תפקידו של שי ניצן בספריה הלאומית צומצם, שכרו רק עולה

למרות שינוי סמכויות "הרקטור" והגדרות התפקיד במסגרת ארגון מחדש, הוא ממשיך לשמש כמשתכר הבכיר במוסד

שי ניצן והספרייה הלאומית. צילום מסך מתוך לע"מ, כאן11

לפני כשנה, בשלהי אוקטובר 2023, פתחה הספרייה הלאומית באופן רשמי את דלתות משכנה החדש בירושלים. הפרויקט המרשים, שעלות השלמתו הגיעה לפי דיווחים שונים לכמעט מיליארד שקלים, הושק בקמפיין יח"צ מרשים, אך מסתבר כי מאחורי הקלעים נמשכת חגיגת שכר מרשימה לא פחות ומרגיזה הרבה יותר.

כפי שחשפנו ב'מידה' בקיץ אשתקד, תהליך הגדרת תפקידו של שי ניצן כ"רקטור" הספרייה לווה בליקויים רבים, בתירוץ לפיו תקופת המעבר לבניין החדש אינה מאפשרת לבצע שינויים מהותיים. אלא שמתברר כי גם כעת, לאחר המעבר הנוצץ, עולות עוד שאלות רבות לגבי האיש ועבודתו.

כפי שדיווחו נטעאל בנדל ויורי ילון ב'ישראל היום' בחודש פברואר, סמכויותיו של ניצן צומצמו בעקבות תהליך ארגון מחדש שנערך בספרייה, וכמו כן שונה שם התפקיד מ"רקטור" ל"מנהל אשכול התוכן". מסמכים אלו הגיעו לאחרונה גם לידי 'מידה' במסגרת בקשת חופש מידע, ומהם עולה כי בהחלטת דירקטוריון הספרייה מיום 15.1.24 אכן נלקחו מניצן מספר תחומי אחריות מהותיים.

בהודעת הספרייה על מינוי ניצן בנובמבר 2022 אז הוכרז כי ניצן "ינהל, ירכז וינהיג את מכלול עולמות התוכן של הספרייה", נכתב כי הרקטור אחראי, בין היתר, על "מכלול האוספים והארכיונים (פיזיים ודיגיטליים), וכן על נושאי התרבות, החינוך, התערוכות, מערך הקשרים והפעילויות הבינלאומיות, בדגש על קשרים עם יהדות התפוצות, על אגודות הידידים בישראל ובחו"ל ועל מערך יחסי הציבור וגיוס משאבים". אלא שעל פי החלטת הדירקטוריון האחרונה, ובהמשך לתהליך הארגון בסיוע חברת הייעוץ KPMG, "מנהל אשכול התוכן" יהיה אחראי מעתה על "אגפי החינוך, המבקרים, התרבות והדיגיטל".

משמעות ההחלטה היא שניצן בתפקידו המחודש אינו אחראי יותר על אגף האוספים (הוחלט כי יעבור לכפיפות מנכ"ל), תערוכות, מערך יחסי הציבור וגיוס המשאבים והפעילות הבינלאומית. בנוסף החליטה הספרייה על מינוי "יועץ אקדמי בכיר", הקמת אגף משאבים ומינוי סמנכ"ל תפעול – כל אלו חלק מסמכויות הרקטור הקודמות.

אך למרות הצמצום בהגדרות התפקיד, נראה כי שכרו של ניצן בספרייה אינו נפגע ואף ממשיך לטפס. על פי דיווחי הספרייה לרשם העמותות, שכרו השנתי (ברוטו) של מנהל התוכן עמד על סכום של 589,224 ש"ח בשנת 2023, בנוסף ל-182,203 ש"ח בתשלומים אחרים, מה שהופך את ניצן למשתכר הבכיר בספריה לצד המנכ"ל. מדובר אף בעלייה לעומת השנה הקודמת, גם בה עמד "הרקטור" ניצן בראש טבלת מקבלי השכר עם סכום שנתי של 559,773 ש"ח. בהתאם לתנאי העסקתו נראה כי ניצן ימשיך ליהנות משכר גבוה במיוחד למרות ההפחתה בתחומי אחריותו.

לבקשת 'מידה' לקבל את רשימת הנושאים בהם עסק ניצן בתפקידו, תהליכים אשר קידם ותוצרי עבודתו, נמסר מטעם הספרייה כי מדובר "בנושא שחוק חופש המידע אינו חל עליו". לבקשתנו לקבל את יומן הפגישות של ניצן במסגרת תפקידו, נמסר כי הוא "כולל פרטים רבים המצריכים מיון" הדורש תשלום אגרה. לבקשתנו לקבל את שמות בעלי התפקידים הכפופים לניצן ואת תיאור תפקידם, נמסר כי מדובר ב"מידע שיש בחשיפתו פגיעה בפרטיותם של העובדים ואין באפשרותה של הספרייה למוסרו". לבקשתנו לקבל את המסמכים או כל מידע אחר שהוצג לדירקטוריון במסגרת הדיונים בעניין, נמסר כי מדובר ב"מידע פנימי שהוצג לצורך קבלת החלטה".

מהספרייה הלאומית נמסר בתגובה: "סמכויותיו של שי ניצן נקבעו לפני כשלוש שנים עם כניסתו לתפקידו, בטרם מעבר הספרייה למשכנה החדש.

בעקבות המעבר, לפני כעשרה חודשים, הורחבו וגדלו מאד תחומי הפעילות של האגפים שעליהם אחראי ניצן ובהם מרכז המבקרים, אגף התרבות, אגף החינוך ועוד. בעקבות השינויים שחלו עם המעבר, ובעקבות ייעוץ של חברה חיצונית, חלו שינויים רבים במבנה האירגוני בספרייה, לרבות בתפקידו של ניצן.

תנאי העסקתו של שי ניצן נקבעו ע"י הדירקטוריון".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. האם הפרקליטה הצבאית מנסה לשבש חקירה עתידית בנוגע לרשלנות, או יותר מרשלנות. מדוע מוחזק חייל לוחם גיבור חודש במעצר בבידוד גמור.
    אז מה היה לנו. מרגל שגרם נזק קשה ביום הטבח ולא נשפט ולא נענש וגם קצינים בכירים ששיתפו פעולה אתו לא נחקרים. חשד ליותר מרשלנות שגרמו לטבח קשה. סיכול ממוקד של פרקליטה המכוון נגד החיילים שהגיעו ראשונים או כח 100 ששמר על נוחבה. למה כי מה שהם ראו ושמעו זה עדות יקרה לוועדת חקירה אמיתית, שבין היתר תחקור את תפקודו של הסמרטוט ריצפה הפוליטי גאלנט. הוא לא טפל בסרבנות והמשיך באפס מעש גם שהתקשרו אליו במהלך הטבח.
    מי שבגד במדינה זה מי שהשתמש בצבא כדי להפעיל לחץ על ממשלה נבחרת על מנת לשמר את כוחה של שהאליטה כביכול. אבי ויס מספר שהיועצת המשפטית עכבה את החלטת הממשלה להכריז מלחמה מוקדם בבוקר. העיכוב היה עד ללילה וזה עוד סיבה למה חיל האוויר לא פעל. לכאורה סיוע לאויב לרצוח, לאנוס, לבתר גופות, לשרוף ולאפות תינוקות. אף אחד לא חוקר כי בדיקטטורה של בג"ץ האיום לא נתניהו לא חוקרים.

  2. הדבר היחיד החשוב והרלוונטי כאן הוא נושא המימון והתקצוב.
    מי מממן את הספריה הלאומית?
    מי משלם מליוני שקלים לאיש הזה?
    האם הציבור מממן את הבוננזה הזו?
    האם כספי משלם המיסים מוזרמים לכיסו של שי ניצן?

    אם התשובה היא כן, זו שערוריה.
    וזו דוגמה נוספת לכשל כל כך בסיסי של הימין בישראל, שאין לו ארגונים כמו "המכון הישראלי לדמוקרטיה" וארגוני "זכויות אדם" שמגישים עתירות מנהליות באופן יומיומי ועל כל נושא.

    ברקע הכשל הזה נמצא נושא המימון, שאין לארגוני ימין. הקרן לישראל חדשה ומגוון ארגונים אנטי-ציוניים בארה"ב ואירופה מזרימים מאות מיליוני דולרים בשנה לארגוני השמאל (אשר לפעמים אפילו מצליחים לגייס באמצעות סיפורי כיסוי של "ציוד ללוחמים"….), אבל הימין עני ומרוט.

    במלחמה הקיומית הזו, על העם והארץ, נפסיד בוודאות אם לא נשכיל להקים מגוון ארגוני פעולה משפטית ומנגנון גיוס כספים משומן.

    1. זה בעייתי גם אם התשובה היא שמדובר בתרומות. למיטב זכרוני היו איומים להפסיק את התרומות אם המינוי של ניצן לא יעבור וזאת כבר השפעה זרה על החלטות מנהלתיות של גוף ממלכתי.

  3. האיש לא בא כדי לעשות. הוא בא כדי לקחת כסף ולהנות מהתנאים והכיבודים. יש לו יותר מדי מידע על יותר מדי אנשים והם עשו הכל כדי שישב בשקט.

  4. הגיע הזמן שהפושע הזה שהחזיק (ואולי מחזיק עד היום) את מנדלבליט ב…גרון יתחיל לשלם על הנזק האדיר שגרם למדינה, ובתור התחלה, שיפסיר לשדוד את הקופה הציבורית (כולל הפנסיה)

  5. האם תפקידו של שי ניצן בספריה הציבורית הוא תשלום על תיקי נתניהו?

  6. חלחלה אוחזת בי בראותי אדם זה!!!!!!!!!!
    ה"אליטות"ממשיכות לזלזל בעם,ועושות בכספי המיסים הנגבים מאזרחי המדינה,ככל העולה על רוחם.

  7. יש לו גם פ תקציבית. סך הכל הוא גורף 100k בחודש.
    למה? כי הוא יכול.
    ובינתיים קצבת זקנה בישראל 3k לא התעדכנה 20 שנה.

  8. נא לפרסם את שמות חדרי הדירקטוריון. הספריה היא מוסד לאומי ואני רוצה לדעת מי בדירקטוריון ומי חותם על השטויות המרתיחות שדובר הספריה מרעיף עלינו !

  9. עצם הגדרת התפקיד שלו עדיין בעייתית, האם לא תפקיד הספריה לשמש כמאגר כל הידע ללא קשר לתוכן שלו? עצם הגדרת אחראי תוכן פירושו בעצם אחראי צנזורה שימחק מה שלא נח לאג׳נדה.

  10. שי ניצן – תופר תיקים שפל ובזוי . הבחור גם אוהב כסף . הרבה כסף …

  11. הספריה הלאומית היא מתחרה מובילה בתחרות המוסד המסואב בישראל. מיליארד שקלים עלה לבנות את ה"היכל" הפלצני שלה. חלק ניכר מהמיליארד הזה ממשלם המיסים, וחלק אחר מתרומות שבאות על חשבון תרומות במקומות אחרים. במיליארד שקלים אפשר היה להקים בית חולים שלם, ובמקום בית חולים בזבזו את זה על מחסן לספרים.
    סידור העבודה לחבר שי ניצן כדוכס הספריה זה הדובדבן הרקוב בעוגת השחיתות המסואבת. ניצן הוא אולי עילוי במשפטים אבל הדיוט גמור בנושא ספרות וספרנות.