אלישע הס בשיחה ב"כור ההיתוך" בעקבות שורשי הציונות, משבר האמון שהוביל להסכמי אוסלו ומה שלמד מסינאוור
בפרק נוסף של הפודקאסט "כור הכיתוך", התארח פרופסור אלישע הס, מדען מוערך וחוקר בעל שם בתחום הביופיזיקה, לשיחה מרתקת עם שניאור ובר על זהותה של מדינת ישראל. השיחה נגעה בנושאים עמוקים כמו משמעות הזהות הלאומית, ההבדל בין מדינה יהודית למדינה ככל העמים, והשינויים בתפיסת הציונות עם חילופי הדורות במדינה.
מדינת ישראל אינה ספקית שירותים
פרופסור הס פותח את השיחה באמירה כי מדינת ישראל אינה מדינה רגילה. בעוד שמדינות אחרות מתפקדות כ"מכשיר" המספק שירותים לאזרחים – כמו ביטחון, תשתיות או חינוך – ישראל, לדבריו, היא יוצאת דופן. "מדינת ישראל לא צמחה בדרך הטבע, אלא נגד הטבע," טוען הס. היא נוסדה מלמעלה למטה, מתוך חזון ציוני שהחל בבאזל ולא בירושלים. תהליך כזה "נגד ההיסטוריה", מסביר הס, פירושו שכדי המדינה תמשיך להתקיים היא מוכרחת להיות בעלת זהות יהודית מובהקת.
והזהות הזו, מוסיף הס, אינה עניין של דת בלבד אלא של ייעוד משותף. הוא דחה את ההבחנה המקובלת בין "דתי" ל"חילוני", וטען כי אין דבר כזה יהודי חילוני. "יהדות וחילוניות הם הפכים."
הסכמי אוסלו? ניסיון לבטל את הזהות היהודית
השיחה התעמקה במשבר הזהות שעבר על החברה הישראלית לאורך הדורות. הס מחלק את ההיסטוריה הציונית לשלושה דורות: הדור הראשון, דור המייסדים, היה בעל זהות יהודית חזקה; הדור השני, שגדל לאחר מלחמת יום הכיפורים עבר משבר אמון מול הציונות שהגיע לשיאו בהסכמי אוסלו; והדור השלישי, שמתעורר כעת ומבקש לחזור לזהות יהודית מובהקת.
הדור הראשון, מסביר הס, לא הצליח להעביר את "הטקסט המחייב" – ה-DNA התרבותי של הזהות היהודית – לדור השני, מה שהוביל להתפוררות תחושת הייעוד המשותף. הסכמי אוסלו, לדברי הס, לא נועדו רק להשיג שלום, אלא גם ל"ישראליזציה" של המדינה – כלומר, ביטול הזהות היהודית לטובת מדינה ככל העמים. תפיסה זו, שהובלה על ידי חלק מהדור השני, נתקלה במשבר עם עלייתו של הדור השלישי, שמבקש להגדיר מחדש את הזהות היהודית כמרכזית לקיום הלאומי.
השיעור של סינאוור
הס התייחס גם למחלוקות הפוליטיות העכשוויות בישראל, ובפרט למחאה נגד הרפורמה המשפטית. הוא טען כי המחאה, המובלת על ידי "הקפלניסטים", אינה מכוונת רק נגד ראש הממשלה נתניהו, אלא נגד עצם הרעיון של מדינה יהודית. אירועי השנים האחרונות, ובראשם מתקפת 7.10, היו "קריאת השכמה" לדור השלישי. "סינוואר אמר לנו: 'אתם יהודים, ואנחנו נלחמים בכם כי אתם יהודים'," טוען הס, ומוסיף כי מתקפה זו חשפה את הצורך בהגדרה מחודשת של הזהות היהודית כבסיס לקיום הלאומי.
מגבלות הבינה המלאכותית
כמדען, הס התייחס גם להתפתחויות האחרונות במדע ובטכנולוגיה, ובפרט להשפעת הבינה המלאכותית על חיינו. הבינה המלאכותית, הוא מסביר, אינה מייצרת ידע חדש, אלא מחברת ידע קיים בצירופים חדשים. בתחום מחקרו, תרגום DNA למבנים מולקולריים, הבינה המלאכותית סייעה לפריצת דרך משמעותית, אך התבססה על ידע קיים ועל רעיונות שפורסמו כבר ב-1995. לדבריו, המדע מתקדם בעיקר באמצעות אינטואיציה ורעיונות חדשים, ולא רק על ידי צירופי נתונים.
לא אבדה תקוותנו
לבסוף נגעה השיחה בתופעת הפוסטמודרניזם, שאותה תיאר הס כהמשך של המהפכה הצרפתית, ששחררה את האדם ממגבלות טרנסצנדנטיות אך הובילה להתפוררות תרבותית. הפוסטמודרניזם, שמבטל את ההבחנה בין אמת לשקר, מוביל לקריסה של ערכים כמו יושר ובושה. הס לא מאבד לתקווה: הן בישראל, עליית הדור השלישי בישראל והבחירה בטראמפ בארה"ב מסמנות שתיהן את תחילת התפוררותו של הפוסט־מודרניזם.
נכון. חילוני זה אשליה ְכאילו עדיין יש יהודי כאשר במציאות החיים אמיתיים הוא אינו.למה שהאדם יהיה מנוכר לעצמו ולא יחיה את מהותו?
כנראה שהפרופסור המכובד לא נתקל ב"יהודים" שאוכלים מול פרצפוך ארטיק ביום כיפור, או ביהודים שמפזרים לך מול ביתך חמץ בחג הפסח או כל מיני פרובקציות אחרות אם אותם יהודים הם לא חילונים אז מי כן ? אני הייתי אף קורא להם משומדים או אפילו ערב רב.
אכן משומדים או בורים ועמי ארצות מוסתים.
מה שמדבר מגרונו של אלישע הס היא אמונתו ולא תבונתו. זה רק ברית גורל שכינסה את כולנו לכאן ולא ברית היעוד, בשמה הוא רוצה לכפות אורתודוקסיה דתית על כולנו. במעבר בין מטה-היסטוריה להיסטוריה של ממש התברר שרק היהודים החילוניים, שמרדו בחיים המנוונים של היהודים בגולה, השכילו לקום ולברוא בדמם ובזעת אפם בית לאומי, מולדת לכולם – דתיים וחילוניים כאחד. והיהדות האמונית, שהייתה תמיד בקרון האחרון באה וטוענת שהיא הקטר שהניע את כל ההיסטוריה החדשה.
היה זה חיים ברנר שכתב: "אנחנו, היהודים החיים, בין אם אנחנו מתענים ביום-כיפור ובין אם אנחנו אוכלים בו בשר בחלב… איננו חדלים להרגיש את עצמנו בתור יהודים, לעבוד ולברוא אופני עבודה של יהודים, לדבר בשפתנו היהודית, לקבל מזוננו הרוחני מספרותינו, לעמול בשביל תרבותנו הלאומית החופשית". וכל זה בלי הלכה ומצוות.
ובכלל, ברית היעוד מהרב סולובייצ'יק ועד לפרופ' הס, נועדה לכלוא את היהדות לתוך ד' אמותיה של ההלכה, ולאסור את חיינו ברצועות של תפילין, כמאמרו של שאול טשרניחובסקי, ובכך לקרוע מתוך היהדות את כל הזרמים הלא אורתודוקסים – שגם להם, בדומה לחילוניות, בצד האורתודוקסיה. מה שהס מבקש ליצור הוא ריבונות האורתודוקיה וחניקת הפלורליזם בעולם היהודי.
לחרפתנו, אם נמשיך בדרך שמתווה לנו אלישע הס, בסופו של יום, כמו שכתבה חנה ארנדט, ישראל תהפוך למדינה יהודית ולא מולדת לעם היהודי.
על פי ברית היעוד של הס ודומיו עתידה של ישראל הוא עברה, כאילו שיש שם בעבר איזה תור זהב אבוד. לא ההלכה ולא הקמת בית מקדש יבראו את תור הזהב המדומה הזה. לאורתודוקסיה, הניזונה בעקיפין מהתרבות המערבית החילונית (למרות שהיא לא מסוגלת להודות בזאת), אין שום כלים לברוא לנו עתיד. במקרה הטוב ביותר היא תנסה לברוא לנו עבר, שמבוסס על הגרוטאות שהם מנסים להפיח בהן חיים חדשים.
תסביר לנו למה אתה מתכוון כשאתה מדבר על ברית גורל ? איך אתה מגדיר את עצמך כ"יהודי חילוני" ? במה אתה שונה מהצרפתי החילוני ?
אם כבר מחקתם והחזרתם את התגובה שלי, אז עוד הערה קטנה:
מה פירוש הטענה של הס: "הפוסטמודרניזם, שמבטל את ההבחנה בין אמת לשקר, מוביל לקריסה של ערכים כמו יושר ובושה".
אני ממליץ לו לקרוא מחדש את "נתן החכם" מאת לסינג, על שלושת הטבעות – שלושת הדתות המונותאיסטיות שכל אחת אומרת "האמת כולה שלי" ועל עצתו החכמה של השופט – שאמר תשאירו לאלוהים להחליט באחרית הימים מי מהשלוש נכונה ובינתיים "לְכוּ לָכֶם לְדַרְכֵיכֶם! … וקְחוּ הַדְֹבָרִים כַּאֲשֶׁר הֵמָּה לִפְנֵיכֶם. אִם אִישׁ מִיַּד אָבִיהוּ קִבֵּל הַטַּבַּעַת, יַאֲמִין לִבֵּהוּ כִּי טַבַּעְתּוֹ אֱמֶת, צֶדֶק הִנֶּהָ… הֵן אָהַב אֶתְכֶם בֶּאֱמֶת, שְׁלָשְׁתְּכֶם יַחַד אֲשֶׁר עַל כֵּן מֵאֵן לַעֲשׁוֹק הַשְׁנַיִם בַּעֲבוּר הָאֶחָד. – לְכוּ לִמְדוּ מִמֶּנוּ מָה אַהֲבַת אֱמֶת זֹאת מִכֶּם דֹּרֶשֶׁת! אִישׁ אִישׁ מִכֶּם יַעֲמוֹל, יִשָּׂא נַפְשֵׁהוּ, לְהוֹצִיא אֶל הַפֹּעַל כֹּחַ הָאֶבֶן בַּטַּבַּעַת! … ובַּעֲשׂוֹתְכֶם רַק חֶסֶד וְצֶדֶק תִּרְדֹּפוּ, וּבְקֶרֶב לִבְּכֶם בַּאֲדֹנָי תִּבְטָחוּ. וְאִם יִגָלֶה וְיֵרָאֶה זֶה הַכֹּחַ בְּדוֹר בְּנֵיכֶם אַחֲרוֹן עָל עָפָר יָקוּמוּ: קֹרֵא אֲנִי אֲלֵיהֶם אַחֲרֵי אֶלֶף אַלְפֵי שָׁנִים לְכִסֵּא הַמִּשְׁפָּט הֵנָּה, יָבֹאוּ אָז כֻּלָּם יַעַמְדוּ יַחַד. לַכִּסֵּא אָז יֵשֵׁב חָכָם מִמֶּנִּי, וְיֹאמַר בַּיּוֹם הַהוּא: לְכוּ לְשָׁלוֹם, לֵכוּ!"
האמת לא נתונה בידי אדם מסויים, אבל יש מקום לכולם ובלבד שנהיה סובלניים זה לזה. והדברים אמורים גם ביהדות – אין לה מונופול על האמת.
ומי יתן תבונה ליהודי השבוי לצאת אל החופש?