"לא מעט אלופים בצה"ל אינם מבינים דבר לגבי ערבים" – איש השב"כ שלום ארבל

שלום ארבל, איש השב"כ שהיה קצין ממשל בעזה ובין מקימי צד"ל, התארח בפודקאסט "זווית ישרה" לשיחה עם אורנה ישר על הטעויות שעשתה מערכת הביטחון הישראלית לאורך השנים

שלום ארבל מתארח בפודקאסט זווית ישרה עם אורנה ישר. צילום מסך מתוך הסרטון

שלום ארבל, איש השב"כ שהיה קצין ממשל בעזה ובין מקימי צד"ל, שוחח עם אורנה ישר בפודקאסט "זווית ישרה" על הטעויות שעשתה מערכת הביטחון לאורך השנים.

בתחילת השיחה הדגים מהי הבעיה שאופפת לטענתו את צה"ל ואת מערכת הביטחון כולה לאורך השנים, באמצעות דברים שהיה אומר לטענתו כעת לאהוד ברק על הנסיגה מלבנון: "הייתי אומר לו, אהוד היקר, אתה אולי איש צבא מהולל, עתיר מבצעים ושבחים אבל אתה לא מבין בערבים, אתה לא מבין במזרח תיכון. אתה לא מבין כלום גם בהקשר ללבנון וגם בהקשר לערפאת".

בהמשך סיפר על התקופה בה שירת בלבנון והיה כאמור ממקימי צד"ל: "הייתי בן 22, ילד שלא מבין כלום. מבין אולי בירי, בנשק, איך נלחמים כי הייתי בצנחנים. הגעתי ליחידת הקישור ללבנון והתקבלה החלטה להקים את צבא דרום לבנון, אני הייתי מ"פ. חייתי עם כשמונים לבנונים לבד, בלי שום ידע, בלי שום הכנה, בלי הבנה בארגוני מודיעין וטרור, היו יכולים לחטוף אותי".

בהתייחסו לטבח שאירע בשבת שמחת תורה אומר ארבל: "שבעה באוקטובר לא התחיל בשבעה באוקטובר. ההתדרדרות, הסחף השחיקה בהרתעה הישראלית ובמצב הביטחוני התחילו להערכתי ב-1985. עד אז שימרנו מצב ביטחוני יציב ואז בתחילת שנות השמונים עלו הכוחות האסלאמיים. התחילו להווצר ארגונים איסלאמיים ברצועת עזה: הג'יהאד האיסלאמי, פת"ח ולבסוף השתלטות של חמאס על הרצועה… לא צפיתי את טבח שבעה באוקטובר במתכונת שלו. מחיתי כל פעם מחדש איך ממשלות ישראל חתמו על הסכם אחרי כל מבצע, לא הבנתי למה אנחנו צריכים לעשות את זה, הרי אנחנו יודעים שהם יפרו את זה".

ארבל מותח ביקורת על הפרשנים שאנו צופים בהם מדי ערב על המרקע: "אלופי צה"ל שאין להם שמץ של מושג בערבים. הם אולי אנשי שמאל, אולי אנשי ימין. מיעוטם, אולי שניים שלושה, מבינים בערבים, במזרח ויודעים על מה הם מדברים. מודיעין צבאי הוא לא מודיעין של טרור. אנחנו כיום נמצאים בעידן לא של לחימה במדינות, אנחנו נמצאים בעידן של לחימה בטרור. לאור זה, צריך להציב בראש המערכה אנשים שמבינים בפלסטינים, על יד רמטכ"ל צריך להציב יועץ לענייני פלסטינים".

לגבי המצב ביהודה ושומרון, אומר שלום ארבל: "ביהודה ושומרון יש משתנה שהוא קריטי ומכריע – 500,000 מתיישבים שהם סוג של צבא. עצם קיומם הוא השכפ"ץ של נתניה, בת חפר, כפר יונה. הם המגן, טוב שהם יהיו שם, נכון שהם יהיו שם – גם מכוח האמונה שהארץ הזו היא שלנו וגם בפרקטיקה הצבאית. אם הם לא יהיו שם גם נתניה לא תהיה שם".

הריאיון המלא נמצא בערוץ ״זווית ישרה״ ביוטיוב – מוזמנים לעקוב אחרי הערוץ וגם לתמוך בפודקאסט שנותן במה ייחודית ומרעננת בתקשורת הישראלית

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *