נשמע כמו אוֹי יוֹי יוֹי: עשור לשוברים שתיקה

בזכות עדויות 'שוברים שתיקה', הכיבוש נראה מוסרי ולעתים אף משעשע הרבה יותר. סיכום עשור של פעילות מיותרת.

האשמות קלות למדי; נוזפים בחיילי צה"ל . צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90

"אני זוכר היה חייל אחד. היו מחרבנים בשקיות. לא היה שם שרותים. אז היה חייל קבוע זורק את זה לחצר של מישהו. כאילו באמת לא ידענו שזה נופל לשם. הוא היה זורק את זה. יום אחד הם באו להתלונן אז באנו וניקינו את זה".

סיפור זה לא לקוח מתוך בלוג עלום או עמוד פייסבוק של חייל משועמם. זוהי אחת מתוך כ-900 העדויות שאספו פעילי הארגון הקיצוני 'שוברים שתיקה' במטרה "להעלות את המודעות למציאות היום-יומית בשטחים וליצור שיח ציבורי על המחיר המוסרי שבשליטה על אוכלוסיה אזרחית". לאחר קריאה של עדויות רבות באתר הארגון אפשר לנשום לרווחה: עד כמה שהוא מושמץ, "הכיבוש" הישראלי ביהודה ושומרון הוא לא כל כך נורא. ולעומת הצהרות הארגון אודות "מחיר מוסרי" ו-"שגרה של אלימות, שעמום, פגיעה ברכוש ובנפש" מדובר במחיר נמוך למדי, ובהחלט נסבל.

אז מה היה לנו שם?

מרבית האייטמים המובילים באתר מאכזבים למדי. כמעט בכל המקרים לא מדובר על פגיעות בגוף או בנפש אלא על מעשים בנאליים למדי, שהם חלק בלתי נפרד מכל מאמץ שיטור או אכיפת חוק בעולם: פעם זה עצורים שנכפתו למשך לילה בעודם "יושבים בחדר על ארבע, ככה לילה שלם. והם היו בוכים…"; פעם זו ההנחיה לבדוק כל רכב שיוצא מבית-לחם ו"להיות נוקשים" אשר גרמה לחייל להעיד כי "היינו בסיטואציה הזאת וזה היה מאוד לא נעים"; ובמקרה אחר חיילת מעידה על לוחם שהיה מבקש מפלסטינים במחסום סיגריות בתקיפות: "הוא לא אומר: אחי, יש לך סיגריה, הוא אומר: תביא סיגריה… הוא די היה כזה בפוזה של אני גבר-גבר ואני מנהל המחסום".

פרפראות מסוג זה מרכיבות את רובן המוחלט של העדויות באתר הארגון. לא תמיד מדובר בהתנהגות רצויה, או ראויה, אבל עם כל הכבוד, ממי שמדבר כל כך הרבה על עוולות הכיבוש, ניתן היה לצפות ליותר.

במלחמה כמו בבאלט

כשמעיינים במקרים הרציניים, אלו שהסתיימו בהרג, בפציעה או במעצר חשודים, מתגלה תופעה חמורה למדי. העדויות שבאתר עוסקות במקרים המובהקים ביותר של לחימה בטרור: חיסול מחבלים, מעצר מבוקשים, ופעולות מניעה וחקירה, אך ההקשר הזה נעלם לחלוטין מתוך הסיפורים. 'שוברים שתיקה' מעדיפים לטשטש את ההקשר האמיתי של פעילות צה"ל, את חומרתו של איום הטרור ואת התנאים הקשים בהם פועלים כוחות הביטחון. כך מקבל קורא העדויות התמים סיפור פשטני, רגשני ורדוד אודות חיילים "קלגסים" ופלסטינים נדכאים. ובאופרה הזו, שנתפרה כמו על-פי מידה עבור המדינות התורמות וכלי התקשורת העולמיים, אין מקום להסחות דעת כמו הקשרים ועובדות.

קחו למשל את המקרה של פתחי נג'ר, מפקד הזרוע הצבאית של הפת"ח בעיירה יאטה שבנפת חברון, שנעצר בשנת 2002 בשל מעורבותו בפיגועי ירי ובהנחת מטענים נגד חיילי צה"ל.

על-פי עדותו של לוחם שנכח בתפיסה, כמה חיילים וקצינים היכו אותו לאחר המעצר, כחלק מפורקן המתח המבצעי וההתרגשות שבתפיסת מחבל כה בכיר, תוך סיכון ניכר של חייהם. המעשים כה זעזעו את החייל עד שלאחר השחרור הוא חש מועקה ורץ לשבור שתיקה. האם רב מרצחים סדרתי שחטף קצת מכות הוא הקייס המוסרי נגד הכיבוש?

