המחטף של גולדקנופף: כספים לשמירה על הטבע יועברו לערים חרדיות

כך התכנית הכלכלית לשנת 2025 מעבירה מאות מיליונים מהקרן לשמירה על שטחים פתוחים לפיתוח בערים חרדיות

שר השיכון גולדקנופף. צילום: אריאל זנדברג לע"מ ודוברות עיריית נוף הגליל

בטיוטת התכנית הכלכלית לשנת 2025 שפורסמה בשבוע שעבר להערות הציבור מסתתר סעיף תמים לכאורה המכיל ביטוי גרוטסקי במיוחד לסדר עדיפויות משובש של משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל. מדובר בשינוי יעוד של מאות מיליוני שקלים בשנה שנועדו לטיפוח השטחים הפתוחים ואתרי הטבע בישראל לטובת בינוי פארקים בתוככי ערים העונות לקריטריונים ספציפיים מאוד, שבמקרה או שלא במקרה מכילות ריכוז גדול של אוכלוסייה חרדית.

הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, היא קרן שהוקמה על פי חוק במטרה לפעול ל״סיוע במימון השמירה, הפיתוח הסביבתי והטיפוח של השטחים הפתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים״. עם דגש על שטחים ״שיש להם חשיבות לשמירה על המגוון הביולוגי על המגוון הביולוגי והמערכות האקולוגיות בישראל״ ובאזורים אלו גם הקמה של ״פארקים ואזורי נופש ופנאי״. ההגדרה ברורה: מדובר בפיתוח דווקא מחוץ לערים, במרחבי טבע ונוף, ולא בערים, שלהן יש תקציבים אחרים.

תקציב הקרן מוגדר על פי חוק כאחוז אחד מתוך כלל ההכנסות השנתיות של רשות מקרקעי ישראל, שמגיעות לעשרות מיליארדים בשנה (2021: 30 מיליארד; 2022: 40 מיליארד; 2023: 31 מיליארד). מדובר בסדר גודל של 300-400 מיליון ש״ח בשנים האחרונות.

בעבר סכומים אלו הוקדשו לשיקום ופיתוח אתרי טבע וטיולים כמו נחל ציפורי בגליל ששוקמו בו מיני הצומח והחי האופייניים לאזור ונסללו בו מסלולי טיול ורכיבה; הצפה מחדש של חלק מעמק החולה במטרה להחזיר למקום מגוון בעלי חיים שחיו בו; הקמת אגם צפרות בפארק אריאל שרון באתר החירייה לשעבר; פארק עין החורש; נחל שקמה, נחל הבשור ועוד. רבים מהאתרים המוכרים למטייל הישראלי בהם יש דרכי גישה נוחות, קונסטרוקציות עץ (כמו בנחל סער למשל), ופיתוח מתקדם מסוג זה מומנו על ידי הקרן לשמירה על שטחים פתוחים בשנים האחרונות.

על רקע האסון האקולוגי אדיר המימדים שהתרחש בשנה האחרונה בצפון כתוצאה מהפגזות החיזבאללה, ניתן היה לצפות כי הממשלה תקצה את תקציבי הקרן הזו לשיקום מאסיבי של עשרות אלפי הדונמים שנשרפו, בתי הגידול שנהרסו ואתרי הטבע שנפגעו במלחמה. זה, אחרי הכל, הייעוד שלה. אולם בתכנית הכלכלית שפורסמה לציבור נכלל סעיף שעושה בדיוק את ההיפך והוא מקצה מחצית מכלל התקציב דווקא לפיתוח בתוך ערים, ותחת קריטריונים מאוד ספציפיים.

בסעיף 18 לתכנית (עמוד 99), נכתב כי יש להנחות את המשרדים הרלוונטיים לשנות את תקנות רשות מקרקעי ישראל כך ש:

חמישים אחוזים מתקציב הקרן בכל שנה, החל משנת 2025 ייועדו לטובת תכנון ופיתוח שטחים פתוחים ושטחי פנאי הנכללים בתוכניות המקודמת במסגרת הסכמי גג ובמגה הסכמי גג.

״הסכמי גג״ אלו תכניות לפיתוח שכונות בהיקפים גדולים בערים, בסדרי גודל של 15,000 יחידות דיור, אשר הרשות המקומית מתחייבת לשווק לפחות 5,000 מהן מדי שנה, כמו המתחמים החדשים בקריית גת, בית שמש ועוד. על פי הקריטריון הזה, מחצית מהתקציב שנועד לשימור ושיקום השטחים הפתוחים יוקצה דווקא לשימוש ההפוך – גני שעשועים ופארקים בתוככי ערים צפופות וגדולות.

מעט מאוד ערים עומדות בקריטריון הזה והן מתאפיינות בעיקר באוכלוסייה חרדית גדולה כמו קרית גת, בית שמש, רחובות, נתיבות וירושלים. ברור לחלוטין שבשנה הזו אין אף יישוב בצפון המדינה שיעמוד בתנאים הללו.

מדובר במחטף של מאות מיליוני שקלים מכספי הציבור שיוסטו מייעודם המקורי לטפח ולשמר את הטבע והנוף בישראל לצרכים פוליטיים סקטוריאליים. כל זאת דווקא בשנה בה יש צורך דחוף בתקציבים גדולים לפיתוח ושיקום אזורים נרחבים שנפגעו במלחמה. אם הסעיף הזה יעבור מדובר בחרפה שאין כדוגמתה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. וכמי שרואה את עצמו בעל שיוך למחנה הימני , המסורתי ודתי מאסתי כבר במחטף בשליטה חסרת ברת קיימא שעושים שרים כמו גולנקוף וסמוטריץ( הראשון דואג לקהלים שמשתייכים לחסידות גור ואנשי שלמו באגודהוהשני דואג לפעילות חרדלית ישיבות הר מור ותוכניות שנוטות לכפות אותם על המגזר החילוני)
    יותר שטחי נדלן ברשות המקומיות ושטחי טבע נאכלים למגזרים קיצונים במגזר החרדי שהשתלטו על הקופה הציבורית.

    צריך לחזור לשיטה ממשל שמפלגות סקטוראליות לא יסחטו את המפלגות השלטון שקיבלו את המירב הקולות עלי ידי בחירה ישירה 20 מושבים אקסטרה מעבר לקולות שבחרו, להגביל את הכוח של הפולטיקאים בכל מה קשור למשאבים של הציבור

    1. 20 מושבים אקסטרה? אתה מבין שאתה רוצה להכריז על מיליוני אזרחים כאזרחים סוג ב׳ שקולם שווה פחות רק כי הם שייכים למיעוט?!
      בנוסף, למה אתה דורש מהחרדים להיות אלטרואיסטים אך מתעלם מחוסר הפשרנות של הקהילה הגאה, המוסלמים, הירוקים ושאר קבוצות שמתאימות למרכז הפוליטי? הפתרון שלך לוקה מאוד בחסר.

      הפתרון הנכון הוא לדרוש ממפלגות המרכז להכשיר את סמוטריץ׳ ובן-גביר וכן את התוכנית המשפטית של לוין ורוטמן ולהיכנס לקואליציה במקום החרדים ואז תהיה פה קואליציה אחראית יותר.
      אבל עד שעם ישראל יתעורר, כנראה שהחרדים ימשיכו להיות העונש של כולנו.

    2. נראה לי שהגזמתם קצת
      תחשובו הפוך ,אולי דווקא אותם מגזרים לא מקבלים את הזכות המינימלית למגזר שלו וכאשר הוא מגיע לעמדת כח הוא פונה לדרכים יצירתיות כדי לקבל לפחות את מה שמגיע לו בלי שיועצים משפטיים יתקעו מקלות בגלגלים.
      וכחוקר הייתי מצפה ממך להיות אמיתי ולומר את האמת יש מצוקה של מבנים בערים החרדיות ,לפחות תגידו את האמת ולא את הנגיעות הפנמיות

    3. ומה רע בפיתוח פארקים וגנים ציבוריים בערים בכלל וחרדיות בפרט??? זה לא חלק מאיכות החיים??? די להסתה נגד החרדים

    4. הסיבה המרכזית שש מצוקת דיור אצל החרדים היא התעקשות לבנות עד גובה של 4 קומות בגלל פסק מחמיר לגבי מעלית שבת.
      אם זה באמת היה מפריע לגולדקנופף הוא היה פונה לרבנים שלו שישנו את הפסק כי מדובר על גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה.

    5. ועוד דבר לימני: אני לא היחיד בימין שמדבר על כך שהמפלגה הגדולה תזכה ל20 מושבים פלוס , ראש הממשלה אותו אני ואתה בחרנו חושב ליישם הזה כדי להגיע לפתרון של יציהות.פוליטית ולהקטין סחטוניות מגזריות . אתה מבין שבכך שאתה נותן לעסקנים פוליטים לנהל מדיניות מגזרית ולא תוכניות רציניות לכל הציבור לטווח הארוך הופכת את גם הרוב והמיעוט לטובת עסקנים ופושעים לסוג ב, ג , ד ??ועוד הזרוע נטויה….

  2. הצבעתי ואצביע לליכוד אבל ישנם חלקים שמרכיבים את הקואליציה שאני רואה בהם ג-נ-ב-י-ם….כך מאז ומעולם.

  3. זה המחיר של החרם על נתניהו. כדי להציל את המדינה הפרקליטות צריכה לרדת מהעץ וזה כמובן לא יקרה.

  4. אמור מעתה- גולדגנוב.
    דתי ללא אלוהים. פטנט חדש שהמציאו בישראל

  5. ככה זה בפוליטיקה, סדרי החשיבות נקבעים כווקטור של הרצונות והצרכים של כל השותפים.
    אם היה ניתן לקבל את הכספים לחרדים ממקורות אחרים, יש להניח שהחרדים לא היו מתעקשים על המקור הנוכחי, אך כנראה, למקורות האחרים יש טוענים חזקים שלא יוותרו על התקציב שלהם.
    דרך אגב, אני הייתי מאד שמח לו היו מקצצים את תקציבי העתק שלהם זוכים הקצינים הבכירים בפרישתם מהשירות.

    1. מה בוקי מבין בסריקי? ומהם אותם "תקציבי העתק" להם הוא מפלל?
      החרדים, במחילה מכבודם, יכולים לעשות מעשה בלעם (או אתונו) ולהתגייס, להגיע לקצונה בכירה ולזכות בזכות ליהרג על קידוש השם הלכה למעשה. ואם ישרדו, יזכו חלילה בפנסיות עתירות.

  6. 2 רשויות חרדיות חתמו על הסכם גג (אלעד ובית שמש).
    כרמי גת בקרית גת היא לא חרדית.
    סביר בהחלט לייצר עוד תקציב לטובת השכונות הענקיות שנבנות ובשביל שטחי הציבור שלהן, במיוחד שכשהן נבנות על שטחים פתוחים מלכתחילה ושבלי מספיק כסף ותכנון קשה לשמור על חיבור למרחב הפתוח ושמירה על ערכים אקולוגים בטוח השכונה.

  7. שאלה רצינית לכתב: לפי מה שמפורסם באתר הקרן, חלק ממטרותיה הוא הקמת פארקים ואזורי נופש ופנאי. גם הפרוייקטים שאושרו ובוצעו על ידה בעבר, כללו הקמת ופיתוח פארקים עירוניים ובמרחבים עירוניים. אפשר לראות דוגמאות לכך באתר הקרן, למשל פה – https://www.gov.il/he/pages/keren-stahim-ptuhim-pr-27012020

    האם לא נכון לפעול לשם כך שגם בפרוייקטים גדולים שמקימים עכשיו (הסכמי הגג הם הסכמים להקמת אלפי ועשרות אלפי יחידות דיור) יהיו שטחים פתוחים וירוקים לטובת התושבים בהם? חלק מהעלויות של זה צריך כמובן להגיע מתשלומי הדיירים ומדרישות מקבלנים, אבל לדעתך אין בכך חשיבות לאומית? (אם תרצה, אני יכול העביר אליך עשרות מחקרים המדברים על חשיבות שטחים פתוחים וירוקים לבריאות הציבור, גופנית ונפשית).

