השר שיקלי על סערת ינקי קווינט 'יש פה פשוט זדון. רצון לפגוע בהתיישבות בגליל'

בעקבות הפרסומים ב'מידה' על חבלת רמ"י בהתיישבות היהודית בנגב ובגליל – ראיון סוער במיוחד עם השר עמיחי שיקלי

השר עמיחי שיקלי בראיון. צילום מסך מתוך הסרטון

בעקבות הפרסומים האחרונים ב׳מידה׳ אודות הקשיים של הממשלה ביישום מדיניות ההתיישבות שלה בנגב ובגליל בשל פעולותיו של מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קווינט, שוחחנו עם שר התפוצות עמיחי שיקלי, שעמדותיו בנושא חריפות ביותר. שיקלי, תושב הגליל בעצמו, נרתם לטובת הנושא והוא פועל לקדם את ההתיישבות בנגב ובגליל ובעיקר להפעיל את הלחצים הנדרשים כדי להתגבר על ההתנגדות מבית למדיניות הממשלה.

בשיחה עם עקיבא ביגמן בפודקאסט ׳אידיוטים שימושיים׳ מסביר השר שיקלי את דחיפות המצב. "תמונת המצב הנוכחית היא שבמרחב מרכז הגליל חיים כחצי מיליון ערבים אזרחים ישראלים ומאה אלף יהודים" אומר לנו שיקלי בשיחת זום ממשרדו. "חלק זו אוכלוסייה שהיא אוכלוסייה בדואית, שחלקה משרת אבל יש גם אוכלוסייה שהיא פחות משולבת ויש גם אנשים שכפי שראינו מבצע שומר חומות, אוכלוסייה שהיא מזוהה עם תמיכה בטרור. בתוך המרחב הזה חיים כמאה אלף יהודים זאת אומרת היהודים הם בסך הכל שישה עשר אחוז. זה נתון לא טוב".

לדבריו, הבעיה הקשה יותר היא המגמות השליליות:

במטרה לפתור בעיות תכנוניות ארוכות שנים שהיו במגזר הערבי במינהל התכנון הלכו על תוכניות מאוד מאוד רחבות היקף. במינהל התכנון יש אגף שכל מה שהוא עושה זה תכנון עבור הכפרים הערביים. ישוב יהודי שרוצה לתכנן, צריך לקבץ מהגורן ומהיקב בדרך כלל יחד עם המועצה משאבים מאוד גדולים. אבל להתיישבות הערבית הדבר הזה נעשה על ידי המדינה, היא בעצם זו שמתכננת באמצעות מינהל התכנון ויש היום תוכניות ענק שמאושרות בכפר קנה בערערה בכפר מנדה ועוד. ובמחירים מאוד מאוד מאוד אטרקטיביים עד כדי כך שגם מגיעים ערבים מאזור מזרח ירושלים ועוברים לגור בגליל.
על זה תוסיף מעבר למדיניות תכנון שהיא מיטיבה עם האוכלוסייה הערבית גם הנושא של החזרי מס בשל אזורי עדיפות. האוכלוסייה הערבית זה כולם אזור עדיפות לאומית א' והחזרי מס הם לרוב 12% כמעט כל היישובים הערבים מקבלים 12% החזרי מס בעוד שבעיר כמו כרמיאל או ביישובים היהודיים זה 7%.
אז בעצם המגמה היא מגמה צמיחה במגזר הערבי בגליל המרכזי בעוד שהמגמה במגזר היהודי היא מגמה של דעיכה של סגירה של גנים של סגירה של כיתות א' בהיקפים שהם היקפים מטרידים. אלו נתוני הפתיחה.

מה הממשלה עושה בתחום הזה? כיצד אפשר להפוך את המגמה?

הממשלה החלה בשורה של צעדים, תחילה בהנחות יותר משמעותיות על רכיב הקרקע, מכיוון שזה הפך להיות אירוע יקר. אז אם עד להתערבות הממשלתית המקסימום שעליו אפשר היה לקבל הנחות ברכיב הקרקע היה 450 אלף ש״ח הממשלה העלתה את זה ל-900 אלף זאת אומרת הכפילה את הרכיב הנחה וזה דבר משמעותי מאוד. זה היה הצעד ראשון הצעד השני בא לפתור בעיה שהיא גם כן מאוד מאוד משמעותית וזה נושא וועדות הקבלה, שזה הכלי המרכזי של יישובים לשמור על הצביון שלהם וגם לממש את מדיניות ייהוד הגליל. זה היה מוגבל למקסימום 400 משפחות, ויישובים שרצו לגדול יותר מזה בעצם נתקעו, אנחנו הגדלנו את זה ל-700 משפחות. אגב, בממשלה הקודמת ניסו לקדם את זה אבל לא הייתה תמיכה. ביש עתיד נחלקו חצי חצי, במפלגת העבודה התנגדו מטעמים של גזענות וכדומה. ודבר שלישי שעשינו הוא מתן הנחות מיוחדות למשרתי המילואים, זה סדר גודל של 100 אלף שקל הנחה למשרת מילואים פעיל. וזה מה שאמור להביא זוג צעיר למחירים אטרקטיביים.

אלו צעדים יפים וחשובים, אבל בשטח זה עוד לא מתממש

נכון, אחרי שקידמנו את הצעדים הללו, ואחרי שזוגות צעירים המתינו חודשים ארוכים שזה יכנס לתוקף, הגיעה רשות מקרקעי ישראל והעומד בראשה ינקי קווינט ואמרו ׳לא נראה לנו לא נראה לנו פה הרצון הזה לסייע למשרתי מילואים לזוגות צעירים זה לא מתכתב עם האג'נדה׳. מה הם עשו? דבר ראשון אמרו אנחנו מפקיעים את סמכות היישובים בעצם להפעיל את מנגנון וועדות הקבלה. התוצאה נכון לרגע זה שאנחנו מדברים בישובי רמת הגולן בישובי רמת נגב ובכל ישובי הגליל הקליטה פשוט נעצרה בישובים.
הדבר השני זה האמרת שומות. הגיע שמאים ממשלתי לישוב שכניה וקבע שומה למגרש של חצי דונם של מיליון וחצי שקל. רק לקרקע לפני מע״מ לפני מס רכישה לפני עלויות פיתוח לפני היטל ביוב לפני הכל. זה סכום אסטרונומי. אותם צעירים לא רק בשכניה אלא בכל המרחב. שחשבו לבוא להיקלט באיזושהי הרחבה אמרו רגע רגע רגע אנחנו לא יודעים אם אנחנו מסוגלים לעמוד במחירים האלה בכלל. ההנחה שהממשלה קבעה הופכת אחרי כל הדבר הזה בעצם להיות בטלה בשישים. עכשיו צריך לזכור שקילומטר קו אווירי ממול יש את היישוב הערבי כאוכב, והשומה למגרש של שש מאות חמישים מטר עבור שלוש יחידות דיור עומדת על חמישים אלף שקלים בלבד. איך יכול להיות כזה פער? איך יכול להיות כזה פער זה פער מטורף. מטורף. וזה בעצם המאבק שעכשיו אנחנו מנסים לקדם מנסים להוביל אותו.

אז תסביר לי רגע. אחרי כל זה. אתם הממשלה הנבחרת. ראש הממשלה בתמונה. ואתם לא מצליחים להעמיד במקום פקיד אחד? איך יכול להיות שפקיד כזה מסובב אתכם על האצבע גולדקנופף שומר עליו? מה הסיפור?