חייל אחר מעיד על כך שהם ביצעו "וידוא הריגה" במחבלים חמושים: "זה היה מפתיע ומתסכל. מפתיע, כי לדוגמה מ"כ [מפקד] אחד במחלקה שלי ירה במחבל שהלך עם קלצ'ניקוב ופלאפון ברחוב ולא ידע שהוא שלושים מטרים מצה"ל. הוא ירה בו במרכז מסה והוא נפל, ואז זרקו עליו שני רימונים כדי לוודא שהוא מת". לפי העדות, בתחקיר שלאחר מכן, הנחה המח"ט את החיילים איך צריכה להסתיים היתקלות: "באים לגופה, שמים קנה בין השיניים ויורים", דבר שבאותו זמן הוגדר כלא חוקי.

נו, נהיה כנים: האם מזאת עלינו להזדעזע? נשים בצד את הקלישאות המוסרניות וההתייפייפות, ונודה שמח"ט שכזה, ששם בראש סדר העדיפויות את חיי חייליו ולא רוצה להסתכן בכך שהמחבל הפצוע יסחט את הדק הקלאץ' או יפעיל מטען חבלה, רוצה כל אם יהודיה. ומשום שהדבר הוא ככל הנראה למורת רוחם של אנשי 'שוברים שתיקה', נזכיר כי מדובר במצבי קרב מול מחבלים חמושים, לא בבאלט בקנדה הנימוסית או בחדר הרצאות במגדל השן.

לא נפלנו מהכיסא; חיילים במחסום. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
לא נפלנו מהכיסא; חיילים במחסום. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

גם המקרים הקיצוניים ביותר שמציג הארגון, בהם נהרג או נפצע אדם בניגוד לנהלים ולדין (ויש במאגרים מעט כאלה), עוסקים בעיקר במחבלים חמושים. מקרה השיא של הארגון נחשב עד היום מבצע שהם מכנים אותו "מבצע נקם", פעולה בה תקף כוח צה"ל שוטרים פלסטינים לאחר רצח 6 חיילים במחסום ליד עין עריק. בלילה לאחר הפיגוע פשטו יחידות מובחרות על כמה מתקנים של המשטרה הפלסטינית באזור שכם ורמאללה והרגו בסך הכל כ-15 שוטרים פלסטינים.

חלק מהחיילים שהשתתפו במבצע לא הרגישו בנוח: "זה לא יעזוב אותי אף פעם. זה הדיר המון שינה מעיני", סיפר אחד הלוחמים לכתבת מעריב, "אני מרגיש שהייתי חלק ממשהו בעייתי. אני לא רואה הבדל בין זה לבין טבח. לא היתה שם מטרה צודקת. רציתי להרוג".

ובכן, אולי כדאי להזכיר לאותו חייל כי מדובר בחייליו החמושים של יאסר ערפאת, שבאותם ימים נחשפה מעורבותם העמוקה בפעולות טרור וירי. במדינה מתוקנת פעולה מסוג זה הייתה מתבצעת על-ידי ירי מכלי טיס, במטרה לחסל כמה שיותר טרוריסטים וחיילי אויב בטרם יספיקו לפגוע באזרחי ישראל. העובדה שב'שוברים שתיקה' מכנים זאת "טבח", ועוד מתוך עדותו של חייל שאינו מודע לשרשרת המודיעין והפיקוד שבחרה במטרות, מלמדת דבר או שניים אודות הנורמות המוסריות שבשמן פועל הארגון.

יתר-על-כן, הקורא הישראלי המצוי בהיסטוריה של הלחימה מול הטרור אולי יתקשה להאמין, אבל גם הפעולות הכירורגיות של היחידות המיוחדות, אלו שנועדו לצמצם את הפגיעה בחפים מפשע, מטרידות את "שוברים שתיקה". באחת העדויות מלין חייל על כך שצה"ל מבצע פעולות חיסול קרקעיות במצבים שבהם לא ניתן לחסל מחבלים מן האוויר "כי הם בבית עם יותר מדי אנשים, או במקרים שצריך יותר רגישות אי-אפשר להטיל איזה פצצת טונה". ומה בדיוק הבעיה? ש"הרבה פעמים בפעולות של מסתערבים יש עוד נפגעים". העד הספציפי הזה אמנם מודה שזה לא קרה במשימות שהוא ביצע, אבל הוא "מאמין" שזה קורה במקומות אחרים.

