אל"מ ד"ר חנן שי: השינוי הדרמטי בצה"ל שהוביל ל-7 באוקטובר

אל'מ ד"ר חנן שי התארח באולפן 'כור ההיתוך' לשיחה עם שניאור ובר על התהליכים העמוקים שהובילו להיחלשות הצבא, תפקידו בהקמת פו"ם והמלט"ק, ציר פילדפי, סוגיית החטופים וחזית הצפון

אל"מ ד"ר חנן שי מתארח בכור ההיתוך עם שניאור ובר

אלוף משנה ד"ר חנן שי, התארח לשיחת עומק מקיפה עם שניאור ובר באולפן 'כור ההיתוך' על התהליכים העמוקים בצה"ל שהובילו להיחלשות הצבא, תפקידו המשמעותי בהקמת המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה (פו"ם) בצה"ל וכן המכללה לפיקוד טקטי (מלט"ק) שנוסד על ידו, השגיאות האסטרטגיות שנעשו בפיקוד הבכיר בשנים האחרונות לעומת ההישגים המרשימים של קציני ולוחמי השטח במלחמה, האתגרים בציר פילדפי וסוגיית החטופים והחזית הצפונית.

ד"ר שי אמר כי "מאז שצה"ל הפסיק לשאוף להכרעה והתחיל לדבר על הרתעה רגשית וניצחון תודעתי, ישראל נשחקת שוב ושוב הן מול אויביה והן בזירת ההסברה הבינלאומית. לכן הכרחי להשתקם מהתאונה התורתית לאלתר, על צה"ל להודות בפני עצמו בטעותו, לקחת עליה אחריות ולתקנה אוטונומית כאן ועכשיו".

שי הסביר כי "התפיסה בדרג הפיקוד הבכיר בצה"ל מעבירה את כובד המשקל מחשיבה אובייקטיבית לחשיבה סובייקטיבית, לסיבור הגיון האויב וניחוש מצבו התודעתי- האינטרסים שלו, כוונותיו, המורתעות שלו מעוצמתנו הצבאית והאם כדאי לו, או לא כדאי לו, לפעול נגדנו; מטרתה היא השפעה על רצון האויב באמצעות הפחדתו, והרתעתו מלהשתמש ביכולותיו, גם אם לא הוכרע פיזית. כצפוי מקצועית, הפעולות להרתעת האויב – אלטרנטיבה להכרעתו המהירה – גררו את ישראל מאז 2006 לשרשרת של מלחמות התשה שבהן היא מאבדת את השליטה במשך המלחמה ובתוצאת הסיום שלה".

לדבריו, "לעומת הדרג האופרטיבי והאסטרטגי שפעל במערכה בניגוד לעקרונות צה"ל ותורותיו, הדרג הטקטי נלחם במהלכה לאור התורות המחייבות ולכן הקרבות בדרג הזה מסתיימים בהכרעת האויב והבסתו. הישגיו של הדרג הטקטי נובעים, בין השאר, ממהפך שבוצע בהכשרת מפקדי דרג זה בסדיר ובמילואים, כמימוש הנחיות וועדת דן שומרון מ-2007, לאור תפיסת בן גוריון, שפיקוד צבאי הוא מקצוע, "מקצוע לחיים".

ד"ר שי אבחן כי "קשייו של צה"ל להסרת האיום ברצועת עזה, שעשויים להיות עצימים הרבה יותר בלחימה להסרת האיום בלבנון, הם תוצאה של מדיניות 'המלחמה מהכורסא'; בגלל המדיניות הזו צה"ל נכשל בהשגת מטרת המלחמה ב-2006; בגלל הנחה ששיגרת מבצעים מפתיעים לחיסול מנהיגים ומשלוחי נשק (מב"ם) מרתיעה את האויב מלפעול נגד ישראל, האיום על ישראל ברצועה ובלבנון הגיע לממדים מפלצתיים בשני תחומים ראשיים: יכולות הירי-מנגד על אזרחי המדינה ויכולות שחיקתו של הדרג המתמרן של צה"ל והיה ויופעל לכיבוש הזירות לשם הפסקת התשת אזרחי המדינה ביכולות הירי מנגד".

"צמיחת האיומים המפלצתיים על פני הקרקע ומתחתיה, לא הופרעה ע"י צה"ל משמעותית, גם כשלצבאות הטרור הנייחים נוספו כוחות מתמרנים וכך בנוסף על איום התשתה ושחיקתה של ישראל בירי מרחוק, נוסף גם האיום הישן של כיבוש שטחים ויישובים בעומק המדינה".

פודקאסט 'כור ההיתוך' בספוטיפיי ויוטיוב הפך לקול חשוב ומשמעותי בשיח הציבורי, הודות לתמיכה שלכם. בואו לקחת חלק והיו שותפים בפעילות של שניאור ובר באמצעות הלינק המצורף.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. אבי אבות הטומאה הוא משה (בוגי) יעלון שהכניס את שמעון נוה ותורותיו המטורפות לצבא.