יש פה מאבק שהוא מאבק כוחני שבסופו של דבר מי פה קובע את המדיניות. אתה פשוט רואה שיש פה אני אומר את זה בצורה הכי פשוטה, זדון. יש פה פשוט זדון יש פה רצון לפגוע רצון להגיע למצב שהממשלה לא תצליח לקדם את אותה מדיניות ולתת את ההטבות לקידום ההתיישבות בגליל. מאבק כוח בין דרג פקידותי לדרג ממשלתי וזה לא שונה בסופו של דבר ממה שאנחנו ראינו במאבקים שקשורים לרפורמה מאבקים מול פיגורות כמו מנדלבליט, כמו פיגורות כמו שי ניצן.

אבל פה יש לכם סמכות במקרים אחרים זה מוקדי כוח, לפעמים רשות שלטונית אחרת פה יש לכם סמכות ישירה והציבור מצפה לראות כאן איזושהי מנהיגות ואיזושהי יכולת בסופו של דבר להזיז משהו

הייתה אמורה להתקיים השבוע ישיבה ובגלל האירועים הביטחוניים זה נדחה, והיא תתקיים בקרוב ובא אנחנו הולכים לבקש דברים מאוד מאוד ברורים: אנחנו רוצים להגדיל את תקרת ההנחה אנחנו רוצים להקפיא את השומות, אנחנו רוצים לבטל את סעיף 8.6 שבעצם אותו סעיף של הפקעת הסמכויות לרמי בנושא ועדות הקבלה, אנחנו רוצים לתת ליישובים יכולת להקים מחנה זמני לקליטת משפחות צעירות, ועוד.

אתה קראת בתגובה לאחד הפרסומים שלי בנושא להדיח את קווינט, לפטר אותו.

חד וחלק, כי בפעם הראשונה שראיתי שיש מכשול ושיש בעיה אתה אומר רגע, אולי יש משהו שאני לא מבין, אולי יש שיקולים שהם שיקולים של ראייה של טובת הציבור, שלא ירדתי לעומקם, אבל כשאתה רואה שהדבר הזה נעשה בצורה כל כך מתוחכמת ושיטתית, כולל החודשים הארוכים עד שהחלטת לממשלה בכלל מומשה וכולל הדיסאינפורמציה שמופצת לציבור ואתה מבין שיש כאן משהו אחר.
אתה ציינת קודם את גולדקנופף. אנחנו לא במדיניות שאומרת לא לתת לזוגות צירים חרדים הטבות וכו׳ בסדר גמור, שיהיה הטבות שיהיה זה, הכל בסדר אבל לא יכול להיות שזה יבוא על חשבון ציבור שהוא ציבור משרת זה פשוט לא יכול להיות. ואני חושב שאנחנו יכולים לעבוד בצורה טובה עם השותפים שלנו המשותפים החרדים.
ובתוך מלחמת ההתשה הזאת שמתנהלת מול רשות מקרקעי ישראל אני בהחלט חושב שנכון יהיה להעביר את ינקי קווינט מתפקידו ולהביא מישהו שיהיה מוכן לממש את מדיניות הממשלה.

יש כאן ממש פגיעה בציונות, זו לא סתם מדיניות ממשלתית, אלא עניין ציוני אסטרטגי.

אכן. אתה מגלה שכל השטויות האלה זה שטיקים שזה חל על יהודים בלבד. גם נושא ועדות הקבלה. אתה לא יכול לבוא לגור ביישוב ערבי. עד 30 אלף איש זה מכרזים סגורים לבני מקום אצל היהודים אין חיה כזאת אין בכלל מושג כזה. זה מראה לך עד כמה פרדיגמות שהם פרדיגמות שבעצם שואבות ממחוזות הפוסט ציונות שרואה בהתיישבות היהודית דבר שהוא פסול, רואה ביהודים נטע זר.
אז אנחנו נמצאים פה בתוך סיטואציה שבעיניי אנחנו פשוט חייבים להילחם על זה בצורה שהיא ללא פשרות ולהביא את ההישג הזה לטובת אנשי המילואים ולטובת זוגות צעירים ולי אין שום כוונה לוותר.

