מיתוסים ועובדות על הילודה בישראל

בעוד מדינות המערב נאבקות בקריסה דמוגרפית, ישראל מציגה מודל שונה של צמיחה המבוסס על חברה צעירה ודינמית

אילוסטרציה, תינוק בן יומו מחזיק אצבע. צילום: Wayne Evans, CC0

הקדמה

ראש ממשלת ישראל הראשון, דוד בן גוריון, היה נוהג לתת מענק מיוחד ומכתב אישי לכל אם שזכתה להביא לעולם עשרה ילדים. נהוג לכנות משפחות עם מספרים כמו מספר זה בתואר 'משפחה ברוכת ילדים'. אך האם כולם מזדהים כיום עם תואר זה? מתברר שלא.

"כשאני מביט קדימה אני רואה עתיד שחור משחור"; "הדבר הכי משמעותי שאדם יכול לעשות הוא להביא ילד אחד פחות לעולם",– כך כותבים בימינו מומחים, פרופסורים, דוקטורים ואנשי אקדמיה למיניהם. חדשים לבקרים נוכל לפגוש מאמרים החותרים לביסוס הטענה כי ריבוי הילודה, כפי שהוא כיום במדינת ישראל מוביל אותנו לאסון.

ריבוי הילודה בארץ הוא מהמרשימים בעולם. הטענה אותה אותם אנשים טוענים היא שהוא מרשים מידי, וכבר עכשיו מאוד צפוף. הקצב המסחרר של הגידול יביא אותנו ממש בקרוב, כך הם אומרים, לקצה גבול היכולת של הארץ להכיל כל כך הרבה אוכלוסייה. ככל שנתרבה יותר תיפגע איכות החיים באופן קשה יותר.

הקולות למיעוט ילודה מוכרים לנו בעיקר מחו"ל. ישנו מחקר מקיף בו נטען כי התרומה החשובה ביותר שיכול האדם לתרום לסביבה היא צמצום הילודה – הרבה לפני הימנעות מטיסות, נסיעה ב"תחבורה נקייה" בלבד, או טבעונות. סקר בינלאומי גילה שבקרב 10,000 צעירים (גילי 25-16) 39% "מהוססים" ביחס לשאלה זו. באנגליה אף הוקמה קבוצת BirthStrike המאגדת אנשים (ובעיקר נשים צעירות) שהחליטו כי הם אינם מסוגלים להביא ילדים בגלל "חומרת המשבר הסביבתי". כעת מנסים לייבא את הרעיון גם לארץ.

"נאמר בתיכון לנערים שלנו ש-3 ילדים זה מספיק". כותב פרופ' אלון טל. "נפסיק לצטט את בן גוריון שצריך להביא לעולם כמה שיותר ילדים". דעה זו החלה לקבל אחיזה מסוימת בציבור, ועבודה שיטתית מצד מאמיניה יכולה בהחלט להניב פירות ולחלחל בהדרגה לתודעה הציבורית. פרופ' טל, המשמש כבר שנים כנביא הזעם של פיצוץ האוכלוסין מעיד כי כבר ניתן לזהות סדיקה בוודאות שיש להרבות ילודה בישראל. ניסיונות השיכנוע מופנים גם כלפי מקבלי ההחלטות כדי שישנו את המדיניות הקיימת, המעודדת הקמת משפחות גדולות.

כפי שנראה, הרעיונות של אלו שצוטטו כאן קודם, קיבלו פירסום בבמות רבות ושונות, בצמוד לנימוקים והסברים רהוטים. לנושא זה יש השלכות גדולות על מדינת ישראל. מכיוון שכך, ומאחר ויש מאותם דוברי אותו נושא הם אנשי מקצוע מומחים, נרצה במאמר זה להתייחס עניינית לאותם טענות, דרך עמיתים מומחים אחרים ולבחון האם אכן "הכצעקתה". אנו ניווכח בטענות נגדיות התוקפות בחריפות את טענתם ורואות בהן חוסר אחריות. האיש הפשוט יתקשה להתמודד מול טענות אלו מבלי לשמוע מומחים אחרים הטוענים הפוך מהם. ריכזנו כאן את הטענות ואת ההתייחסות אליהן בכדי לקבל מבט שלם ומאוזן. הקורא מוזמן לקרוא ולשפוט בעצמו.

הטענה

"זה באמת משהו שקשה להגיד בפרהסיה. אתה יוצא למעשה נגד החרדות הקיומיות העמוקות שליוו אותנו הישראלים…" כך כותב פרופסור טרכטנברג. "אנחנו עדיין תחת הצל הארוך של ימי הקמת המדינה ולא השכלנו להשתחרר ממנו." הוא מנתח ואומר כי שתי סיבות היו לעם היהודי לעודד ילודה פה בארץ; שליש מהעם היהודי נגדע בעקבות השואה האיומה. הרצון להשתקם ולהשלים את השורות – זוהי הסיבה הראשונה. "השואה הייתה חובה מוסרית, אולי אפילו קדושה, אבל די, כבר עשינו את זה" –כותב פרופ' אלון טל. לטענתו, 77 שנים לאחר השואה ניתן לומר כי המשימה בוצעה בהצלחה וכי השורות אכן התמלאו.

הסיבה השנייה היא שמירת צביונה של המדינה כמדינה יהודית. הסכנה הייתה החשש מפני איבוד הרוב היהודי, עקב העובדה כי האם הערבייה הייתה נוהגת להביא ילדים רבים. גורם זה דחף להעצמת הילודה בקרב האוכלוסייה היהודית. אולם, לטענת פרופ' טל, נתון זה השתנה. הילודה בקרב הערבים נמצאת במגמת ירידה משמעותית, ובימינו הממוצע היהודי למשפחה כבר עוקף את הממוצע הערבי.

שיעור הפריון בישראל עומד על 3.1 ילדים לאישה. זהו הנתון הגבוה ביותר מבין המדינות המפותחות, (הממוצע עומד על 1.7 ילדים לאישה). על פי נתוני המחקר, קצב הגידול של האוכלוסייה עומד על 2% לשנה, והוא עתיד להגדיר את המדינה תוך פחות משני עשורים למדינה הצפופה ביותר מבין המדינות המפותחות. הצפי הוא כי בעוד כארבעים שנה כמות התושבים בארץ תכפיל את עצמה לעומת הכמות הקיימת היום (כיום יש כעשרה מיליון איש).

מדוע הנתונים הללו מדאיגים את אותם אלו המנבאים לנו שחורות? הם ישבו ועשו חשבון פשוט וזה מה שיצא להם:

בארץ יש גידול של 2% באוכלוסייה הישראלית מדי שנה. זה אומר שישראל חייבת להגדיל מדי שנה את מספר הכבישים, את מספר המיטות בבתי החולים, את מספר כיתות הלימוד או את מספר השופטים ב–2% רק כדי להישאר במקום ברמת השירותים שלנו.

בפועל, חלק גדול מהתשתיות גדל בפחות מכ-2% בשנה, מה שאומר שישראל מידרדרת והולכת ברמת השירותים שלה מדי שנה… משבר הדיור, העומסים בכבישים, הצפיפות בכיתות והפגיעה באיכות החינוך, הזיהומים בבתי החולים והצפיפות הבלתי נסבלת באתרי הטבע.

באשר לאפשרות של הרחבת תחומי המחיה לשטחים אחרים הקיימים במדינת ישראל, טוענים הם לפגיעה באיכות החיים – "לא באנו לארץ ישראל כדי להרוס אותה". מעבר לכך שהדבר יפגע בעולם החי והצומח ששולטים במרחבים הפתוחים, יפגע בזה גם האדם. "ארץ צפופה ללא שטחים פתוחים היא ארץ שפחות נעים לחיות בה, וקשה למצוא בה מרגוע מתלאות היומיום".

נוכל לסכם את עיקרי הטענות בארבע נקודות:

  1. התנהלות המדינה בשנים האחרונות מעידה כי אינה מסוגלת להיערך ולהכיל אוכלוסייה כה גדולה.
  2. התרבות האוכלוסייה פירושה פגיעה קשה באיכות החיים.
  3. הנתונים הקיימים יובילו אותנו תוך עשרות שנים מועטות לקטסטרופה.
  4. הארץ כבר מצתה את הפוטנציאל שלה וכבר די התמלאה או קרובה להתמלא.

המסקנה אליה נקודות אלו מכוונות היא הורדת שיעור הילודה.

דחיית הטענה הקוראת לצמצם ילודה

נביא כעת מענה לטענות הללו כפי שכבר אחרים השיבו לדבריהם:

  1. הכישלון והקושי בחיזוי הדמוגרפי

"כאשר הגישה היא לא מערכתית ונתפסים לנקודה אחת בלבד ומנפחים אותה עד אין סוף" טוען פרופ' יעקב פייטלסון, "אז נוצרת בהלה איומה". כאשר עסוקים בחיזוי הצופה את מצבה של המדינה בעוד מספר שנים, לא נכון יהיה להסיק מסקנות מבלי להתחשב בכל הפרמטרים. כמו כן, לא נכון יהיה לשפוט, מטווח כל כך קצר של התנהלות המדינה, את יכולתיה להתאים את עצמה לאוכלוסייה ההולכת וגדלה.

ההפחדות בדבר הסכנה העתידית, כתוצאה מריבוי הילודה, לא צצו רק בשנים האחרונות. לטיעון זה יש כבר היסטוריה ארוכה של כישלונות בתחזיות.

הראשון שהביע את חששו מפיצוץ אוכלוסין היה למעשה אריסטו, מגדולי הפילוסופים של העולם הקדום. וכך הוא כתב בספרו פוליטיקה (ספר vii): "חייב להתקיים חוק שלפיו לא יהיה ניתן לגדל ילד פגום או נכה באופן כלשהו. כדי להימנע מפיצוץ אוכלוסין, יש ילדים שצריך להורגם, מאחר שיש להגביל את כמות האוכלוסין במדינה". ההתבטאות נוספת בת אלפיים שנה ניתן גם למצוא אצל טרטוליאן איש קרתגו שטען כי "מספר בני האדם הינו עומס על הארץ שבקושי יכולה לשאת אותנו… אכן, מגפות, רעב, מלחמות ורעידות אדמה צריכות להיחשב כתרופה לאומות וכסילוק העודפים של המין האנושי".

לפני למעלה ממאתיים שנה, עת מנתה האוכלוסייה העולמית כמיליארד נפש, טען הכלכלן תומאס מלתוס כי קצב ריבוי האוכלוסייה גבוה מקצב גידול ייצור המזון. על כן, אם ימשיכו לגדול בקצב זה, כבר בתחילת המאה העשרים האנושות תשקע באסונות של רעב וצמא, מלחמות ומגפות. תחזיותיו, כך אנו רואים, התבדו. היום כבר יש יותר משמונה מיליארד אנשים, שמייצרים הרבה יותר מזון ממה שצריכים.

יורשים חדשים, השותפים גם הם נבואות הזעם של מלתוס, זרועים לאורך כל השנים אחריו. תופעה זו זכתה לכינוי 'מלתוסיזם'. "הספר הלבן" של צ'רצ'יל (שנת תרפ"ב), המציג את מדיניות המנדט הבריטי ביחס להקמת הבית הלאומי היהודי בא"י, קבע כך לגבי העלייה היהודית: "הגירה זו לא יכולה להיות כה גדולה בנפח, כך שהיא תעלה על כל מה שהקיבולת הכלכלית של המדינה תוכל לספוג".

אחד המפורסמים מבין המלתוסיסתים היה הביולוג פול ארליך, שאת תחזיותיו השחורות החל לפני למעלה מחמישים שנה. דבריו גם הוכוונו ספציפית למדינת ישראל, ולטענתו "לציוניים אמיתיים צריכות להיות משפחות קטנות".

המשותף לכולם הוא אי היכולות לחזות את השכלולים שהאנושות מצליחה לייצר ולפתח, או את השינויים הפוליטיים או החברתיים שהעולם עובר. וכפי שאמר בן גוריון (בשנת תרפ"ט), כלפי אותם אישים בהנהגה דאז, שאחזו בהשקפת עולם סטטית: "אנו מאמינים בגורמים דינמיים המשנים בלי הרף את הרכב האוכלוסים בארץ… אם אתם מתעלמים מהגורם הדינמי – הרי אתם מתכחשים לעיקר".

האם היסטוריה זו מוכיחה כי ניתן לזלזל בטענה הנוכחית? בהחלט לא, אולם היא כן מלמדת אותנו שיש לקחת תחזיות דמוגרפיות בערבון מוגבל, ולא כנתון ודאי. יתכן גם כי היא מעידה על נטייה החוזרת על עצמה, המייצגת רתיעה מאתגרים עתידיים, שאינה נובעת בהכרח מתוך שיקול שכלי צרוף. יש לעיתים גם מקום לחשוש שמא היא נובעת מאידיאולוגיה כלשהי שאינה ממין העניין.

בנקודות הבאות ננסה לבחון מדוע תחזיות כה ראליות של אנשי המקצוע נידנו שוב ושוב לכישלון.

  1. ריבוי ילודה כגורם התפתחותי

תקדים למציאות מעין זו כבר חוותה המדינה בראשית דרכה, כאשר הכפילה את כמות אזרחיה תוך שלוש שנים. הטיעונים דהיום, אומר פייטלסון, "היו יכולים להוכיח באופן משכנע למדי כי המדינה היהודית הייתה צריכה לקרוס מיד אחרי הקמתה". על אף הקושי ההתחלתי, הגורם העיקרי לצמיחה המהירה של כלכלת המדינה היה הגידול המהיר במשאבי אנוש יצרניים.

ההנחה כי ריבוי הילודה הוא גורם מעיק, היוצר בעיות היא הנחה שגויה – כך טוען פרופ' פייטלסון. יש כאן התעלמות מנתון בסיסי נוסף. לטענתו, "האנושות והכלכלה מתפתחות דווקא בזכות צפיפות האוכלוסין". הגדלת האוכלוסייה הצעירה, מעבר לכך שהיא כוח העבודה היעיל ביותר, היא גם היצירתית ביותר ואצלה טמון הכישרון שיסייע לשפר את איכות החיים. כותב על כך הכלכלן מייקל אייזנברג: "גרף הגידול באוכלוסיית העולם, כשמתחתיו גרף הגידול בסך התוצר העולמי, מדגים הלימה בין גידול האוכלוסייה לגידול הכלכלי. זאת ועוד, שיעור הצמיחה גבוה משיעור הגידול באוכלוסייה, ומכאן שהרווחה דווקא עולה עם התרחבות האוכלוסייה. לדוגמה, משנת 1950 אוכלוסיית העולם גדלה בפחות מפי 4 והתוצר גדל ביותר מפי 10".

מעבר לכך, שיעור גבוה יותר של אוכלוסייה צעירה פירושו עלויות בריאות נמוכות יותר, אשר מפחיתות את הלחץ על תקציב המדינה באופן משמעותי.

  1. העתיד מזמן לנו פתרונות

עולמנו עבר שינוי במאתיים השנים האחרונות כמעט בכל תחום אפשרי: כלכלי, חברתי תרבותי, דתי וכו'. העולם רשם בטווח זמן זה מספר גלים של שינוי. מומחים טוענים כי כיום אנו על סף מהפיכה טכנולוגית נוספת שתשנה את חיינו ללא היכר. עולם העתיד צפוי להיות שונה מעולמנו בהרבה פרמטרים. התחזית הצופה קטסטרופה דמוגרפית נשענת על ההנחה שמה שיש כיום הוא גם מה שיהיה בעתיד. מכיוון שכיום כבר די מסתבר שזו היא הנחה שגויה, ומכיוון שישנם כבר קיימים פתרונות תיאורטיים, שיישומם נראה רק כשאלה של זמן, סביר להניח שכל מה שנשען עליה נדון לכישלון.

  1. תכנון והתארגנות מראש

האם צפיפות גבוהה פוגעת בהכרח באיכות החיים? ישנם כבר מקומות בעולם שהוכיחו שלא. פרופ' דוד פסיג (עתידן המתמחה בחיזוי מגמות טכנולוגיות, חברתיות וחינוכיות) מביא כדוגמא את מנהטן, אחד מרובעי העיר ניו יורק שבארה"ב, ואת המטרופולין של טוקיו שביפן. אלו המקומות הכי צפופים בעולם, ואף על פי כן, הם מסודרים ומאורגנים להפליא, באופן שמאפשר לעיר לתפקד באופן מעולה. "הבעיה היא לא הצפיפות אלא התכנון וההתארגנות" אומר פסיג. כך גם טוען ד"ר יואב לרמן, מומחה לתכנון ערים. "יש מקום גם ל-20 מיליון איש בישראל", הוא אומר, "אבל מה שיקבע אם יתאפשרו כאן חיים נוחים, זה לא כמה אנשים יהיו, אלא מה תהיה תשתית הפיתוח".

  1. האם חסר שטח במדינה?

הקביעה שאנו קרובים למיצוי מקסימלי של השטח במדינה, מוטה פוליטית. הטוענים כך רואים בשטחי יהודה מאוד ושומרון שטחים שנועדו למדינה אחרת, כך שהם לא הובאו בחשבון. על נקודה זו נכתב במאמר הבא ("כשחזונות האימים מתנפצים על סלעי הדמוגרפיה"):

מדיניות השמאל מובילה לפרדוקס. הקו של השמאל הקלאסי המטיף לוותר "בכאב" על לב ארצנו כדי שלא נהפוך למיעוט, נדרס ע"י התחזיות המתממשות של גידול יהודי דרמטי, ומוביל באופן משולל כל היגיון למצב שבו נמצא את עצמנו בשטח מצומצם שבו עלינו לצמצם את הילודה כדי למנוע התפוצצות אוכלוסין. אבל אם התחזית צופה אוכלוסייה כה גדולה, אז מדוע שאפילו לשיטת השמאל לא נשמור דווקא על שטחי המולדת, נחסוך את "הכאב" שבוויתור, על מנת שיהיה היכן לשכן את האוכלוסייה הגדלה? אם הבעיה הדמוגרפית היא הפוכה, ואנו הולכים להיות רבים ולא מעטים, אזי הפתרון לסכנת התפוצצות אוכלוסין צריך להיות גיאוגרפי ולא דמוגרפי, כלומר שטח גדול במקום אוכלוסייה קטנה".

למעשה, חבלי ארץ הללו, המוגדרים אצלם בתור בעיה, יכולים לשמש כאן כפתרון. זאת ועוד, יש לתת את הדעת לכך שאחוז השטח הבנוי כיום במדינה הוא 5.6%, כך שלא חסרים שטחים פתוחים שניתן לבנות עליהם. כמחצית מהאוכלוסייה הארצית מצטמצמת לגוש דן, שטח המהוה פחות מ15% מגודלה של המדינה. הדמוגרף הבכיר, פרופ' דה-לה פרגולה, סבור שפיזור האוכלוסייה במדינת ישראל באופן רדיקלי, הוא הפתרון הנכון לבעיית הצפיפות המדוברת. מדיניות חכמה של פיזור האוכלוסייה, ולצידה בניית מוקדי מגורים אחרים בארץ, יפחית בצורה ניכרת את העומס שחיים בה רבים מתושבי המדינה.

חשוב לציין כאן כי מעבר לצד הפרקטי, יש פה גם ענין אידאולוגי. לדעת הרמב"ן (תוספת לספר המצוות של הרמב"ם עשה ד), זהו חלק בלתי נפרד מן הציווי ביחס לארץ – "שלא נעזבנה… לשממה".

הטענות להכרח בריבוי ילודה

עד כאן העלנו טענות הסותרות או מערערות על ההנחה כי ריבוי הילודה צפוי להביא לנו קטסטרופה. כעת נביא את הטענות לכך שיש להרבות בילודה. אנו ניווכח כי מדינת ישראל, כמדינת הלאום של העם היהודי, צריכה לקחת אחריות על הגדלת הילודה מהסיבות הבאות, חלקן אידאולוגיות וחלקן פרקטיות, וכדלהלן:

  1. המאבק על הרוב יהודי במדינה

הטענה שיש ללדת פחות ילדים אינה מביאה בחשבון את אתגר הילודה הקיים לעם היהודי אל מול הערבים בתוך מדינת ישראל. טוען שכמות הילודה כיום אצל היהודים והערבים זהה, אינו טיעון המאפשר הפחתה בילודה, שכן ברגע נעשה זאת, שוב תגבר הילודה הערבית. על פי הדמוגרף, פרופ' דה-לה פרגולה, אתגר זה רחוק מאוד מלהסתיים. לטענתו, אנו כיהודים מונים כיום רק כ 60%, אך לשם יציבות מדינה ישראל כמדינה יהודית אנו זקוקים לרוב של 80%. לכן, כדי לשמור על יציבותה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, יש הכרח בעידוד הילודה בקרב האוכלוסייה היהודית.

מעבר לכך, ישנם מקומות בארץ, דוגמת הנגב והגליל בהם יש לערבים רוב. גם מקומות בהם קיים הרוב היהודי, הוא אינו מובהק בכל מקום, וכדוגמת העיר ירושלים, כך שאנו רחוקים מלסיים את האתגר הדמוגרפי בחזית זו.

גורם נוסף שמפר את האיזון ומאיים על הרוב היהודי הוא "סעיף הנכד" של "חוק השבות", דרכו עולים לארץ אחוזים גדולים של לא יהודים. מאז תחילת העלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר עלו לישראל למעלה מ400 אלף לא יהודים, שהיוו כשליש מאותה עליה. ככל שעובר הזמן, האחוזים של היהודים העולים בעליה זו הולכים וקטנים.

  1. השלמת החלל שהותירה השואה

לאחר טראומת השואה וגדיעת שליש מהעם היהודי, קיים צורך עז לפצות ולהשלים את החלל העצום שנוצר. פרופ' דה-לה פרגולה משער כי אלמלא השואה, עשוי היה מספר היהודים בעולם להגיע לכדי 32 מיליון איש. "ההשלכות הכמותיות הן הרבה מעבר למה שאנחנו חושבים", הוא טוען. "מבין הנרצחים בשואה בלט מאוד שיעורם של הילדים והייתה בכך פגיעה דמוגרפית בעלת משמעות לטווח ארוך". לדבריו, "מדובר על הרס של דור, ומה שחסר לנו זה לא רק הדור ההוא… יש פה השלכות שרשרת". שיעור הגרעון של האוכלוסייה היהודית לא נמדד רק במספר הנרצחים. הפגיעה בדור העתיד, שהיה אמון על גידול שיעורם של היהודים בדור שלאחר השואה לכדי מספרים גבוהים יותר מלפני השואה, מעצימה את החלל שנוצר.

בחינה נוספת לחלל העצום שנוצר בשואה הוא אחוז היהודים בעולם. לדברי דלה פרגולה "אחוז היהודים בעולם יורד כל הזמן. לפני השואה השיעור היה 8 יהודים לאלף תושבים (מתוך כלל האנושות), והיום הוא 2 לאלף תושבים. באחריותה של מדינת היהודים להאבק בירידה זו ולעודד את שימורו המספרי של העם היהודי ככל יכולתה.

  1. איזון להתבוללות בעולם

אחוז ההתבוללות בעם היהודי הוא עצום. עיקרו נמצא מחוץ למדינת ישראל. ישנה תחרות קשה בין אלו שמגדילים את העם היהודי לבין אלו שנטמעים בין הגויים ומסייעים בכך לדילדלו. לדברי דלה פרגולה, ידם של האחרונים גובר, כך שאחוז היהודים בעולם יורד כל הזמן. לכן, ריבוי הילודה בישראל, בתור המרכז היהודי הגדול בעולם, הוא כל כך חשוב.

  1. הריבוי כמענה לפגיעה במוסד המשפחה

השנים האחרונות מסתמנות כפגיעה במוסד המשפחה. לעולם חדרו תפיסות הרואות בנישואין, ועוד יותר בלידת ילדים, כדבר המעיק לאישה. עשרות השנים האחרונות מעידות על נתונים עגומים מאוד. מדובר כאן בתופעה רחבה וקשה הקיימת בעולם בכלל ובארץ בפרט. מסגרות הנישואין מתפרקות ביתר קלות ותופעה כלידת ילדים מחוץ לנישואין הולכת ומתרבה. כאשר כך הוא הדבר, הקושי בגידול ילדים ללא המסגרת המסורתית גדול מאוד. ואכן, התוצאות הישירות לכך בעולם הן ירידות דמוגרפיות חדות עד כדי המצב בו עמים רבים נמצאים בסכנת הכחדה.

אומנם בישראל מצב הילודה בהחלט מעודד, אולם החוסן המשפחתי, שהוא המקור לחוסנם הנפשי של הילדים, נמצא בחולשה רבה, ובמגמת ירידה. אחוזים רבים בוחרים לפרק את התא המשפחתי ובמקביל אליהם, אחוזים לא מבוטלים בוחרים שלא להקימו כלל.

כאשר אלו הם הנתונים, הרי שיש כאן איום נוסף המחייב לעודד ילודה, כאיזון לגורם זה הפוגע בה.

  1. הריבוי כמענה להגדלת תוחלת החיים

תוחלת החיים, ההולכת ועולה בעקבות העלייה בשירותי הרפואה ואיכות החיים, מזמנת אתגרים כלכליים חדשים של החזקת אוכלוסייה נתמכת ההולכת וגדלה גדולה. מאחר ואחוז המבוגרים הנתמכים ע"י החברה הולך ועולה, הצורך בגידול אחוז הצעירים הולך וגובר. מאחר וכך, ככל ששכבת האוכלוסייה הצעירה, היצרנית והעובדת, תהיה גדולה יותר, כך יתאפשר יותר לתת מענה לאתגר העולמי החדש. ומכאן שגם אם ריבוי האוכלוסייה מכניס אותנו לקושי מחד, הרי מאידך הוא נותן מענה לבעיה חדשה שנוצרה, החמורה לא פחות.

עיבוד הנתונים

אם נעבד את כל הנתונים הללו, מצטיירת כאן תמונה חמורה: הקריאה למיעוט ילודה מתבררת כאן כחסרת אחריות. אנו עדין באמצע מלחמה קשה על הרוב היהודי במדינה, וכתוצאה מכך גם על זהותה. הכיצד ניתן להכריז כי המלחמה כבר מאחורינו כאשר האמת היא שהמערכה עודנה בשיאה? חינוך להקטנת הילודה, כפי שקיים היום ע"י אלו הדוחפים לכך בכל הכח, היא מסוכנת מאוד לעתיד המדינה. האופן בו מוצגים הנתונים במאמריהם השונים משקפות תמונה הפוכה מהמציאות. האם מדובר כאן בעיוורון, הבא כתוצאה מקונספציה מסויימת או שמא מדובר כאן בהונאה חמורה של הציבור?! היתכן ומסתתרת כאן תפיסה השואפת למדינת כל אזרחיה על חשבון המדינה היהודית, ועל כן היא אינה חסה על הרוב היהודי המתנדנד במדינה?

יתר על כן, גם אם נניח כי הרוב היהודי אינו בסכנה ואין הכרח כלשהו לריבוי ילודה, עדין התרגום המיידי של האתגרים העתידיים לקטסטרופה בטוחה נראה כאינו נכון. ודאי לא נתעלם מהטוענים לדבר העובדה כי ישנם מקומות בעולם העומדים בכמות גבוה של אוכלוסייה באופן מוצלח.

בנוסף, יש כאן חוסר אחריות משווע. כל קיומה של האנושות מושתת על הרצון להבאת חיים לעולם. הדבר עלול להיות פגיעה בליבת המין האנושי. הנסיון לווסת את הרצון של חברה שלימה למספרים אחרים של ילודה עלול לצאת מכלל שליטה ולהכניס אותנו לסכנת הכחדה. פגיעה ברצון להבאת ילדים לעולם עלולה להגיע למצב בלתי הפיך בו המספרים יורדים ויורדים עד כי מבשרים הם בסופו של תהליך את קיצו של עם. הצצה לאירופה הגוועת, לסין וגם ליפן תוכיח עד כמה הופך הדבר לאיום קיומי חמור. מוטב איפה לנתב את הפתרון להתמודדות עם הבעיה ולא עם הניסיון להעלימה.

קיומו של העם היהודי ידוע כעתיק וכמופלא בכל העמים לאורך ההיסטוריה. לא נוכל לאמץ ערכים הזרים לרוחו של העם שלנו ולסכן בכך את קיומו.

ריבוי יולדה – הגישה היהודית

הרב אברהם יצחק הכהן קוק, מגדולי הרבנים והוגי הדעות בדורות האחרונים, טוען כי המחלוקת בין אלו השואפים לריבוי ילודה לעומת אלו השואפים להקטנתה נובעת מהשקפת עולם שונה. וכך הוא כותב (אורות הקודש ח"ג עמ' ש):

מובן הדבר, שההשקפה הפסימית בעולם, שהיא נאותה לירידה מוסרית …שכיון שהמציאות בכללה היא רעה רבה, איך יהיה אידיאל להרבות יצורים אומללים.
לא כן היא השקפת הטוב העולמי, ההשקפה האופטימית, של "וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאד"…

היהדות מאמינה בכך שהעולם צועד בסופו של דבר למקום טוב, וכי הרע או הקושי הנקרא בדרך הוא רק מעידה בדרך אליו. תפיסה זו מעצבת בתת מודע של מאמיניה תובנות ומעשים התואמים אותה. מי שאינו מאמין בכך, מביט אחרת על המציאות ומנתח אותה באופן שונה. הרב קוק מצביר על קשר ישיר בין הקריאה לריבוי ילודה לבין האמון בכך שהחיים הם טובים לנו כבני אדם.

