ממשלה אוכלת יושביה

נתוני הצמיחה הקשים שפורסמו ברבעון האחרון משקפים בעיה קשה של הממשלה המכהנת.

ההנהגה כלכלית פוזלת שמאלה. צילום: מרק ישראל סלם /פלאש90

אפס צמיחה ברבעון האחרון. אם לדייק, 0.1 אחוז. כדאי לעצור על הנתון הזה. הוא מבטא יותר מסטטיסטיקה של פעמוני אזעקה. הוא משקף תהליכים שמתרחשים בפוליטיקה הישראלית, בחברה הישראלית, לא פחות מאשר מגמות כלכליות בינלאומיות. ובראש ובראשונה הוא משקף כשלון של ראש הממשלה נתניהו.

מומחים שמשקיפים על מה שקורה במדינה בשנים האחרונות, ובייחוד בשנה שנתיים האחרונות, מצביעים על שתי תופעות: האחת, חוסר יכולת ביצוע. השנייה, נטייה גוברת של ישראל לפגוע בעצמה. כבר שנים שקבוצות בחברה הישראלית מייצרות לחץ ציבורי על הדרג הצבאי והמדיני לסגת, לנתק מגע מהאויב, והמשפחות משפיעות יותר ויותר על הנעשה בתוך יחידות צה"ל. הכל נעשה כדי להגן ברגע העכשווי על הבנים היקרים. התוצאה, בנוסף למשפטיזציה מתוצרת עצמית, היא אפקטיביות יורדת של צה"ל. ואנחנו רואים את זה. זה התבטא בהתמשכותו לאין סוף של מבצע 'צוק איתן'.

נראה שעכשיו אפשר לראות את התופעה מתרחשת בתחום הכלכלי. אך תומכי ממשלת נתניהו יעשו טעות חמורה אם לא יזהו את הכשלים מתוצרת מנהיגות הליכוד והימין, שתורמים יותר מכל לחוסר התפקוד. הרי זה טבעי שכוחות פוליטיים אופוזיציוניים ידחפו למדיניות כלכלית שונה, אם לא הפוכה, לזו שמציעה הממשלה.

ניתן לקבוע, שיש כמה גורמים משפיעים שמייצרים את הקיפאון במשק: האחד, זהו מתווה הגז התקוע לכאורה בפקק של המדינה. אך הנה, הפקק הזה הוא שר הכלכלה בממשלת נתניהו, אריה דרעי. דרעי עצמו אמר בישיבות ממשלה, שכל יום שאישור המתווה נדחה גורם לנזק עצום לכלכלת ישראל. לא מדובר רק באובדן הכנסות ישירות. מדובר באפקט מצטבר של תמונת מצב שלילית שישראל מקרינה כלפי חוץ. בייחוד כלפי יזמים עסקיים גדולים.

הגורם השני, שעד היום לא נתנו עליו את הדעת, הוא היחסים המתוחים בין ישראל לארצות הברית בשנתיים האחרונות על רקע המאבק הכפול נגד הגרעין האיראני ונגד העסקה שהממשל האמריקני הוביל מול איראן. אמנם היחסים המתוחים לא הובילו להורדת אשראי, אבל הם כנראה יוצרים אי-נוחות סביב ישראל בקרב מי שרוצה להשקיע וליזום עסקאות עם גורמים ישראלים. בהקשר הזה צריך להוסיף נתון אובייקטיבי, שאותו הזכירה נגידת הבנק הפדרלי ג'נט ילין במסיבת העיתונאים שלה לפני שבוע: ארצות הברית לא נחלצה לגמרי מהשפל שהחל במשבר 2008. והצמיחה הכלכלית שם עדיין "מוגבלת". בהתחשב בכך, שארצות הברית היא יעד ייצוא מרכזי של ישראל, ירידה בביקושים שם כתוצאה ממיתון עולמי פוגעת גם בישראל.

הגורם השלישי שמעכב צמיחה הוא שובו של הסוציאליזם כרעיון מעצב כלכלי-חברתי בישראל. המגמה הזאת משפיעה כגורם מעכב על מתווה הגז; נוצר פרדוקס – במקום שמתווה הגז יהפוך למנוע צמיחה וימונף כגורם חיובי בהתפתחות המשק, הוא הפך למנוף שלילי; בעזרת עיכוב המתווה מייצרים גורמי האופוזיציה, כולל התקשורת והפקידות הממשלתית, סביבה כלכלית שלילית. אך מעבר לכך, הכהונה הקצרה של הממשלה הקודמת והחלפת ההנהגה הכלכלית להרכב שמובילים בו שר האוצר כחלון והנגידה קרנית פלוג נותן תחושה של הנהגה כלכלית חלשה ברמה בינונית. משה כחלון עצמו, אף כי הוא דוגל בכלכלה חופשית ובתחרות, הדימוי שלו הוא "חברתי" ("התקציב החברתי ביותר בתולדות המדינה"). הוא מצטייר כמתכתב עם האופוזיציה של הקטנת הפערים, הורדת מחירים, ועוינות ליזמים הגדולים, ה"טייקונים". בעיקר הוא תורם לחוסר ודאות סביב ענף הבנקאות וכתוצאה מכך נוצר דימוי של ניגוד בין הנציגה הבכירה של המדיניות המוניטארית קרנית פלוג לבין המנהל הגדול של הכלכלה, שר האוצר. בהיעדר מנהיג יציב, סמכותי וחזק כפי שהיה סטנלי פישר, הערפל עושה את שלו.

Israeli Minister of Economics Aryeh Deri (R) and MK Ze'ev Elkin arrive to the weekly government conference at PM Netanyahu's office in Jerusalem on July 19, 2015. Photo by Emil Salman/POOL *** Local Caption *** ????? ????? ?????? ???? ???? ?''? ?? ??? ????? ?? ??????
תירוצים לא מתקבלים בברכה. צילום: אמיל סלמן /פלאש90

ראש הממשלה אחראי

מה התרומה האישית של ראש הממשלה לאווירה השלילית במשק, חרף העובדה שהוא דוגל בכל הדברים הנכונים? האחריות נופלת על נתניהו בכל מה שקשור לפרויקטים לאומיים שנתקעו באמצע ללא מוצא. אפשר כמובן להאשים באופן עקרוני את כל מה שקשור ליוזמות של המדינה, את ההתנהלות של הביורוקרטיה הממשלתית, ואלה כידוע תמיד יגרמו לכך שגלגלי החברה הישראלית ינועו בקושי בתוך זפת במקום לרוץ על כביש אספלט. אבל האחריות היא בסופו של דבר על ראש הממשלה; הוא צריך לצדו שרים ועוזרים שמומחיותם בהתרת פלונטרים או בחיתוך מהיר של כל תסבוכת. בנוסף למתווה הגז אפשר למנות בתאונת הרכבות הממשלתית גם את הרפורמה של השידור הציבורי, שהחלו בה במארס 2014 גלעד ארדן ויאיר לפיד; וכן את חוסר היכולת של הממשלה לחולל שינויים מתבקשים בתקציב הביטחון ולהעביר מינויים בכירים דרך מנגנוני הבקרה השונים. שוב, אפשר להאשים גורמים אובייקטיביים ששופכים סוכר למיכל הדלק של המדינה. הדברים ידועים. אבל צריך לדעת להתגבר על מכשולים כאלה, והשורה התחתונה המתקבלת בעיני משקיף מבחוץ היא של חוסר יכולת ביצוע.

לפחות חלק מהירידה בתפוקת הביצוע נובע מהיעדר המשכיות בתפקיד של הדמויות המובילות. שלושה בעלי תפקידים מרכזיים הוחלפו בעלייה; הראשון הוא מי שהיה שר האוצר כשנושא הפקת הגז עלה לסדר היום הלאומי, יובל שטייניץ. השני הוא גלעד ארדן, שהוביל את מתווה השידור הציבורי. השלישי הוא גדעון סער, שהוכיח יכולת ביצוע גם בתפקידו כשר הפנים (המסתננים) וגם כשר החינוך. הוא בחוץ, ולא משנה מה מניעיו בפרישה הזאת, היעדרו של סער מהנבחרת הממשלתית הוא גם באשמתו של בנימין נתניהו. השר המבצע היחיד הוא ישראל כץ והשר היחיד שקיבל המשכיות ארוכת טווח יחסית הוא בוגי יעלון. יעלון, גם אם אינו גורם משתק, מתגלה כיורשם של חיים הברפלד וירוחם משל, ראשי האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, והרבה פחות כיורשם של דיין, מקלף, ידין ואהוד ברק. כל זה מסמן מגמה של ירידת רמה מסוכנת בתפקידים הבכירים.