הבנתם? אם יש כאן עוול מוסרי הרי הוא שמסכנים חיילי צה"ל במבצע כירורגי עבור מטרה צבאית מובהקת, שעל-פי כל דין מתירה הפצצה. אבל ב"שוברים שתיקה" מתלוננים אפילו כשמסכנים חיילי צה"ל כדי לחסוך בחיי אזרחים פלסטינים, ואפילו כשאין בכלל נפגעים.

עוזרים לגולדסטון

עדויות רבות על ירי והוראות פתיחה באש צבר הארגון במהלך מבצע 'עופרת יצוקה', אותן פרסם בחוברת מיוחדת שנועדה לשמש גם את צוות החקירה של השופט גולדסטון. אלא שגם כאן, כשיורדים לפרטים, מתברר שלא כצעקתה: חיילי צה"ל פעלו בתוך אוכלוסיה אזרחית, ניהלו לחימה מתוך בתים, הרסו בתים מסוכנים, ירו לעבר מקומות חשודים, ולאחר שפיזרו כרוזי אזהרה השתמשו גם בהפצצות וירי ארטילרי.

כדרכו של קרב כנגד טרוריסטים המשתמשים באוכלוסיה אזרחית כמחסה, בחלק מהמקרים נפגעו גם אזרחים "לא מעורבים", אלא שכל השוואה פשוטה הייתה מראה שצה"ל פגע בלא-מעורבים באחוזים פחותים מאוד ביחס למבצעים מקבילים בעולם. את "שוברים שתיקה" המאמץ המיוחד והייחודי של צה"ל שלא לפגוע בלא-מעורבים כנראה לא ממש מעניין.

אם אתם מתעניינים בעדויות על מחבלי חמאס המתחבאים בינות לבתים, על מאגרי נשק שנמצאו בחדרי ילדים או על רקטות שהוחבאו בבתי-חולים, תצטרכו לקרוא בפרסומים של ארגונים אחרים. כל ש'שוברים שתיקה' יכולים לספק לכם הן עדויות אנונימיות וכלליות על שימוש ב"נוהל שכן", ירי זרחן, הריסת בתים ו"הוראות פתיחה באש מתירניות שבחלק מהמקרים הובילו להרג חפים מפשע". וכמובן התלונה הנצחית על כך שצה"ל העדיף לשמור על חיי חייליו גם במחיר פגיעה אפשרית באזרחי האויב.

עדויות החיילים של 'שוברים שתיקה' והנרטיב הפשטני והחד-צדדי שלהם סיפקו חומר רב למחברי דו"ח גולדסטון, שהפנה לפרסומי הארגון עשרות פעמים. גולדסטון אף מייחס לארגון את אחת התובנות המרכזיות שלו "שכוחותיה המזוינים של ישראל פתחו שוב ושוב באש על אזרחים, שלא לקחו חלק בעימות ושלא איימו עליהם כלל":

תקריות אלו מצביעות על כך שההוראות שניתנו לכוחות המזוינים של ישראל שנכנסו לעזה, סיפקו סף נמוך לשימוש באש קטלנית נגד האוכלוסייה האזרחית. המשלחת מצאה אימות חזק למגמה זו מתוך מציאת העובדות שלה בעדויותיהם של חיילים ישראלים שנאספו בידי הארגון הישראלי 'שוברים שתיקה'." (פסקה 802, עמ' 180)

עשר שעות של טירוף חושים; הזמנה לאירוע העשור שוברים שתיקה
עשר שעות של טירוף חושים; הזמנה לאירוע העשור

כבודו של השופט גולדסטון במקומו מונח, ובכל זאת, כשבוחנים את התמונה הכללית, העדויות של 'שוברים שתיקה' לא באמת מגלות כמעט דבר. מעבר לעובדה שמדובר בסיפורים כלליים חסרי פרטים עובדתיים מינימליים (למעט אזור כללי ותקופת שירות), מרבית העדויות לא עוסקות בעוולות חמורות או במעשים שיש בהם חשד לפשעי מלחמה. ובעצם אפילו גולדסטון חזר בו מהדו"ח כעבור זמן קצר, כשהבין שהעדויות שהוצגו בפניו היו מוטות וחלקיות.

מה באמת מעניין את שוברים שתיקה?

