בהמשך לפרסומים ב'מידה': השרה אורית סטרוק נגד ינקי קווינט: "גוזר הקפאה על ההתיישבות"

שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק במתקפה נגד מנהל רמ"י ינקי קווינט: “החליט, על דעת עצמו, להקפיא את ההתיישבות הכפרית באזורי עדיפות לאומית”

אורית סטרוק. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק שלחה לראש הממשלה נתניהו מכתב חריף בסוף השבוע שעבר (5.9) בו היא מתארת את האופן שבו לדבריה החלטות אסטרטגיות של הממשלה לחיזוק ההתיישבות בנגב ובגליל מסוכלות מזה מספר חודשים ע"י מנכ"ל רמ"י, שהפך אותן לאות מתה”. לדבריה “הדבר נעשה באופן שרירותי, בניגוד לעמדת הממשלה כולה, ולמיטב ידיעתי אפילו בניגוד לעמדת שר השיכון”.

הדברים מגיעים לאחר פרסום ב'מידה' על האופן שבו מנהל רשות מקרקעי ישראל מבטל דה-פקטו את מדיניות הממשלה להעניק הנחות בקרקע באזורי עדיפות לאומית למשרתי מילואים באמצעות הקפצת מחירי המגרשים באופן חסר פרופורציה. הפרסום עורר תגובות קשות במערכת הפוליטית, ומכתבה של השרה סטרוק, האחראית מתוקף תפקידה על מדיניות ההתיישבות של הממשלה, ממחיש את גודל המשבר.

השרה סטרוק מפרטת כי “מנכ"ל רמ"י החליט על דעת עצמו שהוא מונע לחלוטין שיווק קרקעות בהתיישבות הכפרית, ובכך, “הוא לא רק מסכל את רפורמת מחירי הקרקע”, שכללה הנחות למילואימניקים שקידמה הממשלה, “אלא גם מונע התפתחות כלשהי של הישובים, אפילו במחירים הגבוהים. כל זאת לאחר שהנושא הוגדר כנושא אסטרטגי בהובלת ראש הממשלה”.

בנוסף, לדבריה קווינט מסכל “את יישום חוק ועדות הקבלה” שנועד לאפשר גם ליישובים של יותר מ-400 משפחות להמשיך להפעיל ועדות קבלה. קווינט במעשיו “גוזר הקפאה על כלל ההתיישבות הכפרית באזורי עדיפות לאומית”, מה שמהווה “עוול כפול: עוול כלפי ההתיישבות והאחיזה בחבלי ארץ אסטרטגיים, ועוול כלפי עקרונות יסוד של דמוקרטיה ומשילות”.

במכתב נוסף, אותו שלחה השרה סטרוק לחבר הכנסת אוהד טל, יו"ר הועדה למיזמים לאומיים, היא דורשת לכנס את הוועדה לדיון חירום על כך שהתיקון לחוק וועדות הקבלה “אינו מיושם ולמעשה הפך לאות מתה, וזאת עקב מניעת יישום החוק באופן שרירותי ע"י מנכ"ל רמ"י מר ינקי קווינט”. לדבריה, “מנכ"ל רמ"י החליט על דעת עצמו להימנע משיווק קרקעות בהתאם לחוק החדש” כל עוד מתנהל דיון בבג”צ על החוק הזה, למרות ששופטי ההרכב לא נתנו צו ביניים בעתירה, ולא מנעו את יישום המדיניות. מעבר לכך, קווינט קיבל לדבריה החלטה על דעת עצמו ו”בניגוד מוחלט לכוונת המחוקק” כי גם שיווק מגרשים באמצעות ועדות קבלה ייעשה באמצעות מכרז פומבי, אשר רק מי שזכו בו באמצעות הגשת ההצעה הגבוה, יגשו לאישור וועדות הקבלה היישוביות, “מובן שנוהל זה מאיין מיניה וביה את מטרת החוק, ולמעשה הופך את ועדות הקבלה לכלי ריק”. לדבריה “למעשה, מנכ"ל רמ"י החליט, על דעת עצמו, להקפיא את ההתיישבות הכפרית באזורי עדיפות לאומית, למשך תקופה שעשויה להיות ארוכה מאוד”.

מרשות מקרקעי ישראל לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *