פלגן בלתי נלאה: לפיד וסוגיית החטופים

תגובתו של יאיר לפיד להחזרת החטופים אומרת הכל על פוליטיקאי ציני שלא מהסס לנצל טרגדיה אנושית לצרכיו האישיים

יאיר לפיד נואם בכנסת. צילום: קובי גדעון, לע״מ

שש גופותיהם של חטופים שנרצחו בשבי החמאס בעזה הובאו לישראל. לא היה זה באמצעות הסכם ולא באמצעות עסקה, לא היה זה כרוך בהחזרת מחבלים ולא בוויתור כלשהו. היה זה באמצעות מבצע צבאי נועז ומורכב. ביום כזה ראוי להביע צער על מותם של חפים מפשע, ראוי להתנחם בהבאתם של החטופים לקבר ישראל, ראוי להזדעזע מהאכזריות של מחבלי חמאס, ראוי לשבח את חיילי צה"ל על העוז, ראוי לשבח את השב"כ על המידע המדויק שסיפק, ראוי לבכות את נפילתו של הקצין במהלך הפעולה.

יושב ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד בחר לכתוב משפט אחד: "הם היו בחיים". מה ביקש לומר? הוא ביקש להטיל את האשמה על ראש הממשלה נתניהו. האיש שאמר "אין יותר הם ואנחנו" ביקש, כמו במאות פעמים אחרות, לפלג את החברה הישראלית ולזרוע שנאה בין המחנות.

להציג מצג שווא על פיו נתניהו לכאורה אשם במותם של החטופים ולא ארגון טרור רצחני שחטף אותם והחזיק בהם בתנאים לא אנושיים, זו השחתה מוסרית בלתי נתפסת.

להציג שוב ושוב את נתניהו כמי שמסרב להשיב את החטופים, כמי שצובר לכאורה הון פוליטי מהחזקתם בשבי בזמן שרוצח ההמונים יחיא סינוואר עושה בהם שימוש כבקלף מיקוח וכמגן אנושי, מציב תנאים בלתי אפשריים לביצוע עסקה ומסרב למעשה להשיב אותם, זוהי ירידה לתהומות ערכיים מזעזעים.

מנקודת מבטו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אין כל הגיון או אינטרס להשיב את החטופים. בעודו מביט במפגינים שקוראים ל"עסקה עכשיו" ובקרע המעמיק בחברה הישראלית – הוא מקשיח את עמדותיו, מתענג על הסבל ועל הכאב שנגרמים ותוהה כיצד יש ישראלים שתומכים למעשה באמירותיהם ובמעשיהם בתוכניתו גם אם לא במתכוון.

כל אלה הקוראים לקבל את עסקת החטופים אינם יודעים כמעט דבר על פרטיה. הם אינם יודעים מיהם החטופים שעומדים להשתחרר, הם אינם יודעים מהו מצבם, האם הם חיים או מתים, והם נלחמים בעקשנות ביודעם כי סביר שכל יתר החטופים שלא ישובו בעסקה הזו – לא ישובו לעולם. באופן אבסורדי חלק מהמשפחות שתובעות את יישום העסקה מיידית גוזרות על יקיריהן החטופים להישאר לעד בשבי חמאס מכיוון שלא יישארו יותר מנופי לחץ.

התנאים שהוצגו על ידי חמאס מעידים על כך שכל עניינו הוא לבצע את הטבח הבא ולחטוף את החטופים הבאים. הדרישה הבלתי מתקבלת שכוחות צה"ל יעזבו את ציר פילדלפי בו מתגלות עוד ועוד מנהרות דרכן הועברו כמויות בלתי נתפסות של נשק ותחמושת לידי חמאס היא דרישה שנועדה להמשיך ולחזק את כוחו. כך גם הדרישה שחיילי צה"ל יצאו מהמסדרון שנוצר בנצרים ומקנה לנו שליטה חיונית ברצועת עזה. כמו גם הדרישה לאפשר למאות אלפי עזתים לשוב לצפון הרצועה. הפסקת הלחימה בה מדובר תוך ניהול המשך משא ומתן על שחרורם של החטופים הבאים יבטיחו שיחות אינסופיות ולמעשה לא יאפשרו למדינת ישראל לשוב ולהילחם עד להשמדתו של חמאס.

לפיד מרבה לקרוא בתגובותיו על כל צד שמתבצע בלחימה כי יש לקבל את העסקה למרות שהוא מודע לסכנות האיומות הטמונות בה. השימוש הפוליטי בטרגדיה האנושית של החטופים ובכאבן של משפחותיהם הוא מהאכזריים שידענו בתולדות מדינת ישראל. לפיד ודומיו מוכנים למעשה להקריב את כל יתר החטופים שאינם כלולים בעסקה המסתמנת על מזבח הפלת שלטונו של נתניהו. הם מציגים את כל מי שמתנגד ליישום העסקה, בין אם מתוך דאגה לחטופים הנותרים ובין אם מתוך דאגה לעשרה מיליון אזרחים שמהווים את פוטנציאל הנטבחים הבאים, כערל לב. בהשלכה מתמדת בה הם נוקטים הם מייחסים למתנגדי העסקה את הקרבתם של החטופים על מזבח שמירת שלטונו של נתניהו.

התנהלותו של יאיר לפיד שאין בה משום אחריות או מנהיגות אינה מפתיעה שכן את כל הונו הפוליטי הוא צובר לאורך שנים באמצעות פלגנות. המוכנות שלו לקבל את דרישות החמאס מתיישבת היטב עם רפיסות מדיניות "אפס ההפתעות" שלו ועם הסכם הכניעה שחתם עליו מול לבנון. הציוץ הבזוי, הנמוך כל כך והפוליטי עד אימה שכתב ביום קשה כל כך תוך ריקוד סטפס מקצועי על דמם של החטופים שנרצחו מעיד כי גם הטבח הנורא לא שינה בו דבר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. עם כל הכבוד, מר לפיד לא עשה רע…..לאישיותו הפנימית.
    מר לפיד, דרך סגנון החשיבה שלו, הוא אדם (אכתוב בעדינות הראויה) – לא מזרע ישראל.
    משכך, אין לו חובה לצדד בטובת ישראל מתוך זרע נשמתו רק שהבעיה היא שלנו, היהודים המקוריים, אין דרך לדעת ב-100% מיהו צאצא ערב רב ומי לא ולכן מר לפיד (ודומיו) ימשיכו לנבוח עוד ועוד אך דבר אחד מובטח להם…. לא היה אדם ולא הייתה מדינה בהסטוריה שפגע/ו בישראל ויצא/ו בחזקת "זכאי"… לכן, הוכ ודומיו יקבלו את עונשם הקשה אולם זה לא יהיה מאיתנו, מעם ישראל..זה יהיה מהקב"ה!! זה שהעניש הרבה מדינות בעולם על פגיעתם בישראל!!!!!!!!

  2. אני מזועזע מכך שריקא זה,כיהן כראש ממשלה במדינת ישראל!!!!!!!!!!!!!!

    1. השנאה והרצון להפיל את הממשלה מעבירה אותו על דעתו.המטרה מקדשת את האמצעים. בשם הפלת הממשלה הוא מוכן למכור את נשמתו לשונאינו. האיש הרע הזה חייב להיעלם מהפוליטיקה שלנו. עיתונאי צפונפוני קטן וריק.