצויה בכיסם כבר ברחו לאירופה), ותהפוך את לבנון לעוד בסיס של אסלאם רדיקאלי וטרור אנטי מערבי. אין איש באירופה ובארה"ב שישמח בחורבן לבנון.

כל איום ישראלי להחריב את לבנון מגייס את המערב לעצירת המלחמה. מעצמות המערב יודעות היטב שאין להן מנוף לחץ על חזבאללה, ואת הוראותיו הוא מקבל מאיראן. אין גם דרך לשחד את חזבאללה, התקציב שלו מגיע מאיראן, ורווחת תושבי לבנון לא מעסיקה אותו. אולי אפשר להפחיד מעט את תנועת אל-אמל השיעית שהשפעתה מעטה. מכאן שהמאמץ לעצור את המלחמה הופך ללחץ על ישראל. הלחץ הזה מקבל צורות שונות, לחץ דיפלומטי, איום בהחלטות אנטי ישראליות במועצת הבטחון, או איום במניעת הספקת חימוש וחלפים לצה"ל. כל אלו איומים משמעותיים שישראל מתקשה להתעלם מהם. כמו המבצע ברפיח, שאותו הצליחה ארה"ב לדחות במשך חודשים, כך המבצע בלבנון עלול להידחות, ואולי לבסוף להתבטל ללא פתרון להרתעת חזבאללה והחזרת תושבי הגליל.

הלחץ האמריקאי להימנע ממבצע ברפיח לא נבע מרגישותם למצבם הקשה של העקורים ברפיח. העקורים ברפיח לא מעניינים יותר ממיליוני העקורים בסודאן או באפגניסטן. החשש האמריקאי היה מאיומי המצרים שגל פליטים עזתים יערער את יציבותה של מצרים, ויהפוך אותה, מדינה בת מאה ועשרה מיליון תושבים, לעוד מדינה כושלת, מקור לטרור ולפליטים. נפילתה של מצרים עלולה להוביל לחידוש המלחמה באלג'יריה, להתפשטות התסיסה לתוניס ואולי למרוקו, וערעור הסדר הרעוע מדרום לאירופה. אירופה קרועה במאבק פוליטי פנימי, כושלת תחת עלויות ההגירה שכבר קלטה, חרדה מניצחון רוסיה באוקראינה, ולא זקוקה לעוד חזית. יתכן שהבטחה ישראלית לכבוש את רפיח מדרום לצפון, לשלוט בציר פילדלפי, לבודד את עזה ממצרים ולהגן על מצרים, אפשרה את המבצע ברפיח.

כדי לרתום את מעצמות המערב למטרותיה על ישראל לשנות את הצגת מטרות המלחמה והקשרה הלבנוני. במקום לאיים בהרס לבנון כעונש על פעילות חזבאללה על ישראל להבטיח שהשמדת חזבאללה היא הדרך היחידה להחזיר את לבנון למסלול של יציבות. השמדת חזבאללה, מכה קשה לדור הלוחמים השיעי בלבנון ובמיוחד הטובים המוכשרים שביניהם, השפלת האידיאולוגיה המיליטנטית והעמדת איראן במקומה כסוכן של הרס ואסון, תמתן את העדה השיעית. החזרת השיעים למסלול הפשרות הפוליטיות שעליהן בנויה לבנון תאפשר את החזרת שלטון החוק, תמתן את המתחים העדתיים, תאפשר דיון קונסטרוקטיבי בשינויים החוקתיים הנדרשים לאור השינויים הדמוגרפיים בלבנון, תביא רווחה לתושביה ותפחית את הנטל על מדינות המערב.

בהצגה כזו של המלחמה תהיה ישראל בת ברית של המערב בשאיפה לדינמיקה חיובית שמשתלבת במארג האינטרסים המערביים במזרח התיכון ובאירופה. נטל הבעיות המזרח התיכון הרובץ על המערב התיכון יוקל מעט, יגבר הסיכוי לפיתוח מהיר של משאבי האנרגיה בים התיכון כחליף לנפט ולגז הרוסי, יקטן הצורך בסיוע כספי ללבנון שיורד לטמיון מדי כמה שנים ויקטן לחץ ההגירה למערב של תושבי לבנון המקוריים ושל הסורים שנמצאים בה כתחנת ביניים.

האיום בהחרבת לבנון מרחיק מאיתנו לא רק את ידידותינו במערב, אלא גם את הנוצרים, ועדות אחרות בלבנון, שיכולים להפוך לבני ברית. העדה הנוצרית בלבנון, כמוה כישראל, קטנה ומאוימת על ידי ים מוסלמי, תשמח לבת ברית חזקה שתערוב לביטחונה, וישראל תשמח לבת ברית שתעמוד על המשמר מפני חזרת איראן ללבנון.

לא קל לישראל לחזור לחזון הברית עם הנוצרים בלבנון. ישראל זוכרת בכאב את התמוטטות הברית הזו אחרי מלחמת לבנון הראשונה, והחשש בישראל מפני הסתבכות בבוץ הלבנוני הוא אמיתי. אכן, ישראל לא צריכה להיות מעורבת בבוץ הלבנוני, לא אנחנו צריכים לפתור לאחרים את בעיותיהם. ישראל צריכה לראות בנוצרים בלבנון בן ברית דומה למשטר ההאשמי בירדן. אינטרסים משותפים, ובראשם החשש מהאסלאם הקיצוני, מקרב את ישראל וירדן, למרות החשדנות הראשונית, ומאפשר להן לשתף פעולה במשך עשרות שנים. ישראל יכולה לסייע ללבנון בטכנולוגיה ובמומחיות לשמירת הגבול, בלחימה בחמושים השולטים במחנות הפליטים, במודיעין, ובעיקר בהקרנת עוצמה מאיימת שתגרום לחורשי רעתה של לבנון לחשוב פעמים.

לבנון היא מדינה מסובכת ומסוכסכת, והדינאמיקה הצבאית והפוליטית שלה היא כאוטית ולא אמינה. ישראל לא צריכה לשגות באשליות על שלום בלבנון, ולא להתייאש אם לבנון תישאר מה שהיא היום. אין ערך בניסוח אסטרטגיה ארוכת טווח לגבי היחסים עם מדינה שבה פינוי האשפה והספקת החשמל בשבוע הבא לא מובטחים. העיקר באסטרטגיה מול לבנון היא לא חזון ארוך טווח אלא בניית לגיטימציה וסיוע בינלאומי כדי לאפשר את הכרעת חזבאללה בטווח הקצר. אחרי שיוכרע חזבאללה תראה המציאות אחרת לגמרי. אם תחזור היציבות או יתאפשרו בריתות חדשות יהיה כדאי לנצל את האפשרויות האלו. אם יקרו דברים אחרים תתמודד איתם ישראל בבוא הזמן. היום על ישראל לגייס כל טיפת עזרה אפשרית, וכדי לזכות בעזרה הזו עליה לסדר את האינטרסים שלה כך שיחפפו את אלה של בני בריתה.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. א. חיזבאללה מזמן כבר השתלט על לבנון. ב. אף אחד בעולם, בטח האנטישמיים שבהם, אבל גם אלא שלא – לא יעזרו לך להשמיד את חיזבאללה וכולם רק יפריעו ויתקעו מקלות בגלגלים. אם לא נסביר שהמחיר להתנגדות לעצם קיומנו גבוה כל כך שלא שווה להם – לעולם לא יהיה לנו שקט.

  2. ממש ממש ממש לא מסכים עם הכתוב חייב לפרק גם את לבנון רק ככה נחסיר את ההרתעה

  3. הנה עוד אחד ששבוי בקונספציה. לבנון= חיזבאללה. הם יושבים בפרלמנט, תושבי לבנון הצביעו להם, תושבי לבנון תומכים בהם. זמן להשמיד את לבנון

  4. יהודה אלבק…אתה כנראה חי במציאות מדומה…
    לבנון זה חיזבלה …וחיזבלה זה לבנון ..אירן
    באמצעות החיזבלה השתלטתה על לבנון כמעל החוטים.והחמס..לכאורנ

  5. לבנון כמדינה צריכה להוקיע את חזבאללה ותומכיו. אם לארגון הטירור יש יצוג בפרלמנט שלהם כנראה שיש בלבנון מספיק בוחרים בטירור כדרך חיים. כך צריך להתייחס ללבנון. לכן צריך לגמרי תגובה מידתית כלפי חיזבאללה ולבנון.

  6. כתבה פחדנית רק את לבנון יורים עלינו ממדינה צריך לפגוע במדינה הזאת שהם יגרשו אותם

  7. גישה מעניינת, אבל איך נשמיד את חיזבאללה בלי להשמיד את לבנון בדרך?

  8. אכן מצב מורכב, אבל התיאור והמסקנה לא מדויקים כלל. כי:

    א. מה הטענה? כי לבנון הרוסה תהפוך לבסיס טרור קיצוני קדמי לאיראן? זו כבר המציאות, זה מה שיש לנו, עם 200,000 טילים מכוונים על ילדינו, מה יהיה גרוע יותר?

    ב. חיזבאללה היא היא מדינת לבנון, לבנון כמדינה איננה ממש קיימת, ובפועל חיזבאללה הנמצא בממשלה ומעכב בחירת נשיא כבר שנתיים הוא הכוח החזק גם במוסדות ובפוליטיקה של לבנון, החלוקה בין לבנון לחיזבאללה היא גם לא נכונה וגם פיקציה לאור העובדה שאין דבר כזה מדינת לבנון.

    ג. אם מדינות המערב חוששות מהרס לבנון, אדרבא שירסנו את איראן ואת חיזבאללה וישכנעו את ישראל לא לפגוע בתשתיות "אזרחיות" שמשרתות את האויב, בתמורה לתמיכה כלשהי לישראל בסוגיית עזה או איראן למשל.

    ד. האבחנה בין תשתיות של המדינה לבין חיזבאללה היא פיקציה אף היא, כל מה שיכול לעזור במאמץ המלחמתי ובניצחון, חובה לעשות, כולל הפצצת נמלי ים ותעופה, תחנות כוח, כבישים, גשרים וכו'.

    ה. אכן יש להתמקד בפגיעה באוכלוסייה השיעית שהיא היא מקור כוחו של חיזבאללה, להחריב עד הייסוד כל כפר "אזרחי" של האוכלוסייה השיעית עד קו הליטאני, שילכו רחוק מכאן!!!

  9. אכן מצב מורכב, אבל תיאור שגוי וכך גם המסקנה, כי:

    א. מהו בדיוק האיום מקריסת המדינה הלבנונית המדומיינת? שלבנון תהיה בסיס טרור קדמי של איראן? מדינת אנרכיה של טרור ואיבה? זה הרי המצב הנוכחי!! 200,000 טילים של חיזבאללה עשרות הרוגים אינם מספיקים לנו? מה כבר יכול להיות גורע יותר?? סניפים של חמאס וגא"פ? קיימים של כבר 30 שנה, נו באמת.

    ב. התפיסה כאילו מדינת לבנון היא מדינה עם מוסדות מסודרים ומתפקדים היא לא נכונה.
    חיזבאללה הוא בשר מבשרה של מדינת לבנון ושל הפוליטיקה בה, הוא מאייש תפקידים בממשלה ובפרלמנט והוא זה ששולט במינוי הנשיא שמתעכב כבר שנתיים! חיזבאללה הוא החלק הארי ממדינת לבנון, זה כמעט אחד. אין מדינת לבנון שאיננה חיזבאללה כרגע.

    ג. בכל אופן יש לפגוע בכל תשתית "אזרחית" שפגיעה בה תסייע למאמץ המלחמתי ולניצחון, כולל נמלי תעופה וים, כבישים, גשרים, תחנות כוח, שכונות מגורים ומחסנים, לבנון בכל אופן תהיה הרוסה עד היסוד. לא רואה ממש נפקא מינה מלבד הפצצת ארמון הנשיאות.

    ד. אם מדינות המערב כל כך חוששות מקריסת המדינה הלבנונית החשובה, אדרבא שיפעילו לחץ על איראן ועל חיזבאללה וירסנו אותם, או שישכנעו את ישראל להיות עדינה יותר, עם תמורות מדיניות בסוגיית עזה או איראן, זו בחירה שלהם. להוריד את זה מהשולחן כבר בהתחלה, זו שגיאה!

