מבט היסטורי ומשפטי על השימוש באמצעי מעקב והשפעתם על זכויות האזרח
ב-28.8.2023 מינה שר המשפטים יריב לוין, באישור הממשלה, את "וועדת הרוגלות" ("ועדת הבדיקה הממשלתית לבדיקת רכש, מעקב ואיסוף מידע בכלים קיברנטיים אחר אזרחים ונושאי משרה, המוצעים על ידי גורמי האכיפה"). הוועדה, בראשות השופט בדימוס משה דרורי ושחבריה הנוספים הם הסנגורית הציבורית לשעבר עו"ד ענבל רובינשטיין ואיש השב"כ לשעבר שלום בן חנן החלה את ישיבותיה הפומביות במאי 2024. היה לי הכבוד להופיע בפני הוועדה בישיבתה השנייה (12.5.24). הדברים שלהלן מבוססים על ראשי פרקים שהכנתי לקראת ההופעה הזאת.
בינתיים הוקפאה עבודת הוועדה, בין היתר בשל התנגדות היועצת הממשלתית לממשלה בסוגיית סמכותה של הוועדה לעסוק בתיקים שטרם הוכרעו בבית המשפט וביניהם משפט נתניהו. מן הראוי לציין כי החשיפות בעניין משפט נתניהו הן שהעלו את העניין על סדר היום הציבורי כבר בינואר 2022. נציין כי הדו"ח הסופי של צוות בדיקה לעניין השימוש ברוגלות בראשות המשנה ליועץ המשפטי עו"ד עמית מררי, שנמסר לידי היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה ביולי 2022, התברר בינתיים כבלתי אמין לחלוטין.
רקע: ועדת הרוגלות והשלכותיה
עוד נציין כי מפכ"ל המשטרה לעבר רוני אלשיך הכחיש בנחרצות את השימוש בתכנת "פגסוס" באורח שדומה כי אינו נאמן למציאות. נראה אם כן שיש כאלה בין "שומרי הסף" המנסים להסתיר את האמת. מוקדם לקבוע אם ניסיונות ההסתרה של "האמת, כל האמת ואך ורק האמת" יעלו יפה. במאמר זה לא נעסוק בעניין הקונקרטי אלא במשמעות הקשר שבין חקר האמת בנושאים רלוונטיים למהותם של משטרים המתיימרים להיות דמוקרטיים.
מ'1984' ועד ימינו: הפגיעה בפרטיות בעידן הדיגיטלי
ב-1949, כשנה לפני מותו פרסם ג'ורג' אורוול (אריק ארתור בלייר בשמו האמיתי) את הדיסטופיה הנודעת "1984". המדינה המתוארת בספר מאופיינת בפגיעה מוחלטת בפרטיות של נתיניה. הכול חשוף לידיעת "משטרת המחשבות" באמצעות עיינו הפקוחה של "האח הגדול". התנהגות נאותה נסחטת בקלות וכול סטייה ממנה עלולה להסתיים בענישה חמורה. האמצעים העומדים לרשות השלטונות מנוצלים באורח קבע להכוונת מחשבות. הנתינים לומדים ומאמינים בכך ש"השקר הוא אמת והאמת היא שקר".
רוגלה היא תוכנת ריגול המותקנת על מכשירים אלקטרוניים ללא ידיעת המשתמש. לא אגזים אם אומר שתפקידה של "וועדת הרוגלות" היה לקבוע אם אנו חיים בעולם שתיאר אורוול ב"1984":
- האם קיימים אמצעים טכנולוגיים המאפשרים פגיעה כה אנושה בפרטיות?
- האם נעשה שימוש באמצעים כאלה על ידי השלטונות?
- האם שימוש כזה נעשה על ידי מי מהשלטונות ללא הצדקה, ללא סמכות ולמען השגתן של מטרות שנויות במחלוקת?
זוהי משימה קשה אך נעלה. היא נוגעת לזכויות הבסיסיות ביותר של אזרחי המדינה, וליסודות של ערכי הדמוקרטיה ושלטון החוק. מן הראוי היה שעבודת הוועדה תיעשה בקפדנות ואגב חשיפת מלוא העובדות. זאת על מנת שיתברר כי "השקר הוא שקר והאמת היא אמת".
השימוש באמצעי רוגלה, שבו עוסקת הוועדה, פוגע מטבע הדברים בעקרון השמירה על הפרטיות. יתר על כן, ברור שהפגיעה בפרטיות יכולה לפגוע באורח אנוש לא רק בפרטים הנפגעים אלא גם לשנות את מהות המשטר. פגיעה משמעותית בעקרון הפרטיות עלולה להיות כרוכה בהתנהגות עבריינית ובלתי מוסרית כגון הקמת בסיס לסחטנות כלפי אזרחים וישויות אחרות.
תיאור נפוץ של חלק מתוכנות הרוגלה הוא כי יש ביכולתן – במקרי קיצון – לחשוף לא רק את המשתמשים במכשירים שאליהם נעשית החדירה אלא גם את אלה שהיו במגע עם המכשיר המקורי אליו בוצעה החדירה. עוד נטען כי יש בכוחן של תוכנות רוגלה להפעיל את המיקרופונים והמצלמות של מכשירים שנפרצו או של מכשירים שהיו בקשר עם המכשירים הנפרצים באורח המממש את חזיונות האימים של ג'ורג' אורוול. במילים אחרות, יתכן שהמדובר הוא לא רק בכריית מידע (data mining) בלתי מוגבלת אלא גם במעקב אפשרי גורף אחר "כולם" בזמן אמת. משימה מרכזית של הוועדה היא לברר מהן היכולות הטכנולוגיות ומה השימוש שנעשה בהן בפועל.
בה בעת מובן מאליו שפגיעה בפרטיות יכולה להיות מוצדקת אם יש בצידה מטרות ראויות ובכללן התמודדות עם עבריינות, הגנה על ביטחון האזרחים והגנה על ביטחון המדינה. מובן שבהקשר זה עולות גם שאלות של גיבוי בחקיקה, תקינות ההליכים, סבירות ומידתיות. שאלות כאלה אינן פשוטות. יש המטילים ספק באפשרות לברר אותן באורח אובייקטיבי.
בישראל, כבמדינות אחרות, מקובל העיקרון של הגנת הפרטיות ובצידו מוכר הצורך לפגוע בעיקרון זה בנסיבות מסוימות על ידי מי שהוסמך לכך. עניין זה הוסדר בחקיקה ראשית, בחקיקת משנה ובפסיקה. גם במקרים שבהם ניתן אישור לפגיעה בפרטיות, מן הראוי לבחון אם המוסמך להתיר את הפגיעה לא הוטעה על ידי מבקשי ההיתר ואם לא בוצעו עבירות אחרות שעניינן חורג משאלת הפגיעה בפרטיות כשלעצמה.
הזכות לפרטיות: מבט היסטורי ומשפטי
השאלות הנוגעות לפגיעה בפרטיות אינן חדשות. ציון דרך קריטי לטיפול החוקתי בהן מצוי בתיקון הרביעי לחוקת ארה"ב (1791). ראוי להדגיש כי עניינה העיקרי של "מגילת הזכויות" הכוללת את עשרת התיקונים הראשונים לחוקה הוא במעמד האזרחים מול השלטונות ולא בזכויות אחרות. וכך קובע התיקון הרביעי:
זכותם של בני אדם להיות מוגנים, בגופם, בביתם, במסמכיהם ובחפציהם, מפני חיפושים ותפיסות בלתי סבירים, לא תיפגע, ואף צו לא יינתן, מבלי עילה סבירה, הנתמכת בשבועה או בהצהרה, והמתארת במדויק את המקום בו יתבצע החיפוש, והאנשים או הדברים האמורים להיתפס.
העובדה שסעיף השמירה על הפרטיות במגילת הזכויות עוסק באותה נשימה גם בהגנה מפני מעצר בלתי חוקי מחזקת כמובן את החשיבות שהעניקו אבות האומה האמריקאית לזכות לפרטיות. יש הטוענים כי המקום המרכזי שניתן לנושא נבע בין היתר מכך שהפגיעה בזכות על ידי השלטונות הבריטיים בטרם העצמאות נעשתה ביד קלה הרבה יותר במושבות מאשר בבריטניה עצמה. הגדרת המקרים בהם ניתן להפר את הזכות אינה קלה והמנסחים נאלצו להשתמש במונחים הלא-החלטיים unreasonable ו-probable cause. עם זאת הודגש הצורך בשבועה או בהצהרה לצורך פגיעה בעיקרון הפרטיות וכן ההכרח לציין באורח ספציפי את נשואי הפגיעה ואת מקום הפגיעה בפרטיות. זאת ועוד, הפירוט של נסיבות ההגנה על הפרטיות ואפשרות הפגיעה בה פותחה במהלך השנים הן בחקיקה ראשית, הן בחקיקת משנה והן בפסיקה במישור הפדראלי ובמדינות השונות של ארה"ב.
כאן המקום לציין כי יש הטוענים כי אף אחת מהמגבלות הללו לא התקיימה בישראל כאשר נעשה בה שימוש ברוגלות. מחד גיסא, הוכחש כפי שכבר הזכרנו, על ידי נושאי תפקידים בעבר ובהווה עצם השימוש ברוגלות; מאידך גיסא, נטען כי נעשה בהן שימוש מסיבי הן ללא קבלת צווים והן על סמך שימוש בצווים שאינם רלוונטיים. לא פעם דומה היה שגרסאות שנתנו על ידי אותו מקור סותרות לכאורה זו את זו. יתר על כן, מן המפורסמות הוא שהחקיקה הישראלית דוגמת סעיפים 2 ו2א בחוק הגנת הפרטיות, תשמ"א-1981 לא מתייחסת כלל לעניין הפגיעה בפרטיות באמצעות רוגלות. גם חוק האזנות סתר, תשל"ט-1979 אינו מתייחס לנושא. עם זאת הוא מתיר לגורמי אכיפת החוק בתנאים מסוימים להאזין ולהשתמש בהאזנות שלא בוצעו כדין.
בעקבות מתקפת הטרור של ה-11.9.2001 העביר רוב מכריע של שני בתי הקונגרס של ארה"ב, בעקבות יוזמה של הנשיא בוש, את "חוק הפטריוט" ("Patriot Act" — Uniting and Strengthening America by Providing Appropriate Tools Required to Intercept and Obstruct Terrorism (USA PATRIOT) Act of 2001). חוק זה הגביל את הזכות לפרטיות באופן ניכר והתייחס בין היתר לנתונים דיגיטליים. למפנה זה יש כמובן רלוונטיות ישירה לישראל בשל התייחסותו לסתירה בין הפגיעה בפרטיות (ובזכויות אדם אחרות) לבין צרכי הביטחון (ר' למשל חוק שירות הביטחון הכללי, תשס"ב-2002 וההצעות לתיקונו משנת 2023). על כל פנים, הוראות רבות של חוק הפטריוט הוגבלו בזמן (לתקופה של ארבע שנים). מאז התקבל, עבר חוק הפטריוט כמה שינויים וכמה הארכות. השינוי האחרון שתקפותו פגה בינתיים היה על ידי USA Freedom Act משנת 2015.
התפתחות משפטית הנוגעת ישירות לעניינינו ארעה בשנת 2014 כאשר בית המשפט העליון של ארה"ב, בהחלטה שניתנה פה אחד, החיל את התיקון הרביעי של החוקה על חומרים דיגיטליים המצויים בטלפונים סלולאריים השייכים לעצורים ושנתפסו בעת המעצר (Riley v. California, 2014). החלטה זו ביטלה פסיקות בערכאות נמוכות יותר, ותוארה כמפנה מרחיב משמעותי של הזכות לפרטיות ושל התיקון הרביעי לחוקת ארה"ב.
הפגיעה בפרטיות ובחירות הפרט המתוארות בתיקון הרביעי הן מוחשיות ומאיימות הרבה יותר מהפגיעה בזכויות כגון שוויון, חירות וכבוד שמהותן נתונה לפרשנות. אין תמה שכמה מן הזכויות שהיו נר לרגלי אבות האומה האמריקנית אינן מוזכרות כלל במגילת הזכויות. עם זאת טרח התיקון התשיעי לחוקה להבהיר שאין בהעדר ההתייחסות הזאת כדי לבטלן.
על פי טענות נפוצות, שיש לבודקן, תשומת הלב האמריקנית לשאלות הפגיעה בפרטיות לא התקיימה בישראל הן במישור הנורמטיבי והן במישור המעשי. יש הגורסים כי גם כשהחדרת תוכנות רוגלה נעשה בחסות של צו משפטי, השופטים שהוציאו את הצווים עשו זאת ללא גיבוי חוקי ולאחר שהוטעו על ידי מבקשי הצו. הבעיה לובשת פן פוגעני עוד יותר אם הופרה הפרטיות אף ללא צו משפטי.
מכל האמור לעיל עולה הצורך להתייחס למסגרות החוקיות בעבר, בהווה ובעתיד. כמו כן מתבקשת התייחסות לתגובות הבעייתיות של גורמי אכיפת החוק מרגע שעלה הנושא. מטבע הדברים לספקות בדבר חוקיות הפעולות ולהתחמקות לכאורה מדיווחי אמת כשעלו טענות בעניין זה יש השלכה על מאפייני יסוד של הדמוקרטיה בישראל.
פרטיות ודמוקרטיה: הקשר ההדוק
קיים קשר ברור בין הפגיעה בפרטיות לבין הפגיעה באופייה הדמוקרטי של המדינה. הקשר הזה מתקיים בכל מקרה — תהיינה ההגדרות הנורמטיביות והאופרטיביות של המונחים "דמוקרטיה" ו"פגיעה בפרטיות" כאשר תהיינה.
הגדרה מקסימליסטית של דמוקרטיה יכולה להתבסס על המשפט המסכם של נאום גטיסבורג של הנשיא לינקולן. המשטר הוא "של העם, על ידי העם ולמען העם". לשון אחר: הריבונות נתונה בידי אזרחי המדינה, היא ממומשת באמצעות בחירות (הוגנות) והמשטר אמור להגן על זכויות האזרח (וזכויות האדם). אם נקבל הגדרה זו כמחייבת הרי שהוכחת הקשר בין דמוקרטיה לבין השמירה על הפרטיות היא בגדר טאוטולוגיה (אמירה שחוזרת על עצמה ונכונה מעצם הגדרתה), שהרי זכויות האדם ובכללן הזכות לפרטיות הינן תנאי הכלול בהגדרה הרחבה של הדמוקרטיה.
הגדרה מינימליסטית של דמוקרטיה בדומה לזו של שומפטר בספרו "קפיטליזם, סוציאליזם ודמוקרטיה" (1947) שמה את הדגש על קיומן של בחירות תחרותיות והוגנות. כל המחקרים האמפיריים על הקשר בין זכויות פוליטיות ובין זכויות וחירויות אזרחיות מצביעות על מתאם גבוה ביותר בין השניים. כך למשל הממצאים של ארגון Freedom House במשך חמישים השנים האחרונות. בממצאיו האחרונים בדק הארגון 195 מדינות ו-15 ישויות שאין להן מעמד של מדינה.
לצורך המחקר "Why Democracies Collapse" על הגורמים לקריסת דמוקרטיות (דיסקין, דיסקין וחזן, 2005) הוכן מאגר נתונים שהשווה מאפיינים של 30 דמוקרטיות יציבות ל-32 דמוקרטיות שקרסו. העיון בנתוני המאגר מוכיח שהדמוקרטיה במדינות שבהן החדירה של השלטונות לפרטיות רבה יותר חשופה יותר לסכנת קריסה.
בספרם המפורסם על דיקטטורות טוטליטריות ("Totalitarian Dictatorship and Autocracy", 1956) מדגישים פרידריך ובז'ז'ינסקי כי הטרור כלפי האזרחים הוא מאפיין בולט של המשטרים הללו. הטרור הזה מבוסס כמעט תמיד על חדירה אנושה לרשות הפרט המבוצעת על ידי משטרות חשאיות ידועות לשמצה. מן הראוי להדגיש שפרידריך ובז'ז'ינסיקי התייחסו בספרם לנוראים שבמשטרים ובכללם לנאציזם ההיטלראי ולקומוניזם הסטליניסטי. אין ספק שהמחברים הכירו את "1984" של ג'ורג' אורוול והתייחסו לתופעות שתיאר באורח אקדמי-אנליטי.
המסקנה העולה מכול הדברים הללו היא שלחקירה מלאה של השימוש ברוגלות במדינת ישראל יש חשיבות עליונה באשר לעתידה של ישראל כמדינה דמוקרטית.
אבי דיסקין הוא פרופסור (אמריטוס) באוניברסיטה העברית ועמית בפורום קהלת
לצד הדברים הנכונים שכתובים במאמר,
לדעתי האישית, הבעיה עם רוגלות – אינה בהיבטי הפרטיות בלבד.
מה הבעיה העיקרית לדעתי, אם כך? אלמנטרי (אבל קראו גם את הפירוט להלן, כמובן): ביכולתה של הרוגלה "ליצור" ראיות! וזו רק ההתחלה!
הסבר:
קודם כל, יש חלק את הדיון לטכני, משפטי ונורמטיבי.