כעת מגיע העוקץ. 'שוברים שתיקה' כלל לא מתעניינים בזכויות אדם או באתיקה צבאית. מעניין אותם דבר אחר לגמרי: התנגדות ל"כיבוש", ודרישה לסיום השליטה הישראלית ביהודה ושומרון. הם אפילו לא מסתירים זאת. בשיחה של דובר הארגון עם 'מידה' הוא קבע כי "שוברים שתיקה הוא לא ארגון זכויות אדם רגיל. אנחנו למעשה ארגון חינוכי, שמטרתו להראות לציבור הישראלי את המציאות של הכיבוש. ככה נראה לשלוט על אוכלוסיה זרה". לדברי הדובר, על אף שהם לא תומכים בפתרון מדיני מסוים ("יש כאלו התומכים בפתרון המדינה האחת ויש כאלה התומכים בפתרון שתי המדינות"), מטרת הארגון היא "לראות איך אנחנו יוצרים מציאות בה אנחנו לא כובשים עם אחר".

במילים אחרות, לא אתיקה לפנינו, אלא פוליטיקה במסווה מוסרני. כפי שהודה באופן מפתיע הכתב הצבאי של 'הארץ' עמוס הראל:

יש להם אג'נדה פוליטית ברורה, שהתואר 'ארגון זכויות אדם' כבר לא ממש מכסה עליה. מי שמתאר באתר האינטרנט שלו את "השחיתות שפשתה במערכת הצבאית" עקב השירות בשטחים, אינו משקיף נייטרלי.

האמת היא שדבר מכל זה אינו מפתיע. בתור ארגון הממומן באופן מסיבי מכספי מדינות זרות (כ-1.3 מיליון ש"ח בשנת 2011), 'שוברים שתיקה' מחויבים בראש ובראשונה לאינטרסים המדיניים והפוליטיים של המדינות התורמות. ומה מרגש יותר את דנמרק, ספרד ונורבגיה מאשר לשמוע על יהודים שהפכו לקלגסים נתעבים?

ובכל זאת, עבור הישראלי הציוני, טוב שיש 'שוברים שתיקה'. מי שקורא את האתר ומעיין ברצינות ובאופן ביקורתי בעדויות, מתעודד מאוד. אם זהו המיטב שהצליחו לגייס ב'שוברים שתיקה בהון רב, ואם כדי להאשים את צה"ל צריך לכפור בכל נורמה צבאית ומוסרית, להשתמש בעדויות חלקיות ומוטות, ולהתעלם כליל מכל השוואה אינטליגנטית מול צבאות אחרים, אז צה"ל הוא באמת הצבא המוסרי ביותר בעולם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. גם אני יצאתי עם אותה תחושה מקריאת ה"עדויות" שלהם. רובן המוחלט של ה"עדויות" מורכבות מדיבורים של ה"עדים" על כמה הם לא הרגישו בנוח בפעילות כזאת או אחרת, ומספקים מעט מאוד מידע על מעשים שבאמת אפשר להרגיש לא בנוח איתם. אם ה"עדים" המדוברים הם באמת חיילי צה"ל אפשר רק להלין על זה שיש במערכת הצבאית לא מעט חיילים שמפגינים בורות גדולה בהבנת ההקשר הצבאי והכללי של הפעילות שלהם.

  2. אני רק מקוווה שהעדויות המתורגמות לאנגלית לא מעוותות ככה שהם מוציאות את ישראל הרבה יותר גרוע, הארץ משתמשים הרבה בטקטיקה הזאת (ע"ע פרספקטיבה) אני מקווה שזה לא המקרה כאן.

  3. זכור לי את השקת הפעילות של הארגון. קיבלו, כצפוי, כיסוי אוהד באמצעי התקשורת. הביאו לראיון ברדיו חייל שדיבר על ההתנסות הקשה שלו בשירות בשטחים. סיפור השיא: חייל עיכב ערבי במחסום, ובמקום להחזיר לו את תעודת הזהות ליד, זרק אותו על הארץ כדי שהערבי יצטרך להתכופף כדי להרים אותה.

  4. שנלך כפרות על חיילי צה"ל. שיהיו היוזמים של דיבתם עפר לרגליהם ומרמס לשתנם

  5. לגיטימי לאסוף עדויות מחיילים שהשתחררו, ולהציג אותן בפני הציבור הרחב בלי דמגוגיה, שישפוט.
    לגיטימי להחזיק בדעה פוליטית מסויימת אם אתה מכריז בשקיפות שזו מטרתך בר' גלי.

    מה שמחליא אותי בארגון שוברים שתיקה ודומיו הוא התרגום האובססיבי של פעילותם לאנגלית, שמוכיח מטרתם אינה ביקורת אלא הסתה בעבור כסף נגד ישראל והיהודים בעולם- הסתה שמובילה לפיגועים ורצח של יהודים בחו"ל.
    השמאל הישראלי נגוע בגידולים ממאירים של קיצוניות ושיתוף פעולה עם אויבים טקטיhם ואסטרטגים של ישראל. בגלל זה רוב עם ישראל נטש את השמאל הישראלי ורעיונותיו- דבר שבעיני עצוב ומסוכן, ובעיניכם משמח…

  6. במסגרת הזו עלה מילואימניק שסיפר על דברים שקרו לו ושלא עלו בקנה אחד עם טענותיהם. תוך שנייה וחצי סתמו לו את הפה והורידו אותו מהבמה. שוברים שתיקה? שוברים עצמות…
    ארגון בזיוני ובוגדני.

  7. ושוב, כפי שכבר ציין "שמאלני נורמלי", איסוף עדויות מחיילים והצגתן בפני הצביבור הרחב היא לא רק דבר חיובי, היא אף אינטרס הציבור, ומן הראוי שגורמים רשמיים יותר, אם מהעיתונות או מהממשלה עצמה, יפעלו לשם כך בעצמם. בין אם הכיבוש מוצדק או לא, ובין אם הוא בכלל כיבוש או לא, מתוקף הדמוקרטיה על הציבור לדעת מה המדינה מבצעת בשמו בשטחי יהודה ושומרון.

    אם להיות לגמרי כן, איני מכיר לעומק את העדויות, ולא הצלבתי אותן עם מקור ידע רחב יותר לגבי האירועים. עם זאת, מטרת הארגון "שוברים שתיקה" היא ראויה ומגלמת בתוכה נדבך בבניין מדינה דמוקרטית. כמובן שעליהם לעשות כך באופן שאינו מוטה ואינו דמגוגי. ארגון שחושף את פני הכיבוש האמיתיות ועושה כך באופן אבייקטיבי, אין סתירה בכך שלארגון תהיה מטרה שאתה מכנה פוליטית, קרי סיום הכיבוש. אולי "שוברים שתיקה" אינו כזה, אך שוב, מטרתו ראויה.

    עקיבא, אתה קובע במאמרך שמחיר הכיבוש הוא קטן מאד, אבל לא אתה הוא זה שמשלם אותו, אלא האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית. אתה ומסיף וחוטא בדיוק באותו חטא שאתה מגנה את ארגון "שוברים שתיקה" עליו, קרי הצגה מוטה של הנתונים. אתה נמנע מלדבר על הפגיעות הרבות באוכלוסיה הפלסטינית שאין בהן כל תרומה לבטחון מדינת ישראל, כגון ביזת בניין המשטרה הפלטינית.

    ארגון "שוברים שתיקה" הוא אולי דמגוגי (שוב, איני יודע, אבל סומך עליך), אבל גם אתה. לפחות מטרתו היא מטרה נעלה.

    מהי מטרתך בדיוק? ולפני שאתה מתאר את ארגון "שוברים שתיקה" כארגון שהנמצאים בו משחירים את פניה של ישראל בעולם בתמורה לכסף (נו, באמת), אני מעודד אותך ואת קוראיך לבדוק מהם מקורות המימון של ארגון "אם תרצו". רמז: זה לא כשר.

    עקיבא, אתה טוען שהמחיר

  8. מתי יקום אירגון שוברים שתיקה פלסטינאי? כנראה לעולם לא. מה לדעתם של אנשי האיגון שוברים שתיקה יקרה עם סיום הכיבוש?ולמה בכלל הם קוראים סיום הכיבוש? יציאה חפוזה משטחי יהודה ושומרון? אולי יציאה מכל שטחי ארץ ישראל וחזרהלאירופה או לכל מקום אחר שיקבל אותנו? יצאנו מעזה. מה קיבלנו? טילים. נסיים כיבוש. מה יקרה ? נקבל שלום או דאעש בגבולינו? התבוננו אחרורה לפני מלחמת ששת הימים. מה היה לנו? אז קראו לזה "פדאין" לילה לילה נכנסו מעזה ומהגדה וצחו אזרחים תמימים במיטותיהם בישובים שונים. אז לא היינו בשטחים. אך הם קראו לנו כובשים. כי ניצחנו במלחמת השחרור…..
    מתי תבינו שזאת לא מלחמה על שטח. זאת מלחמת דת.