    ה. אם כבר, יש למקד את התקיפות וההרס באוכלוסייה השיעית של לבנון, היא היא מקור כוחו של חיזבאללה, מקור לכוח אדם, אידיאולוגיה ומשאבים.
    צריך להחריב עד היסוד כל כפר שיעי קיים על לקו הליטאני, שיסתלקו רחוק מאתנו!

  10. אין דבר כזה לבנון. הכל רשע מרושע שקוראים לו
    נסראללה. אם הם לא מחסלים אותו. האחריות עליהם.
    ואם נהרוס את לבנון. כל העולם הצבוע יכנס ללחץ. ויתחנן לרשע הארור שיפסיק לירות.

  11. מ שיח יגיע האחדות ומהמלחמה יגיע השלום רק כשהאוייב יעלם מן גבולינו, כי אויבים נשארים אויבים הגיב:

    תחליפו את לבנון ביהודה ושומרון ובעזה, אחריהסכם אוסלו ובתקופת פיגועי האוטובוסים, כך היה עם הרשות וכך גם עם החמאס, אין דרך למנוע פגיע בנו אלא ע"י הבהרה לאוייב כי אנחנו לא נכיל שום פעילות של תוקפנות שחברות האום לא היו מכילות, ולכן כל תוקפנות שהייתה מביאה את חברות אירופה להכרזת מלחמה, צריכה להביא אותנו להכרזת מלחמה… זוהי מפלצת בעלת 100 הראשים אך יש לה רק גוף אחד, גדעו את ראשיה וראו איזה פלא היא כבר אינה תוקפנית כל כך

  12. גם את לבנון להשמיד כי היא משמשת פלטפורמה לאירגוני טרור

  13. אנחנו מתגעגעים לטבח בסברה ושתילה, הפעם לא רק שנגנה, אלא גם נספק להם אמצעים שישלימו את העבודה.

  14. חיזבאללה זה לבנון ולבנון זה חיזבאללה
    חמאס זה עזה ויזה זה חמאס .
    אם עוד לא נפל האסימון
    כדאי לחשוב על לסתום את הפה
    ולא לשחרר כל נפיחה שיוצרת מהמוח .

  15. את המקל הזה אי אפשר להחזיק משני קצותיו. אם אנחנו לא לוקחים עליהם אחריות ולא כובשים את דרום לבנון כדי לא לטבוע בבוץ הלבנוני, זה כולל גם לא לקחת אחריות על נכסי "לבנון" שיפגעו.
    אי אפשר לדרוש מאיתנו לקחת אחריות לא לפגוע בלבנון, ולצפות שהעולם לא יראה בנו כנושאי האחריות. כל עוד אנחנו מתנהלים מתוך ההפרדה הזו, העולם ימשיך להתנהל כך.
    ואנחנו נמשיך להפסיד.

  16. הפוך גוטה…
    צריך להכות בלבנון כדי להחליש את חיזבאללה.
    אין לנו עניין להשמיד את חיזבאללה לחלוטין כי בהעדרו יכנסו כוחות ג׳ינג׳ר עולמי

  17. מכל הסיבות במאמר וכן כדי לחסוך חיי חיילים ישראלים וכדי לבנות שותפים בצפון-
    האינטרס הישראלי הוא לדחוף את לבנון למלחמת אזרחים.
    המרונים כבר מאיימים על החיזבאללה והדרוזים עכשיו התרגזו ואפשר רק לקוות שנקמת הדם בה הם מאיימים תבוא מאחיהם בלבנון.
    ישראל צריכה לעודד את זה ולדאוג להחליש ולהתיש את מנגנוני החיזבאללה תוך חיזוק הקשרים עם הצדדים המתונים.
    אם צריך אז גם להציע לממשלת לבנון מו״מ על מיקום הגבול אך פירוק החיזבאללה חייב להיות תנאי מקדים(אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לשבת למו״מ עם מי שלא מוכיח יכולת לטפל בקיצונים שלו. ואותו דבר נכון לאבו-מאזן).