את תחום היחסים עם ארצות הברית אפשר להצדיק במסגרת של מדיניות ביטחון ברורה מאוד שאותה הוביל ראש הממשלה נתניהו בנושא הגרעיני ובנושא הפלשתיני. זו עדיפות ראשונה, ואם ראש הממשלה מוכן לשלם מחיר מסוים בגלל הרעת היחסים עם הממשל האמריקני זה שיקול נכון. אבל בסופו של דבר, אחרי שנושא עסקת הגרעין הוכרע ישראל נשארת עם הצורך בפיצוי בטחוני ושיקום היחסים. פיצוי בשדרוג בטחוני בתחומים מסוימים יש לו משמעות כלכלית אדירה, גם באווירה שנוצרת. אלא שהאמריקנים משדרים בשלב זה שהמשבר ביחסים עמוק יותר ממה שמתקבל בתקשורת. ממשל אובמה נוטה להעדיף את איראן על פני ישראל. זו איננה רק פייסנות כלפי איראן, זו העדפה בכיוון של שותפות אסטרטגית. אם לא יחול שינוי משמעותי, התוספות הביטחוניות שישראל תקבל יהיו בחזקת "עוד מאותו הדבר", ולא קפיצת מדרגה במערכות נשק מסוימות וגם לא בתחום הקריטי של נשק ההרתעה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. "פיצוי בשדרוג בטחוני … יש לו משמעות כלכלית אדירה" ???
    הבעיות הכלכליות של ישראל, כפי שהן מצוינות במאמר, אינן קשורות למידת שכלולן של מערכות הנשק. . יש פה סתירה פנימית

  2. צוואר הבקבוק לשחרור ישראל מלפיתת החנק של המיעוט השמאלני, הוא פסקת ההתגברות. נתניהו חוסם את הפתרון הזה מאז כהונתו הראשונה. למעשה, החלטה הראשונה שקיבל בממשלתו החדשה הייתה לחסום את היוזמה הזאת. תמיד הוא מסתתר מאחורי מישהו, הפעם הוא השתמש בכחלון כתירוץ.
    חשוב להבין- אובדן המשילות של הממשלה הוא הסכנה הגדולה ביותר להישרדותה של ישראל, ומכיוון שנתניהו חוסם את הפתרון הוא הופך להיות חלק מהבעיה. וזאת הסיבה שזו כהונתו האחרונה. רק ההתמודדות המסוימת שלו מול ממשל אובמה מהווה הצדקה להיותו ראש ממשלה. כשאובמה ילך- גם נתניהו ילך.

    1. נתניהו נשאר כי אין לנו כרגע תחליף מועדף. כל מצביעי הליכוד שאני מכיר טענו שהצביעו עבורו כרע במיעוטו.
      אחרי שפוסלים על הסף את הרצוג, לפיד, כחלון וליברמן מי נשאר? אין גם אף אדם בליכוד שנראה בסדר הגודל של מנהיג לאומי. אנחנו בצרות. ו .

    2. מפוקח:
      אתה צודק לגמרי, רק שיש לכתוב "מפוכח".

      רונאל:
      גם צודק, אבל אם נזכור מה היו הקו"ח של נתניהו לפני שנהיה לרה"מ, המכשלה נהיית מעט פעוטה יותר. די ברור שעל הימין להתכונן לעידן שאחרי נתניהו. עלינו לראות מי מהמועמדים מוכן לשנות את הסטטוס קוו – ומי מעוניין רק לשמר אותו. אנו זקוקים למועמד שמוכן לשנות, אבל לא ברור לי מי מתאים לכך.

  3. כמה נקודות:

    א. ייחוס חלק מהמצב הכלכלי ל"רוח סוציאליסטית" או לרוח משבר עם ארה"ב נראה מאוד מאולץ. איני בטוח שמשקיעים בכלל מתעניינים בשני, והראשון נראה לי גם מפוקפק: לורד יודע שכחלון אינו סוציאליסט – סביר להניח שגם משקיעים, בעלי עסקים וכד' יודעים.

    ב. דבר אחד שלא הוזכר הוא שאין תקציב מסודר ל2015. ע"פ החוק התוצאה היא שהתקציב הקודם מוארך. אבל ישראל היא מדינה שגדלה דמוגרפית, וגם תקבולי המסים עלו. התוצאה היא שכסף נכנס לממשלה, אבל לא יצא ממנה. בהתחשב בכך שהממשלה מהווה יותר מ40 אחוז מהתמ"ג, ברור שהקיצוץ המעשי הזה השפיע על הצמיחה. אי התקציב הוא תוצאה מצערת של הקדמת הבחירות. האם זה היה מוצדק?

    אני חושב שכן – תכנית מע"מ 0 של לפיד היתה הרסנית, וסביר שהממשלה לא היתה שורדת שנה גם כך. לפיד היה פורש מהממשלה כמה חודשים אחרי אישור התקציב (נגיד אחרי ההסכם עם אירן), והיינו מגיעים לבחירות בעמדה נחותה.

    ג. דבר נוסף – מדיניות הריבית האפסית של בנק ישראל יוצרת בועת נדל"ן ששואבת כסף מצריכה ומהשקעות. יציאה מזה אינה דבר פשוט – אבל אולי כאשר הפד יעלה ריבית גם בנק ישראל יוכל.

    ד. יש עיכוב בלתי מוסבר בהסכמי סחר חופשי חדשים. למשל, הסכם עם הודו היה אמור להחתם לפי שנה, אך לא ברור מה עלה בגורלו.