המאבק על עתיד ההתיישבות בגליל, כפי שמתאר אותו שר התפוצות עמיחי שיקלי, חושף מתח עמוק בין מדיניות הממשלה הנבחרת לבין עמדות הדרג הפקידותי ברשות מקרקעי ישראל. שיקלי מצביע על שורת מכשולים – מחירי קרקע גבוהים, ביטול סמכויות ועדות הקבלה, והאטת תהליכי התכנון – אשר מסכלים את מאמצי הממשלה לעודד התיישבות יהודית באזור. קריאתו להדחת מנהל רמ"י, ינקי קווינט, מסמנת הסלמה במאבק זה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. האמת, זה נראה כמו עילה לפתוח בחקירת משטרה על המניעים ומי שעומד מאחוריהם.

  2. אין הבדל מהותי במאבק על השטח
    בקפריסין, קרבאך, חצי האי קרים, קוסובו
    השומרון, הנגב או הגליל.
    דו-קיום זו המצאה של תבוסנים.

    אין מקרה בהיסטוריה כאשר המנצח בכל מלחמות
    העביר חלקי ארצו לאויבים מובסים או 75 שנים האכיל אותם.
    המנצח במלחמה קובע את הגבולות.

    מלבד היהודים, אף עם בעולם לא מאכיל מיליוני אויבים בארצו.
    פג תוקף של מיתוס הישן.

    היהודים לא חייבים לערבים
    אף דונם אחד בארץ, לא תעסוקה, לא רווחה,
    לא חינוך, לא רפואה ולא אף שקל קצבאות.

    בארץ ליהודים ולערבים ישנם יעדים מנוגדים.
    הפרדה פיזית היא הכרחית.
    עלינו להזדרז.

    הערבים לעולם לא יעזבו ישראל בעצמם
    כל עוד היהודים מספקים כל התנאים לריבוי ושגשוג
    לעם זר בתוך ארץ ישראל.
    לכן צעד ראשון והכרחי על מנת להשתחרר
    מן הנטל הערבי הוא החלפת אזרחות ל-2.2 מיליון ערבים
    מישראלית לפלסטינית.

    משנת 1967 היהודים נמצאים במבוי סתום,
    כי במשך דורות הושתל להם בתודעה את המיתוס הכוזב
    כאילו מוטלת עליהם החובה
    לדאוג למיליוני ערבים בארץ ישראל.
    *
    נפרדו בהצלחה: פולנים – רוסים, אירים – אנגלים,
    יוונים – טורקים, צ'כים – גרמנים, סרבים – קרואטים..
    גם היהודים מסוגלים להשתחרר מעם זר בארצנו.

    אי-אפשר בו-זמנית לטפח מיליוני ערבים בארץ
    ולשמור ישראל לעם היהודי.
    מיליון ערבים לא יתנו לנהל ישראל כמדינה יהודית. 2.2
    למזלנו כל הערבים מקומיים זכאים לבחור ממשלה ברמאללה.

    ערבים קיבלו אזרחות או תושבות ישראלית בניגוד להמלצת האו"ם משנת 1947 על הפרדת שני עמים בפלשתינה.
    ערבים ביצעו את החלטת האו"ם וגירשו את היהודים
    מחלק ניכר של ארץ ישראל.

    משטר האפרטהייד הוקם מסוף המאה ה-20
    בעזה ובאזורים א-ב.
    התגובה הסימטרית מצד היהודים היא הפרדה מן הערבים
    על פי העיקרון:
    .'שתי אזרחויות שונות לשני עמים יריבים'

    חלוקה דוגמת קפריסין היא אופטימאלית עבורנו,
    אך אפשר להיפרד גם כמו שעשו קרואטים וסרבים.

    הניסוי נכשל. המדינה יהודית-ערבית תתפרק בהכרח.
    כל הערבים ממערב לירדן (6.5 מיליון איש) זכאים
    לאזרחות אחידה של מדינתם ובירתה – רמאללה.
    שינוי האזרחות ל-2.2 מיליון הערבים מקומיים מישראלית לפלסטינית – יגרום להתנתקות מן הערבים הפלסטינים:
    כלכלית, אזרחית ופיזית.

