בתוך מכונת התעמולה של החמאס

מאז פרוץ המלחמה הפרופיל ״׳עזה-ווד״ חושף את השקרים והתעמולה של החמאס. ראיון מיוחד לפודקאסט אידיוטים שימושיים

מאז פרצה המלחמה מאמצי התעמולה של החמאס עלו מדרגה והתקשורת בישראל ובמערב מוצפת בשקרים, חצאי אמיתות, סצנות מבוימות וקמפיינים משומנים היטב שמנהל החמאס מתוך רצועת עזה. מי שעוקב אחרי התופעה הזו הוא פרופיל ברשת X בשם ״עזה-ווד״, הוליווד העזתי, על משקל ״פאלי-ווד״ הפלסטיני. הפרופיל שלו מכיל ארכיון מקיף של סרטונים ותעמולה, אותם הוא מנתח וחושף בצורה שיטתית. בין היתר הוא מציג ״גופות״ שמזיזות איברים כשנדמה שהמצלמה כבויה; ילדים שחקנים שמופיעים בשורה ארוכה של סרטונים עם תסריט קבוע; עזתים בעודף משקל שמתלוננים על ״רעב״; וז׳אנר חביב במיוחד: מסעדות יוקרה שפועלות כל העת ברצועה. 

״המיזם התחיל לאחר אירועי 7 באוקטובר, שהשאירו אותי בהלם, כמו רבים בישראל״. אומר מנהל הפרופיל, שבוחר לשמור על אנונימיות, בשיחה לפודקאסט ׳אידיוטים שימושיים׳. ״התחלתי לחקור בקבוצות טלגרם כדי להבין את היקף הזוועות. הסצנות המזעזעות עוררו סקרנות קשה לראות עד כמה האויב מסוגל לפגוע. הבנתי שהאמונה שלי שזוועות כמו השואה לא יחזרו הייתה תמימה. האויבים שלנו עדיין מסוגלים לגרום נזק קשה.

כשנכנסתי לקבוצות של חמאס, שמתי לב לסצנות תיאטרליות שהופיעו מיד לאחר פעולות צה"ל בעזה. עם הרקע שלי בקולנוע ותיאטרון, זיהיתי בימוי מוגזם, לאו דווקא מזויף אך מנוצל לתעמולה. למשל, פציעה אמיתית עשויה לשמש תוך השארת הקורבן לסבול או למות מול המצלמה. התחלתי לאסוף דוגמאות, והמונח "פאליווד" (תעמולה פלסטינית, שנטבע לפני כ-25 שנה) הפך רלוונטי. הופתעתי שאין מאגר לדברים אלה, אז פתחתי אחד בטוויטר. זה צבר תאוצה במהירות, אנשים שלחו לי חומרים, והפך למחקר במשרה מלאה״.

 

תוכל לפרט על השיטות שאתה מזהה בסרטוני התעמולה? למשל, הזכרת מקרים של שימוש בגופות משומרות או סצנות מבוימות.

״כדי להוכיח שסרטון מזויף נדרשים מומחים רבים – פתולוגים, מומחי בליסטיקה ואחרים – שינתחו סצנה אחת, מה שעשוי לקחת שבועות. בינתיים, התעמולה כבר מתפשטת. עם זאת, בשנה וחצי האחרונות התייעצתי עם מומחים וזיהינו דפוסים. למשל, גפה קטועה שלא מדממת היא כמעט בלתי אפשרית מבחינה ביולוגית. דוגמה נוספת היא סרטון שמראה ראש של ילד עם פצע קטן אך ללא מוח בפנים, מה שמומחים אומרים שסבירותו נמוכה.

אנו רואים גם גופות במצבים לא סבירים לאחר המוות. לאחר המוות, מתחיל קישיון (ריגור מורטיס), שהופך את הגוף לקשיח. אך בסרטונים מסוימים, הגופות זזות בצורה לא טבעית, מה שמרמז על בימוי או שימוש בגופות משומרות. במקרה אחד, אדם צולם בנשימותיו האחרונות, עם ציוד רפואי ברקע שלא מחובר, ואנשים סביבו נפרדו ממנו במקום לעזור – סצנה מבוימת לתעמולה״.

תוכל לתת דוגמה ספציפית למקרה שבחנתם והוכחתם שהוא מזויף, משהו שהרשים אותך במיוחד?

״מקרה בולט היה של ילדה בלונדינית שכביכול סחבה את אחותה הפצועה על הגב קילומטר וחצי. עיתונאי צילם אותה תחת השמש בלי לעזור, ואז הסיע אותה למחנה עקורים. ניסינו להפריך זאת, וחלק מהטענות שלנו פורסמו בערוץ France 24, אך הם טענו שהראיות שלנו לא מספיקות. חפרנו עמוק יותר וגילינו שבני משפחתה מופיעים בסרטונים דומים, לעיתים עם אותו במאי. זה הצביע על שימוש במשפחה לתעמולה. בסופו של דבר, עיתונאי בכיר מעזה, מוטאז עזאיזה, הודה בתגובה בדף האינסטגרם של אל-ג'זירה שהסצנה בוימה לבקשת צלמים, מה שאישר את ממצאינו״.

הזכרת סצנות של מסעדות יוקרה ואנשים לבושים היטב בעזה, שסותרות טענות על רעב המוני. האם זה היה קיים גם בתקופות שבהן ישראל צמצמה את הסיוע?

כן, מתחילת המלחמה ועד היום, תמיד היו סרטונים של מסעדות ושפע, גם בתקופות של מחסור מדווח. חלק מהמסעדות הפסיקו לפרסם פוסטים לחודש או חודשיים, אך המשיכו בסטוריז באינסטגרם. תמיד היה שפע בחלקים מעזה – בתי קפה, מסעדות יוקרה ואנשים בבגדים נקיים ומסוגננים – שלא מתיישב עם טענות על רעב או ג'נוסייד. למשל, מקום שנקרא "קפה ומתוקים" נפתח לאחרונה, עם קינוחים משובחים ונוף של מכוניות יוקרה, שסותר את הנרטיב של מחסור קיצוני.

האם היה לך קשר עם גופים רשמיים בישראל, כמו דובר צה"ל או משרד החוץ, כדי לטפל בתעמולה ברמה הלאומית?

 כמעט היו לי פגישות עם דובר צה"ל, אך הן בוטלו בגלל אירועים דחופים, דבר שכנראה שכיח בשנה וחצי האחרונות. אני בקשר רציף עם גורמים זוטרים יותר ממשרד התפוצות, המשרד הדיגיטלי ומעט עם משרד החוץ. דיברנו על אפשרויות, אך לא יצא מזה דבר קונקרטי. הנושא דחוף ודורש טיפול לאומי. תעשיית התעמולה הזו היא איום רציני, שמזין פיגועים וסנקציות בינלאומיות נגד ישראל. מקרים כמו מוחמד אל-דורה לפני 25 שנה, שהצית את האינתיפאדה השנייה, מראים כמה בימוי תעמולה יכול להזיק. אם אנו משקיעים בביטחון צבאי, עלינו להשקיע גם במלחמה נגד ההסתה הזו״.

העבודה שלך פותחת עיניים, גם עבורי, שחוויתי את האינתיפאדה השנייה ואת פרשת מוחמד אל-דורה. המונח "פאליווד" נולד אז, ובכל זאת, החשיפה השיטתית שלך משמעותית. אני מקווה שתצליח להזיז את מקבלי ההחלטות לפעולה לאומית. תודה על השיחה המרתקת.

״תודה על הבמה״.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *