המרחב הציבורי והדיכוי הפרוגרסיבי

במאבק לביטול המחיצות במרחב הציבורי השמאל הפרוגרסיבי מוביל דווקא להקמת מחיצות חדשות

פרופסור עם ארטיק בתפילת יום כיפור בתל אביב. שימוש לפי סעיף 27א

המוסר של השמאל הוא כזה שמתאים את הרגל למידת הנעל האידאולוגית שלו. זאת הסיבה שאין טעם ליחס צביעות לשמאל. אין צביעות במקום שבו המוסר הוא רק אמצעי להשגת מטרה. לכן אין לשמאל בעיה לומר דבר והיפוכו – "עולים לברלין". לכן אין לשמאל בעיה לפעול בניגוד גמור לערכים שהוא מטיף להם – חובה לסגור את ערוץ 14 כי חופש דיבור זאת זכות קדושה, ששמורה רק לאדם הסביר.. ולאיימן עודה. אמת ושקר, מותר ואסור משתנים בהתאם לנסיבות. גם לפרוגרסיבים יש "תורה", ויש את הגרסה שלהם ל"עת לעשות … הפרו תורתך".

המוסר של השמאל, לית אתר פנוי מיניה, (אין מקום פנוי ממנו בארמית) נוגע גם במרחב הציבורי. לפרוגרסיבים תורה שלמה על יחס מוסרי ל'מקום'. מישל פוקו שדיבר על הטרוטופיה, 'מקום אחר' שאמור לבטל את המחיצות בין בני אדם, זיהה שלושה מקומות כאלה, שהחיים בהם הכי קרובים לשלמות: קולוניה ישועית, בית זונות וספינת המפרשים הטרום מודרנית, שהיא ה"הטרוטופיה פר אקסלנס". מאוחר יותר יגלה פוקו עוד הטרוטופיה, איראן של האייתולה חומייני.

פוקו הפך למגדלור של הפרוגרסיבים, ביניהם גם האדריכל היווני סטברוס סטברידס, הוגה הרעיון של 'עיר מפתן', שמזכיר קצת את 'מקום פטור' ההלכתי – מקום שאינו מקום, מקום אחר שלא חלים עליו דיני רשות יחיד ורבים. 'עיר מפתן' אמורה להיות מקום שבו ניתן להסיר את כל המחיצות בין יהודי ליווני, אזרח למהגר, גבר לאישה וכיו"ב. בבסיס כל הרעיון של 'עיר מפתן' עומד שחרור האדם מכבלי המוסכמות – דתיות, חברתיות, תרבותיות.

גם אם לא בשם הזה, תל אביב ניסתה ליישם את הרעיון של 'עיר מפתן' ביחס שלה למסתננים שהגיעו מאתיופיה ואריתריאה וסודן, שבג"ץ העניק להם אזרחות דה פקטו. הניסיון להפוך את תל אביב ל'עיר מפתן', למרחב ציבורי נטול מחיצות – לכן הזעם על המחיצה, ל'מקום פטור' מחוקי המדינה, נכשל בגלל הפרוגרסיבים עצמם, ראש העיר בראשם, שגילו להפתעתם ש'עיר מפתן' לא משרתת את האידאולוגיה. מרחב ציבורי, אפילו הם הבינו, כשמו כן הוא, ולכן שייך גם ל"ביביסט" וגם ל"מתנחל".

הופעתו של יהודי כיהודי במרחב הציבורי מבדל אותו מכל אחד אחר, ובכך הוא פוגע בכל הרעיון של 'עיר מפתן'. מרחב ציבורי לא יכול להיות מרחב יהודי בדיוק כמו שמדינה דמוקרטית לא יכולה להיות מדינה יהודית. לכן צריך למנוע מהיהודי להפוך את המרחב הציבורי למקום יהודי. השמאל, כהרגלו, מתאים את הרגל למידת הנעל האידאולוגית שלו. 'עיר מפתן', האצבע שלא התאימה לנעל, קוצצה בלי רחמים.

זה לא מקרה שדווקא דמויות כמו ענת קם שהורשעה בריגול חמור, בפרשה שעלולה הייתה לפגוע במדינת היהודים, רוצות להפוך "מרחב ציבורי" ל"מרחב ציבורי שלנו" – עוד אוקסימורון שהשמאל מאמץ בלי בעיה.

או במילים אחרות, המרחב הציבורי שלנו כמו שהמדינה שלנו – של פרוגרסיבים מקפלן.

אם לא הייתה צרת מוחין ונמוכת מצח, קם הייתה יכולה לנסות ליצור מראית עין של אינטלקטואליות, להתעטף במשהו כמו "היה אדם בצאתך ויהודי באהלך". עם זה עוד אפשר להתווכח, אבל מה כבר אפשר להגיד לאלה שכנראה לא שמעו על 'הקיצה עמי' ואולי גם לא על יל"ג, לאלה שכל מה שנשאר בארגז הכלים האידאולוגי שלהם זאת פחית גדושה בניבולי פה?

ענת קם לא הייתה מעניינת אם לא הייתה מעידה על ההמון הקפלניסטי, שחלקו לפחות עוד זוכר את יל"ג. ההמון הזה הולך שבי אחרי "אידיאלים" שתכליתם, כפי שאמר במפורש עמרי בן-צבי, לשעבר הממונה לענייני הגירה בפרקליטות, להפוך את מדינת ישראל ל"נאמן שרירותי, מטעם האנושות, המופקד על זכויותיהם של השוהים בשטחה".

ההמון הזה, אותו צריך להזהיר מפני המוסר הפרוגרסיבי שמפעיל את מערכת המשפט הישראלית, שרואה בכל המקום הזה שנקרא מדינת ישראל 'עיר מפתן', 'מקום פטור', מרחב ציבורי אחד גדול, שהוא רק "שלנו".

 

ד"ר צבי סדן הוא היסטוריון, פובליציסט וחבר ב'חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. בשבוע בו הוכנסה שפי פז לכלא ראוי להזכיר את החצי השני של כשלון רעיון עיר-מפתן:
    השמאל לא דרש אותו מעצמו אלא דווקא מתושבי שכונות שלא מעוניינים לפתוח את שכונתם לכל מי שרוצה.
    כי בין שאר כשלי המוסר שלהם נמצאת גם העובדה שאצלם מוסריות נבחנית בראש ובראשונה במה שאתה דורש מאחרים ולא במה שאתה דורש מעצמך.
    (ולראיה נוספת, שימו לב שאין שמאלן ליברטריאן כלומר שמאלן שלא מעוניין לכפות ליברליות גם על אחרים ומוכן להסתפק בלהיות ליברל בעצמו).

    1. השמאל הוא שהמציא את "כולם שווים, אבל יש כאלו ששווים יותר".
      את ה"שיוויון", המנוגד לטבע, הם מנסים לכפות בכוח.
      אבל את מה שהם דורשים מאחרים, הם נזהרים מאד לא להחיל על עצמם.
      והם יודעים בדיוק למה.
      הם מביאים מהגרים ומנסים לאזרח אותם כדי להפיק מהם תועלת אלקטורלית.
      אבל אם המהגרים יתבלבלו ויתחילו להציק לבנותיהם של הפרוגרסיבים, או לחבל בעסקים שלהם, הם יתהפכו עליהם בשניה.

  2. מר סדן הניכבד. חדל קשקשת ברשת. כמה שטויות אתה יכול לכתוב? זה באמת נחלת השמאל. מה שמתאים לכם זה נכון וראוי ומה שלא אז מתחילים לבלבל את הראש (כמו שאתה עושה). איך אומרים אתם פועלים לפי הרב נוח!

    1. לא, מר אוריאל המקלל,

      מרחב הציבורי שייך לכלל הציבור. זאת, ע"ב כלל יסודי, אשר בבסיס *כל* דבר במשטר דמוקרטי ו/או ליברלי – והוא הנחת היסוד/הכלל, לפיו כל האזרחים *שווים* ולפיכך, לא תיתכן למי מהם (גם יחיד וגם ציבור) חזקה גדולה יותר מאחרים, על כל משאב ציבורי. ביניהם, גם מרחב הציבורי.

      לפיכך, מרחב ציבורי "זה באמת נחלת השמאל", רק ואך ורק כאשר הנחת היסוד שלך אינה זו שבפסקה הקודמת, אלא תורת הגזע!

      אך ורק ע"ב הנחת יסוד זו, יתכן כי ישנם אנשים מכמה סוגים (לא אכפת לי, בדיוק לפי מה אתה מחלק אנשים) וע"ב כך אתה יכול לטעון, שלמי שזה לא יהיה (שוב, לא אכפת לי, בדיוק לפי מה אתה מחלק אנשים) יש עדיפות על המרחב הציבורי.

      אפשר לנהל דיון, היכן בדיוק עובר הגבול במגוון נושאים ולפיכך, מה אסור ומה מותר במרחב זה (אחרי הכל, לאנשים שונים ולכל ציבור, השקפת עולם ודרך חיים שונה ולפעמים, אף מתנגשת) אך זה *ממש* לא מה שאתה עושה ואל (!) תתחזה עכשיו למישהו, שבכוונתו היה לנהל דיון.

      לפיכך, איך אומרים – אתם אכן פועלים (הוכחתי זאת לכל הפחות, על הדברים שבחרת לכתוב) לפי צייר אוסטרי נכשל ומשופם, שחי אי שם באירופה של שנות ה-30 של המאה הקודמת.

    2. השמאל: סטליון, היtלר, מאו, קסטרו, פול פוט צ'אושסקו וב"ג
      הרטוריקה השתנתה, המטרות לא

    3. מר אוריאל הנכבד, חדל קשקשת ברשת. כמה שטויות אתה יכול לכתוב? זה באמת נחלת השמאל: מה שמתאים להם זה נכון וראוי ומה שלא אז מתחילים לבלבל את הראש (כמו שאתה עושה). איך אומרים? פועלים לפי הרב נוח!

      תזכיר לי איזה מחנה מספר לנו שצריך לרחם על מסתננים עבריינים מאפריקה (שכבר מזמן אין מלחמה במדינות המוצא שלהם) אבל לא מרחם על תושבי דרום ת״א?
      איזה מחנה מאשים את נתניהו בארון קבורה שהוכח שהוא לא היה יכול לראות מהמרפסת בככר ציון(וגם אם בנס הוא היה רואה היה עליו כיתוב עם פרשנות אחרת) אבל מכיל הסתה פרועה נגד רה״מ כעת?
      מי המחנה ששנים חפר שהמתנחלים אשמים בפיגועים שקורים להם כי לגור כל-כך קרוב לערבים זה חסר אחריות אבל בוכה שהצבא לא הגיע לתושבי העוטף מספיק מהר במהלך חג?
      מי המחנה שמאשים את הימין בהגנה מוגזמת על ראש הממשלה(למרות שיש המון ביקורת מימין) אך מסרב לרדת על בכירים לא נבחרים ואך התעצבן כשירדו מעט על הרמטכ״ל?
      ויד עוד דוגמאות למכביר.
      אל תנסה לספר לנו שהימנים בוחרים במה שנח לנו. אנו יודעים מה העקרונות שלנו ומה המחיר שלהם(לדוגמה, עבודה יותר קשה להגנה של ישראל בהאג) וסוברים ששווה לשלם את זה בשביל הרווחים. מתי בפעם האחרונה אצלכם מישהו דיבר על המחיר של הדרך וטען משהו דומה?

  3. השמאלץ הישראלי הולך בדרכו של שמש העמים הלא הוא גיבורם סטלין בכבודו ובעצמו.דרכו פשוטה מי שהוא לא אני אין לו זכות קיום.לכן הכול מותר עלילות דם מישפטיות חדשות לבקרים.ויש גם אופק חדש כדור בראש לכול ביביסט.אכן קידמה ודמוקרטיה למופת מבית היוצר של מנסחי הקוד האתי של צהל ומנסחים עלומים של קודים נוספים.חיי האוייב שוים יותר מבנינו ו80% מהעם שוים לתחת.אכן פרוגרס

    1. הימין צריך לצאת לרחובות ולהראות לשמאל מי נבחר ומי שולט במדינה . כל עוד זה לא יקרה ימשיכו לדרוך עליו והימין עדיין לא מבין שהדרך שלו לשלום ואחווה לא עובדת יותר כמו עם חמאס לא עובד התחנפות .

    2. אנחנו לא יוצאים לרחוהות באלימות, אבל עובדים בחכמה. מי שראה את הזוועה ואת הרמה של ההפגנות, יודע שהוא לא קשור. לנו הימין יש את האיכות והערכים. וכל מי שנואם מתברר שהוא מרצה פרופסור, חוקר מדען. ההשכלה מסתבר דפקה את המוח. לא, אנחנו לא כמוהם.

  4. ארטיק השנאה האוכלים אותו הופכים לבני חושך.

    אנחנו ננצח את החמאס, את החיזבאללה ואת הפסיכוטים האנטישמים האלה.

  5. למה צריך לגרום לי למחשבות על הגועל בהעלת התמונה הזו לפוסט??

    1. אז באו נפרד. נחלק את הארץ לשתי מדינות. חיו את חייכם ואנחנו את שלנו. למה להכריח שני עמים להתחלק באותה פיסת אדמה.

  6. הד"ר המכובד צודק חלקית, היסוד האמיתי להתנהגות השמאל הוא הגנים שהם נולדו אתם, ליהודים יש גן משלהם,ולזרע עמלק יש את הגן שלהב, והגן שלהם הוא להוציא את עם ישראל מדתו היהודית, השנאה בהם בוערת בטירוף מוחלט, כל קיומם הוא למטרה זו, גלות חמישית קשה מכולן, כי עם ישראל ילחם בישמעאלים ובזרע עמלק, שמתחזים ליהודים אשכנזים, תראו את השנאה השונית על פניהם, הם לא משלנו, הם עצמם אמרו זאת, אנשי חווארה הם אחיהם .

  7. הכותב מייחס לקפלניסטים איזו תפישת עולם סדורה ומחשבה פילוסופית אינטלקטואלי. בפועל מדובר בעוד עדר של בורים וטיפשים שפועלים לפי תחושותי הבטן השבטיות הקמאיות של השמאל, והולכים אחרי צלצולי הפעמונים של העיזים העיוורות שבראש העדר שלהם, מבלי להתפלסף ולהקדיש יתר מחשבה למה שהם אומרים ועושים… הם אכן צבועים, אבל הם לא רואים את זה פשוט כי הם לא חושבים מספיק חזק על העניין ולא שואלים שאלות… זה כמו שבימין אף אחד לא ישאל מה יקרה למדינה היהודית שלנו אם נספח למדינה הזו שטחים שבתוכם חיים 3 מיליון ערבים…

    1. וואו, כמה שטויות…

      כולכם יהודים והערבים יחסלו אתכם מבלי לתת את הדעת לימין, שמאל, מסורתי או חילוני

  8. הקפלניסטים שונאים את מדינת ישראל. שנאה עזה כמוות. חלומם הרטוב היא שחיטה מקאברית כללית. ופיזור עצמות הנרצחים כדומן על פני האדמה

  9. הטעות של מנחם בגין זל ב1977 ..השאיר את המנגנון הרקוב וכך המשיכו אחריו מניהגי הימין…
    על פניו דימוגרפית השמאל יכול לראות את כסא ראש הממשלה רק בטלוזיה. ברור להם שאבדו את השליטה הדרך שלהם הביאה רק כשלונות ..מחדלים כגון יום הכיפורים של ממשלת בית הזקנים של גולדה..משדרים בגלוי שנאה תהומית בחסות יועצת פצרית פרקליט..ימי בניים מי שלא חושב כמויהם נעצר

  10. בשבועון "עולם קטן" היו כתבות שיש דו לשורש העניין הפרוגרסיבי.

  11. מאמר מצויין. תענוג לקרוא את מאמר שתוקף אינטלקטואלית מושגים ולא ארועים פוליטיים קונקרטיים.