האם בועת ה-AI עומדת להתפוצץ?

בשנתיים האחרונות הבינה המלאכותית כבשה את שוק המניות. האם נוצרת כאן בועה חדשה ומסוכנת?

בורסה לניירות ערך בניו-יורק. צילום: Carol M. Highsmith, Public domain, via Wikimedia Commons

בפודקאסט החדש שלו, דיוויד וו, לשעבר אנליסט בכיר בוול סטריט, מציג ניתוח מעמיק של המצב הכלכלי בארה"ב, תוך התמקדות בהשפעת הבינה המלאכותית על שוק המניות והכלכלה האמריקאית. לדעתו, אנחנו בשיאה של ״בועה״ שאינה משקפת בהכרח את המצב האמיתי במשק, מה שעלול בתורו להביא להתנפצות והתרסקות.

וו משלב את תיאוריית הרפלקסיביות של ג'ורג' סורוס כדי להסביר את הדינמיקה הנוכחית בשווקים. תיאוריית הרפלקסיביות של סורוס, שפותחה בהשראת המושג "אפקט אדיפוס" של קרל פופר, מתארת את היחסים ההדדיים בין הכלכלה ושוקי ההון. וו מסביר: "הרעיון הבסיסי מאחורי תורת הרפלקסיביות הוא שהשוק לא רק משקף את היסודות של כלכלה נתונה, אלא שהשוק עצמו יכול גם להשפיע על היסודות". תפיסה זו מדגישה כיצד ציפיות השוק יכולות בעצמן ליצור השפעה על המציאות הכלכלית הממשית.

וו מיישם את התיאוריה הזו לניתוח השפעת הבינה המלאכותית על הכלכלה. הוא טוען כי "בינה מלאכותית האריכה את ההתרחבות הכלכלית הנוכחית של ארצות הברית" על ידי העלאת הציפיות לתשואות עתידיות על ההון. לדבריו, זה הוביל לשתי תוצאות עיקריות: "זה חיזק את ההשקעות בהון קבוע, במיוחד את ההשקעות בשבבי בינה מלאכותית"; ומעבר לכך "הציפייה לתשואות עתידיות מוגברות על ההון העלתה את הערכת שוק המניות האמריקאי".

וו מדגיש את חשיבות הסנטימנט בשוק, שהוא מרכיב מרכזי ברפלקסיביות: "כאשר הסנטימנט חיובי, הוא יוצר מעגל חיובי. כאשר הסנטימנט משתנה לשלילי, מעגל שלילי תופס פיקוד". והוא מעלה את השאלה האם המעגל החיובי סביב הבינה המלאכותית היוצרת הסתיים.

עם זאת, וו מזהיר מפני אופטימיות יתר. הוא מציין כי "שוק המניות האמריקאי מעולם לא היה יקר יותר מאז בועת הדוט-קום" ומתייחס לירידה האחרונה של 20% ב"מגניפיסנט 7" (שבע החברות המובילות בשוק), מה שעשוי להעיד על ניצניה של מגמה.

לסיכום, וו מביע חשש לגבי העתיד הקרוב: "העלייה בתנודתיות בשוק המניות לא תעזור לכלכלה המאיטה" ו"תחושת הבטן שלי היא שלמרות הקונצנזוס בוול סטריט, מחזור הרווחים מתחיל לפנות לכיוון שלילי". הוא מזהיר מפני סיכונים פוליטיים בארה"ב וסיכונים גיאופוליטיים במזרח התיכון שעלולים להשפיע על השווקים.

ניתוחו של וו, המשלב את תיאוריית הרפלקסיביות, מספק תובנות מעמיקות לגבי הקשר המורכב בין טכנולוגיה, שווקים פיננסיים והכלכלה הריאלית. הוא מדגיש כיצד ציפיות ותפיסות יכולות ליצור מציאות כלכלית, ומזהיר מפני האפשרות שהמעגל החיובי סביב הבינה המלאכותית עלול להתהפך ולהשפיע על הכלכלה הריאלית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. הכלכלה הריאלית בארהב מאיטה.
    שווקי המניות בגל העליות האחרון שלהם.
    כרגע נפתח פער גדול בין מצב הכלכלה למצב השווקים הפיננסים. הפער ייסגר.
    תעשו אם זה מה שאתם מבינים.

    אגב, הבורסה לא תקרוס בגלל בועת ה-AI. הזרעים נזרעו כבר-מינוף ענק, מכפילים מאוד גבוהים, הדפסות מאסיביות של כסף- נותר רק לחכות.