ההתעקשות של וולדיגר להיפגש עם אנשי אחים לנשק משקפת כשל עמוק בתפיסת הדיאלוג בכל מחיר
הרוחות סערו סביב הציוץ שפרסמה חברת הכנסת מיכל וולדיגר מ"הציונות הדתית" שאירחה בלשכתה בכנסת את אחד ממייסדי "אחים לנשק", איתן הרצל, ובכך העניקה לגיטימציה לאדם שמייצג ארגון שפגע משמעותית, בעם ישראל בכלל ובצה"ל בפרט, כאשר עודד סרבנות לשרת במילואים והעניק לאויבינו שעת כושר כשזיהו את חולשתנו.
אני לא אומרת לא כשמבקשים.
אירחתי היום בלשכתי את איתן הרצל, אחד ממייסדי ארגון ‘אחים לנשק’, לשיחה משמעותית ומעמיקה על האתגרים שעומדים בפני החברה הישראלית בימים אלו.
התווכחנו לא מעט, אבל הסכמנו שהשיח צריך וחייב להיות מכבד. שיח שבו יש מקום לדעות שונות, גם אם הן מנוגדות, מתוך הבנה… pic.twitter.com/5DL4KEPakO— מיכל וולדיגר (@michalwoldiger) January 22, 2025
כבר בפתיחת דבריה כתבה משפט שמוטב היה שלא ייכתב לעולם, לא על ידי משרתת ציבור, לא על ידי אמא ולא על ידי אישה. "אני לא אומרת לא כשמבקשים". היכן המשמעות של הפעלת מחשבה? של בחירה? של סדר עדיפויות? של נחיצות הסירוב כאשר זו בקשה פסולה? איזה מסר מעבירה חברת הכנסת וולדיגר בהסכמה הא-פריורית הנכנעת הזו?
אין בעיה. בשבוע הבא תעברי לסדרת מפגשים עם ״שוברים שתיקה״, BDS, יהודים למען פלסטינים, אנרכיסטים נג מתנחלים, ״רבנים למען זכויות אדם״, המוקד להגנת הפרט, המפגינים היהודים שמסיתים נגד מדינת ישראל בקמפוסים בארה״ב. לכי על זה…
— ברל'ה קרומבי🇮🇱 (@berale_crombie) January 23, 2025
"השיח צריך וחייב להיות מכבד", גם כאן טועה וולדיגר טעות מרה. לא צריך להיות שום שיח עם מי שעמדו על במות וצעקו בגאווה את שמות היחידות הצה"ליות מהן יצאו סרבנים. בוודאי שלא צריך לתת להם להכנס למשכנם של נבחרי העם כאשר רוב העם מתנגד התנגדות נחרצת לפועלם.
בחירת התמונה בה נראית חברת הכנסת כה מחוייכת, כשלא ניכרת נזיפה או מורת רוח, גם היא תמוהה למדי כמו עצם פרסום הפגישה. שעות רבות עמד הציוץ מיותם, מספר זעום של חיבובים (לייקים) וביקורות קשות שהלכו והצטברו. היו לה לוולדיגר עשרות, ובמרוצת הזמן מאות, הזדמנויות לחזור בה ולמחוק את הציוץ אך היא נותרה עיקשת. באופן מעורר התפעלות דווקא לכל אלה אשר ביקשו ממנה למעשה לחזור בה ואולי אף למחוק את הציוץ – לכל אלה היא אמרה "לא". או אז החלה להסביר מדוע לא טעתה.
"המפגש שקיימתי לא נועד להעניק לגיטימציה לתנועה" כתבה אולם זה בדיוק מה שעשתה. בעצם הפגישה היא העניקה לגיטימציה בשעה שהיתה אמורה להימנע מהפגישה הזו ובעצם סירובה לקיימה לומר בפירוש מהי דעתה על מעשיהם ועל השקפותיהם של "אחים לנשק" ולהבהיר שאינם ראויים לדיאלוג.
וולדיגר כותבת שהיא נגד חרם משל היה מדובר בילד דחוי וחסר אונים בבית הספר ולא בארגון כוחני "שפירק את הצבא" כפי שמקפיד כל יום להזכיר איש התקשורת יותם זמרי בציוציו. גם זעקתו של אב שכול שאיבד את בנו בלחימה בעזה לא גרמה לה לחזור בה. כמו גם קריאתו של אח שכול שאחיו הקצין נפל כאשר ניסה להגן על התצפיתניות בנחל עוז.