לידה וגידול ילדים כרוכים בהשקעה מרובה. קשיים פיזיים, כלכליים או נפשיים הם גורמים היכולים לעצור בעדינו מהוספת עוד ועוד חיים לעולם, והם אלו המכתיבים פעמים רבות מספר ילדים מצומצם יותר למשפחה. אלא שעל חששות כלכליות כתוצאה מריבוי ילודה כותב הרב משה פיינשטיין, מגדולי הרבנים הפוסקים באמריקה של הדור הקודם (שו"ת אגרות משה (אה"ע, ד, סי' לב, אות ג):

יש לו לבטוח בהשי"ת שימציא לו פרנסתו בריוח, אף כשיהיו הרבה בנים ובנות ואין להתירו למנוע מפו"ר, דודאי מוכן מהשמים פרנסה גם על כל מה שיוליד.

האמונה בכך שהאדם יהיה מסוגל להתמודד כלכלית עם משפחה רחבה אין פירושה הבטחה המאפשרת לאדם לצפות לקיומה באופן פסיבי. האדם נדרש לפעול בעצמו להשגת תכלית זו, כך שדרך ההירתמות והמאמצים בפרנסה מצליח האדם להגיע לתוצאה, בה הוא מצליח לפרנס את משפחתו בכבוד.

איזון לדברים אלו כותב הרב יגאל אריאל:

מסתבר שכוונתו (של הרב פיינשטיין) שלא לעשות חשבונות יתרים ולחשוש יותר מדי, כמקובל ברמת החיים של דורנו, אבל גם הוא יודה שאין לסמוך על הנס במקום שיש בעיה ממשית…

עד כמה נכון לאדם להביא ילדים היא שאלה בעלת שני קטבים: מצד אחד על האדם להתאמץ, ולשאוף להרבות בילודה ומצד שני הוא אינו יכול שלא להתחשב במגבלות בהם הוא נתון. המסוגלות הנפשית לעמידה במשימה זו נתונה לשינויים, הן ברמה האישית והן בהתאם לחברה בה האדם נמצא.

הבחינה הבסיסית ביותר בסוגיה בה אנו עוסקים היא המוטיבציה להבאת חיים לעולם. אם היא נמצאת בחולשתה, וגם אינה נתפסת כערך בפני עצמו, לא פלא הוא אם ביתר קלות, הפתרון של אותם אלו הדואגים מפני ריבוי הילודה יבחרו את הפיתרון של הקטנתה במקום התמודדות עם האתגר שהיא מציבה.

קבלת החלטות במערכת מורכבת נפעלת פעמים רבות מסט הערכים מהם האדם בנוי. ביהדות, מצוות 'פרו ורבו' מכונה במקורות היהדות "מצווה רבה" (לדוגמא תוס' פסחים פח ע"ב ד"ה כופין את רבו") הקודמת להרבה ערכים אחרים. זהו נתון מכריע בהחלט בנושא בו אנו עוסקים, ומי שנעדר מערך זה יסיק מסקנות שונות לעומת מי שמזדהה עימו.

"עם כל הכבוד לפרו ורבו, יש לנו עוד 612 מצוות", כותב פרופ' אלון טל. מעבר לחוסר האחריות והכנסתנו לסכנה קיומית, הרי יש כאן גם יציאה חזיתית נגד אופיו של העם, בו מצוות פרו ורבו זה הפכה להיות חלק מהD.N.A היהודי.

 

דוד קהלת הוא חוקר במכון המחקר "מרכז תורה ומדינה". לרכישת הספר עם המאמר המלא לחצו כאן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. זוהי ההבטחה האלוקית לאברהם: "וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרֲכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ".

  2. תודה, מאמר חשוב.
    ואם יורשת לי להוסיף, המאמר מציע ״הצצה לאירופה הגוועת, לסין או ליפן״ על מנת לראות כמה מדןבר על איום חמור. אך ישנה מדינה שהמצב שלה גרוע אף יותר: דרום קוריאה.
    זו המדינה היחידה שרמת הילודה שלה ירדה לפחות מילד אחד למשפחה(!!!!!!!!!!!!), ליתר דיוק 0.67 ילדים למשפחה!
    והתוצאה היא משבר כלכלי חמור עד כדי כך שלא ברור אם אפשר להפוך אותו.
    מוזמנים לחפש ולקרוא לבד כדי להבין כמה מסוכן תהליך של ירידה בילודה יכול להיות.

  3. סוף 2024: מספרים הילדים שתלד אישה יהודיה במהלך חייה 2.19 ילדים אל מול 2.68 לאישה מוסלמית
    ——————————————————————

    סימוכין:
    https://www.themarker.com/news/2025-01-23/ty-article/00000194-9271-d64c-af95-d27db3c00000

    המסקנה המתבקשת, האוכלוסיה היהודית הולכת ומצעירה, לא צריך לעשות שום מהלכים שכרוחים בנסיגה משטח. המצב ביו"ש פועל עוד יותר לטובת היהודים. אישה יהודיה ביו"ש יולדת בממוצע 5.4 ילדים אל מול 2.7 אצל המוסלמית. אבל, וכאן בא האבל, האוכלוסיה המוסלמית ביו"ש מזה כ- 30 שנים מהגרת בשיעורים של כ- 15-20,000 איש בשנה. כך, שהאוכלוסיה שלא מהגרת בקושי מחליפה את התמותה הערבית.

    האוכלוסיה היהודית צפויה להשתוות לאוכלוסיה המוסלמית ביו"ש בתוך כמה עשורים.

    אם תמשכנה המגמות הקיימות אליבא דד"ר אטינגר, בשנת 2048 שנת המאה לתקומת ישראל. 85% מהילדים שיחלו כיתה א יהיו יהודים.

    המסקנה מכל האמור עד כה, אין בעיה דמוגרפית. היהודים הולכים ומנצחים. ללא נסיגה משטחים ביו"ש ב- 2048 כנראה יהיה שוויון בין היהודים ביו"ש למוסלמים. יש לנצל את 4 שנות טראמפ על מנת להכיל את החוק הישראלי על שטחי C, כל הערים היהודיות ביו"ש. כל הישובים, מדבר יהודה, צפון ים המלח, הבקעה במובנה הרחב.

    אם רוה"מ נתניהו מתלבט האם ללכת להסכם שלום עם סעודיה או לקחת חצי יו"ש שיקח את חצי יו"ש, אם נהיה חזקים, הסעודים יבואו איתנו בברית גם בעוד עשור.

    ע"פ ד"ר אטינגר, האוכלוסיה ברצועת עזה מנת כ- 800,000 איש לפני המלחמה, כ- 100K עזבו בהמהלכה, עוד כ- 100,000 נהרגו, נעדרים, פצועים קשה עד כה, נותרנו כנראה עם 600K. יש לפתוח את שערי רמון ונתב"ג לכל מי שרוצה לצאת ולהוציא כ- 300K עזתים בתוך שנה ולהותיר את אלו שנשארים במעברות במרכז רצועת עזה ללא מים זורמים, ללא צנרת ביוב, ללא חשמל ובעיקר ללא עבודה. את עזה הצפונית עד נחל הבשור יש להחריב לאחר עסקת החטופות הנוכחית וכך גם את כל האזור שמדרום למחנות המרכז. מי יעזוב? בעיקר הצעירים. דרום מישור החוף ישוחרר ויהיה פורח בשנת 2048 כמו צפון משור החוף בואך חיפה ונהריה.

    איך הגענו ל- 800K ברצועת עזה, הפרשנות שלי, שהחמא"ס יצר מצב בו או שהעזתי נכנס למנגנוני הכח של חמא"ס או שעליו לעזוב. גם הרופא, המורה, עובד אונר"א, שוטר הצנועה, עובד העירייה – כולם אנשי חמא"ס או שאין להם פרנסה. ולכן כחצי מהרצועה עזבו בשנים האחרונות. לסינואר לא נותר אלא להמר על מהלך של "אל ג'ולאני שכבש בסערה את סוריה המתפוררת" או לאבד את האוכלוסיה שקצה ברמת החיים הנמוכה שיצר.

    סינואר כדובר עברית צפה בשדורי ערוץ 12 והחליט שלישראל אין צבא והימר ותקף.

    בניגוד לסוריה, ישראל לא הוחרבה ובעזה עד עתה נעשתה חצי עבודה. חצי מהבניינים ברצועת עזה עוד עומדים עם תילם ויש להופכם לחצץ בחודשים הקרובים.

    ישראל הולכת להיות מדינה של כ- 20 מיליון תושבים ב- 2048 כש- 15 מיליון מתוכם יהודים.

    למדינה צעירה יש כח כלכלי של ביקושים פנימיים לצעד יצירתיות שמאופיינת בגילאי ה- 30. אני חוזה שמדינת ישראל תהפוך לעמק הסיליקון של המערב. ישראל תהיה פנינה. חזקה, עשירה, טכנולוגית.

    להערכתי, לא ירחק היום בעוד עשור, שאת העוצמה הזאת יבינו גם בלבנון המתנוות. המיעוט הנוצרי בלבנון, יחד עם המיעוט העלוואי בחוף הסורי, יחד עם הדרוזים בסווידא (כ- 90 ק"מ מגבולנו בגולן טרם המלחמה) ואף הכורדים בצפון מזרח ומזרח סורי יחברו אל העוצמה הישראלית.

    לא מדובר רק בעוצמה צבאית, אלא בעיקר בעוצמה כלכלית. לכורדים יש נפט וגז, ושדות מרעה של צאן, ישראל יכולה להציע להם גישה אל הים התיכון של צינורות גז ונפט שלא דרך טורקיה או עירק.

    לבנון היא פנינה תיירותית. השוויץ של המזרח התיכון. בניהול נכון, לבנון יכולה להיות בירת התיירות של המזרח התיכון. להערכתי, המלחמה תגרום ללבנון להתפרק. החלק הסוני בצפון לבנון יחבור לסונים בסוריה. השיעים הובסו במלחמה וסכוי גבוה שיהגרו לדרום עירק ולאיראן.

    להערכתי, על ישראל במהלך המלחמה להתקדם אל מצפון לנהר העאוולי וליצור ברית בעתיד עם הנוצרים שכמותם כמיליון איש. העיסקה צריכה להיות: מדינה נוצרית מקו בירות צפונה עד החלק הסוני. הגנה ישראלית על לבנון וחבירה של כלכלת לבנון לכלכלה הישראלית המשגשת.

    המוני ישראלים להערכתי ימשיכו על כביש החוף של שנות ה- 2030 אל בירות ומצפון לה. בירות תהפוך למרכז התיירות והשופינג לא רק של ישראל אלא של אירופה ואסיה. האוכל בלבנון מצויין. הרים גבוהים, יערות של ארזים, נהרות, אתרי סקי – לבנון הנוצרית להערכתי תהיה פנינה. להערכתי, התל"ג לנפש בלבנון יהיה דומה לישראל (כ- 53K$ כיום).

    בצפון מזרח, ישראל תתקדם צפונה ומזרחה תוך הסכמות עם הכורדים על חלוקה של הגבול בינהן. גבול של ישראל וכורדיסטאן כולל קו רכבת לנמל חיפה. יגרור כי כורדיסטאן תוכל לקבל נשק, תחמושת ואספקה של גרעינים לבהמות ואף מכונות יצור הישר מנמל חיפה. נפט כורדי וגז כורדי יתחבר אל הצנרת ההולכה הישראלית ויכוון לאירופה דרך יוון.

    כורדיסטאן ולבנון הנוצרית יתחברו אל רשתות החשמל, המים, הביוב והתקשורת של ישראל.

    כל מה שכתבתי אם נשמע לכם אופטימי מדי, זה מה שצפוי אם נתנהל נכון.

    אם יעשה מה שהצעתי שטח ישראל יגדל פי 2, מצפון לישראל (בקו בירות צפונה) תהיה מדינה נוצרית, מצפון מזרח תהיה מדינה כורדית, בתוך המדינה הכורדית להערכתי תהיה מדינה דרוזית שבירתה סווידא ואוכלוסייתה קרוב למיליון נפש בשנות ה- 2030.

    1. שגיאת הקלדה בכותרת: 3.19 ילדים שתלד אישה יהודייה.

      עמכם הסליחה

      3.19 כמובן .

  4. הסיפור מאוד פשוט.
    אצל האשכנזים החילונים בירידה.
    אצל הערבים בירידה.
    אצל המזרחים, הדתיים והחרדים בעליה.
    מזה הם מפחדים.

  5. הבעת עמדה זו נכתבה בענייני דת ומדינה בתקופת מגפת הקורנה. לדעתי, כותבי המאמר מתמקדים בדמוגרפיה מקומית צרה וזמנית; החשיבה היא משיחית ומתעלמת מהמציאות!(כולל סכנה של נתישה עתידית של אוכלוסיות איכותיות). מתעלמים גם מסוגיה של משבר האקלים ואספקת מזון עתידי וכיו"ב כמו שנאמר אני ואפסי עד!!.
    מגפת הקורונה מסמלת את אפסותו של האדם, מאתגרת ומעמידה במבחן ובסימן שאלה את התורות הפילוסופיות פרי דמיוננו. אנו רואים את אלוהים ואת עצמנו מרכז או תכלית היקום. לשם כך מגויסות אמונות המעניקות לנו תחושת חשיבות עצמית וגדלות רוחנית. בפועל, האדם הוא חלק אינטגרלי מהטבע ומממלכת החיות. בטרם בריאת האדם נבראו מרביתן, ואילו אנו נבראנו האחרונים. למעשה, עצם קיומנו בתוך היקום האין סופי הוא זמני ובר חלוף; הבל הבלים הכול הבל.
    עוד בילדותי, התנהלותם של בני האדם ומחשבותיהם העלו בי תהיות ושאלות שלא היה לי מענה להן. סבי אפרים מנשרי ז"ל אהד את אורח החיים של שכנינו מהקהילה הבהאית בגולפאיגן שבפרס. אך, הוא שמר על אורחות היהדות בהקפדה. בתשעה באב נהג כמנהג בני הקהילה היהודית הקטנה והיה מתכסה בשק ובאפר כאות אבל על חורבן בית המקדש. יש לציין שגם על פי האמונה הבהאית, ישנו אל אחד וכל הדתות מוצאן מאותו המקור, כאשר משה, ישו, בודהה, מוחמד, קרישנה, זרתוסטרה והבהאיים הם שליחי האל לאורך הדורות. יש הטוענים כי הדת הזורואסטרית השפיעה על התגבשותה של הדת היהודית וממנה גם על דתות מונותאיסטיות אחרות. הדת הזורואסטרית הייתה דת מרכזית ונפוצה בתקופת התגבשותה של היהדות. יש הרואים הקבלה במוטיבים ביניהן, כמו לבישת גופיה בעלת גדילים מתחת לחולצה, דיני טהרה, כיסוי ראש, וגם אמונות שונות על תחייתו העתידית של הגוף.
    מידע שנרכש לאחרונה באמצעי ההדמיה כמו במכשירי ,fMRI מוכיח כי הסביבה התרבותית משפיעה על מבנה המוח ועל צורת החשיבה של בני האדם, וכך נותנת תוקף לאמירה "האדם תבנית נוף מולדתו." אנו כבני אנוש, נוטים לדבוק בהרגלים המקובלים בחברה בה גדלנו; רבים מאתנו אימצו תבניות שעוצבו ע"י החברה בה צמחנו. אומנם, התקדמנו בתחום המדעי והטכנולוגי, מאידך האנושות ברובה ממשיכה לדבוק באמונות שונות שאינן מבוססות מדעית – עליהן חונכנו. נוח לנו להשתייך לקבוצה או לשבט בהם נולדנו, לפעמים במחיר של דיכוי חשיבה אינדיבידואלית. בעיקר בתחום האמונה, אנו מדמיינים את המציאות בדרך לא רציונלית. כדי להשתייך לקבוצה או לשבט וכך ולהסיר מעצמנו אחריות אישית. אנו סוגדים לכוחות עליונים ולשליחיהם עלי אדמות. רובנו מעדיפים, מחויבות

    והתמכרות לטקסים, לסיפורים, לפלפולים ולמיתוסים מתובלים במיסטיקה המאחדים את הקבוצה. אנו בוחרים לא להתעמת ולא לשאול שאלות. עוד משחר ההיסטוריה, בני אדם הקשיבו לסיפורים וערכו טקסים מסביב למדורה; כך נשמרה הקבוצה כיחידה הומוגנית. אנשים חריגים בדעותיהם ששאלו שאלות תויגו כ"מורדים וחריגים" ע"י מנהיגים שהיו לרוב תאבי שליטה וכבוד. בהמשך, רעיונותיהם קיבלו תוקף של "ציווי אלוהי!" חלק מהתפתחות הדתות ומאימוץ כוחות על טבעיים, נובע מהעובדה שבני אנוש אינם מוכנים להשלים עם המציאות לפיה אין חיים לאחר המוות. להבטחת חיי נצח, נרתמים כוחות עליונים שמימיים המחזקים את האמונה "כתעודת ביטוח." התפתחה מערכת כמענה לצרכים האלה הכוללת מניפולציה של הפרדת הגוף מהנשמה והצגתם כישויות נפרדות, דבר שנתן במה לפילוסופיה דתית שאינה רציונאלית העוסקת בנושא גוף, נשמה ורוח האדם, ומתייגת מנהגים מסוימים כ"רוחניים." רעיון הפרדת הנשמה מהגוף מאפשר את האמונה בגלגול נשמות, אמונה בגן עדן ובתחיית המתים.
    כמו כל חברה, גם היהדות שינתה פניה לאורך ההיסטוריה. אורח החיים היהודי השתנה מתקופה לתקופה, ובגלויות השונות. למעשה מאז ימי האבות המייסדים של יהדות, קולו של אלוהים נדם ולא נשמע ולא נראה! עם הזמן נוכחותו הפכה לשולית! חכמי היהדות וגדולי התורה לדורותיהם תפסו את קדמת הבמה כשליחי אלוהים עלי אדמות. כבודדים או כקבוצות הוסיפו בגולה ובארץ חוקים וכללים ו"פרשו דברי אלוהים חיים." קמו פרשנים לפרשנים וכך הטביעו חותם על אורח החיים היהודי – והנציחו את שמם וכבודם. למשל, בימינו אורחות החיים של העדות החרדיות והחסידות כולל חסידות חב"ד; כאשר מנהגיהם של האחרונים הכתיבו וכפו על אלוהים את בחירת נציגיהם כמלך המשיח! דבר האמור להיות מנוגד לרוח היהדות. בעלי אמונה בהשוואה לחברה החילונית היו אמורים להיות מוסריים יותר. בפועל, לעיתים בעלי אמונה עמוקה במקום להתמקד במצוות בין אדם לאדם, בין אדם לחברו ובין אדם למקום, נוטים להתמקד בעצמם במצוות שוליות, חוטאים במצוות שבין אדם לאדם, בין עמים לעמים ומתמקדים בעיקר במצוות בין אדם לבוראו; מתמקדים ודבקים באין ספור חוקים ומצוות ובפלפולים לשמם.
    רק לאחרונה, הפרשן והפילוסוף ד"ר מיכה גודמן, בספרו "סודותיו של מורה הנבוכים" מפרש את גדול הפרשנים הפרגמאטיים, את הרמב"ם: "כל פרשן של טקסט נוטל לעצמו חירות לשנות את

    המקרא

    במקורות היהודיים –

    משמעותו הגלויה, ואף להפוך אותה על פיה. הדבר בולט במיוחד

    והתלמוד. רוב חכמי המדרש והתלמוד עשו בטקסט הקדוש כראות עיניהם. הם הפכו מילים, שינו משמעויות ועיצבו את הטקסט על פי רוחם." וממשיך, "אפילו הרמב"ם המשיך מסורת זאת אך הוסיף חידוש: הוא הפרשן הראשון שהודה בגלוי בכך שהוא עושה זאת; אולם הוא מציב סייג אחד לפרשן – מותר לעשות זאת כל עוד אין הוכחה חותכת כנגד הפירוש המוצע." הרמב"ם "פירש מחדש, באופן מרחיק לכת ורדיקלי, את כל יסודות הדת." לפרשנותם, גם משה רבנו היה הנביא השאפתן ביותר, ורצה ממש להגיע עד אלוהים עצמו. משנכשל בכך, כאשר קיבל את התשובה בתורה: "כי לא יראני האדם וחי" – כי דבר זה הוא למעלה מהשגת אנוש, הוא פנה לייעודו האמתי, שהוא ההנהגה הפוליטית. לשם כך כתב את התורה, שהיא יצירה אנושית אבל תוכנה אמור להיות אלוהי. ד"ר גודמן ממשיך "מורה

    הנבוכים איננו פותר את המבוכה, אלא הופך אותה לקרש קפיצה לחיים משמעותיים יותר. הוא מפרש מחדש את רעיון ההשגחה: "ההשגחה איננה התעניינות של אלוהים באדם – אלא הישג רוחני של האדם המחפש את אלוהים." גם מושג הנבואה מתחדש בו: "הנבואה איננה תוצאה של התערבות אלוהית ברוח האדם – אלא יוזמה של האדם המבקש לחיות באורח חיים המקרב אותו אל אלוהים."
    יש לצין שגם בדתות המונותיאיסטיות חלה רגרסיה, חלק מהמאמינים אינם מוכנים להסתפק באל עליון אחד ויחיד ומאמצים סוג של פוליתאיזם; יש המאמצים תורות משיחיות וכך מגמדים את האמונה באל מופשט. לדוגמה, מהיהדות התפתחו הנצרות והאסלם; ישו המשיח ומוחמד שליח האל. כמו בעבר, גם כיום הכתות פורחות ברחבי העולם (כמו הסיינטולוגיה) גם ביהדות האמונה המשיחית, חצרות החסידים למיניהם והתופעה של עליה ההמונית לרגל לאומן ולקברי צדיקים וקדושים זוכות לעדנה. גם תורת הקבלה שהייתה במחלוקת, הפכה אופנתית ואפילו בקרב הגויים, הסלבריטאים ובקרב חילונים גמורים. כולל עריכת טקסים פגאניים למיניהם וסגידה "לקברי צדיקים." כאשר הפרשת חלה מושכת קהלים של נשים חילוניות שביום יום חלקן יושבות בברים, מעשנות סיגריות ואולי גם קנאביס, נושאות קעקועים על גופן ולובשות מכנסיים אופנתיים קרועים! כך הן הופכות לרגע לקדושות ולרוחניות כביכול; קודש וחול מתערבבים זה בזה. אפילו לחג הפורים יש עדנה והוא הפך לחג דתי לאומי, שיש בו ניחוח של גאולת עם ישראל – http://www.old.kolech.org.il/maamar/736532/ בילדותי בפרס, לראשונה בגיל שמונה קיימתי את "מצוות" תענית אסתר.
    בתקופתנו בחברה היהודית האורתודוקסית, ההקצנה והבדלנות מתעצמות, חלקים מהקהילה האורתודוקסית יימנעו אפילו לבוא בברית נישואים אלה עם אלה, לגור בשכנות משותפת, ללמוד במוסדות חינוך ישראליים משותפים. הם מעודדים את צאן מרעיתם להסתגר, להתמקד בדקלום ובשינון 'ארון הספרים היהודי' יומם ולילה, תורתם אמונתם. הם "מוכנים למסור נפשם על לימוד התורה" כדי 'להציל' את נפשם, או שמא להטביע את עתיד עם ישראל בדלות ובחולשת הדעת מול האתגרים המורכבים שהמדינה מתמודדת איתם. בימינו הדת מנוצלת כקרדום לחפור בו, להתרחקות של הזרמים השונים ביהדות זה מזה, להתבדלות ולהתרחקות בין הקהילות ובתוכן, ליחסים טעונים בין עדתיים, להשחתת הדת את הפוליטיקה והפוליטיקה את הדת. כל אלה הם תהליכים המסכנים את עתידנו
    וקיומנו כמדינה נאורה, מתוקנת ועצמאית, שוויונית בחובות ובזכויות, סובלנית, דמוקרטית. מדינה
    שאזרחיה ערבים זה לזה ולוקחים אחריות על התנהלותם האישית. כולל, תחום תכנון התא המשפחתי והכנה לקראת חיים עצמאיים, התמודדות עם שאלות דמוגרפיות ואקולוגיות עתידיות. בחברה החרדית
    הציווי "פרו ורבו ומלאו את הארץ" לא פג תוקפו, התנהלות המובילה להתפוצצות אוכלוסין במדינת
    ישראל הקטנה שעלולה לא לעמוד בה. כך להוביל לירידת איכות החיים המוכרת לנו.
    אם לא נפריד את הדת מהמדינה, יתרחבו קהילות שאינן מחויבות לחוסנה של המדינה; אם לא
    יחול שינוי, לפי מרבית התחזיות חלקה של האוכלוסייה החרדית צפוי לעלות בין 32% ל- 40% בשנת
    .2065 בנוסף, גם קצב הריבוי של אוכלוסיית הפזורה הבדווית והמוסלמית אינו מבשר טובות. אלה ימשיכו להיזון מהקופה הציבורית מבלי להיות מחויבים לה. היום הפוליטיקה הישראלית שבטית ונשענת
    בעיקר על משיחים מסורתיים (בעיקר ממוצא מזרחי,) על העלייה מברית המועצות לשעבר כאשר

    החברה החרדית מאז קום המדינה מהווה את לשון המאזניים. חלקם אינו מחויב למדינה דמוקרטית. יש חשש שמה שהיה הוא שיהיה. תהליכים אלה יובילו אותנו, במוקדם או במאוחר, לפירוק החברה הישראלית ולפגיעה בלתי הפיכה בחוסנה של המדינה. גם כוחנו הצבאי ועוצמתנו הכלכלית יידלדלו. בנוסף, לאורח החיים ולהסתגרות של החברה האורתודוקסית יש מחיר. היא מנותקת מהמציאות ואינה חשופה לסביבתה, ולכן כמו כל האוכלוסיות החלשות, נמצאת ותימצא בעמדה נחותה בעיקר בתקופות של משברים חריגים. רק לאחרונה, במגפת הקורונה אובדן חיי האדם בקרבה גדול ביחס למספרה באוכלוסייה: בשכונות חרדיות בישראל (דרעי הודה ש- 70% מהנדבקים חרדים,) באיטליה, באנטוורפן, בהולנד, בניו- יורק (בניו -יורק גם בני משפחה קרובים שלי שחזרו בתשובה חלו,) לונדון וצרפת. במרוקו כמעט 10% מהנפטרים מקורונה הם מתוך הקהילה היהודית; כשהקהילה מונה רק 0.01% מאוכלוסיית
    המדינה. חומר למחשבה ולחשבון נפש. .https://www.haaretz.co.il/opinions/1.1236337

  6. הגן האובדני של הלבנים משתולל גם בישראל, אבל לא כל כך בקטע הדמוגראפי אלא בחתירה של השמאל להחלשת המדינה. ההגדרה שלי ל"שמאל" זה מי שבוחר בחלופות הפחות טובות לשבט הביולוגי שלו – וזה בדיוק מה שהשמאל הישראלי עושה בעקביות.

    נ.ב. אני מנוי על אתר מידה בתומך באמצעי הלא רבים בתקשורת שפויה. ואתם?

    1. חברה ששיעור הילודה שלה נמוך מ-2 ילדים לאישה, מאותתת שאין לה רצון לשרוד. כמעט לכל החברות הלבנות בעולם כיום יש שיעורי ילודה נמוכים משמעותית מ-2.
      עד כמה שידוע לי, האוכלוסייה היהודית בישראל היא אחת החברות ה"לבנות" היחידות עם שיעור ילודה מעל (ובאופן משמעותי למדי) 2.0, אך יתכן ששיעור ילודה גבוה הוא בגלל היהודים הספרדים ולדעתי, לאשכנזים אכן יש להם פחות ילדים מאשר לספרדים, אם כי כנראה לא מתחת ל-2.0.
      מצד שני, לאשכנזים הדתיים (במיוחד לאורתודוקסים) יש באופן מוזר יותר ילדים מאשר לדתיים ספרדים, ולשניהם יש משמעותית מעל 2.0.

      בקיצור, אם השמאל האובדני לא ינענע את סירת המפעל הציוני לתהום, כמו שהם עושים במרץ, ונוכל לשרוד עוד דור-שניים, השמאלנים פשוט ייכחדו, חלקית בגלל שהם לא רוצים ילדים כדי לא לפגוע בכדור הארץ הקדוש וחלקית כי הם שונאים את עצמם (White guilt) כל כך שלא על כיבוש "עם" אחר, הם לא רוצים לשפל עוד "כובשים ומדכאים". רק עוד 50 שנה!

  7. כל מאמר שמתייחס לתחזיותיו של הדמוגרף דה פרגולה, שטעה עד כה בכל תחזיותיו במהלך הקרירה שלו ברצינות, הוא מאמר מקושקש.
    הבעייה בדמוגרפים היא שהם מעריכים שמה שהיה הוא שיהיה, וכך מבצעים תחזיות, בעוד שהמציאות היא שבכל מספר שנים משהו מהותי משתנה.
    המגמה של השכלה לנשים, יציאתן נשים לעבודה ושיוויון עבורן משנה מהותית את מבנה המשפחה, ושינויים אלו הם אותם שינויים שקרו במדינות המערב, וחודרים גם לחברה החרדית והערבית: דחייה בגיל הנישואין והלידות, ועלייה בכמות הגירושים והרווקות המאוחרת. מה שיביא בהכרח לירידה בפריון.
    מצד שני ישנה ירידה בתמותה, זרתי עליי. לא צפויים, והגירת אוכלוסיות. כל אלו הופכים את התחזיות ארוכות הטווח לחסרות משמעות.
    צריך לעודד העדפה למספר קטן יותר של ילדים בריאים ומטופחים, על חשבון לידה של ילדים חולים או כאלו שזוכים להזנחה הורית. קשה לי להאמין שבמשפחה בה שני הורים מהמעמד הבינוני עובדים במישרה מלאה, ואין עזרה מהמשפחה המורחבת, ניתן לטפח מספר גדול מאוד של ילדים, אם כי אפשר לשרוד על חשבון מערכת הרווחה.
    השינויים הטכנולוגיים שאנו רק בתחילתם נותנים עדיפות לאיכות על חשבון הכמות.