הערבים חוגגים את חיסול נסראללה ויש להם סיבות טובות

במאבק בטרור תוצרת איראן, מספר הולך וגדל של ערבים רואים בישראל בת-ברית חשובה

חגיגות בדרעא על חיסול נסראללה. צילום: Horan Free League

חסן נסראללה, מנהיג ארגון הטרור חיזבאללה שחוסל בתקיפה ישראלית בביירות ב-27 בספטמבר, תואר לעתים קרובות במערב כ"יריב מושבע" של ישראל. אך מותו הוכיח כי ערבים רבים, כולל חלק מאזרחי לבנון, ראו גם הם ברב-המחבלים אויב אכזר. מנהיג חיזבאללה היה אחראי בעשורים האחרונים לא רק למותם של ישראלים רבים, אלא גם ערבים רבים, במיוחד בלבנון וסוריה. זו כנראה הסיבה מדוע החדשות על חיסול נסראללה התקבלו בשמחה רבה גם בישראל וגם בחלק משכנותיה.

חיזבאללה הוא בן ברית ותיק של משטר הבעת' הסורי הנשלט בידי משפחת אסד. במהלך מלחמת האזרחים שפרצה במדינה ב-2011 הארגון סייע לאסד במלחמתו נגד המורדים ובעיקר בכיבוש מחדש של מספר מחוזות בסוריה ושמירת השלטון למרות התנגדות נרחבת. עבור סורים רבים, במיוחד אלו החיים במחוזות ההתנגדות כמו אידליב, התערבות חיזבאללה במלחמת האזרחים הייתה שם נרדף לדיכוי ואלימות.

אזרח סורי אחד כתב: "אני באידליב כעת והסורים יצאו לרחובות כדי לחגוג את השמועות על מות נסראללה, מנהיג חיזבאללה, מפלגת השטן… רק לפני כמה ימים חיזבאללה הפציץ כפר כאן, היום קברנו תינוק בן שנה ואמו שנהרגו".

העיתונאי הסורי עומאר מדניה פרסם סרטון בו נראים מאות חוגגים ומחלקים ממתקים, והוסיף: "אם לא היה מת כבר, חסן נסראללה היה צריך להתאבד אחרי שהיה רואה את האושר של האנשים מן החדשות… העובדה שהרג מאות אלפים הסירה את מסווה "ההתנגדות" מפניו המכוערות, והוא לא יכול ללבוש אותה שוב".

בתמונות וסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות נראו ילדים סורים מחזיקים שלטי תודה לראש הממשלה נתניהו על כך שאישר את חיסול נסראללה. באחד השלטים נכתב "תודה לך נתניהו. אנחנו רוצים שתחסל גם את הפושע בשאר אסד". בשלט אחר: "הבאת אושר לילדי סוריה". בסרטון אחר, אימאם במסגד בסוריה נשמע מודיע במערכת ההגברה: "תודה לאל על מותו של הרודן חסן נסראללה".

הישראלי ממוצא לבנוני ג'ונתן אלחורי כתב: "הסורים חוגגים הלילה ומחלקים בקלאווה בעקבות החדשות…נסראללה וחיזבאללה טבחו באנשי סוריה ועזרו לאסד להרוג את בני עמו. ישראל הפכה את כל המזרח התיכון לשמח הלילה"

בציוץ אחר הוסיף: "כלבנוני, זה אחד הימים השמחים בהיסטוריה של לבנון. כמזרח-תיכוני, זה אחד מהימים המשמעותיים עבור המזרח התיכון. כבן אדם השואף לשלום, זה אחד הימים החשובים באזורנו… נסראללה וחיזבאללה הטילו טרור על הלבנונים מאז שנות ה-80. הוא אחראי לקריסה המתמשכת של הכלכלה והריבונות. הוא נושא באחריות לאינספור התנקשויות בלבנונים טובים שכל פשעם היה להתנגד לשליטתו במדינה היקרה שלנו".

אמג'ד טאהא, פרשן מדיני מאיחוד האמירויות, שיבח את ישראל על החיסול: "כאשר הבוקר עולה ללא נסראללה, מנהיג חיזבאללה כבר אינו מטיל את צלו על לבנון. איזה יום מאושר… יום היסטורי ממש שממלא את הלב בגאווה. כל הכבוד לישראל, באמת ולנצח. היום המזרח התיכון זוכה לאור חדש, עם ישראל בליבו של עתיד מבטיח ויפהפה. ישראל מנצחת ואויביה נמוגים".

קארים ריפאי, סורי ממוצא צ'רקסי, הגיב על החגיגות בארצו: "בפעם האחרונה בה ראינו סורים חופשיים חוגגים ככה הייתה לאחר התרסקות מסוקו של נשיא איראן ראיסי, אך התגובה לנסראללה הלילה חזקה יותר".

גם לבנונים רבים הביעו אושר בעקבות מות נסראללה, בהם הם רואים אחראי להתנקשות בכמה מהמנהיגים הבולטים במדינה, כולל ראש הממשלה לשעבר ראפיק חרירי שנהרג בביירות ב-2005. צוות חוקרים של האו"ם מצא ראיות למעורבות חיזבאללה ברצח.

חלק מאזרחי לבנון מאמינים כי חיסול נסראללה מעניק הזדמנות לשים קץ למעמד המיוחד של חיזבאללה שיצר לעצמו מדינה בתוך מדינה. העיתונאי נאדים קטיש אמר: "הדבר המסוכן ביותר עבור לבנון אינה הפרידה מחסן נסראללה, אלא היעדר מדינה מתפקדת. אני קורא למפגש חירום של כל המנהיגים בלבנון כדי לדון בהפסקת אש חד-צדדית שתציל את המדינה. אני קורא לצבא לבנון להשיב את החוק והסדר".

משתמש לבנוני ברשתות החברתיות קרא לדרוש את הפסקת השליטה של חיזבאללה במדינה: "כל הלבנונים שחיים בחו"ל חייבים להפגין מול השגרירויות ולהביע את זעמם על חיזבאללה ועל הממשלה הנוכחית, ולדרוש ממשלה שמייצגת אותם. אל תחמיצו את ההזדמנות".

בזמן שהפגנות הסטודנטים למען חמאס ועזה ונגד מלחמת ישראל בשליחי הטרור האיראנים מתחדשות ברחבי ארה"ב, אלו קולות ערביים שחשוב לשמוע. הם מדגימים כיצד ערבים רבים נפגעו גם הם מטרור איראני וכעת שואפים ליצור עתיד טוב יותר עבור עמם ועבור ילדיהם. קולות אלו מראים גם כי במסגרת המאבק בטרור האסלאמיסטי, מספר הולך וגדל של ערבים רואים בישראל בת-ברית חשובה.

גרסה מלאה של הטור התפרסמה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *