דעה: מחווה לגיס החמישי

את אבו מאזן וחבריו האסירים הישראליים מעניינים כקליפת השום: מעניין אותם הרבה יותר לערער שוב את ריבונותה של ישראל.

כפי הנראה עכשיו, ממשלת-ישראל תשחרר גם 14 אסירים ערבים-ישראלים. שהרי סאאב עריקאת ובכירים פלסטינים נוספים כבר הודיעו כי בלי שחרורם לא יחל המשא-ומתן. כיבוש? זכויות-אדם? מדינה פלשתינית? כל אלו יחכו עוד קצת על מנת להתחיל משא-ומתן, כזה בסגנון הערבים  – רק לאחר שיתנו את הסטירה ויכבו סיגריה על הפרטנר. לפעמים נראה שהדימוי הכי טוב לסיטואציה של המשא-ומתן הישראלי-פלסטיני הוא של תיירת אמריקנית שנכנסת לשוק הבדואי כדי לקנות שרשרת.

שובו של הטרור הערבי-ישראלי. פיגוע הדחפור בירושלים, 2008, צילום: Theisraelproject

זו כמובן לא תהיה הפעם הראשונה. בעסקת שליט, מרוב שהושמצה, לא שמנו לב איך בינות ל-1,027 האסירים ששוחררו השתרבבו 14 תושבי מזרח-ירושלים ו-6 אסירים אזרחי ישראל; סך הכול עשרים – בטל בשישים. גורמים במערכת הביטחון דיברו אז על התוצאות ההרסניות של שילוב ערביי ישראל בעסקה ועל העידוד של המהלך להקמת תאי-חמאס בתוך הקו הירוק. אנו אולי שכחנו, אבל הערבים זוכרים, ותקדים של כניעה במשא-ומתן הקודם הופך מיידית לדרישת הסף במשא-ומתן הבא.

לכאורה, מה ההבדל בין שחרור רוצחים פלסטינים ובין שחרור ישראלים, תמורת כרטיס להצגה "שיחות השלום"? הרי, אחרי הכל, זו נבלה וזו טרפה? ממילא, כפי שכבר נכתב ב׳מידה׳, וכפי שעל-פי הסקרים סבורים רוב אזרחי מדינת-ישראל, מחווה כזו לפני המשא-ומתן מהווה טעות טקטית קשה, וחשוב יותר – פשיטת רגל מוסרית. אך בכל זאת, יש הבדל משמעותי בין שחרור מחבלים פלסטינים ובין שחרור מחבלים ישראלים. המהלך האחרון יסמן, בנוסף לכל הבעיות, הידרדרות נוספת בריבונות הישראלית. למעשה אין שום הבדל בין התביעה של הרשות-הפלסטינית לשחרר ערבים-ישראלים מהכלא לבין דרישה תיאורטית של צרפת לשנות את שיטת הממשל בישראל.

ריבונות במאסר

את אבו מאזן וחבריו מעניינים האסירים הישראליים כקליפת השום. מעניין אותם הרבה יותר לערער את ריבונותה של מדינת-ישראל, להראות מי פה בעל-הבית, ולהעביר מסר שקווי 67' הם בדיחה בעיניהם. בכלל, יש לחברינו במזרח-התיכון איזה עניין עם סמלים, שלא כל-כך ברור לאדם הישראלי הנאור. לא ברור לו, למשל, מה הבעיה בהתנצלות לתורכים על שלא אפשרנו למשט הטרור שלהם לחדור אל שטחינו. באופן דומה, התעקשותו של נתניהו (שנעלמה כנראה לבלי שוב) שהרשות תכריז על הכרתה במדינת-ישראל כמדינה יהודית כתנאי למשא-ומתן, התקבלה בכלי התקשורת בלעג טיפוסי. אנחנו מוותרים בשמחה על הכבוד הלאומי שלנו, בתמורה לכל שביב של תקווה ליחסי שכנות נורמליים.

מה תהיינה ההשפעות של שחרור אסירים מקרב ערביי ישראל? אם עד היום סיוע לטרור היה נדיר יחסית בקרבם, המהלך הקרוב ישפיע לרעה. אם רבים מהצעירים הערבים מתלבטים לאיזו ישות הם שייכים יותר – לישראל או לעם הפלסטיני, המהלך דוחף אותם לאפשרות השנייה, בדיוק כפי שהעלאת רמת הגולן על שולחן המשא-ומתן דוחפת את הדרוזים ללאומיות סורית. למעשה, יש כבר נציגים מקרב המגזר שמדברים על היום שאחרי הסכם השלום, שאולי יסיים את הסכסוך בין ישראל לפלסטין, אך יהווה נקודת זינוק למאבק של הערבים שיישארו כאן על צביונה של מדינת-ישראל. סקרים שונים מראים מגמות הפוכות באשר להשתלבותם או התבדלותם של ערביי ישראל. חלקם אופטימיים וחלקם פסימיים. מה שברור הוא שאנחנו בהחלט מסייעים כעת לבסס את התחזית הפסימית.

חומות של תקווה. בית-כלא שיטה, צילום: ORI, באדיבות ויקימדיה

לאחר עסקת חילופי השבויים עם חיזבאללה ב-2008, אמר אחד הפרשנים של ערוץ 'אל-אקצא' של החמאס את הדברים הבאים:

זוהי תבוסה של מדינה, עם כל כוחה הצבאי, אל מול ארגון התנגדות לוחם … זהו ניצחון לא רק לחזבאללה אלא לכל ההתנגדות הערבית שתימשך. זוהי אפשרות לתבוסה של ישראל. ההתפתחויות שקורות עכשיו בתוך ישראל, והדיונים סביב עסקאותיה לרגיעה, עסקאותיה לחילופי שבויים עם חמאס או עם חזבאללה, ועם ההנהגה החלשה והרפה בישראל, [כל אלה] מוכיחים כי האפשרויות לנצח את הישות המזוויעה הזו קיימות, חזקות ורבות מאוד … האזור הערבי-האסלאמי הזה, המזרח הערבי-האסלאמי, חייב לפרק את המדינה הזאת ולחדול את קיומה.

בפעם הזאת, אנחנו אפילו לא מקבלים גופות תמורת המחבלים שתפסנו, אלא רק ניצוץ תקווה שייעלם כלעומת שבא. כל שיוותר אז יהיה התמריץ המחודש לשוב לדרך הטרור, והפעם בהשתתפותם של ערביי ישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. אני מת על נבואות הזעם של הימין.
    הרי בינינו: נבואות הזעם של הימין וקריאת המחשבות של הצד הערבי הם מנת חלקכם. לו זה היה תלוי בכם היו נשארים בעזה מאלף ואחת סיבות וססמאות שונות, עמוקות, תרבותיות, מודיעניות ,"מוסריות", אינטלגנטיות ואינטלקטואליות. היינו גם נשארים בלבנון מאותן סיבות.

    היי …היינו ממשיכים להישאר בשטחים הכבושים מ 92 ואילך.

    וכמובן שלכל הנ"ל אתה, או שכמותך, תאמרו לנו : ברור שלא היינו צריכים לצאת מלבנון! ברור שהיינו צריכים להישאר בשטחים מ 92 ! ברור שלא היינו צריכים לצאת מעזה ! ופה בדיוק הייתה מתגלית הפרספקטיבה האמיתית שלכם- חוסר מוסריות עם פסאודו הצדקה מוסרית.

    האמת הפשוטה היא אחת : שחרור אסירים היא סוגייה לא פשוטה ומורכבת, עם זאת המשאל תומך בכך משום שיש בה תקווה. לא הבטחה אלא תקווה. ובשם התקווה שיום אחד לניננו יהיה כאן טוב יותר השמאל מוכן לקחת סיכונים, הימין…מצידו ינציח את המאבק הצודק כשהחוכמה ממנו והלאה.

    1. אני מת על המשקפיים הורודים של השמאל בישראל!
      הרי לאחר פינוי גוש קטיף אמרנו- "אם תצא אבן משם- נתקוף בכל הכוח!" מה שגם קורה בפועל יומיום ושעה-שעה!
      מלבנון מגיעים אלינו רק פרחים ועראפת מת מרעל ישראלי(לפי מקורות בדוקים בתקשורת הבלסטינית!!!)
      יש מצב שהיית צריך לקחת את הגלולה הכחולה ולא האדומה?

    2. שמפו,תקווה לנינים שלך לא תהיה אם נוותר על שטחים ונשחרר רוצחים, הנינים שלך יצטרכו להילחם בתוך שטח מאוד עוין ואם הם יגורו בתל אביב, הם בעצם יגורו במטווח, אם אביו של אבו מה זה רצח ואנס יהודים במאורעות תרפ"ט בצפת ואבו מה זה המשיך בדרכו , אין ספק שניניו של אבו מה זה ינסו לפעול באותו הדרך מול ניניך, אלא אם כן הימין ישמור על העקרונות שלו ו"ידבר" אל הערבים בערבית

    3. עוד שמאלני שלא התפכח. ימים יגידו ותראנ ששלום לא יגיע כי אין פרטנר.
      אין שום הצדקה לשחרר רוצחים תמורת כלום. יש לך עוד תקווה אשריך. אולי יום אחד תתפכח

    4. עם העובדה שלשמאל אין שמץ של יושרה אינטלקטואלית ממזמן השלמנו, אבל לאן נעלמה הבושה?

      הימין אמר "אל תיתנו להם רובים" באוסלו. ונחש מה? הרובים לא שימשו להילחם בחמאס "בלי בג"ץ ובלי בצלם" כדברי רבין הצדיק המוסרי, אלא לרצוח אלפי יהודים. דם של אלפי "קורבנות השלום" היהודים נשפך בגלל הסכמי אוסלו הארורים ושלום – אין. הקרבתם את דם ילדינו למען מולך השלום, ובדרך פגעתם פגיעה אנושה בזכות הקיום המוסרית של ישראל, בהכירכם בכנופיית רוצחים מאורגנת מתוניסיה, כעם ככל העמים, שיש לו זכות מלאה על ארצנו, ובכך הפכתם אותנו לגזלנים וכובשים בארצנו שלנו. ואתם אפילו לא חושבים לרגע לבקש סליחה.

      מלבנון נסוגנו עם הזנב בין הרגליים, וקיבלנו ממשלת חיזבאללה, ואין ספור טילים. שליש מישראל נמצאת כל רגע נתון תחת איום של עשרות אלפי טילים וחיזבאללה הוכיח שהוא יכול לשתק אותנו למשך חודשים ארוכים. והפרחים לאהוד ברק על נסיגה שתרמה רבות לביטחון ישראל.

      דחפתם אותנו למכור בנזיד עדשים את הגולן לדיקטטור פסיכופט הרוצח בבני עמו ללא היכר וללא מעצורים. איזה מזל שלפחות שם הצלחנו למנוע את מימוש תאוותכם. אם אסד עושה כך לבני עמו, מה הוא היה עושה ליהודים שמוצאם מקופים וחזירים?

      אפילו השלום הקפוא עם מצרים התברר כמקח טעות, כשיש קיני טרור המשגרים טילים לאילת, ולנו אין שום אפשרות להגיב בגלל "הסכם השלום", שלמעט מודרניזציה לצבא המצרי במימון אמריקאי , לא הייתה לו שום השפעה על מצב היחסים בין המדינות. סליחה, לא מדוייק. בנוסף איבדנו את אזור החיץ המפורז בסיני, ומצריים כעת מכניסה לשם דיוויזיות ענק בטיעוני סרק של "מלחמה בטרור". ברור לכל שהיה עדיף אי-לוחמה בנוסח סוריה, בלי לשלם את המחיר המטורף של שטח הגדול פי 6 ממדינת ישראל, פלוס גירוש יהודים, ונפט. הרבה נפט.

      והכי גרוע – הגירוש מגוש קטיף. ביצעתם טיהור אתני באחיכם היהודים במהלך קלאסי של עריצות הרוב. השתמשתם בצבא ישראל נגד אזרחיה היהודים של מדינת ישראל שישבו בישובים חוקיים למהדרין, והעליתם אותם על אוטובוסים בכח. החרבתם את בתיהם ואת ישוביהם, והותרם את בתי התפילה חשופים לשריפה וביזויי מהאוייב הערבי, שהחריבם עד היסוד. גזלתם את רכושם ואנסתם אותם לעזוב את ביתם. אחרי פרץ המוסריות הנפלא הזה, הבטחתם לנו פחות "לחץ בינלאומי" ו"צדקת הדרך המוסרית" אם ירו עלינו. הבטחתם שיפור אדיר בביטחון ובכלכלה. בינתיים קיבלנו טילים מעזה בכל רחבי הארץ ללא הפסקה ואת דוח גודלסטון שהרשיע את ישראל והשחיר את פניה כמו שמעולם לא קרה בהיסטוריה. הכלכלה לא צמחה מההוצאות האינסופיות על גירוש בלתי מוסרי של אחינו. כישלון חרוץ מזה לא יכול להיות.

      בכל צומת מדינית, השמאל התנבא ונכשל כישלון בקנה מידה קולוסאלי בהבנת המציאות ובחיזוי התוצאות. הימין לעומת זאת, התריע וכל תחזיותיו השחורות, לצערנו המר, התממשו. אחת לאחת.

      כיצד לא למדת כלום מן ההיסטוריה?!

      הגיע הזמן שתפסיק לא לתת לעובדות לבלבל אותך. פעולה הדורשת הטלת ספק בשטיפת המוח שעברת, ולמידת חשיבה ביקורתית ועצמאית על מה שמתרחש מסביבך, ובעיקר, על מה שהתרחש. תוך שימת לב לפרט שהשמאל אוהב להתעלם ממנו – עובדות. כן, יש אמת. צריך להתאמץ, לחקור ולהגיע אליה. רמז דק – ניסוי וטעייה עוזרים למצוא שקרים. התעלמות מתוצאות הניסויי הסותרות את השקפת עולמך, מותירה אותך מאמין בשקר.

      אני מקווה, בשבילך, שיש לך תקנה.

  2. אני חושב שבהחלט קיימת סכנה ששחרור מחבלים ערבים ישראלים יעודד את ערביי ישראל לפנות לטרור.
    עובדה, שחררנו את מחבלי המחתרת היהודית ותראו מה קרה למתנחלים.

    1. באמת מה קורה למתנחלים? אתה מדבר על פינצ'ור גלגלים וריסוס גרפיטי, מה שנקרא "תג מחיר"?

      צודק, טרור זה טרור זה טרור. באחד היהודים פוגעים ברכוש. בשני הערבים עורפים ראשים ורוצחים בסיטונאות חפים מפשע. שווה ערך לחלוטין. אחרי ככלות הכל, הערבים הם סוג של חיות פרא, אליבא דשמאל. אי אפשר לצפות מהם לא לרצוח. זה כמו להיכנס לכלוב של אריה מורעב ולצפות שהוא לא יתקוף. מי שאשם זה האידיוט שנכנס לכלוב. מצד שני, גרפיטי? זה כבר באמת מוגזם. ומצדיק מעצר מנהלי ללא משפט וחוק המסמיך את כוחות הביטחון להחרים רכוש המשמש לביצוע ה"טרור" (תזכיר לי כמה עולה ספריי צבע?).

  3. עודד, אתה ממש מתוחכם ובטוח שגם מצחיק. בינתיים להשוות שלושה קיצונים יהודיים לאלפי אלפי טרוריסטים (בכל העולם, ולא רק בישראל), זה התעלמות מוחלטת מהמציאות. לקשור בין "המחתרת היהודית" לבין החמאס זה כמו להגיד שגם גרמנים נהרגו במרד גטו ורשה ובשואה היו אבדות לשני הצדדים.