פניית פרסה נוספת: צה״ל דורש ממילואימניקים להחזיר נשק שברשותם

למרות ההבטחות: פיקוד צפון חוזר בו מההחלטה לאפשר ללוחמי מילואים המתגוררים ביישובי עימות להחזיק בנשקם

כיתת כוננות בצפון. צילום: דובר צה״ל

לפני כשבוע חשפנו באתר ׳מידה׳ כי בפיקוד צפון הוחלט על שינוי מדיניות שתחייב לוחמי מילואים להחזיר את הנשק שברשותם. כזכור, מאז פרוץ המלחמה וההבנה כי יישובים סמוכים לגבול זקוקים להגברת הכוננות ולכלי נשק, התקבלה החלטה בצה״ל לאפשר לתושבים המתגוררים ביישובים אלו ומשרתים במילואים להשאיר את הנשק האישי שלהם ברשותם גם לאחר תום תקופת השירות.

אלא שבפיקוד צפון הוחלט באופן מפתיע להודיע לאותם לוחמים כי עליהם להחזיר לאלתר את הנשק שברשותם. במכתב שנשלח ללוחמים נאמר כי ״לא ניתן לאפשר לחיילים להחזיק יותר בנשק״.

האירוע פורסם ב׳מידה׳ ועורר סערה. בעקבות כך הודיעו בצה״ל עוד באותו יום כי ההנחייה בוטלה וכי הלוחמים יוכלו להמשיך להחזיק בידם את הנשק ולהשתתף בהגנת היישובים בקו התפר.

בצה״ל טענו כי ההנחייה המדוברת הייתה ״טעות אנוש״, וכי היא בוטלה. כפי שנודע לנו ״טעות האנוש״ הזאת היתה של ראש מטה פיקוד צפון תת אלוף שגיב דהן. בשלב זה הודיעו ללוחמים כי הנשק יישאר בידם.

אולם ביום שישי האחרון, ״טעות האנוש״ הזו חזרה: ושוב, קיבלו הלוחמים הודעה כי עליהם להחזיר את הנשקים שבידם. הפעם למדו את הלקח – מכיוון שהפקודה הקודמת הופצה בין הלוחמים והגיע לכלי התקשורת (ביניהם ׳מידה׳), הלוחמים לא קיבלו את הפקודה באופן כתוב, ומי שביקש ממפקדיו לראות את הפקודה נענה בהזמנה לבוא לראות אותה באופן פיזי בבסיס בצפון.

על הרקע הזה שלחו השבוע לוחמי מילואים ממספר חטיבות בפיקוד צפון מכתב בהול לרמטכ״ל ולשר הביטחון, בו הם קוראים לו לשנות את המדיניות.

״כלוחמי מילואים, אנחנו מבינים את החשיבות הלאומית בלהמשיך להחזיק את הנשק האישי שלנו בין סבבי המילואים… ביום של התפרצות נוספת על יישובינו או ברגע הפתיחה של מתקפה כוללת, אנחנו יודעים שהנשק האישי שלנו יציל חיים ויאפשר לנו לעמוד במשימה להגיע לחזית״.

לדבריהם, הפקודה להחזיר את הנשקים תפסה אותם בהפתעה מוחלטת. ״אין אחד שלא חשב באותו רגע על כיתות הכוננות שפורקו ושלקחו מהם את הנשקים לפני ה-7 באוקטובר״. הנשק לא נועד רק להגנה על היישובים אלא גם לגיוס בשעת חירום ״ביום בו תתפרץ מתקפה רב זירתית בעצימות גבוהה, ונצטרך להגיע לימ"ח המופצץ – צה"ל ירצה שהנשק האישי שלנו יהיה בידינו״.

והם מסכמים: ״כדי שנוכל לעמוד במשימה ולהציל חיים בעת ההיא – אנו זקוקים לגיבוי הפיקוד״.

נכון לעכשיו ״טעות האנוש״ של פיקוד צפון הפכה להנחייה מחייבת, ואם מקבלי ההחלטות לא יתערבו באופן פעיל בסוגיה, מאות לוחמים מיומנים, המהווים חלק משכבת ההגנה על יישובים ביהודה ושומרון, בגבול הצפון ובעוטף עזה ייפרקו מנשקם.

מחבר הכנסת עמית הלוי נמסר: ״ההגדרות הבירוקרטיות של נציגי צה״ל אינן מתאימות לזמן המלחמה הנוכחי. הדרישה שהעליתי בוועדת חו״ב לאפשר ללוחמים להשאיר אצלם את הנשק הצהל״י מתבקשת בעת הזו ולכן הרמטכ״ל צריך להנחות לתקן את הפקודה ולאפשר לכל לוחם המשרת במילואים לשאת את נשקו גם בבית ללא אבחנה באיזה פיקוד הוא משרת״

התבקשה תגובה מדובר צה״ל כבר לפני למעלה מיממה והיא תתפרסם מיד כשהיא תגיע.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *