התפרעות אלימה של פעילי תא בל"ד נגד גיוס נוצרים

שלושה פעילי תא בל"ד נעצרו לאחר שהכו שוטרים וסטודנטים בהפגנה לא-חוקית שהתקיימה באוניברסיטה העברית.

"בושה לערבים המתגייסים"; דה-לגיטימציה והסתה בחסות בל"ד. צילום: עמית ברק

עלית מדרגה בהסתה ובאלימות הערבית נגד גיוס העדה הנוצרית לצה"ל נרשמה היום (ג' 29.4), כאשר הפגנת תא הסטודנטים של בל"ד באוניברסיטה העברית הסתיימה במכות ומעצרים, כולל מעצר של מזכיר התא מג'ד חמדאן.

ההפגנה התרחשה הבוקר בשעה 12:00, כאשר כ-20 פעילי תא בל"ד ולצידם פעילי שמאל רדיקלי יהודים נאספו להפגין, תחת הכותרת: "סרב! לא לשירות צבאי, לא לשירות לאומי". הפעילים הקולניים הניפו שלטים בגנות צה"ל ובגנות הנוצרים המתגייסים לצה"ל.

כמה דקות לאחר תחילת ההפגנה, שהתיימרה להביע דאגה עבור הנוצרים בישראל, החלו קריאות אסלאמיות מילטנטיות. אחד הצעירים החל לצעוק "אללה אכבר", ובתגובה שומר שאבטח את האירוע ביקש מהמפגין למתן את הצעקות. בעקבות בקשת המאבטח החלו כמה מפגינים לתקוף את כוחות הביטחון ואת הסטודנטים שצילמו את האירוע. חיש מהר הגיע כוח משטרה נוסף, ושלושה מהמפגינים נעצרו.

סטודנטים מוסלמים רבים שנכחו באזור הביטו מהצד בהשתאות על ההפגנה האלימה ולא הצטרפו אליה. אחד מהם הביע הסתייגות מן המפגינים ואמר ל'מידה' כי: "אנו מבינים אנשים שירצו לא להתגייס לצה"ל אך גם מבינים את הלגיטימציה שיש ברצונם של נוצרים אחרים להתגייס בכדי להשתלב במדינה ולזכות בשוויון זכויות. הסתה מסוג זה כלפי הנוצרים המתגייסים לא מסייעת לאיש".

הנהלת האוניברסיטה העברית גיבתה את פעילות המשטרה בטענה כי ההפגנה לא היתה חוקית, לא תואמה מראש ומארגני ההפגנה סירבו להזדהות כאשר התבקשו. ההנהלה ציינה בתגובתה כי "האוניברסיטה מאשרת הפגנות בתיאום מראש ובצורה מסודרת, אך לא כך היה במקרה זה".

תוצאת ההסתה של הפוליטיקאים הערבים

ההפגנה האלימה אורגנה כתגובה להחלטת צה"ל לשלוח לכל בני העדה הנוצרית שיכולים לשרת בפוטנציאל, צווי גיוס וולנטרים. החלטה זאת של צה"ל מגיעה בעקבות ההתעוררות הנוצרית ומאבקם לשיוויון זכויות ולגיוס, כפי שסוקר בהרחבה ב'מידה'.

בתא בל"ד התגאו כי ההפגנות נגד הגיוס באוניברסיטת חיפה נמשכות כמתוכנן. ההפגנות הבוקר התרחשו על רקע ההסתה הגוברת כלפי בני העדה הנוצרית ושורת ההפגנות האלימות נגד גיוס נוצרים, המגובות על-ידי ח"כ באסל ע'טאס, שקרא לשרוף את צווי ההתנדבות. בתחילת השבוע, שר החוץ אביגדור ליברמן יצא בהצהרה חריפה ואמר כי מקומו של ע'טאס הוא "בכלא או בסוריה", וקרא ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח נגדו בחקירה בחשד להסתה ולהמרדה.

עמית ברק, סטודנט לתואר שני באוניברסיטה העברית שצילם את ההפגנה ואף הותקף על-ידי אחד המפגינים, הוסיף כי "להפגנות מהמגזר הערבי באוניברסיטה בדרך כלל מגיעים עשרות מפגינים, ההגעה של מפגינים בודדים להפגנה היום מבהירה כי בניגוד למה שחברי הכנסת וכלי התקשורת הערביים מציגים, אין רוב בציבור הערבי למסיתים נגד הגיוס. הרוב כיום יושבים על הגדר וממתינים לראות לאן הדברים יתפתחו".

האלימות של הבודדים שהפגינו יכולה להעיד על הלחץ בו נמצאים הפוליטיקאים הערבים עקב נתוני הגיוס העולים באיטיות, אך בהתמדה, מצד העדה הנוצרית בישראל, ועקב התמיכה הפרלמנטרית חוצת המפלגות לה זוכים אנשי פורום גיוס העדה הנוצרית. עם זאת, לעדה הנוצרית בישראל חסר ייצוג פוליטי ראוי, מה שיוביל כנראה למאבק ארוך וקשה אל מול המסיתים, עד להשתלבותם המלאה בחברה ובצה"ל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. מישהו מהמפגינים צעק "למה אלימות? אתם המשטרה" כאילו ששוטרים צריכים לעמוד ולחתוף ממנו מכות ולא להגיב. הוא מוזמן ללכת לסוריה, שם המשטרה לא תעצור אותו אבל כדור בראש היא תתרום לו בכיף.

  2. הסטודנטים האלה.. אותם סטודנטים שמקבלים מלגות ולא מכירים בקיומה של מדינת ישראל. שרק מחכים שנעלם מפה… לא ניתן לאוניברסיטה העברית להפוך לאוניברסיטת חיפה. כל הכבוד לתאים הציוניים!

  3. לכל אלה שמתנגדים לגיוס בושה מה שאתם עושים אתם פשוט מפלגים אותנו המוסלמים לא רוצים בכם והם מפחדים משירותכם בצה"ל בסח'נין לא רצו להקרין את הסרט על המשיח וגם לא בנצרת וזו רק ההתחלה שלא נדבר על כך כי מאיישים את המשרות הממשלתיות במסגרת השירות הלאומי בבני העדה שלהם ושלא נדבר על כך כי את הנוצרים כבר הצליחו לגרש מעירק וסוריה לאוסטרליה ארה"ב וקנדה וכו' אז בבקשה תתחילו להיות מגובשים כבר תלמדו מאחינו לנשק הדרוזים ודי כבר