דיוויד וו: הבלוף שמאחורי הורדת הריבית בארה"ב

דיוויד וו, אסטרטג מאקרו לשעבר, מציג את הקשר בין החלטת הפדרל רזרב, מגמות ההגירה ומערכת הבחירות הקרובה

ראש הפדרל רזרב ג'רום פאוול במסיבת עיתונאים. צילום: הפדרל רזרב, נחלת הכלל

השבוע, הפדרל רזרב האמריקאי הפתיע את השווקים כשהחליט להוריד את הריבית ב-0.5% במקום ב-0.25% כמצופה. האנליסט הכלכלי דיוויד וו מציג ניתוח מקיף של החלטה זו, וחושף קשרים מפתיעים בין מדיניות הריבית, ההגירה הבלתי חוקית, ומערכת הבחירות הקרובה בארצות הברית.

וו פותח את הדיון בשאלה מרכזית: "מדוע הפד, הזהיר בדרך-כלל, בחר ללכת בגדול?" הוא מצביע על הסתירה בין האופטימיות של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, לגבי הכלכלה האמריקאית, לבין ההחלטה על הורדת ריבית משמעותית.

במהלך מסיבת העיתונאים, פאוול התייחס לשינויים בשוק העבודה כגורם מרכזי בהחלטה. "תנאי שוק העבודה ממשיכים להתקרר", אמר פאוול. "הגידול בכמות המשרות עמד על 116,000 לחודש בממוצע בשלושת החודשים האחרונים, ירידה ניכרת מהקצב שנצפה מוקדם יותר השנה".

אולם, וו מדגיש נקודה קריטית שלטענתו הפד מתעלם ממנה: ההשפעה המשמעותית של ההגירה הבלתי חוקית על נתוני התעסוקה. הוא מצטט את פאוול שאמר: "אנחנו מבינים שהייתה נהירה לא קטנה לאורך הגבולות וזה למעשה היה אחד הדברים שאיפשרו לשיעור האבטלה לעלות".

וו מציג נתונים מדאיגים: "מראשיתו של ממשל ביידן, משמר הגבול האמריקאי רשם קרוב ל-10 מיליון התקלויות בגבולות". הוא מעריך כי אם 8 מיליון מהם הצטרפו לכוח העבודה, מדובר בתוספת של כ-5% לכוח העבודה האמריקאי. "אם סקר ה-BLS היה סופר את האנשים הללו כראוי, הוא היה מקפיץ את שיעור האבטלה ל-6.7% בין-לילה", טוען וו.

הניתוח של וו מעלה שאלות קריטיות: האם הפד מתעלם במכוון מההשפעה של ההגירה הבלתי חוקית על שוק העבודה? ואם כן, מדוע?

וו מתייחס גם להשפעה על שוק הדיור. הוא מצטט את פאוול: "הבעיה האמיתית עם דיור היא שיש לנו, ואנחנו על מסלול שבו ימשיך להיות לנו, מחסור בדיור". וו טוען כי ההגירה הבלתי חוקית מחריפה את המחסור הזה ומעלה את שכר הדירה, דבר שעשוי להשפיע על האינפלציה בטווח הארוך.

נקודה מרכזית נוספת בניתוח של וו היא ההשלכות הפוליטיות של החלטת הפד. "ההחלטה של הפד להוריד חצי אחוז במקום רבע אחוז השבוע, ככל הנראה תיתן לקמלה האריס דחיפה בישורת האחרונה לקראת הבחירות", הוא טוען. "זה יקל על האריס להגן על המדיניות הכלכלית בתקופת ביידן".

וו מסביר כיצד הורדת הריבית עשויה לשפר את מצב הרוח הלאומי: "הורדת הריבית בחצי אחוז, שתשלח את שוק המניות לגבהים חדשים, תעזור לשפר את מצב הרוח הלאומי הקודר". הוא מוסיף כי זה עשוי לסייע להאריס לטעון שהאינפלציה נמצאת תחת שליטה ושהריביות על משכנתאות וכרטיסי אשראי ימשיכו לרדת.

וו מעלה תרחיש מעניין: "אם הורדת הריבית הגדולה השבוע תעזור לקמלה האריס לזכות בנשיאות, זה ככל הנראה יביא לכמות גדולה אף יותר של מהגרים בלתי חוקיים שיגיעו לארה"ב, זו בתורה, תוריד את הריבית אפילו יותר".

מנגד, וו מזכיר את ההבטחה של טראמפ "לבצע את הגירוש הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקאית". הוא תוהה כיצד מדיניות כזו תשפיע על שוק העבודה ועל החלטות הריבית העתידיות של הפד.

וו מסכם את הניתוח שלו באמירה זהירה: "אני עדיין חסר ודאות לגבי מדוע בחר הפד בהורדת ריבית כה גדולה השבוע, אך לכל הפחות זה מחזק את השקפתי שקמלה חיובית יותר למחירי האג"ח מאשר טראמפ".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. לא הייתי פוסל כל כך מהר את האפשרות שפאוול מוכן ליצור נזק לכלכלה האמריקאית ובלבד שהשמאל ינצח בבחירות.
    מי שהחריבו בשם קידום האג'נדה את מערכת המשפט, האקדמיה, התרבות, החינוך, בטחון הפנים והתקשורת (ברוך ה' שבארה"ב עוד לא נגעו בביטחון, בניגוד לישראל)-מה יעצור אותם מלהמשיך גם למערכת הכלכלית?