בעקבות הפרסום ב'מידה': קלנר לסמוטריץ': בטל את המחטף בקרן השטחים הפתוחים

'קטסטרופה סביבתית בצפון דורשת התערבות מיידית': ח"כ קלנר במכתב נוקב לשר האוצר נגד הכוונה להסיט מחצית מתקציב הקרן לשטחים פתוחים

ח"כ אריאל קלנר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. צילום: דוברות הכנסת

כפי שפרסמנו באתר 'מידה' בטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2025 מופיע סעיף שנועד להקצות מחצית מהתקציב של הקרן לשמירה על השטחים הפתוחים ברשות מקרקעי ישראל לטובת פיתוח פארקים וגני שעשועים בתוך ערים, רובן חרדיות.

חומרת המהלך מתחדדת במיוחד על רקע המצב בשטח, שכן עשרות אלפי דונמים של חורש וטבע נשרפו בשל המלחמה, ויידרשו שיקום מאסיבי. הפנייה של מאות מיליוני שקלים מהקרן שנועדה לכך לטובת צרכים מגזריים היא שערורייה שאין כדוגמתה.

נוכח חומרת המצב והדחיפות בשיקום השטחים הפגועים, שלח אתמול (27.10) יו"ר השדולה למען הגליל חבר הכנסת אריאל קלנר מכתב חריף לשר האוצר סמוטריץ' הקורא לו לבטל את המהלך.

לדבריו, הקרן לשמירה על שטחים "נועדה בדיוק למקרים מסוג זה: שמירה, פיתוח ושיקום של שטחים פתוחים, במיוחד אלו שנמצאים מחוץ לשטחים עירוניים בנויים". על רקע זה, הדגיש קלנר את חומרת המצב:

מאז פרוץ המלחמה באוקטובר 2023, האש והשריפות פגעו ברבבות דונמים של שטחים פתוחים בגליל ובגולן. יערות טבעיים ונטועים כאחד, שמורות טבע יקרות ערך, מגוון ביולוגי יוצא דופן ובעלי חיים מוגנים – כל אלו נחרבו באש. זהו נזק אקולוגי חסר תקדים הדורש מענה מיידי ומשאבים כלכליים נרחבים לשיקום.

לפיכך, "הניסיון להקצות מחצית מכספי הקרן לפרויקטים של פיתוח שטחים ציבוריים בערים גדולות מנוגד לרוח החוק ולעקרונות היסוד של הקרן". קלנר מדגיש את הפרדוקס: בעוד שבצפון הארץ "אנו עומדים בפני קטסטרופה סביבתית ואקולוגית שדורשת התערבות מיידית", דווקא אזור זה, שנזקק כעת לשיקום דחוף, "אינו עומד בתנאי הסף שנקבעו".

לאור זאת, קורא קלנר לסמוטריץ' "לשקול מחדש את התיקון המוצע ולבטל את המהלך המגביל את פעולת הקרן לשטחים פתוחים לטובת יעדים עירוניים שאינם רלוונטיים לאסון הנוכחי בצפון". המהלך הנדרש לדעתו הוא בדיוק הפוך: "החלטה כי 100% מכספי הקרן יוקצו לשיקום שטחים פתוחים באסון סביבתי והאקולוגי הקשה ביותר בצפון מאז קום המדינה".

במשרד האוצר מסרו:

הממשלה הולכת להשקיע בצפון מיליארדי שקלים, בין היתר בשטחים פתוחים, מעבר לכספי הקרן. הצעד המוצע משאיר את כספי הקרן בהשקעה בשטחים פתוחים, הן במגזר העירוני והן במגזר הכפרי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *