ועדת חקירה בראשות שופט – המשך הקונספציה באמצעים אחרים

המפגינים שדורשים ועדת חקירה ממלכתית למחדלי ה-7.10 מחפשים ״אשמים״ כדי להסתיר את האמת על כשלי המערכת

הפגנה נגד הממשלה, צילום: Chenspec, ויקימדיה

תמונה הסיום של הסרט האלמותי, 'קזבנלקה' מתרחשת בשדה התעופה. קפטן לואי רנו, מפקד תחנת המשטרה הצרפתי של העיר מטעם משטר וישי, מונע את מאסרו של האמפרי בוגארט, שזה עתה ירה למות במייג'ור שטראסר, קצין הס.ס, שניסה ללכוד את לאזלו, מנהיג המחתרת האנטי-נאצי, ואת אינגמר ברגמן  אישתו (ואהובתו של בוגארט) ומורה לאנשיו, "אספו את החשודים הרגילים." משפט שהפך לאחד המשפטים הבלתי  נשכחים בתולדות הקולנוע. "אני חושב שזו תחילתה של ידידות נפלאה", עונה לו בוגארט ושניהם נעלמים לתוך החשכה.

כאשר מנסים לחקור בדיעבד מחדלים או אסונות, שגרמו למותם של רבים ויצרו טראומה, שהשפיעה על החברה, הכלכלה והבטחון הלאומי של מדינת ישראל, כדוגמת זו של ה-7 אוקטובר, ומנסים להבין מדוע ואיך קרה מה שקרה, הנטיה הרווחת היא להתמקד בחיפוש ״החשודים הרגילים״ האחראיים לאסון. תוך התעלמות מן האפשרות, שהוא אירע בגלל בעיות חמורות, שטואטאו מתחת לשטיח ולא זכו לטיפול לאורך שנים. לדברי מומחה הניהול פרופ' אדיג'ס, מדובר בתופעה אוניברסלית ועל זמנית. הנובעת מכך שהדרך הקלה ביותר לפיתרון בעיות קשות, היתה מאז ומעולם, לגלגל את האשמה על מספר פונקציונרים בולטים בהיררכיה האירגונית. ולטעון שאופיים, התנהגותם הכללית, ובעיקר תפקודם הלקוי, היא שהובילה לקטסטרופה.​​

מדובר  בפתרון קל ומהיר, שנועד לספק רווחה פסיכולוגית, המתבסס על ההנחה המטופשת, שגילוי "האשמים" והענשתם, יבטיחו שהתקלה לא תחזור על עצמה. וחשוב לא פחות, שהוצאת האמת (כביכול) לאור, תרפא את הפצעים הפתוחים, תרגיע את הציבור הזועם ואת התקשורת הנשכנית.

זו כנראה הסיבה העיקרית לכך שוועדות חקירה תמיד מתחילות את עבודתן באיסוף מסמכים, דו"חות, פרוטוקולים, הקלטות וכדומה מן הגופים הרלוונטיים (משרדי ממשלה, צה"ל, שב"כ, מל"ל) מתוך כוונה ללמוד על ״המצב העובדתי״, המשתקף מהנהלים והפרוצדורות בארגון. זאת, כדי לבחון עד כמה ״החשודים הרגילים״ שהם תמיד פונקציונרים מכהנים – אבל אף פעם לא קודמיהם בתפקיד – חרגו מהם. מה שיאפשר לתפוס אותם בקלקלתם.

זאת במקום לבחון שאלות קריטיות כמו: עד כמה הקפדה על הנהלים הללו, המשקפים את הנורמה הנדרשת, יכולה היתה באמת למנוע מן האסון להתרחש. ​​​​​​התמקדות בנהלים לשם חיפוש אשמים, דוחקת לשוליים דיון מעמיק בקונספציה שעל בסיסה המערכת כולה, מגדול ועד קטן פעלה. הקונספציה שהפכה אותה עיוורת לסכנות האמיתיות, הובילה לקבלת החלטות שגויות ולהתארגנות לקויה לקראת האסון ובמהלכו, ואשר שום הקפדה נקודתית על כלל כזה או אחר, יכולה היתה למנוע.

קונספציה ״שהחשודים המידיים״, מגדול ועד קטן, אימצו מקודמיהם. מדוע? או משום שכפירה בה נתפסה כפעולה חתרנית, שתסכן את מעמדם המקצועי ותפגע בקידומם. או שהנסיון לשנותה מן היסוד חייב שינוי סדרי עדיפות לאומיים (למשל חיזוק זרוע היבשה, על חשבון חיל האוויר והמודיעין), השקעת משאבים שנתפסה בזמנה חסרת הגיון (למשל מכשול וביצור 60 הק"מ של קו המגע, תוספת חטיבה מרחבית להגנה, פריסה מחודשת של מפקדות) ועוד.

לא מיותר לציין כי הפיכתו של ביהמ"ש העליון לפוסק אחרון בכל ענין במדינה, ובשל כך בעל תרומה גם להיווצרותה של קונספציה, עלולה לערער את הלגיטימציה לעצם הקמת ועדת החקירה, במתכונת שקבע המחוקק בחוק, בשנת 1968. הרבה קודם שנשיא העליון אהרון ברק פסק שכל פעולה, בכלל זה צבאית למהדרין (!) צריכה להיבחן דרך אמות מידה משפטיות.

​​​זה היה מישל פוקו שטען, שהרבה יותר נח לאסור אנשים בגלל גניבת כיכר לחם מחנות מכולת, מאשר לשאול איך הגענו למצב, שאנשים צריכים בכלל לגנוב לחם. הלהיטות לחפש שעירים לעזאזל באמצעות ועדות חקירה, ובכך לסגור ענין, מאפשרת ״לפתור״  בעיה קשה שהתעוררה, בלי לאיים על כל אלו שגרמו מלכתחילה להיוצרותה. משול הדבר למי שמבקש לחסוך את הכאבים וההוצאות הכרוכים בטיפול שורש באמצעות סתימה זמנית. בדומה לטיפול שורש דנטלי, גם התמודדות עם בעיות עמוקות היא ענין מאוד לא נעים: היא חושפת כשלים מערכתיים שהתפתחו לאורך שנים, בצמרת המדינית, הבטחונית והמשפטית במדינה, כתוצאה מפרשנות מוטת אידאולוגיה של המציאות, ומיהירות.

כרוניקה של ועדות כושלות

בקיצור, כאשר נכנסים ברצינות לעובי הקורה, מגלים גורמים רבים שהופכים את ״החשודים המיידים״ לקורבנות לא פחות מאשר לאשמים. העובדה שזה אף פעם לא קרה אצלנו בפועל, גם מסבירה אולי, למה אף אחת מועדות החקירה ״החשובות״ שהוקמו במדינת ישראל, מועדת אגרנט ועד לועדת וינוגרד, לא מילאה את יעודה, והצליחה למנוע את האסונות שלשמם היא הוקמה.

נזכיר, ועדת אגרנט שחקרה את הכשלים  שהובילו להפתעת יוה"כ ב-1973, השקיעה את עיקר מאמציה (97% מהדו"ח הסופי) בניתוח מהלכי המלחמה בדרום ובצפון, מתוך כוונה לספק בסיס משפטי־חקירתי שיאפשר לייחס אחריות אישית (!) לנחקרים. רק עשרות עמודים  מתוך 1974 עמודי הדו"ח, הוקדשו להמלצות צופות פני עתיד, כאלה שימנעו ממעריכים וקברניטים לשקוע שוב בקונספציה. את התוצאה ראינו ב-7 אוקטובר. ​​

ועדת אור, בראשות השופט תיאודור אור, שהוקמה אחרי אירועי אוקטובר 2000, בעקבות היענות ערביי ישראל לקריאת ערפאת להצטרף לאינתיפדה השניה שיזם, השקיעה את מירב מרצה ו-50% מהדו"ח, בנסיון לשחזר את השתלשלות העניינים, ואת אחריות המעורבים. רבע נוסף התמקד ״בחשודים הרגילים״. בדגש על קציני משטרה ופוליטיקאים ישראלים. הרבע אחרון כלל המלצות לתיקון, שנועדו לצמצם את האפליה של המגזר הערבי, שדירבנה לדעת חברי הועדה את הפורעיםממשלת שרון אימצה את ההמלצות ואף הוסיפה עליהן. מה שלא מנע את התפרצות המהומות בערים המעורבות בישראל, בעקבות מבצע 'שומר חומות'.

אחרון בהקשר זה, ועדת וינוגרד, שהוקמה על מנת לברר את התנהלות הדרג המדיני והצבאי במלחמת לבנון השניה, הפיקה דוח הנעדר מסקנות אישיות, ועם זאת 50% ממנו עוסק בשיחזור אירועים, על בסיס עדויות וראיות, שנאספו על פי נוהל דיני הראיות הנוהג בבתי משפט, שתכליתו ביסוס אחריות אישית.

הועדה העבירה ביקורת חריפה על תפקוד כוחות היבשה של צה"ל, והמליצה על: שיפור מערכת היחסים בין הקבינט לצה"ל, ייעול תהליכי קבלת ההחלטות והתרבות הארגונית בצבא. עוד הדגישה הועדה, שהכרח לשפר את הכשירות, הכוננות ואת יכולת התמרון של המערך הלוחם. אך בשבע עשרה השנים שחלפו מאז פרסום הדו"ח מעט מדי נעשה בכיוון, אם בכלל. גם זעקותיו החוזרות ונשנות של האלוף בריק מעל כל במה אפשרית, נפלו על אוזניים אטומות. את התוצאה ראינו ב-48 השעות הראשונות של ה-7 אוקטובר.

השאלה היא למה זה קורה ? וההסבר הוא שאי אפשר למנוע קונספציות, או לפתור בעיות מורכבות באמצעות מיקוד חוץ. כל מי שמילא תפקיד משמעותי במערכת גדולה, ועבד עם יועצים חיצונים, יודע, שעל מנת לפתור בעיות, הכרח שכל הדרגים בארגון, ישתפו פעולה, ויעמידו את  טובת הארגון לפני טובתם הם. מדובר על תנאי, שבלעדיו לא ניתן לסגור את הפער בין מצוי לרצוי. אלא שמתודולוגיית העבודה של ועדת חקירה, אינה מאפשרת זאת. היא מציבה את הגופים הנחקרים ואת בעלי התפקידים בהם, זה כנגד זה כחשודים. מה שגורם לכך שכל אחד מהם מנסה לגלגל את האחריות על זולתו, ולהרחיק את עצמו מהגיליוטינה. התוצאה היא לא אמת, לא צדק ולא פתרון בעיות.

פילוסופים של המוסר עורכים אבחנה בין מוסר של אחריות, שבו ״החשודים הרגילים״ מודעים לחלקם בכישלון, ומשתפים פעולה על מנת למנוע את התרחשותו בעתיד, לבין מוסר של הישרדות. שבו כל אחד מהם פועל כדי להימנע מנזק אישי, תוך הסתרת מידע, גלגול אחריות וגישה של ״אחריי המבול״.

לא לוועדות שיפוטיות

​​הרכב ועדות החקירה גם מסביר במידה רבה מדוע זה קורה. לשופטים או למשפטנים יש תמיד רוב בועדת חקירה, והם הנותנים בה את הטון. ועדת אגרנט למשל מנתה חמישה חברים, מתוכם שלושה שופטים. בועדת כהן שחקרה את סברה ושתילה, שניים מתוך שלושת  חברי הועדה, היו שופטים, כך גם בועדת אור. ועדת וינוגרד מנתה 5 חברים מתוכם 3 שופטים ומשפטנים. כאשר עוברים על הפרוטוקולים והדוחות, מתברר מה מועטה היתה תרומת יתר חברי הועדות, ביניהם אנשי אקדמיה ואלופים במילואים, להחלטות שהתקבלו. כל קצין בכיר, ששימש כאחד מ-״שופטי הצד״ לצד שופט מקצועי בבית דין צבאי, מכיר את המושג ״עציץ״. מושג המדבר בעד עצמו.

שופטים אינם מוכשרים לפתור בעיות, אלא לכל היותר לגלות אשמים, ולהעניש אותם, אחר שנתפסו בקלקלתם. אילו ידעו לפתור בעיות לא היו לנו כנראה פושעים. יותר מזה, שופטים אינם יכולים לשפוט על פי תחושת הצדק שלהם, אלא על פי החוק ובהתאם לכללים משפטיים נוקשים. היום די ברור, שוועדות החקירה מאגרנט ואילך, לא עשו צדק, כשהטילו אחריות על אחדים ופטרו אחרים, וגם לא סייעו למנוע את הקטסטרופות שלשמן הוקמו.

אלו הקוראים היום להקים ועדת חקירה ממלכתית, ברשות שופט עליון, פחות מעונינים להבין איך התרחש אסון ה-7 לאוקטובר, ומה צריך לעשות על מנת למנוע אותו בעתיד. אלא בעיקר להושיב את ״החשודים הרגילים״ על ספסל הנאשמים, ולצלוב אותם להנאתם בכיכר העיר.​​

אז מה אפשר לעשות? יש להקים ועדת חקירה אמיתית, שתהיה מקובלת על  רוב הציבור.  שתבחן את התנהלות הממשלות, ועדות חוצ"ב, צה"ל, אמ"ן, שב"כ, המוסד, המל"ל, ומערכת המשפט מקבלת ההחלטה על ההתנתקות ביוני 2004 ועד ל-7 באוקטובר 2023. שתבדוק עד כמה ההחלטות שהתקבלו, והאופן שבו הן יושמו בשטח, הותאמו למציאות המשתנה מעבר לגבול. לשם כך יהיה צורך להעניק לכל הפונקציונרים דלעיל, הגנה גורפת מפני העמדה לדין, כדי שיוכלו לספר אמת.

אם מה שחשוב באמת, הוא להבין איך נפלנו שוב בפח הקונספציה, צריך להניח בצד את רגשות האכזבה, הכעס, והנקם הצפים בנו, ועל מראית העין של עשיית צדק עם ״החשודים הרגילים״, ולהתמקד הפעם רק באמת. זה לא יהיה פשוט. כפי טוען הסופר אהוד בן עזר ״האמת כואבת, השקר מרגיע״.  

אל"מ (מיל') משה (בנדה) בן דוד הוא ד"ר להיסטוריה ופילוסופיה של הרעיונות, איש הייטק וסמנכ"ל לשעבר בחברת אמדוקס. מילא מגוון תפקידי פיקוד ומטה במערך החי"ר, ומייסד פו"ם 'אפק' להכשרה בין  זרועית בצה"ל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. רק ועדת חקירה ממלכתית. ובתנאי שבראשותה יעמוד רק עמאיית "נשיא" ביהמ"ש העליון. ובתנאי שדיוניה יהיו אינטנסיביים לפחות 4 ימים בשבוע. ככה תצליח להתפטר ממנו ומהנזק הבלתי יאמן שהוא פועל ועושה ב"תפקידו". כי למחדל גדול אין להסתפק אלא ב"נשיא"…

    1. אבל נתניהו ושריו מתנגדים להקמת ועדת חקירה ממלכתית . הזמן יעשה את שלו .כח הזכרון והפרטים ישכחו האשמים לא יענשו ודם ישראל יהיה הפקר וגם תיקונים ומחדלים לא יעשו.כנראה יש לנתניהו ואנשיו הרבה מה להסתיר .עסקו במלחמה במערכת המשפטית במקום במלחמה האמיתית העומדת לפרוץ והתעלמו מאזהרות אנשי הבטחון וגלנט.

  2. לא להתחיל מההתנתקות. הבעיה מתחילה באוסלו. קונספציית אוסלו. סידורי ביטחון מתחילים באוסלו. לא בהתנתקות.

  3. נניח שלפנינו אסון מטוס,

    וזה מה שאנחנו חוקרים. תחשבו על פרקים של "תעופה בחקירה", במידה וראיתם. עכשיו, חשבו על 2 הרכבים אפשריים:

    א. הרכב אחד, מונה משפטנים.
    ב. הרכב שני, מונה טייסים, מהנדסים ופקחי תעופה.

    עכשיו – חשבו היטב, לפני שאתם עונים על השאלה הבאה: למי מההרכבים, יש סיכוי לגלות מה שאירע ועל פיו של גילוי זה, לתכנן ולבצע פעולות מנע?

    ולאיזה מההרכבים, לא רק שהסיכוי "נמוך יותר" אלא כנראה הנו 0%?

    עצרו וחשבו. אל פשוט תמשיכו לקרוא.

    מה תפקיד המשפט?

    זו שאלה, אשר שואלים במבוא למבוא למשפט, בסדנת הכנה בשנה 1- בקורס הראשון, בפקולטה למשפטים. לכתוב מכתבי התראה על נייר, בו לוגו המשרד ורשימת השותפים, ארוכים יותר מעובדות המקרה עצמו? לשרבט מחשבות על בסיסן, דקירת אנשים אינה ניסיון רצח, כי הסכין לא היית ארוכה דיה? מה התשובה?

    מה באמת הוא תפקיד המשפט, ממנו נגזר הכל? גם ההכשרה וגם החקיקה. גם ההתראה, גם החקיקה מכוחה נכתבה וגם אורך השותפים ורשימת הלוגויים של המשרד.

    תפקיד המשפט, הוא אלמנטרי ביותר והוא זהה, גם בחברה מתקדמת עם קודקסים הדורשים שנות לימוד, ע"מ לדעת לקרוא ושנים של התמחות, ע"מ לדעת לכתוב וגם בשבטים הכי נידחים עלי אדמות.

    תפקיד המשפט הוא להכריע בסכסוכים!

    זהו!

    מינוי משפטן לחקירת תאונת טיס, כמוהו כטיסה במטוס אותו מטיס משפטן, רק מעצם היותו משפטן (=זו ההשכלה היחידה שיש לו).

    הייתם עולים על מטוס כזה? בו ה"טייס", אינו יודע מה ההבדל בין מאזנות לבין מדפים? אבל יודע לצטט מהזכרון ובכל שעה ביום, את אהרון ברק " אני לא טייס, אבל יש לי כלים לדעת מתי טייס התרשל"?

    אם אתה יודע, אז לך שב בקוקפיט, מר ברק ומי שרוצה שיטוס איתך.

    אבל אחמד, אתם צועקים, הוא לא טען שהוא יודע להחליף טייס, אתם אומרים. הוא אמר שהוא יכול לדעת מתי טייס התרשל? ואני שואל – מה ההבדל?

    זה שהחלטנו כחברה, שצריך גורם אחד, אשר מכריע בסכסוכים – גורם למשפטן להבין מאומה, מה אומרים 2 (או X) מומחים שלפניו, המדברים בשפה שהוא אפילו לא מבין???

    נסו לקרוא דוחות של תאונות טיס, כמו לדוגמא זו של AF447 ותראו אם אתם מבינים בכלל למה המטוס נפל? (אלא אם כן, יש לכם רקע בטיס). לא לצטט (!) – כתוב שהוא הזדקר. מה זה הזדקר? איך זה קשור ל-AoA? ולמה Alternate law 2 של איירבס קשור לכך? נסו, ואחרי זה תחזרו לפה לספר, שאם אני יודע כמה סעיפים יש בחוק החוזים, זה גורם לי לדעת, מה ההבדל בין TOGA לבין Dual Input.

    הכוחות, אשר הקוראים לועדת "חקירה" בראשות שופט, מייחסים למשפטנים – לא קיימים, לא היו קיימים ולא יכולים להיות קיימים.

    אמונה, לפיה פקידים בעלי הכשרה "נכונה", יודעים הכל ומתקנים הכל – הוכחה כ"כ הרבה פעמים כלא נכונה, עד אשר – תבדקו את נהרות הדם בכל מדינה קומוניסטית. ולא, אין כוונתי לטרור האדום של סטלין, אלא דווקא להפקדת (לדוגמא) גם תכנון המטוסים הסובייטיים, בידי הפקידים בעלי ההכשרה ה"נכונה" (בואו נשאר בתחום הטיס). לא מאמינים? תבדקו את Tu-144, רק כדוגמא ראשונה.

    זו הסיבה היסודית – אותה הבנתם, גם אם באופן אינטואיטיבי ולא באופן מפורט כ"כ – כאשר עניתם על השאלה הראשונה, בפתיחת דבריי.

    הציפייה למנות הרכב משפטנים ולצפות לתיקון במה שאינו משפט – אבסורדי עד כדי כך, שבאמת צריך להיות זקוק לאישור ממישהו חיצוני (למשל, שוקן), כדי "לחשוב" לבד שזה נכון.

    כך שצודק המאמר.

    אני אולי סיפקתי את ההסבר התיאורטי, אבל השורה שתחתונה של שנינו, שלי ושם כותב המאמר – זהה.

    נב. ובנימה אישית יותר, תרשו לי להרכין את הראש ולציין כאן, את הצער העמוק שאני חש ואני מאמין שלא רק אני, בעקבות מותו בטרם עת, של אוהד הישראל הידוע צ'ארלי קירק.

    צ'ארלי קירק, היה אוהד ישראל מושבע והוא הפיץ את האמת על הנעשה בארצינו הקטנטונת, יותר טוב מחלק מהאנשים האמונים על כך וזו לא ביקורת כלפי אנשים אלה, אני מכיר את חלקם ויודע שגם הם עושים כמיטב יכולתם. לצ'ארלי קירק היה פשוט כשרון אדיר וחוש צדק בלתי מתפשר.

    צ'ארלי קירק נרצח הלילה, כמעט צפיתי בכך בשידור חי, במה שנראה בשלב זה, כהתנקשות פוליטית! אופי הרצח והמקום בו זה נעשה, אומרים שזו האפשרות הסבירה ביותר. גם כעת, כאשר עובדות המקרה עוד לא ברורת במלואן והחקירה רק בראשיתה.

    וזה לא משנה, מהו האגף הפוליטי אליו משתייך הרוצח, כיוון שאלימות אינה פתרון.

    לפיכך, המסר אותו הייתי רוצה להעביר בשעה חשוכה זו, לצד תגובתי לעיל, הוא – (וזה לא אישי, כבר אבהיר כיצד), תזכרו את מי שאמרה: "אסור לדבר עם נאצים בין אם הם יהודים או לא יהודים".

    מדוע זה חשוב וכיצד זה לא אישי?

    כיוון שהרצח של צ'ארלי קירק, זה בדיוק מה שקורה – כאשר אתה מחליף את היוצרות והופך את הויכוח להיות *בין אנשים* במקום **בין רעיונות**

    זה, זה מה שמשותף לכל רוצחי ההמונים, אשר שפכו נהרות של דם (ולא רק, גם מעשה יחיד הנו מתועב באותה הצורה בדיוק) וזה לא משנה לצורך הדיון וההגינות לצד השני, אם אלה היו רוצחים בשם רעיונות הימין או בשם רעיונות השמאל – האמונה העיוורת שאני מגדלור המוסר והצד השני, הם "נאצים", "אוייבי העם" (המושגים השתנו במשך ההסיטוריה) ולפיכך – מסקנה "לוגית" כמעט בלתי נמנעת, ש-לי נתונה הזכות, בעצם חובה (!) מוסרית, לפעול באלימות במטרה "למגר את הנאצים". בשם ה"מוסר" כמובן.

    את/ה חושב/ת כמוני או שאת/ה נגד המוסר?

    כי כאשר מחליפים את היוצרות והאדם שמולי הוא "נאצי", – עזבו, טועה או צודק ומה הנימוקים של כל צד (לא בזה מדובר בכלל) – אז לוגית לחלוטין: "אסור לדבר עם נאצים בין אם הם יהודים או לא יהודים". ברור, לא?

    אנחנו לא בריטים, אנחנו במזה"ת ואני לא מצפה שכל דיון יהיה מלא בנימוס מזויף. אבל ראיתם, כמה קצרה הדרך מ"נאצים בין אם הם יהודים או לא יהודים" לבין "אסור לדבר עם"?

    ניסיתם פעם לנהל דיון בלי לדבר? לא מזכיר שום דבר, ממה שכתבתי למעלה? באמת? אני אלוהים והצדק תמיד איתי, כי ככה אני החלטתי – לא? בכלל לא?

    תהי נשמתו של צ'ארלי קירק צרורה בצרור החיים. זו אבידה לכל העולם הנאור וגם למשפחתו, אשר אני משתתף בצערה העמוק (גם אם כנראה, אין סיכוי שהיא תקרא הודעה זו – זהו פשוט הדבר האנושי לעשות). צ'ארלי קירק הגיע ע"מ לדבר ומי שרצח אותו, לא רצה לדבר. הביריון המאוס הזה, רצה בכוח הזרוע, להכריע בויכוח רעיוני כלשהו (ככל הנראה). להטיל טרור ומורא, על מי שמעז לחשוב שונה ממנו. שלא נדבר. שלא נעיז לגלות התנגדות. אחרת …

    אבל החושך לא יכול לנצח. לפעמים העולם חשוך ויש מי שמכסים את האור, ע"מ לעשות אותו חשוך עוד יותר. אבל זה מעולם לא הצליח ולא יכול להצליח. לא מכיוון שאלימות לא הורגת. לא מכיוון שיש כוח קוסמי עליון, הגומל לכל אחד עפ"י מעשיו.

    אלא מכיוון שהאור, הוא בלתי נפרד מכל אחד מאיתנו. קל מאוד לראות את זה, אם מסתכלים על ההתפתחות של המוסר האנושי לאורך דורות. ללא "ממשלת על" וללא יד מכוונת (לפחות, לדעתו של כל אתאיסט), אנחנו אנשים טובים יותר, גם כבודדים אבל בעיקר ובעיקר כחברה – ממה שהיינו, לפני נניח אלף שנים אחורה.

    אפשר לכבות אור אחד אבל צריך לרצוח כל אחד בעולם, ע"מ שהעולם יהיה באמת מקום חשוך (האין זה ברור?)

    תזכרו בשעות חשוכות אלה, שכל טיפת מים בנפרד – היא רק טיפה ואין ביכולתה לעשות כמעט כלום ושום דבר. אבל הרבה טיפות מים ביחד, הם מהכוחות החזקים ביותר בעולם הזה. אי אפשר לעצור מפל של מים. תמיד תזכרו שאתם לא לבד. פשוט לפעמים, רק נדמה שזה כך. תמיד הכי חשוך, זה לפני זריחת השמש.

    מורשתו של צ'ארלי קירק תמשיך לחיות! אנחנו נמשיך להכריע בויכוחים **הרעיוניים**, באמצעות – לוגיקה, עובדות וכושר שכנוע. רק ככה זוכים בליבם של אנשים, באור הפנימי שלהם לצדך. שום רובה, אינו יכול לעשות זאת.

    יש אנשים רעים בעולם. אנשים אשר מנסים להכריע באמצעות אלימות. אבל על כך, אומר פתגם עתיק יומין:

    Weak men create hard times.
    Hard times create strong men.
    Strong men create good times.
    And, Good times create weak men.

    תהי נשמתו של צ'ארלי קירק, צרורה בצרור החיים.