הנחות למילואימניקים? שר השיכון מצפצף על נתניהו ומקפיץ את המחירים

בזמן שדירות באום אל פאחם נמכרות בפחות מ-100,000 ש״ח, מחירי מגרשים בגליל קפצו פי חמישה (!). השר גולדקנופף ומנהל רמ״י קווינט מפלים לרעה את לוחמי המילואים

קווינט בדיון בכנסת. ממסמס את מדיניות הממשלה. צילום מסך מערוץ הכנסת

כפי שפורסם באתר זה לאחר מאבק עיקש וארוך הצליחה הממשלה להעביר שינויים במדיניות הקצאת הקרקעות בפריפריה שכללה הגדלה משמעותית של ההנחות למשרתי מילואים באזורי עדיפות לאומית, עד כדי הנחות של קרוב ל-90 אחוז בשווי הקרקע למשרתי המילואים. הרפורמה הזו עברה לאחר תהפוכות רבות ולנוכח התנגדות עקבית של מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קווינט, שמתנגד עד היום להעניק הנחות ללוחמים משוחררים שמסיבות שונות אינם משרתים במילואים. 

אלא שבכך לא תם המאבק. כפי שנודע ל׳מידה׳ באחד מיישובי הגליל נערכו לאחרונה שומות חדשות שהקפיצו את מחירי המגרשים במאות אחוזים מה שהופך את ההנחות העדכניות למשרתי המילואים לחסרות משמעות. 

מדובר ביישוב שכניה, שבו התקבלו לאחרונה שומות למגרשים חדשים, בסכומים חסרי תקדים. 

על פי הנתונים בשומה החדשה, 39 מגרשים של חצי דונם, עולים כעת בממוצע 1,500,000 לפני מע״מ ללא הנחות, ועם הנחות למשרתי מילואים שאין בבעלותם דירה, מגיעים ללא פחות ממיליון ש״ח. זה רחוק מאוד מהציפיות להנחות שהצהירה הממשלה. 

על המחירים הללו יש להוסיף כמובן מס רכישה, מע״מ ואת עלויות הפיתוח הגבוהות, כל זה לפני עלות הבניה עצמה. 

האבסורד גובר לאור העובדה שמדובר בעליית מחירים חסרת תקדים ביחס לשומות קודמות על אותה תכנית עצמה, שחלק ממנה אוכלס לפני כעשור. אז המחירים עמדו על 300,000 ש״ח למגרש, ולמי שזו עבורו הדירה הראשונה (בדרך כלל זוגות צעירים) המחיר היה 150,000 ש״ח בלבד. משרתי מילואים שילמו אפילו פחות. 

אמנם הייתה עליית מחירים מאז, אבל גם לפי מומחי המנהל עצמו המחירים עלו בכ-100 אחוז, פי שניים, בעשור האחרון. ואילו השומות בשכניה זינקו בשיעור חסר תקדים של 500 אחוז. מדובר בקפיצה שערורייתית ולא סבירה. 

ככה עובד הבלוף: כשרשות מקרקעי ישראל רוצה היא מוציאה מכרזים על פי ״מחירי טבלה״ שנקבעים מראש משיקולים שונים. כך במגזר הערבי והחרדי למשל שם נמכרות אדמות המדינה בהנחות מפליגות. 

אבל משום מה ביישובי הפריפריה היא מפעילה ״שומה״ שאמורה להתחשב לכאורה בשווי השוק. אלא מה? שוק הקרקעות בישראל אינו שוק רגיל שנעשות בו עסקאות חופשיות רבות שניתן לבחון אותן וללמוד מהן משהו על ערך השוק. מדובר בשוק סגור ומונופוליסטי שהמוכר היחידי בו הוא רשות מקרקעי ישראל בעצמה. 

לא רק זאת  – בשל מדיניות שערורייתית של רשויות התכנון בשנים האחרונות גם כמעט ועין תכנון להרחבות ביישובים הללו. מדובר בתנועת מלקחיים שסוגרת על ההתיישבות היהודית בנגב ובגליל. התוצאה היא שאין עסקאות רבות, ובטח שהן אינן חופשיות. כך יוצא שהרשויות חונקות את השוק ביד אחת, ומעלות את השומות ביד השניה בגלל ״מחירי השוק״. 

רק לאחרונה פורסמו מחירים של מכרזים באום אל פאחם לדירות במחירים של פחות מ-700,000 ש״ח לדירה, כאשר רכיב הקרקע מתוך המחיר  – כלומר המחיר שרשות מקרקעי ישראל גובה מהקבלנים – נע בין 8,000 ל-16,000 ש״ח לדירה. כפי שפרסמתי באתר זה לפני מספר חודשים מחירים דומים מקצה המנהל גם למגזר החרדי. ההחלטה בידיים של קווינט, שמעדיף לפנק את החרדים והערבים, במקום את לוחמי צה״ל ומשרתי המילואים.

השיטה המעוותת הזו פוגעת בהתיישבות בנגב ובגליל במקומות שבהם המדינה זועקת למתיישבים. ראש הממשלה נתניהו יכול להצהיר בקולו עד מחר על הנחות למשרתי מילואים באזורי עדיפות לאומית, אבל זה לא משנה כאשר שר השיכון גולדקנופף ועושה דברו ינקי קווינט יושבי על הברז ומנהלים מדיניות עצמאית. 

מרשות מקרקעי ישראל לא נמסרה תגובה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *