איך הפכו המומחים לליצני החצר של רפיח

הפער בין נבואות הזעם ההיסטריות לבין ההצלחות בשטח מעולם לא היה גדול יותר. מסע בין כוכבים

חיילי ביסל"ח עומדים מעל גופתו של סינוואר. שימוש לפי סעיף 27א

"רפיח היא ספין"?!

התמונה בה ניצבים חיילי צה"ל מעל גופתו המאובקת והפצועה של אדריכל הטבח הנורא יחיא סינוואר היא ללא ספק תמונת ניצחון לה ייחלו רבים. ספק אם היינו מגיעים למעמד זה אילו הקשבנו לשלל פרשנים ופוליטיקאים מהארץ ומהעולם שהזהירו מפני כניסה לרפיח, לא ראו בה כל טעם או קראו למהר לצאת ממנה.

במרץ 2024 התראיין אלוף במיל' ישראל זיו, מי שכיהן בעבר כראש אגף המבצעים, ברדיו FM103 ואמר: "אם רפיח כל כך חשובה – למה לא נכנסו בתחילת המלחמה? כי היא לא כל כך חשובה". בהמשך דבריו ציין כי חשיבותה של הפעילות ברפיח היא לגבי הברחות הנשק בציר פילדלפי וכי מינופה כשיא המלחמה הוא פוליטי.

כחודשיים לאחר מכן, באותה תחנת רדיו, אמר האלוף זיו: "רפיח היא ספין והיא עוד תעלה לנו ביוקר. אני לא חושב שרפיח יכולה לתרום לנו באופן דרמטי מבחינה צבאית, והיקף הנזק וההסתבכות מבחינה מדינית – לא משתווה להישג הצבאי בכל מקרה". בהמשך דבריו חזר על משנתו כי מדובר באילוץ פוליטי ובמסגרת השאלה הנצחית שעולה ללא הרף מתחילת המלחמה על "היום שאחרי" או בתצורתה הנוספת "מהי האסטרטגיה?" או בגרסתה השלישית "מהו הניצחון המוחלט?" סיכם: "על איזה ניצחון מדברים פה? אתה לא תישאר ברפיח. מה, תישאר לשלוט במיליוני אנשים? צריך לפתוח את העיניים".

האלוף במיל' נועם תיבון ששימש כמפקד אוגדת איו"ש וכמפקד הגיס הצפוני הצטרף גם הוא למקהלה ואמר באפריל 2024 בראיון ברדיו 103FM: "כל מה שקשור לרפיח – סוג של ספין".

"שום תמונת ניצחון לא מחכה לנו ברפיח", ביקש לנבא הפרשן בן כספית בטור שפרסם ב"מעריב" במאי 2024, "זו פסאדה, מקסם שווא, פטה מורגנה, תעלול אופייני של שרלטן" כתב ובעת ובעונה אחת התלונן כמו רבים אחרים לגבי ההתמהמהות בכניסה אליה: "שלושה חודשים מבטיח נתניהו את רפיח. גם תאריכים, כחול אשר על שפת הים בעזה, הוא מפריח. בינתיים, הגיוני יותר שיבוא משיח". לבסוף טען כי אם אכן תתבצע פעולה ברפיח יהיה זה אך ורק תרגיל יחצ"ני כלשהו ומזכיר כי הוא "בסך הכל עיתונאי. לא נבחר ציבור. אין לי שום השפעה על המדיניות. אני לא מקבל החלטות". לבן כספית אמנם אין השפעה על המדיניות אבל יש לו השפעה על דעת הקהל, על המורל הציבורי וגם על כך ראוי לקחת אחריות.

אבי בניהו שהיה בעבר דובר צה"ל הציף את אחת המסקנות החשובות ביותר שעולה מתוך המלחמה והיא חשיבותו של צמצום התלות של ישראל בארצות הברית באשר לנשק ולחימושים, ככל שתצטמצם התלות הזו, כך יתרחב חופש הפעולה שלנו ולמדנו לראות בסיטואציות רבות כל כך רק בשנה האחרונה כמה קריטית החרות הזו. אבל בניהו בוחר באמריקאים:

אחד הפרשנים הצבאיים הוותיקים, אלון בן דוד נראה כי בחר לנהל קמפיין של ממש נגד כניסת כוחות צה"ל לרפיח. באפריל 2024 הזהיר כי כניסה לרפיח תהיה טעות בעיקר מדינית וכי נתניהו, אם יבחר לנקוט בה, הרי שיעשה זה מטעמי הישרדות פוליטית. בתחילת מאי 2024 כתב בן דוד כי רפיח היא "לא האירוע המכונן שיקבע את תוצאות המלחמה" ומיהר להספיד שהתמהמהנו ועכשיו כבר מאוחר מדי לכך. בסופו של אותו חודש מאי, כתב אלון בן דוד כי גם אם נכבוש את רפיח הרי שההישג לא יקטין במאומה את האיום הנשקף על ישראל.

נראה כי לא צריך להרחיב במילים כדי להסביר כי חיסולו של יחיא סינוואר מקטין בהחלט את האיום המדובר.

"בשביל מה הוא נכנס לרפיח?" שאלה הפרשנית דפנה ליאל, אתמול היא קבלה לפחות סיבה אחת.

הרמטכ"ל וראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק אמר לפני הפעולה ברפיח באולפן חדשות 12 כי "פעולה ברפיח היא שגיאה אסטרטגית קשה מאוד שעלולה לעלות לנו ביוקר… פסע מכישלון מוחלט… האיום האמיתי על סינוואר הוא לא כוח צבאי…"

ראש ממשלה לשעבר נוסף, הלא הוא אהוד אולמרט שטח גם הוא את העדפתו הברורה בין פעולה ברפיח לבין כאוס חברתי:

מי שעומד בראש מפלגת העבודה כיום ו"זיהה תהליכים" כאשר שימש כסגן הרמטכ"ל כינה את הפעולה ברפיח "הסחת דעת" וטען כי פעולה כזו לא תשנה את תמונת המצב העגומה, לדבריו, משום שתליית גורל המלחמה ותוצאותיה במבצע ברפיח הוא פייק.

אם בפוליטיקאים עסקינן הרי שגם חבר הכנסת מתן כהנא הביע ספקות באשר להתכנות הפעולה ברפיח ונקט אף הוא בגישת הספין הפוליטי.

גם מעבר לים נשמעו קריאות נגד פעולה ישראלית ברפיח, הקדים לעשות מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שכבר בפברואר 2024 הביע דאגה באופן קיצוני מפני פעולה ישראלית ברפיח ש"תגדיל באופן משמעותי את מה שכבר כיום הוא סיוט הומניטרי בעל השלכות אזוריות".

במרץ 2024 הזהיר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן כי פעולה ברפיח תגרור אחריה בידוד מדיני של ישראל. כחודשיים לאחר מכן איים כי פעולה כזו תפגע בקידום הנורמליזציה עם סעודיה.

בסוף מרץ 2024 היתה זו סגנית הנשיא קמלה האריס שהזהירה כי פעולה צבאית ברפיח תהיה טעות גדולה, איימה שעלולות להיות לה השלכות וקינחה בטיעון שהיה אמור לשכנע אותנו סופית "הסתכלתי על המפות. אין שום מקום לאנשים האלה ללכת אליו".

צריך להזכיר כי רבים הזהירו את ישראל מפני פינוי קשה וממושך מאוד של האוכלוסייה ברפיח אך בפועל גילו תושבי המקום תושייה רבה והתפנו בהמוניהם במהירות עם תחילת הפעולה.

בתחילת מאי 2024 היה זה נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בכבודו ובעצמו שאמר בראיון ל-CNN שינקוט בסנקציות באשר לאספקת נשק לישראל אם זו תבחר להיכנס לרפיח: "אנחנו לא נספק את הנשק ואת פגזי הארטילריה… לא תקבלו את התמיכה שלנו אם תכנסו לאזורים מאוכלסים".

ובכן, למורת רוחם של הנזעקים, כוחות צה"ל נכנסו לרפיח, פעלו ופועלים בה מזה מספר חודשים, לא ניתן להפריז בחשיבות הפעולה הן בהיבט הפסקת העברת הנשק והאמל"ח תחת ציר פילדלפי (סוגיה שנדרש אליה רבות לאחר המלחמה בהיבט היחסים עם מצרים) והן בהיבט פגיעה במחבלי חמאס, חשיפת מנהרות, השבת חטופים חיים או גופותיהם וגם חיסול יחיא סינוואר שיתכן כי אינו הניצחון המוחלט אך בוודאי משרטט קווים חדשים בתמונת המזרח התיכון שמצייר נתניהו לאור שורת החיסולים האחרונים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. תודה על סקירה נאמנה.
    נשאלת השאלה הפשוטה,למה?
    לצערי,שאלה רטורית.
    לימים של טוב.

  2. מדהים, נכון פרשנים מטעם עצמם אבל
    אנחנו מעל שנה וסוף סוף תפסנו את סינוואר. למה לא נכנסו ב10 באוקטובר?
    הרגנו את סינוואר ו…..
    מתי נצא משם ןנפסיק לעשות 240 ימי מילואים. מה עם התואר שלי ושל רבים מחברי או העסקים של החברה העצמאים? הלכנו לי שנתיים ובנתיים חצי עם לא מזיז לו כלום ולממשלה עוד פחות

  3. שנזכה לראות את האדם היקר. ביבי לשנים. רבות ראש ממשלה בישראל וכל המקטרגים הללו יעלמו מעל. בימת מדינת ישראל. ביבי אוהבים אותך לנצח נצחים. עם ישראל חי.
    .

  4. השנאה של השמאל לנתניהו לצערי יותר חזקה מהשנאה לסינאוור

  5. חחחח
    הם לא הפכו לליצני חצר, הם תמיד היו ליצני חצר סייעני
    חמאס חיזבאללה ואיראן בישראל , באיצטלה של פרשנים.
    הליצנים האלה הם חלק מהפרוקסי של ארה״ב במזה״ת ובישראל בפרט נוסף לאיראנים לחמאס ולחיזבאללה , ערוצי התועמלנות הישראלית.

  6. אי אפשר להבין את התגובות והאמירות הבוטות האלה
    אלא אם תפשפשו קצת בתכנית ״האקדמית״ של קרן וקסנר ובצד זה להכיר את ״מומחי צה״ל״ שמתפרנסים יפה (בנוסף לפנסיה החזירית) ביעוץ לכל מיני מכונים שלוחשים באוזנו של הממשל הדמוקרטי.
    בנוסף לכך ראוי שתכירו איך מזמין הצוללת השישית שאולי גם חתך עמלה שמנה הצליח בסיוע תקשורתי מסיבי להאשים אחרים במחדל ובשחיתות