זה לא הרבה חלקים. כפי שתיכף תראו, הם בקלות משתלבים לכדי הסבר קצר יחיד. פשוט רציתי להדגיש את הצדדים השונים בהסבר זה, היות ונגזור *מסקנות* שונות מהחלקים (והמסקנות כמובן, הן מהדברים החשובים בכל דיון – גם ההנמקה אבל, גם מה "אנחנו לומדים" מכל השיח, חשוב).
אז, מה הנקודות? נגע בטכנולוגיה ראשונה:
מסיבות מוסריות ברורות (הנה, כבר נאלצנו לשלב היבט חוקי ונורמטיבי), גופי אכיפה/חקירה, מורשים לבצע *צעדי חקירה מוגדרים בלבד* באופן סמוי. אלה לא סתם "רעיונות אמורפיים נשמעים טוב". אלה כמובן שיעורים שאנו (העולם המערבי הדמוקרטי), למדנו בדרך הקשה לאורך השנים.
לא נכנס לשיעורים עצמם, אם כי הם דיון דיון חוקי/נורמטיבי מרתק בפני עצמו, אלא נגע ב"רעיון המסדר" שכל מחוקק של קודקס פלילי מערבי, שם לפניו בעת החקיקה – פעולות אלה חייבים להיות צפייה בלבד!
התיקון הרביעי לחוקת ארה"ב, אוסר למעשה (רק כדוגמא) חיפוש סמוי! התיקון עצמו מדבר כמובן, על הצד הפרוצדורלי בכל הסיפור (כי חוקת ארה"ב כתובה, לדידתו של פיראט משפטי מסוים, בשפת עשה ואל תעשה בלבד! היא אינה מפקידה לדוגמא, בידי קבוצה סגורה של שופטים להחליט מה נחשב "כבוד אדם" ומה לא) אך החשיבות היא – מה אנחנו בעצם מבקשים להשיג וממש לא אם יש להגיש תצהיר x או בקשה y.
רק אם בלשי משטרה *רק* צופים בעבריין, רק במקרה זה – פלוני ביצע עבירה/כל דבר, מרצונו החופשי ולפי בחירתו ולפיכך, (א) ניתן מוסרית להעמידו לדין ו(ב) מה שיותר חשוב במקרה שלנו – הראיות קבילות.
נחזור לצד הטכני – רוגלה מעצם טבעה פועלת באופן סמוי ולפי כל הפרסומים, בעלת שליטה מלאה במחשב/טלפון/מדפסת/מה שזה לא יהיה.
מה מבטיח במצב דברים זה, שהודעה אשר פלוני שלח לאלמוני, נכתבה על ידו? ששיחה אשר הוקלטה, בוצעה ע"י החשוד עצמו? מה מונע משוטרים חרוצים, להעלים מאותו מחשב/טלפון/צורב דיסקים/מקרר/מה שזה לא יהיה – ראיות למעשים לא תקינים שלהם?
מה הבעיה ב-2024, להוריד לטלפון (רק כדוגמא) תמונות מאתרים מפוקפקים של קטינות ואז "לעצור את הפדופיל המסוכן"? החיים מלאים בדילמות נוסח סרטים משטרה. מי כבר יתלונן אם בשכונת ג'ואריש תהיה משפחת פשע אחת פחות? לא תמיד צריך "לשתול" ראיות. לעיתים שיחה שלא "נענתה", יכולה להיות חלק חשוב במארג הראיות.
לסיכום, תוכנה בעלת שליטה מלאה במחשב – *אינה מקבילה* לחיפוש!
מר אלשייך, הביא את הסוס המעופף כנראה מהמקום הקודם שהעסיק אותו. אז מה השוני, אתם שואלים בין עבודת ארגוני המודיעין לעבודת המשטרה? אלמנטרי: מטרתו של המקום הקודם שהעסיק את מר אלשייך, אינו להעמיד לדין.
כלומר, לפעמים כן ואז *אכן אוספים ראיות* בהתאם לדרישות החוק – אבל, אם מי שם היה שומע, מה סינואר ימח שמו וזכרו' מתכוון לעולל בבוקר 7.10.23 – נראה לכם שהמטרה היית הארכת מעצר של הרוצחים והאנסים המתועבים (מקווה שכוחות הבטחון יסלקו מהעולם הזה כל אחד ואחד ואחד מהם – שום ג'וק מהם לא ישאר) אצל שופט המעצרים התורן? ואם המחשב של מוחמד רנדומלי ישלח מייל "בעצמו", ש"נשבר לו מהישראלים" – יחיא ישמע על זה ויעצור?
מטרות הארגונים שונה בתכלית! ארגוני ביון אינם בסיכון לשתול ראיות (שוב, רק דוגמא) כדי להמציא שמוחמד מוחמדוביץ רנדומלי, מתכוון להטיס מטוס לתוך מגדלי התאומים. משפט ראווה נגד מוחמד מוחמדוביץ, אינם קשורים לאיזה אוסמה מסתתר בהרי טורה בורה. אם כבר, אז הסיכון די הפוך – היום, סיקור אוהד לעוצרי מוחמד מוחמדוביץ הרשע ומחר .. איך נאמר, שאלות לא נוחות על מי חזר לישון, מתי ולמה?
אני אפילו לא מדבר על 1984, שיטותיה של שטאזי, ג'מאל ח'אשוקג'י ועוד. הנימוקים שרשמתי, מספיקים לדעתי, לכל דיון מושכל בנושא.
אסייג את דבריי – נכון שניתן לגדר סיכונים אלה באמצעים טכנולוגיים. אלשייך למעשה, אף העלה טענה זו בתחילת הפרשה (הוא דיבר שהכלי המצוי בידי המשטרה, שונה מזה בידי שאר משתמשי הרוגלות – בדיוק בהיבט הגבלות טכנולוגיות הנחוצות נורמטיבית/חוקית). אבל מילים לחוד ומעשים לחוד. ע"מ לבסס טענה זו, *כולנו כחברה* (ולא מר אלשיך) צריכים לענות על השאלה החשובה – מי, מכח מה (באיזו סמכות) ובעיקר, מה חייב להיות הרקע של אנשים אלה – מוסמכים להחליט, שכלי x, בידי רשות שלטונית y תואם חוק/נורמה z?
כי בדוגמא של אלשיך, המשטרה עצמה, ענתה על שאלה זו לעצמה. עכשיו – מה, אין לכם אמון בקצינים מאוד-מאוד-מאוד-מאוד בכירים? אלילי העיתוזנאים, שוכני אולימפוס "גורמים בטחוניים עלומים"?
לסיכום, רוגלה היא כלי נשק וכלי נשק שונה מאוד מכל אמצעי אחר, שאנושות דנה בו במהלך מאות שנים אחרונות. שימוש ברוגלה במצב הדברים הנוכחי הנו "חיפוש", בדיוק כמו שרכיבה על אופניים היא "שחייה". ניתן למצוא לכלי נשק זה, מקום ראוי על חגורת הכלים שיש לכל שוטר – אבל כרגע, נראה לי לכל הפחות – אמפירית – שטרם ענינו על השאלות הנחוצות. זו הסיבה, בגללה בכל פעם בה שימוש בכלי נשק חדש זה עולה – אנחנו מוצאים עצמינו מתחבטים האם להכניס מסמרים לשידה, יותר טוב עם ידית של מקרר או שואב אבק של אופניים.
נב. פרטיות לא קיימת ב-2024. ככה זה כנראה בדור, בו מחוקקים לא יודעים להבדיל בין EFI לבין מקרר. אני לא בהכרח סמכות בנושא, אבל אני לכל הפחות לומד. אנחנו לא מצליחים להתגבר על חרמות שילדים רשעים, עושים נגד חבריהם לכיתה. בתקופה בה גדלתי, הבריון יכל לכל הפחות לעמוד מתחת לחלון ולצעוק עלבונות. היום, בזכות תוכנות כאלה ואחרות – הוא/היא יכולים לעשות זאת בהינף אצבע, מהמזגן של הבית – לעבור את כל החומות, קירות, דלתות ולהכנס היישר לחדר של הילד.
עם זה אנחנו לא מצליחים להתמודד. ואנחנו מדברים על פוגענים, שלא כל מהנדסי התוכנה איתם דיברתי, יכולים להסביר כיצד הוא עובד.
אנחנו מנרמלים תוכנות שאוספות אפילו כמה פעמים פתחתי את דלת המקרר היום. מכרנו (כחברה – החלטות כאלה תמיד מתקבלות כחברה) את הפרטיות לגוגל אי שם בתחילת שנות האלפיים, תמורת תיבת דוא"ל בנפח 1 גיגה.
ואנחנו לא מקיימים שום דיון, שיפריך את המשפט איתו פתחתי (את ה-נב).
יפה כתבת. לא משמח! האם אין מקום להעמיד לדין את האחראים למצב, שהזכרת?