    לערבים שעובדים בישראל יש מזל,
    אך זו לא הסיבה לשמור בשבילם אזרחות או תושבות ישראלית.
    ערבים מקומיים יסתפקו במעמד 'עובד זר'.

    כל הערבים מקומיים ישלמו מס הכנסה, מס בריאות
    ומס ביטוח לאומי – ברמאללה.
    אף אחד לא יגורש מביתו,
    אך ל-2.2 מיליון הערבים תשתנה כתובת
    כדי לדרוש את הבטחת הכנסה, ביטוח בריאות,
    דמי אבטלה, קצבאות, משכורות למורים וכולה.
    הכתובת תהיה ברמאללה.

    יהודים יפסיקו לספק לערבים מים וחשמל בזול,
    גם יפסיקו להקצות תקציבים לתחזוקת כפרים ערביים.
    אבל היהודים יעזרו לערבים במכירת נדל"ן
    ובמעבר 50-100 ק"מ => לערים נקיות מיהודים.

    לאחר החלפת האזרחות, הבדואים בנגב לא יטופלו יותר
    על ידי המשטרה אלא על ידי הצבא.
    מאות אלפי ערבים בישראל מתקיימים
    רק מביטוח לאומי וקצבאות.
    מזין זה ייסגר.
    כדי לקבל עבודה בישראל הערבים יצטרכו לרכוש קודם
    דירות ברשות הפלסטינית.

    בעוד כמה חודשים רמת חיים שלהם תרד דרסטית
    ואז יתחיל טרנספר מרצון =>
    לרמאללה, שכם, חברון , ג'נין, קלקיליה, טולכרם,
    יריחו, אבו דיס, בית לחם, עזה וכו'.

    שימו לב: הכול לפי חוק בינלאומי,
    כי רק הערבים ביצעו את המלצת האו"ם משנת 1947 על החלוקה וגירשו את היהודים מחלק ניכר של ארץ ישראל.

    כל עוד יש ערבי אחד עם אזרחות או תושבות ישראלית –
    אין פתרון לסכסוך בין שני העמים.

    הגיע הזמן לשחרר את ה"נכבשים" ולהשוות זכויות הערבים בירושלים, חיפה ויפו – לזכויות היהודים ברמאללה, שכם ועזה.
    די לכפות אזרחות או תושבות ישראלית על לאום היריב !

    אזרחות פלסטינית-ירדנית, אבו-דיס ושועפאט – לערבים, ,
    אזרחות ישראלית וירושלים – ליהודים.
    *
    כיצד לאחד יהודים בישראל ?
    לערוך משאל עם על הפרדה מן הערבים על פי העיקרון:
    'שני עמים – שתי אזרחויות שונות'.

    המפלגה שרק תרמז על הקמת אזרחות אחידה לא ישראלית לכל הערבים הפלסטינים – תהפוך למפלגת השלטון.

    רוב היהודים נגד מדינה משותפת עם הערבים.
    הקואליציה שתגשים רצון העם תקבל יותר מ-80 מנדטים.
    * * *
    הפרדת שני העמים על בסיס האזרחות זה שלב הכרחי
    לשחרור ארצנו גם ביהודה ושומרון.
    הפרדה מן הערבים תבוצע בארבעה שלבים:
    א. אזרחות אחידה לכל הערבים הפלסטינים,
    ב. ניתוק כלכלי,
    ג. העברה לערים ללא יהודים, עקב חוסר פרנסה בישראל.
    ד. בשלב רביעי מנתקים הספקת מים, חשמל, דלק וכו' לערים ערביות ממערב לירדן
    ומתחילים משא ומתן מול הירדנים על מעבר מיליוני ערבים מהשומרון לירדן.