אין סכין חדה יותר שאת יכולה לתקוע למצביעים שלך בגב כשאת נפגשת עם אדם כזה באהלן אהלן
הארגון הזה לא הביע חרטה על שימוש בביטחונה של מדינת ישראל כמנוף לחץ פוליטי, על זה שהם אשכרה איימו בפירוק בשיתוק הצבא.ואני אשכרה הצבעתי לך בבחירות 🤦♂️
— אליהו דוכן (@Eliyahoo316) January 23, 2025
מאות מצביעי ימין, בכללם רבנים, ביניהם גם כאלה שהצביעו למפלגתה, הביעו זעם אבל היא בשלה. אינה מבינה בכלל את משמעות ייצוגם של בוחריה. כיצד אפשר לייחס פעילות לטובת ישראל לארגון שממנו יצאו אנשים שהתראיינו בתקשורת זרה לא זניחה כמו CNN וגרמו לעולם לחשוב שטייסי חיל האוויר של ישראל יוצאים לתקיפה גם כאשר הם יודעים שביעדה יתכן שיש ילדים? ניתן לחשוב על סיטואציה אחת בה אפשר היה אולי להבין לרגע את קיומה של פגישה כזו והיא נכונותו של האורח לחזור בו ולהתנצל אך לו זו היתה כוונתו הרי שלא היה בוחר בגברת וולדיגר שאינה זוכה לפופולריות או להשפעה רבה בימים כתיקונם. הוא הרי בחר בה ביודעו כי "לא תאמר לא כשיבקש". כך יצא אפוא שמתנוססת לה תמונתו של אחד ממייסדי "אחים לנשק" יושב מול חברת כנסת מחוייכת למדי, היא שאמורה לייצג את המגזר שהקריב את חייו במלחמה הזו באחוזים ניכרים לעומת חלקו באוכלוסיה יותר מאשר כל ציבור אחר.
אולי אין זה מפתיע שכך נהגה וולדיגר בשעה שמנכ"ל מפלגתה יהודה ולד היה עסוק בתודות ובתשבחות לרמטכ"ל הרצי הלוי על פועלו מזה 40 שנה ולאשתו על שגידלה את הילדים משל לא היה מדובר ברמטכ"ל שתחת ידיו הצבאיות התרחש האסון הנורא מכל בתולדות מדינת ישראל.
ביום הזה צריך להגיד תודה ולהצדיע
גם לשרון.
אשתו של הרמטכ"ל הרצי הלוי.
הרצי התגייס בשנת 1985 לצבא,
מאז עבר בתפקידי פיקוד ולחימה ביחידות המובחרות ביותר.
כמעט 40 שנה של שירות למען המדינה.
שנים ששרון גידלה את הילדים כמעט לבד,
שנים של חשש ודאגה בלילות רבים שבעלה במבצעים מיוחדים מעבר… pic.twitter.com/5ZJDJVXXSe— יהודה ולד (@yehodavald) January 21, 2025
כן, הלוי שירת עשרות שנים ואפילו הטבח לא ימחק אותן כפי שכתב ולד אבל הטבח בהחלט ישנה את אופי הפרידה מרמטכ"ל שכזה ולא יכלול השתפכויות של תודה ששמורות לרמטכ"לים מופתיים, משום שאחרת איזה הבדל ישנו בדיוק מכל רמטכ"ל אחר?
מסוכנת והרסנית נטייתם של רבים מהציונים הדתיים (לא רק המפלגה) שאינם מבינים שלעיתים חייבים לומר לא, שלעיתים הכרת הטוב צריכה להיות מינימלית למדי. אותם סרוגים חושבים שאפשר לפתור כל מחלוקת ב"לעשות אצלי שבת" או בלהפריש יחד חלה, אלה שהופכים כל סוכה ל"סוכת שלום" של הדברות, שמקיימים אינספור מעגלי שיח מתישים אליהם הם מגיעים בחיוך ולא מבינים בכלל שהם מהווים פעמים רבות אך ורק כלי למירוק מצפונו של מי שמולם או אמצעי לקידום מטרותיהם של יריביהם שאין להם שום עניין אמיתי בדו שיח.
כך לא זיהו רבים מהם את כוונותיהם האמיתיות של נפתלי בנט ושל איילת שקד, לא בימים בהם שירתו עדיין בלשכתו של בנימין נתניהו, לא בימים בהם פירקו את ביתם הפוליטי של הדתיים הלאומיים "הבית היהודי" בפתאומיות אכזרית מתוך אספירציות אישיות לחלוטין ולא כאשר ניהלו קמפיין פוליטי על גבן של משפחות שכולות.
קשה להתחקות אחר הלך המחשבה שהביא את וולדיגר לקיים את הפגישה ויתרה מכך, לפרסמה. אולי כי לא היתה בו כלל מחשבה. קשה להבין גם את יועצי התקשורת שלה שלא הבינו את המחיר האלקטורלי שהיא עלולה לשלם בגינה ולא יעצו לה למחוק כמה שיותר מהר את הכלימה. עד עכשיו מתנוסס הציוץ לאחר יותר מ-80,000 צפיות הוא זכה לכ-120 לייקים ולמאות תגובות נזעמות. נותר רק לברך על כך שלא הופקדה לנהל את המשא ומתן אודות החטופים כי אז בוודאי היתה משחררת את כל המחבלים, מסיימת את המלחמה, נסוגה מכל שטחי יהודה ושומרון כי ביקשו ממנה והיא לא אומרת לא כשמבקשים.
גם אם לרגע נדמה היה שח"כ מיכל וולדיגר נהנית מתשומת לב שכפי הנראה היתה צמאה לה, בניגוד לאמירה המפורסמת, "אין פרסום שהוא רע" – הפרסום הזה היה רע לתפארת.
הצבעתי למיכל, ואני שמח על פועלה.
אנחנו יכולים להמשיך לדבר עם עצמנו ולשכנע את עצמנו שכל האחרים הם רשעים ומטומטמים.
אבל אנחנו גם יכולים- וצריכים – להתאמץ להקשיב ולהבין מה הביא את האנשים הציונים הטובים הללו לעשות את מה שעשו.
שוברים שתיקה הם גוף מאוס ובזוי על רוב הציבור הישראלי.
אחים לנשק הוציאו רבבות לרחובות.
תתמודדו, תקשיבו, תתאמצו להבין.
יש סיכוי שתצליחו.
גם יוסף ואחיו העדיפו בשלב מסויים להשאיר את העבר מאחור. גם לנו מותר.
מי שמתעקש להישאר בשיח המפלג שגרם לאויבינו לטעות ולחשוב שאנו חלשים – לא למד כלום.
אבל במקרה הזה אחים לנשק הם באמת רשעים. ואני מתבייש שהצבעתי לה. בפעם הבאה אצביע בן גביר
טענה אבסורדית.
על מנת להכריע בשאלה, האם זו פגישה מועילה או מזיקה לציבור הישראלי – צריך לדעת את תוכן הפגישה.
אפשר להפגש ולא להעמיד אדם על טעותו (וזו הלגטימציה, שהמאמר לו שכולנו מגיבים, מדבר עליה) ואפשר להפוך זאת לבית דין (לא במשמעות המשפטית של הביטוי).
אני אישית, טרם יודע מה היה תוכן הדיון. לא פורסם כלום מעבר לכותרות. "ויכוחים קשים" יכול להיות גם, "כמה מיכל וולדיגר אשמה בטבח הנורא". מניסיוני הפרטי בדיונים עם "אחים לנזק", הטקטיקה הראשונה שלהם (שוב, מניסיון אישי) היא תמיד זריקת בוץ והאשמת הצד השני גם ברצח ארלוזורוב (ה"מחוכמים" שבהם, מנסים לבצע זאת בפאסיב-אגרסיב, זה המקסימום שמוחם מסגול להפיק). מה שמביא אותי (לוגית) לנקודה הבאה:
סיכוי נמוך ביותר להשערתי, עפ"י ניסיוני האישי עם המאתרייה האנושית משורות "אחים לנזק", לדיון בו נאמרה ביקורת קשה – אך נכונה ובעיקר *נדרשת* – כלפי "אחים לנזק".
זו כאמור, השערה – אך בהיעדר כל תוכן אחר (שוב, מעבר לכותרות), אם ממש מתחשק לפעול – ניתן לפעול רק ע"ב השערות. כך שטענה פשטנית, נוסח "מי שמתעקש להישאר בשיח המפלג שגרם לאויבינו לטעות ולחשוב שאנו חלשים" – היא אבסורד.
אתמול (יתכן) צעקת ברחובות ישראל שאם אני חושב, שיש סף מעליו אנו משחררים חטופים נוכחיים תמורת מספר גבוהה עוד יותר של נרצחים בפלישה הבאה ועוד יותר חטופים – אני לא מקבל ממך אישור שאני דואג לחטופים בדיוק כמוך?
(תנועה פוליטית בישראל, לה קראתי בתגובות קודמות באתר – פרזיטים על החטופים! דהיינו, לוקחים נושא שנשמע טוב [מישהו ירצה לטעון שהוא בעד רצח החטופים?] ומעמידים פנים, שזה הנושא היחיד החשוב ביקום. טקטיקה צבועה, של "אני דואג לחטופים יותר ממך" ולכן "רק אני אחלק אישורים, מי דואג לחטופים ומי לא?")
והיום זה "מי שמתעקש להישאר בשיח המפלג שגרם לאויבינו לטעות ולחשוב שאנו חלשים"? (גם אם לא כותב התגובה לה אני מגיב, נהג כך – התנועה "אחים לנזק", חד משמעית נהגו כך. בכל זאת, זהו דיון ציבורי. הדברים מכוונים לא רק למגיב, לו אני מגיב).
אז לא, הצבעה על טעות (נניח לצורך הדיון שקיימת), זהו ממש לא "שיח מפלג" ושאר הסיסמאות הפשטניות. אין כל בעיה להפגש אך הפגישה עצמה אינה המטרה.
ללא שיח נוקשה והכרה ציבורית של "אחים לנזק" בטעותם, אין דרך חזרה. אני (וכנראה רבים בציבור הישראלי, שחושבים כמוני) לא פשוט "אשכח" מקמפיין מתוזמר של בריונות ובעיקר, **נעדר** כל נימוק לוגי לצדקתו – ואגיש את הלחי השנייה.
לא, אין בכוונתי לנהוג כמו בריוני "אחים לנזק" (להבדיל מרבים מהם איתם שוחחתי, אני שוטח את טענותיי באופן לוגי, מנומק ומפורט ולא מסתתר מאחורי פאסיב-אגרסיב).
אבל ללא שיח קשה, בו "אחים לנזק" עושים "סיבוב של 180 מעלות" – לא, לא כי כך אני רוצה אלא כי כי 100% מטענותיהם, אינן "מחזיקות מים" (אם נימוקיך מבוססים ומשכנעים לוגית, היו צריכים ה"לוחמים" המהוללים הללו, לחסום בשקי מלט וגדרות תיל את דלתות פורום קהלת? או שאלה טקטיקות, המתאימות יותר לבריוני SA הנאצים?) – זוהי התרה אלמנטרית של בריונות.
ולבריונים, לא מגישים לחי שנייה.
כך שבגדול, צודקת כותבת המאמר. כיוון שעל פי מה שניתן לשער שהיה בפגישה, סביר ביותר שלא היית שום הכרה בטעות מצד "אחים לנזק" ו/או נציגם. לא כזו מהפה אל החוץ. מאוד קל להפריח משפטים גנריים "גם אני טועה לפעמים" וזה לא עולה כלום. אלא הכרה ציבורית בנזק ש"אחים לנזק" עשו, התנצלות (מאפיין של אדם בוגר) ומעשים לתיקון הנזק (לא במקרה, בדיני נזיקין – התנצלות לבדה, אינה מספיקה. נדרשת פעולה *אקטיבית* של השבת המצב לקדמותו ו/או תיקון הנזק).
למה בחרתי להגיב דווקא לך ולא כתבתי (למשל), תגובה משל עצמי? (הרי כתבתי בתגובתי גם דברים, שהם לא מענה ישיר על דבריך ויכולים לעמוד גם בזכות עצמם).
אז התשובה אלמנטרית: תוכל בבקשה להצביע על שורה, בה כתבת שגם ה"אחים לנזק" צריכים: " תתמודדו, תקשיבו, תתאמצו להבין"? או "גם יוסף ואחיו העדיפו בשלב מסויים להשאיר את העבר מאחור"?
או שזו דרישה חד כיוונית?
(אתה יכול לתקן אך להבא אנא שים לב, ממי אתה דורש מה וממי, לא).
נחרצות במקומה.תודה.
מחלה ידועה של הציבור הדתי לאומי… עוד מימי אוסלו ועד להתנחלות בלבבות בהתנתקות לאורך כל השנים הוא מנסה בשם אהבת ישראל לקבל חיבוק מצד השני ומקבל רק יריקות… במקום ללמוד את הלקח הם ממשיכים כמו אישה מוכה לחזור שוב ושוב… אחים לנשק נלחמו בצורה בזויה תוך הרס של כלכלה ולכלוך בעולם ודרסו כל ערך דמוקרטי והימין התקפל למען השלום וויתר כמעט על הכול אבל זה לא עצר!! הם המשיכו את המחלוקת ואז הגיע 7.10 ובמקום שהשמאל יבוא למען השלום להתנחליות הרבנים רצו לכיכר להיפגש איתם וכבר חודש לאחר המלחמה הם חזרו להסתה… ושוב הרבנים הגיעו לכיכר למען החטופים… המפגינים צועקים נגד הממשלה אבל הימין סוגר עין אחת ורואה רק את החטופים…. אין פלא שהשמאל ממשיך לשלוט כי הימין פשוט שוכב על הרצפה ומזמין אותו לדרוך עליו…