השחיתות השלטונית גואה גם בעזה

יש הסבורים כי החמאס נקי-כפיים יותר מפת"ח. הפלסטינים טוענים אחרת.

"תנועת ההתנגדות האסלאמית היא תנועה פלסטינית ייחודית, אשר נאמנותה נתונה לאללה והיא שואבת מן האסלאם את אורחות חייה", כך הגדירה את עצמה תנועת החמאס באמנה שפורסמה באוגוסט 1988. "בהעדרו של האסלאם מתפתח סכסוך, משתרש העושק, פושה השחיתות ומתפרצות מחלוקות ומלחמות".

סעיף זה היווה השראה למצע הבחירות של התנועה בשנת 2006, כאשר בחמאס השכילו לנצל את המוניטין הרע של אש"פ, והתחייבו לנקות את מנגנון הפוליטיקה מהשחיתות. גם בישראל יש הטוענים כי החמאס טוב להמונים הפלסטינים מהרשות המושחתת. אך האם בעזה של שנת 2012 השלטון אכן נקי-כפיים?

סקר שנערך לאחרונה על-ידי 'המרכז הפלסטיני לסקרים ולחקר מדיניות' (PCPSR) בקרב תושבי הגדה המערבית ורצועת-עזה, מגלה כי 71% מהנשאלים סוברים כי מוסדות הציבור של הרשות-הפלסטינית נגועים בשחיתות. למרות הצהרות מתחסדות מצד בכירי חמאס, המצב ברצועת עזה אינו טוב בהרבה – 57% מהנשאלים סוברים כי השחיתות נפוצה גם במוסדות החמאס.

"להשיג עדויות על שחיתות ברצועת עזה, הנשלטת ביד קשה בידי החמאס, אינה משימה קלה … נתקבלו גם דיווחים על תקיפות פיזיות כלפי עיתונאים שציירו את מדינת עזה הקטנה באור שלילי", כך כתב ד"ר ג'ונתן צ'נזר, בעברו אנליסט המתמחה במימון טרור, עבור משרד האוצר האמריקאי. "אלא שבשנים האחרונות", הוא מוסיף, "התמונה החלה להתבהר".

מנהרת הברחה ברפיח; תמונה: Marius Arnesen

בכדי לבסס את טענתו, אסף צ'נזר דיווחים מהתקשורת העולמית (כולל ישראל), על שחיתות בצמרת החמאס. "חברי חמאס רוכשים בתים גדולים ומכוניות פאר, בזמן שבכירי הממשלה ממשיכים להתלונן על כך שעזה מבודדת", כך דווח ב-גארדיאן הבריטי, באוקטובר 2011.

כחצי-שנה מאוחר יותר, גם ב-וושינגטון-פוסט החליטו שאי-אפשר להתעלם עוד מה"תלונות על השחיתות בחסות החמאס", ופירסמו כי "נאמני התנועה מאיישים את התפקידים הבכירים ביותר, ומתעשרים באמצעות השקעות במנהרות ההברחה ממצרים וממיסוי סחורות"; רק התומכים האדוקים ביותר זוכים בנתח מעסקים שבבעלות החמאס. סוכנות הידיעות AP מדווחת על "סוחרי השוק-השחור, שהרוויחו באמצעות החמאס, החוצים את הרחובות הרעועים של עזה במכוניות מסוג אאודי, פורשה והאמר".

ביקורות על התנהלות החמאס מופיעות גם בתקשורת הערבית. העיתון The National, של איחוד האמירות הערביות, דיווח על "אזרחים עזתיים המתלוננים כי בכל הנוגע למשכורות ורישיונות עסק, זוכים חברים וחברי משפחה של מנהיגי החמאס ליחס מועדף". אזרח נוסף אמר כי "אם אתה לא בחמאס אתה לא משיג כלום. אם מישהו מנסה לעשות משהו על דעת עצמו הוא נעצר, מעונה או נרצח". אפילו שיח' נביל נעים, ממנהיגי הג'יהאד האסלאמי המצרי, טוען כי "בחמאס מתעניינים רק בהברחות, סחר, צבירת ממון ופגיעה בפת"ח".

כתב עיתון 'הארץ', אבי יששכרוף, דיווח על 'כמהתאונות חשודות לפעילים זוטרים של הארגון, שנחשדו בשחיתות או שביקשו לדווח על פרשות כאלה. אחמד אל-ממלוכ לדוגמה, נהרג לפני כשבועיים, לדברי חמאס, "בעת ביצוע משימת ג'יהאד". לדברי משפחתו, אל-ממלוכ אמור היה להיפגש עם בכיר בחמאס ולדווח על מקרי שחיתות'. אחרים שכמותו מתו בעקבות פיצוץ, תאונות-דרכים, מוות במכות-חשמל וטביעות בבריכות-שחייה, כאשר בכל המקרים משפחות המתים מטילות את האחריות על ממשלת חמאס.

"התושבים בעזה מקבלים את המשכורות במלואן, בעוד כל הכסף שמחלקת ממשלת רמאללה מחולק לתומכי הפת"ח בלבד", הצהיר לאחרונה מחמוד א-זהאר, חבר הנהגת החמאס בעזה. לא עברו עשרה ימים וכבר דווח על הפגנה נדירה מסוגה כנגד שלטון החמאס, המעידה על כך שהמציאות בשטח רחוקה מלהיות מושלמת. למרות ההבטחות לניקיון-כפיים וביעור השחיתות, נראה כי בפועל התנהלות החמאס לא שונה מזו של אש"פ. מי שהתיימרה להיות "התנועה הפלסטינית הייחודית" התגלתה כ'אותה הגברת בשינוי אדרת'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. אריק גרינשטיין, כל הכבוד על הכתבה המשכילה, דברים אלה ועוד צריכים לפרסמם שיגיעו לתושבי עזה והשטחים בכדי שיבינו עד כמה רשעים המנהיגים שלהם שחיים כמו מלכים לפחות מכספי התרומות ואילו העם הפלשתיני משווע ללחם. ישר כח גדול.