"זו רעידת אדמה! הופתענו מעוצמת הממצאים" – כל הפרטים על סקר אנשי המילואים

אל"מ במיל' פרופ' גבי סיבוני ופרופ' קובי מיכאל ממכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית שוחחו עם אורנה ישר בפודקאסט "זווית ישרה" על הסקר שערכו לאחרונה בקרב משרתי המילואים

פרופ׳ גבי סיבוני ופרופ׳ קובי מיכאל מתארחים אצל אורנה ישר בפודקאסט זווית ישרה. צילום מסך מתוך הסרטון

אל"מ במיל' פרופ' גבי סיבוני ופרופ' קובי מיכאל ממכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית התארחו בפודקאסט "זווית ישרה" עם אורנה ישר על הסקר שביצעו בקרב אנשי המילואים.

"הופתענו מעוצמת הממצאים", אומר פרופ' קובי מיכאל, "היה ברור לנו שישנה כאן בעיה אך לא חשבנו שהעוצמה כה רבה. מפתיעה מאוד רמת הניגוד בין אי האמון בפיקוד הבכיר ובאופן שבו הוא מנהל את המלחמה, בכלל זה כמובן הרמטכ"ל, לבין מידת אמון גבוהה מאוד גם במפקדים בדרגי השדה (מג"ד, מח"טים, מאו"גים) וגם לגבי היכולות של צה"ל לממש את מטרות המלחמה הן בעזה מול חמאס והן בלבנון מול חיזבאללה".

פרופ' סיבוני ופרופ' מיכאל מגדירים את תוצאות הסקר כתמרור אזהרה בוהק ומטריד אך לדברי פרופ' סיבוני: "הגדרה זו אינה חריפה מספיק. זה שבר גדול מאוד, ממש רעידת אדמה – זו קטסטרופה! ראינו סקרים לגבי מידת האמון של הציבור הכללי, בצבא אנחנו רואים את זה בצורה קיצונית יותר".

אחד הנתונים הבולטים הוא אי האמון של משרתי המילואים ברמטכ"ל: כמחצית מהנסקרים דורשים את התפטרותו המיידית,  30% נוספים מצפים ממנו להתפטר בסיום המלחמה. "זה העדר נחישות, מנהיגות ורוח קרב", אומר פרופ' סיבוני, "כאשר לא רואים את אלה בקרב הפיקוד הבכיר זה מתסכל את הלוחמים". מוסיף פרופ' מיכאל כי "התסכול של משרתי המילואים יבוא לידי ביטוי בירידה נוספת במידת האמון של החברה בצבא, ישפיע על מידת האמון של הדרג המדיני בדרג הצבאי ואף על אופן התנהלותו של הדרג הצבאי".

"אי אפשר להשאיר את זה כך", מבהיר פרופ' מיכאל, "משהו חייב להעשות. אלה גחלים לוחשות שעלולות להפוך לבערה גדולה מאוד".

סוגיה נוספת שעלתה בסקר היא מידת האמון של משרתי המילואים בהודעותיו של דובר צה"ל וגם בה הממצאים אינם מחמיאים.

יש לציין כי משרתי המילואים הביעו אמון רב ביכולת של צה"ל לפעול מול חמאס ומול חיזבאללה. זה למעשה אמון רב ביכולת שלהם עצמם: "זה ביטוי לרמת המסוגלות של המשיבים", מסביר פרופ' סיבוני, "זה בא כמובן על רקע הניסיון שהם צברו בלחימה. זה מדהים לאור העובדה שצבא המילואים הוזנח בשנים האחרונות".

לסיום, אומר פרופ' קובי מיכאל: "אנחנו רואים לעצמנו את החובה המקצועית ואת השליחות להביא את הדברים בשם אומרם עם הפרשנות והניתוח שלנו, גם לדרג הפיקודי הבכיר בצבא וגם לדרג המדיני".

הריאיון המלא נמצא בערוץ ״זווית ישרה״ ביוטיוב – מוזמנים לעקוב אחרי הערוץ וגם לתמוך בפודקאסט שמבקש שנותן במה ייחודית ומרעננת בתקשורת הישראלית

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. וואלה מסכים, ואני חושב שאותם מספרים נכונים גם להנהגה המדינית…

    1. סקרי בחירות בערוצים השונים דווקא מראים שהקואליציה לא נחלשה במיוחד, פשוט לשמאל יש הרבה פחות מפלגות חלשות שלוקחות קולות אל מתחת לאחוז החסימה.

  2. הרמתכ"ל יודע בדיוק מה הוא עושה, הכל קונספציה מכוונת ליאש את החיילים בשדה הקרב.אם הוא מעוניין בהסכם למה שילחם ושידרבן לנצחון. רמטכ"ל צריך להיות האמא ואבא של בחיילים לא משנה מה קורה, החיילים וצה"ל צריכים להיות בראש מעייניו****

  3. התחושה בציבור כמו גם שלי ללא הסקר הייתה ועדיין נותרה בדיוק כפי תוצאות הסקר .
    בשיחות עם חברים בין אם בוחרי ימין או שמאל (לא קפלניסטים) , כולם אבל כולם חושבים כי על הרמטכל ללכת הבייתה . יש כעס רב גם על חליווה ובמיוחד לאחר מסיבת הפרידה .
    חלק גדול דורש לבטל כל המינויים החדשים ולבטלם .
    צעדים אלו הגבירו את אי האמון
    בבכירים שבצבא כמו גם נוצרה אי נוחות .
    תודה על הסקר המחזק את דעתינו ואנו דורשים ומבקשים מהרמטכל להתפטר ולהיות הראשון אחרי חליווה .

  4. הסקרים חופפים את הסקרים לאמון הציבור במערכת המשפט אבל זה לא מזיז להם ההפך זה ממריץ אותם להגביר את הניכור ולעשות מחטפים של כח בזמן מלחמה