יורם אטינגר – "בלינקן וסאליבן לוחצים לנסיגת ישראל מרכסי יהודה ושומרון"

שניאור ובר מארח את יורם אטינגר, לשעבר קונסול ישראל בארה"ב, לשיחת עומק בפודקאסט 'כור ההיתוך' על המעורבות האמריקאית במדינת ישראל והאינטרסים שלהם במזרח התיכון, ועל הקרע הפנימי בארה״ב

יורם אטינגר מתארח בכור ההיתוך. צילום מסך מתוך הסרטון

יורם אטינגר, לשעבר קונסול ישראל בארה"ב, מתארח לשיחת עומק עם שניאור ובר בפודקאסט 'כור ההיתוך' על המלחמה בעזה והשלכותיה, המעורבות האמריקאית בנעשה במדינת ישראל והאינטרסים העמוקים שלהם במזרח התיכון, המהלכים שהובילו לטבח ה-7 באוקטובר, הקרע הפנימי בארצות הברית ומעורבות מצרים בהתעצמות חמאס.
בהתייחסו לנעשה במזרח התיכון בשנים האחרונות, אמר אטינגר: "מדיניות מזרח־תיכונית חייבת להיות מונחית בידי מציאות המזרח התיכון ההפכפכה, האלימה והמתסכלת, ולא בידי מציאות חלופית המבוססת על תרחישים ספקולטיביים ונוחים. מדיניות חייבת להימנע משגיאות גורליות ולא לחזור עליהן".


לדברי אטינגר, הגישה המערבית הובילה להתחזקות ארגוני הטרור, "תובנות מערביות השתלטו על מדיניות ישראל כלפי הטרור הפלסטיני, הזניקו את חמאס מארגון טרור קטן ב־2005 למדינת טרור וסללו את הדרך למחדל ה־7 באוקטובר. תובנות מערביות הכו שורש בישראל ב־1993, הביאו למשא ומתן עם ארגוני טרור – פת”ח ואש”ף – המונחים בידי חזון “שחרור פלסטין מהנהר עד הים” ועקירת הישות הציונית. הן הביאו ליבוא 100 אלף טרוריסטים מטוניס, תימן, סודן, עיראק ולבנון לירושלים, יהודה ושומרון ועזה".
אטינגר הסביר כי "תובנות מערביות מתעלמות ממרכזיותה של אידיאולוגיה פנאטית ודתית בעיצוב חזון, אסטרטגיה ומדיניות של האייתולות, “האחים המוסלמים”, חמאס, חיזבאללה, החות’ים והרשות הפלסטינית. בעוד המערב דבק בהפרדת דת ומדינה ו־Money Talks, האסלאם דבק בעליונות הדת בעיצוב מדיניות, ובמיוחד שלום ומלחמה, כולל מעמד האסלאם כדת הלגיטימית היחידה, המחויבת לשעבד את “הכופר” המערבי, ובמיוחד את ארצות הברית".
הוא הוסיף כי "תובנות מערביות מתעלמות מהפער העמוק בין משא ומתן עקר עם טרור פלסטיני המונחה על ידי חזון שמימושו מותנה בחיסול ישראל לבין משא ומתן אפקטיבי בין ישראל למדינות ערב, שמימוש חזונן הלאומי אינו מותנה בחיסול ישראל. לכן שישה הסכמי שלום עם מדינות ערב, לעומת כישלון כל משא ומתן לשלום עם ההנהגה הפלסטינית".
אטינגר מתח ביקורת נוקבת על התנהלות הממשל האמריקני כלפי ישראל: "מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן לוחצים לנסיגת ישראל מרכסי יהודה ושומרון – שהם רמת הגולן של ירושלים, תל אביב, נתב”ג ו־80% מאוכלוסיית ותשתיות ישראל – למותניים הצרים של שבעה קילומטרים מקלקיליה לכפר סבא ו־19 קילומטרים מטול כרם לנתניה, במזרח התיכון הוולקני, האלים, ההפכפך והנטול דו־קיום.

לדעתו, "במזרח התיכון הנפיץ, עתיר משטרים זמניים, כוח ההרתעה הוא המרכיב החשוב ביותר של הביטחון הלאומי. עם כל החשיבות של הסכמי שלום, במזרח התיכון הם ארעיים, לעומת רכסי יהודה ושומרון – שהם קבועים ומרתיעים".
לסיכום, ציין אטינגר כי "התובנות המערביות מתמידות בניסיון לשעבד את מציאות המזרח התיכון למציאות מערבית, ולכן חוזרות על שגיאות קריטיות. לכן על ישראל לבחון בספקנות מרבית כל הצעה או דרישה מערבית כגון הקמת מדינה פלסטינית, הימנעות מהשמדת התשתית הצבאית של חמאס והתמכרות לתגובה, הגנה והכלה במלחמה על הקיום".

עקבו אחרי הפודקאסט 'כור ההיתוך' בספוטיפיי ויוטיוב בואו להיות שותפים להצלחה, ועשו מנוי ל"כור ההיתוך", פודקאסט מרתק וייחודי בנוף הישראלי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *