הדיון שיעורר סערה: אלון ליאל .VS תמיר דורטל על פתרון הסכסוך הערבי-יהודי

אלון ליאל, דיפלומט לשעבר ומנכ"ל משרד החוץ שוחח עם תמיר דורטל בפודקאסט 'על המשמעות' על ספרו החדש העוסק בסכסוכים בעולם, לפיו ניתן אף ליישב את הסכסוך הישראלי-פלסטיני בעתיד

אלון ליאל שוחח עם תמיר דורטל בפודקאסט 'על המשמעות'. צילום מסך מתוך הסרטון

בפרק חדש של הפודקאסט "על המשמעות", עו"ד תמיר דורטל שוחח עם אלון ליאל, דיפלומט ישראלי לשעבר ומנכ"ל משרד החוץ, על ספרו החדש "וכיתתו". ליאל, שחקר סכסוכים ברחבי העולם, טוען כי יש פתרון אפשרי לסכסוך הישראלי-פלסטיני, גם אם הוא נראה כרגע בלתי אפשרי. הראיון, שנערך בעקבות צאת ספרו של ליאל, נגע בסוגיות רגישות ומעוררות מחלוקת, והציג גישות חדשניות לפתרון סכסוכים.

ליאל פתח את דבריו בסיפור אישי על ביקור באירלנד, שם נחשף לסכסוך בין הפרוטסטנטים והקתולים. הוא תיאר כיצד נחשף למודל "parity of esteem", שמשמעותו שוויון בכבוד, כבסיס לפתרון סכסוכים.

"הכרה בכאב של האחר היא המפתח לשלום"

ליאל הדגיש כי הכרה בכאב של האחר, הקשבה אמיתית לנרטיב שלו, הן אבני היסוד ליצירת דיאלוג אמיתי. הוא הסביר כי המכשול העיקרי בסכסוכים רבים הוא תפיסת עליונות של צד אחד על השני, וכי רק שוויון בכבוד יכול להביא לפריצת דרך.

"חילופי שבויים הם לא טרנספר!"

ליאל תיאר כיצד חילופי שבועים בין הצדדים בקפריסין הובילו לשינוי תפיסתי דרמטי, וכי לא מדובר בטרנספר, אלא בפתרון הומניטרי מציל חיים. דורטל חלק על עמדתו של ליאל, וטען כי מדובר בטיהור אתני.

"ישראל לא יכולה להילחם בכל העולם"

ליאל הדגיש כי ישראל היא מדינה גלובלית, וכי לא תוכל להתקיים לאורך זמן בעימות עם העולם כולו. הוא הביע חשש לגורל המדינה אם לא תגיע לשלום עם הפלסטינים. דורטל, לעומתו, טען כי ישראל צריכה להיות מדינה חזקה, גם אם העולם שונא אותה. הוא אף ציטט את הרב קנייבסקי: "מעדיף מדינה יהודית חזקה שכולם שונאים מאשר אושוויץ שכולם אוהבים".

ליאל סיים את דבריו בקריאה לציבור הישראלי לפתוח את ליבו לשלום, ולשקול גישות חדשות לפתרון הסכסוך.

עקבו אחרי הפודקאסט 'על המשמעות', בספוטיפיי, באזזספראוט, ויוטיוב. תמכו בתמיר וקחו חלק בהצלחה של פודקאסט מעמיק ומרתק באמצעות מנוי באתר מידה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. איפה הוא חי בעולמינו או על ירח מנותק מהמציאות התורה כתבה לפני אלפי שנים עשיו שונא ליעקוב ועשיו מעורב בישמעאל האם הוא מבין מול מי הוא מדבר אין יהודי אחד שהולך בדרך ה' שרוצה מלחמה רק רוצה לחזור לביתו ואת זה מאז שניסה עמים מסויימים עושים ככל יכולתם לפגוע למנוע ולרצוח אלפי שנים כדאי שילך לטיפול