דיוויד וו: "האם ביידן יציל את איראן מביבי?"

דיוויד וו, אנליסט וול סטריט לשעבר, מנתח את האתגרים הגיאופוליטיים המורכבים הניצבים בפני ארה"ב והמזרח התיכון לקראת הבחירות

ביידן, חמינאי ונתניהו. צילום: הבית הלבן, נחלת הכלל; Khamenei.ir, CC BY 4.0; אבי אוחיון, לע"מ

דיוויד וו, אנליסט פיננסי ומומחה לסיכונים גיאופוליטיים, מתריע מפני תקופה מסוכנת ובלתי יציבה המתקרבת עם הבחירות לנשיאות ארצות הברית. בהערכה שפרסם לאחרונה בפודקאסט שלו, מצביע וו על המתח המתגבר בין מנהיגים מרכזיים כמו ביידן, נתניהו וחמינאי, ומסביר כיצד המירוץ לנשיאות עלול להשפיע על מוקדי מתיחות עולמיים.

"הבחירות הקרבות בארה"ב מציבות אתגרים גיאופוליטיים מורכבים", מסביר וו. "היחסים בין ביידן, נתניהו וחמינאי מהווים מוקד מתיחות משמעותי. כל אחד מהם עשוי לנקוט בצעדים שונים בהתאם לאינטרסים שלו, דבר שעלול להשפיע על הדינמיקה הפוליטית בארה"ב ומעבר לה".

וו מתייחס למדיניות של ביידן כלפי איראן, וטוען כי "ההחלטה של ביידן להפשיר מיליארדי דולרים של נכסים איראניים ולעצור בפועל את אכיפת הסנקציות על יצוא נפט איראני בשלוש השנים האחרונות, נתנה לחמינאי מרחב תמרון מסוכן".

לדברי וו, "חמינאי ניצל עד תום את הפחתת הלחץ מוושינגטון כדי להאיץ את פעילות ההעשרה הגרעינית. איראן נמצאת כעת במרחק שבוע עד שבועיים בלבד מייצור פצצה גרעינית, אם תבחר לעשות זאת".

בהתייחסו לישראל, וו מציין כי "ביידן בלם שוב ושוב את ישראל מלהפעיל את מלוא כוחה נגד איראן וגרורותיה בשנה האחרונה. זה יוצר מתח עצום בין ביידן לביבי, כשהאחרון עלול לפעול באופן עצמאי נגד איראן".

וו מזהיר מפני האפשרות של פעולות קיצוניות בחודש הקרוב לפני הבחירות. "ביבי עלול להחליט על תקיפה באיראן, בעוד חמינאי עשוי לנסות להשפיע על הבחירות באמצעים שונים", הוא אומר.

"עבור איראן וחמינאי, כהונה שניה של טראמפ תהיה אסון", מדגיש וו. "בקדנציה הראשונה שלו, טראמפ הטיל סנקציות קשות על איראן והורה על חיסולו של קאסם סולימאני. חמינאי בוודאי יעשה הכל כדי למנוע את חזרתו של טראמפ לבית הלבן".

וו מוסיף: "ביידן, כאידיאליסט במונחי מדיניות חוץ, דחף את העולם באופן מסוכן אל סיפה של מלחמת עולם שלישית. לעומתו, טראמפ, כריאליסט, עשוי להצליח או שלא להשיב את העולם מסף התהום".

לסיכום, וו מדגיש את מורכבות היחסים בין ארה"ב, ישראל ואיראן בתקופה שלפני הבחירות האמריקאיות. "ככל שמתקרבים הבחירות, הדינמיקה בין וושינגטון, ירושלים וטהרן הופכת לגורם משמעותי בזירה הגיאופוליטית העולמית", הוא מסביר. וו קורא לתשומת לב מוגברת מצד הקהילה הבינלאומית, ומציין כי החלטות של כל אחד מהשחקנים המרכזיים בתקופה זו עשויות להשפיע באופן ניכר על היציבות האזורית והגלובלית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *