דוח חדש חושף: ביידן והאריס מחזקים את איראן

דוח של מזכירות המדינה חושף: ממשל ביידן-האריס הגדיל את הסחר עם איראן ומחזק את ציר הרשע

האריס, ביידן וחמינאי. צילום: הבית הלבן; Khamenei.ir, CC BY 4.0

הסחר בין ארה"ב לאיראן זינק ב-43% והסתכם ב-81 מיליון דולר בשנת 2023 – כך עולה מדו"ח חסוי של מזכירות המדינה האמריקאית שהוגש לקונגרס ונחשף על ידי כתב של ה'פרי ביקון' שפרסם את המידע באתר. הסחר בין שתי המדינות מורכב מ-22 מיליון דולר שיובאו מאיראן לארה"ב והיתר עשו את הדרך ההפוכה. מדובר בקפיצה של 24 מיליון דולר בהיקף הסחר האמריקאי-איראני בהשוואה ל-2022. הדו"ח של מזכירות המדינה אמנם לא מסווג אך הוא לא פורסם לציבור ונחשף כעת לאחר שנמסר לקונגרס. לפי ההערכות בקונגרס, מגמת העלייה בסחר בין ארה"ב לאיראן הולכת ומתגברת, כשברבעון הראשון של 2024 היקף הסחר בין המדינות הוכפל לעומת התקופה המקבילה ב-2023. מזכירות המדינה סירבה לפרט אילו מוצרים בדיוק עוברים בין וושינגטון לטהראן, אך ידוע שמדובר בעיקר בסחורה חקלאית, תרופות וציוד רפואי, החוסים כולם תחת ההקלות של הממשל הנוכחי על הסנקציות עם איראן.

מדינה מערבית נוספת שזוכה לרנסנס סחר עם איראן היא בריטניה, שהיקף הסחר בינה לאיראנים קפץ ב-66% ועמד בשנה שעברה על כ-190 מיליון דולר, רובו מטהראן ללונדון. לאחרונה הודיעה ממשלת השמאל החדשה בבריטניה על הטלת אמברגו נשק חלקי על ישראל. בסך הכל, הסחר בין איראן למדינות ה-G20 הסתכם בשנה שעברה בכ-30 מיליארד דולר, ירידה של כ-5 מיליארד לעומת 2022. ערב הסעודית, שערב המלחמה הנוכחית סומנה כמדינה הבאה שתחתום על הסכם שלום עם ישראל, הגדילה פי 5 את יחסיה הכלכליים עם האייתולות, לסכום של 25 מיליון ב-2023. מנגד, היקף הסחורות בין איראן לסין ירד ב-7%, אך עדיין מדובר על נתון גבוה של כ-15 מיליארד דולר. הסינים גם 'מפצים' על הירידה הקלה בסחורות ברכישה מאסיבית של הנפט האיראני, בגובה של לפחות 4 מיליארד דולר בחודש.

הקפיצה בסחר הישיר בין ארה"ב לאיראן מצטרפת למדיניות 'הפייסנות המקסימלית' (הקלות משמעותיות בסנקציות ובלחץ הדיפלומטי) של ממשל ביידן-האריס כלפי האיראנים מאז כניסתם לבית הלבן. ממשל ביידן אמנם מעולם לא ביטל רשמית את הסנקציות של טראמפ על האיראנים, אך כפי שפרסמנו ביולי האחרון, המשטר בטהראן קיבל אור ירוק מהבית הלבן לעקוף את הסנקציות – מדיניות בגינה נהנו בינתיים האייתולות מגישה ל-100 מיליארד דולר, בעיקר מכספי נפט. רק על מנת לסבר את האוזן, אם ביידן היה שומר על משטר הסנקציות הנוקשה של טראמפ ("הלחץ המקסימלי"), היקף ההכנסות של האיראנים היה נחתך לפחות ב-40%. במילים אחרות, בזכות ביידן וסגניתו האריס צברו האיראנים 40 מיליארד דולר עודפים רק מסחר נפט.

המגמה רק מחמירה השנה כשברבעון הראשון של 2024 חלה עלייה של 28% בהיקף סחר הנפט האיראני לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לפי תחזית קרן המטבע העולמית, בזכות הגידול החד בהכנסות מנפט וסחורות, 2024 תהיה השנה השלישית ברציפות בה איראן תצמח בקצב מהיר יותר מארה"ב – 12.1% לעומת 6.1% בארה"ב. מגמת ההתעשרות האיראנית החלה בחפיפה לשלטון ביידן-האריס.

הכיסים האיראנים המרופדים מימנו ביתר שאת ארגוני טרור דוגמת חיזבאללה וחמאס, שראשיהם היללו את תפקידה המרכזי של איראן ביצירת התשתית למתקפת ה-7 באוקטובר. מנגד, לפי ניתוח של 'הקרן להגנת הדמוקרטיות' היושבת בוושינגטון – בתקופת הסנקציות של טראמפ נאלצו בטהרן לקצץ כ-30% מתקציב הביטחון, קיצוץ שללא ספק פגע גם במימון האיראני לארגוני הטרור הפועלים נגד ישראל. "זה לא מפתיע שהמשטר האיראני היה מסוגל להגביר את הסחר עם ארה"ב ולחזק את הכלכלה שלו ביתר שאת", אומר הסנטור הרפובליקני טד קרוז, חבר בוועדה ליחסי חוץ, בתגובה לחשיפה. לדברי קרוז, "ממשל ביידן-האריס עשה הכל כדי להזרים מימון לאייתולה ולאפשר למשטר לממן טרור. הם סירבו לאכוף את הסנקציות, ביטלו סנקציות אחרות ועובדים עם בנקים מסביב לעולם כדי להפשיר ולשחרר נכסים איראנים. איראן מצדה 'גומלת' לנו כשעושה שימוש בכוחה הכלכלי כדי לחולל טרור בכל העולם, לרבות סימון מטרות אמריקאיות".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *