איראן מתערבת בבחירות בארצות הברית

הודעה רשמית של סוכנויות הביון האמריקניות מאשרת: האקרים איראנים גנבו מידע מטראמפ והדליפו לקמפיין האריס

טראמפ, חמינאי והאריס. צילום: גייג' סקידמור, סורפרייז אריזונה; Khamenei.ir, CC BY 4.0; הבית הלבן, נחלת הכלל

התערבות איראנית בוטה בבחירות בארה"ב. ה-FBI הודיע בימים האחרונים כי האקרים איראנים גנבו חומר רגיש מהקמפיין של דונלד טראמפ ושלחו את המידע לגורמים בקמפיין של ג'ו ביידן, טרם הודעתו על פרישתו מהמרוץ והחלפתו בקמלה האריס. "זיהינו פעילות איראנית אגרסיבית מוגברת בסבב הבחירות הנוכחי", נכתב בהודעה משותפת ל-FBI, מנהל המודיעין הלאומי האמריקני ומטה ביטחון הסייבר. המיילים הפרוצים נשלחו בחודשים יוני ויולי לגורמים הקשורים לקמפיין ביידן והכילו חומרים גנובים וחסויים מהקמפיין של הנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ. המיילים של האיראנים לא זכו למענה, אך לפי 'פוליטיקו' "עדיין לא ברור" מה השימוש שעשה קמפיין ביידן בחומרים שנשלחו ע"י האיראנים, אם בכלל.

באוגוסט האחרון הפורצים האיראנים ניסו להעביר את החומרים הגנובים והחסויים מקמפיין טראמפ גם לגורמים בתקשורת האמריקנית – בראשם ניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט ופוליטיקו. בעקבות זאת, טענו בקמפיין טראמפ שנפלו קורבן לפריצה מצד האקרים איראנים – אמירה שזכתה באותה עת לסקפטיות נרחבת. כעת ,כאמור, סוכנויות המודיעין הרשמיות מאששות חשש זה. "קהילת המודיעין משוכנעת שהאיראנים מנסים באמצעות הנדסה חברתית ודרכים אחרות להגיע לגורמים בעלי קשר ישיר לקמפיינים הנשיאותיים משתי המפלגות", נמסר בהודעה.

בקמפיין טראמפ הגיבו בחריפות להודעת ה-FBI: "זו הוכחה נוספת שהאיראנים פועלים לסייע לקמלה האריס וג'ו ביידן כי הם יודעים שהנשיא טראמפ יאכוף מחדש סנקציות קשות נגד איראן ויתייצב נגד משטר הטרור שלהם". טראמפ עצמו הסלים את ההתבטאויות והאשים את האריס ב"ריגול בלתי חוקי נגד הקמפיין שלי". טראמפ גם ציין את הריגול נגדו כמועמד לנשיאות ב-2016 וכנשיא מכהן מצד ה-FBI במסגרת קמפיין "הקנוניה הרוסית", לפיו הוא משמש "בובה" של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כחלק מהקמפיין, במפלגה הדמוקרטית ובכלי התקשורת בארה"ב כינו לאורך שנים את טראמפ "בוגד" וסוכן רוסי – האשמות שהופרכו עד היסוד בדו"ח מולר שפורסם ב-2019. לדברי מייק טרנר, חבר בוועדת המודיעין בקונגרס מטעם הרפובליקנים, "איראן שלחה לנשיא ביידן וסגניתו האריס מידע באמצעות פריצה לקמפיין טראמפ – מה הם עשו לגבי הריגול האיראני, האם יצרו קשר עם גורמי אכיפת החוק? האם ממשל ביידן-האריס עושה יד אחת עם איראן?".

מנגד, בקמפיין האריס חזרו על הצהרת סוכנויות המודיעין כי אין עדות לכך שעשו שימוש במידע הגנוב שקיבלו מהאיראנים. "אנחנו משתפים פעולה באופן מלא עם גורמי אכיפת החוק מאז שהובא לידיעתנו הנושא", אמר מורגן פינקשלטיין, דובר קמפיין האריס ששימש בתפקיד זה גם תחת ביידן. "אנחנו לא מודעים לחומרים שנשלחו ישירות לקמפיין. ישנם מספר אנשים בקמפיין שקיבלו במיילים האישיים שלהם את החומרים במה שהיה נראה כדואר זבל או פישינג. אנחנו מגנים באופן החריף ביותר כל ניסיון של שחקנים זרים להתערב בבחירות בארה"ב".

משטר האייתולות כמובן מכחיש את ההאשמות, אותן מגדירים בטהרן "לא מבוססות". בהודעה של המשלחת האיראנית לאו"ם נמסר כי "הרפובליקה האיסלמית של איראן דוחה הן את הכוונה והן את המניע להתערב בבחירות בארה"ב. אם ממשלת ארה"ב אכן מאמינה לטענותיה, היא מתבקשת לספק לנו הוכחות פרטניות על מנת שנוכל להגיב להן".

הפריצה והגניבה מקמפיין טראמפ מצטרפים לחשיפה ביולי האחרון על ניסיון איראני להתנקש בנשיא לשעבר. המזימה התגלתה לאחר שה-FBI עצר פקיסטני המתגורר באיראן שנשלח לארה"ב על ידי משטר האייתולות להציע מיליון דולר למי שיתנקש בטראמפ. העצור אף נשלח לעצרת בחירות של טראמפ על מנת לספק מידע על סידורי האבטחה לצורך תכנון ההתנקשות.

כפי שפרסמנו לאחרונה ב'מידה', תחת ממשל ביידן-האריס קיבלו האיראנים גישה ל-100 מיליארד דולר ממכירות נפט, כתוצאה ממדיניות "הפייסנות המקסימלית" של הממשל הנוכחי וההקלות המשמעותיות בסנקציות בהשוואה לממשל טראמפ. לאחרונה אף נחשף שארה"ב הגדילה ביותר מ-40% את קשרי המסחר הישירים שלה עם טהראן, שהסתכמו בשנה שעברה על כ-80 מיליון דולר. למרות מלחמת חרבות ברזל, המגמה רק מחמירה השנה כשברבעון הראשון של 2024 חלה עלייה של 28% בהיקף סחר הנפט האיראני לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לפי תחזית קרן המטבע העולמית, בזכות הגידול החד בהכנסות מנפט וסחורות, 2024 תהיה השנה השלישית ברציפות בה איראן תצמח בקצב מהיר יותר מארה"ב – 12.1% לעומת 6.1% בארה"ב. מגמת ההתעשרות האיראנית החלה בחפיפה לשלטון ביידן-האריס.

לסיכום, ההתערבות האיראנית בבחירות האמריקניות מדגישה את האתגרים המורכבים בשמירה על טוהר הליך דמוקרטי בעידן הדיגיטלי. בעוד שב-2016 נשמעו טענות על התערבות רוסית לטובת טראמפ, הפעם ישנן ראיות ממשיות להתערבות איראנית המכוונת נגדו. מצב זה מעלה שאלות קשות לגבי יחסי ארה"ב-איראן תחת ממשל ביידן-האריס, ומדגיש את הצורך בערנות מוגברת מצד כל המפלגות נגד השפעה זרה. האירועים הללו ממחישים את החשיבות של שקיפות בקמפיינים פוליטיים ואת הצורך בשיתוף פעולה בין-מפלגתי בנושאי ביטחון לאומי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. מניחה שמתנהלים עכשיו מגעים ומאמצים לייצר פריצה לקמפיין האריס כדי שהFBI יוכל להציג סימטריה. אובמה הצליח להשחית את ארגוני המודיעין עד היסוד. הם נהיו כל כך עלובים וחסרי יכולת שאפילו לארגן התנקשות בטראמפ הם לא מצליחים.