    כמובן, שיכולה להיות טענה שבתקופה הזו סדר העדיפויות צריך להיות שונה – לפעול לשם שיקום הצפון והדרום, לחזק אוכלוסיות תורמות באופן משמעותי יותר וכד'.
    אבל הטענה שמדובר במחטף שאינו חלק מתפקידי הקרן נראית לי לכל הפחות לא מדוייקת.

    1. המטרה של הקרן כתובה בחוק – שמירה וטיפוח שטחים פתוחים שהם ״מחוץ לשטחים העירוניים הבנויים״. ישנם תקציבים נדיבים לפארקים בתוך השטחים העירוניים הבנויים. הקרן הזאת מיועדת – בדיוק למטרה של שיקום שטחים פתוחים שנפגעו [שריפות, הצתות, זיהום וכדומה]. לכן, זה מחטף פסול.

  8. לימני: מאיפה לך האינדקציה השגויה שאני בעד קהילת הגאה, המוסלמים, ירוקים וכל המחנה הפוגרסיבי(שרוב עשוריי חיי הצבעתי נגדו) ?? אולי הם בכלל לא הדיון במקרה הזה שהתייחחסתי אליהם כבר בעבר והתייחס בדיון אחר ?? איפה כתבתי שאני נגד כל החרדים?, אולי אם היית טורח להבין שעיקר הביקורת שלי מכוונת לעסקנים ומנהיגים שאין להם פרה קדושה והעדר הקיצוני שמקצים להם לחברות בנייה שבנות רק למגזר החרדי ומתעלמות וכל הציבורים האחרים?? ראית בכלל מה קורה בערים כמו אשדוד, בית שמש , טבריה , קריית גת וערד( האחרונה החליטה חסידות גור להתשלט על עיר הקטנה הזו באלימות גסה).. וסמטוריץ עם החינוך של המוסר הנוצרי שלו בבכסף של תוכניות הר מור שמתאימות אולי באמריקה וכו , תאמין שיש ביקורת בתוך החברה החרדית והדתית הלאומית נגדם

    לאנונמי הסיבה שיש מצוקה במבנים החרדים היא חוסר רצון של החרדים ושאר החברה להתכנס יחד במחינת התכנון הבנייה הכפייה של החרדים לשלם להם על מאמץ להולדת הילדים מבלי שישאו בנטל בחובות?? למה צריך לממן להם בריאות, חינוך , תשתיות פינוי אשפה ואם לא לוקחים על עצמם מעורבות לשלם עליהם וולא מקיימים את חובות הכי יסודיות בערים שהם מעורבות עם שאר האוכולסייה??

    וליפתח: הכסף שיועד לשימור פארקי טבע הולך לתוכניות בנייה לחברה החרדית על חשבון הטבע , את התוצאות אנו כנראה נרגיש בעוד שתי עשורים(אם לא פחות) בצפיפות בדרכים במרכזי המסחר והתחבורה שלנו , ואפילו בתוך השכונות שלנו כי צריך להגיד הם מתפשטים עם כל הבעיות שלהם עלינו

  9. הגיע הזמן לקרוא לילד בשמו, גולדנקנופף וחבריו "משתינים מהמקפצה". שנה של לחימה, שנה בה איבדנו חברים טובים, שנה שאף אחד לא יכול היה לדמיין. אבל אצל גולדנקופף וחבר מרעיו? שום דבר לא מזיז אותם מעמדת ההתבדלות שלהם. ציבור ענק שלא תורם למאמץ המלחמתי, שמהווה נטל כלכלי ועוד מתיימר להיות מצפון מוסרי? אני בכנות רבה לא מבין למה אנחנו צריכים לסחוב את הדבר הזה על גבינו. לא רוצים לתרום? לא תקבלו מאיתנו דבר. חבריי ששילמו בחייהם במלחמה לא היו "דתיים" או למדנים פחות מאשר כל חסיד בישיבות ועם זאת הם היו בעלי מקצוע, שמתפרנסים בכבוד ותורמים לחברה.

    1. והילדים שלהם?…… התוצאות ההרסניות של הצבא בחילון הציבור המזרוחניק הוא לא סוד…..