בדרך לעסקה ״בכירים במערכת הביטחון״ חוצים כל קו אדום

ראשי מערכת הביטחון כשלו בהגנה על אזרחי ישראל, מדליפים מידע רגיש כדי לקדם את עמדתם, ומובילים לכניעה מסוכנת לחמאס – עליהם לציית לדרג המדיני הנבחר או להתפטר

אלופי הפיקוד הבכיר של צה"ל. בוגרי הקרן מאיישים תפקידים בכירים רבים. צילום: דובר צה"ל

בתאריך 4.8 פרסם רונן ברגמן בווינט מפי "גורם בטחוני בכיר" את הדברים הבאים: "ראש הממשלה נגד עסקה, ועכשיו יש גם תירוץ לא להתעסק במו"מ – איראן וחיזבאללה…איך יכול להיות שראש ממשלת ישראל, כל ראש ממשלה, בכל מקום בהיסטוריה, יכול להרשות לעצמו לפעול בניגוד מושלם, בהתרסה בוטה, לכל מה שאומרים לו ראשי מערכת הביטחון"

כפי שעולה מתוך הדברים, מי שהדליף את השיחה הזו הוא אדם מתוך מערכת הביטחון וזה מחייב התייחסות.

העובדה היא שאחד מראשי מערכת הביטחון בחר להדליף מתוך קודש הקודשים במטרה לקדם את עמדתו האישית על פני עמדת הדרג המדיני. זה מעשה חמור וחובה למצוא את האחראי להדלפה ולהדיחו מיידית מתפקידו.

אבל למען האמת אפשר להבין את ראשי מערכת הביטחון. בכל ועדת חקירה שתקום, יצטרכו הם לתת את המענה: מדוע לא הקפצתם כוחות משמעותיים בשלוש וחצי בלילה כשקיבלתם את המידע על חדירה אפשרית ליישובים בישראל?

מדוע בחרתם שלא לעדכן את ראש הממשלה במידע הדרמטי והחשוב?

בדיונים הציבוריים והתקשורתיים לאחר טבח השביעי לאוקטובר, רבו ההשוואות בין המחדל לבין הקונספציה והעיוורון שהובילו למלחמת יום הכיפורים.

אותם פרשנים שעסקו בכך שכחו להזכיר עובדה אחת חשובה:

במלחמת יום הכיפורים, בשעה 5 וחצי כבר ידעו ראשי הדרג המדיני על כוונת מצרים וסוריה לפתוח במלחמה נגד ישראל. הקבינט התכנס, החליטו על גיוס מאה אלף לוחמים, וממשלת ישראל אף קיבלה החלטה שלא להנחית מכה מקדימה.

את 'הלוקסוס' הזה לא היה בטבח השביעי לאוקטובר לדרג המדיני. הדרג הביטחוני לא 'טרח' לעדכן אותם.

ומכאן אולי נובעת האובססיה הקיצונית והתמוהה של ראשי מערכת הביטחון לטובת הסכם כניעה מוחלטת לחמאס, תוך כדי השארת מרבית החטופים בידי האויב ומתן שרידות לחמאס וסינוואר.

ראשי מערכת הביטחון מודעים היטב לכך שהאזרח הישראלי הממוצע אינו טיפש. הוא מבין היטב שלראש הממשלה יש אחריות כוללת. הייתה זו מדיניות כל ראשי הממשלה ובראשם נתניהו, להשאיר את המצב מול חמאס כמות שהוא ולא להכריע. השיקולים נרחבים ובראשם ההבנה והמחשבה שניתן להתמודד עם חמאס מבלי להיגרר למלחמה כוללת שתעלה בחיי מאות לוחמים. אחריות ראש הממשלה בנושא הזה ברורה היטב, כמו גם החלטות קודמיו לפיד ובנט לקדם הסכם מופקר עם חיזבאללה ולהכניס עשרות אלפי 'פועלים' מעזה.

על המחדל הביטחוני והצבאי של צמיחת חמאס למפלצת, יצטרכו רבים בדרג המדיני והביטחוני לתת תשובות.

אבל הראשונים שנדרשים לתת תשובות לתושבי העוטף הם ראשי מערכות הביטחון. על התמונות הבלתי נתפסות של מחבלים שמסתובבים במשך חמש שעות ביישובי העוטף כמעט באין מפריע, יש אחראים ברורים.

ניתן היה למנוע את המחדל וההפקרה הזו באמצעות פעולות פשוטות כמו העלאת כוננות, הודעה מראש ליישובים והקפצת כוחות כבר ב-3 בלילה. את כל זה לא עשו ראשי מערכות הביטחון, ואף בחרו לשמור את המידע לעצמם, בעזות מצח וברשלנות בלתי נתפסת.

אולי לאור זאת ניתן להסביר את האובססיה שלהם לכניעה מופקרת, קיצונית, חסרת אחריות ותמוהה כל כך לחמאס.

מה שלא ניתן להסביר הוא מדוע אותם ראשי מערכת ביטחון ממשיכים להתנהל בהתנשאות ובזחיחות. "יש פתרונות גם לציר פילדלפי וגם לציר נצרים", הם אומרים. "מערכת הביטחון תדע להתמודד עם האתגרים", הם מוסיפים.

האמנם? מערכת הביטחון השקיעה עשרות מיליארדים במכשול בין ישראל לעזה. מערכת רואה יורה, גדר, מכשול תת קרקעי, בלוני תצפית ועוד.

כל האמצעים הללו נעקפו בקלות בידי מחבלי הנוח׳בה באמצעים פרימיטיביים.

איך אפשר לטעון שמי שמטיל ספק בפתרונות הטכנולוגיים "מנסה לטרפד את שחרור החטופים"?

אם כבר, להפך. מי שמנסה לקדם כניעה מופקרת לחמאס, שתביא לשחרור של מיעוט החטופים ואת השאר כנראה שלעולם לא נמצא, הוא זה שמטרפד את שחרור החטופים.

עכשיו, כשראש הממשלה עומד על שלו ומייצג את עמדותיהם של אלו שבחרו בו, יש לראשי הדרג הבטחוני שתי אפשרויות. או להתפטר וכאזרחים חופשיים להתבטא ולעשות כרצונם; או להישאר בתפקידם תוך כפיפות מוחלטת לדרג הנבחר.

מה שאסור להם לעשות הוא לנסות לכפות מהלכים באמצעות הדלפות. מי שעשה זאת, צריך להתפטר או להיות מודח. ישראל היא לא חונטה צבאית ולעולם לא תהיה. זהו סוד חוזקה.

מתן ג'רפי הוא מנכ"ל תנועת אם תרצו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. ישנה עוד סיבה להתנהלות הדרג הבטחוני שהכותב שוכח.
    ככל שהמלחמה מתקדמת כך מתקבל הרושם שישנו יותר דשדוש ואין התקדמות.
    הסיבה היא שלא נותר מה לפרק לחמאס בלי לקחת סיכונים-או מבחינת החטופים, או מבחינת אזרחי הרצועה או מבחינת יחסי החוץ עם ארה״ב או מבחינת יצירת עבודה קשה לסנגוריה בהאג או יותר מתשובה אחת.
    ראשי הצבא פשוט לא רוצים לבצע החלטות קשות. אל תשכחו שהם יצטרכו לענות על זה לעם הרבה לפני שמישהו יענה על אחת השאלות שבמאמר.
    כבר ראינו כמה קשה לראשי הצבא לומר שברק חירם בחר באפשרות בה יהיו פחות הרוגים. הם חיכו חודשים עד להקמת ועדת חקירה לפני שהם נזכרו.
    ולכן הגיוני שהם ירצו לאפשר לחמאס לדרדר לאחור הישגים רבים (בעיקר כשהם יוכלו להפיל את זה על הדרג המדיני) וכך להחזיר למלחמה שנח להם להביא בה הישגים.
    אז אולי יש פתרונות לנצרים ולרפיח אבל זה יעלה בחיי אדם מיותרים מהצד שלנו.

  2. הרוח החיה בין מתנגדי ראש הממשלה במערכת הביטחון והאיש היותר חכם מביניהם, הוא ראש השב"כ רונן בר.
    זה גם האיש שמסרב ללכת הביתה עד שלא תיוודע זהות מחליפיו.
    ראש הממשלה נתניהו שוגה שוב כאשר הוא משאיר אותו בתפקידו. האיש הוא נזק מהלך.