מרטין אינדיק: אובמה אשם בקרע עם ישראל

בראיון לרשת BPS חושף מרטין אינדיק את האסטרטגיה המכוונת שהובילה לקרע עם ישראל: "להתרחק מישראל, ולהתקרב לערבים".

הפניית גב מכוונת. אובמה ונתניהו, 2010. צילום: משה מילנר /פלאש90

בראיון ארוך לרשת PBS האמריקנית חושף מרטין אינדיק, השליח המיוחד של אובמה למשא-ומתן הישראלי פלסטיני, פרטים חדשים על העוינות הגלויה שבין אובמה לנתניהו. בניגוד לטענות הפרשנים הישראלים והגרסאות הרשמיות של הבית הלבן, אובמה בחר במודע באסטרטגיה של ריחוק מישראל, במטרה לבנות מחדש את יחסיו עם מדינות ערב במזרח-התיכון.

"לנשיא אובמה הייתה תיאוריה בנושא" מסביר אינדיק, "לדעתו, ג'ורג' בוש חיבק בחום את אריאל שרון ואהוד אולמרט, אך למרות שהדבר לא הניב שום תוצאות חיוביות, היחסים של ארצות-הברית עם מדינות ערב הושלכו לאסלה". לפיכך חשב אובמה כי יש להפוך את המדיניות: "הוא האמין שעליו לבנות מחדש את היחסים עם העולם המוסלמי… וכדי לשאת חן בעיני המוסלמים עליו ליצור חייץ בינו לבין ישראל".

המחשבה הייתה כי "אם לארצות הברית תהיה יותר יוקרה בעיני העולם הערבי והמוסלמי, היא תוכל לנצל עמדה זו לסייע לישראל לעשות עמם שלום".

לפי אינדיק, מסעו של אובמה במזרח-התיכון, ששיאו בנאום הסמלי באוניברסיטה האסלאמית של קהיר, תוכנן על-פי התאוריה הזו: "לכן הוא נסע לסעודיה לפני קהיר. כי נתניהו אמר לו 'אני לא יכול להקפיא התנחלויות, אבל אם תביא לי את הסעודים זה סיפור אחר'. אז הנשיא נסע לסעודיה… הוא חשב שכך הוא יוכל לסייע לישראל".

"התיאוריה התבררה כשגויה"

אינדיק מודה שאובמה טעה בגדול: "התאוריה של הנשיא התבררה כשגויה. כי הוא אותת לישראל שהוא מתנתק ממנה. הוא לא ביקר בישראל אחרי קהיר, ואין לשכוח שהוא נסע לטורקיה, סעודיה ומצרים, אך דילג על ישראל. עבור הישראלים השילוב של הנאום והעובדה שהוא לא ביקר בישראל הייתה סימן לעוינותו של אובמה".

אינדיק הוא לא הראשון שחושף את מה שהתרחש מאחורי הקלעים באותן שנים ראשונות של ממשל אובמה. קדם לו השגריר לשעבר חבר הכנסת מייקל אורן, שפירט בספרו כיצד הממשל התרחק אט אט מישראל לטובת הניסיון להשלמה היסטורית עם איראן ומדינות ערב; וגם דניס רוס, שהיה אז יועץ מיוחד לענייני ביטחון לאומי של אובמה, מתאר בספרו את אסטרטגיית הריחוק מישראל שהנחתה את הממשל ועיצבה את נאום קהיר ומסע הנשיא באזור.

גילויים אלו מצטרפים לחשיפה החשובה ב'וול סטריט ז'ורנל' בשבוע שעבר, בדבר האזנות הסתר שביצע אובמה נגד נתניהו וישראל במהלך השנים האחרונות. בראיון שערך רונן ברגמן עם בכיר לשעבר בקהילת המודיעין האמריקנית, נחשפת חומרת הפרשיה: "אובמה מתעב את נתניהו וזה מחלחל בכל המערכת, עד לאחרון החיילים", הוא אמר, והסביר כי הריגול שנחשף הוא חסר תקדים: "לאחר המבוכה שגרמה פרשית סנואודן, שחשפה את ההאזנות שביצע הממשל במדינות ידידותיות, הנחה הנשיא לעצור את הריגול אחר בעלות בריתה הקרובות. אך ישנם מספר מנהיגים שהוא הורה להגביר את המעקב אחריהם, ובראשם נתניהו. כולנו הבנו את משמעות הדברים: אובמה לא רואה בנתניהו מנהיג ידידותי", הוא מסביר. "הסי.אי.איי. קיבל הוראה מהמפקד העליון לראות בפעולותיו של נתניהו נגד הדיאלוג עם איראן איום על אינטרסים חיוניים של ארצות הברית ולפעול בהתאם". וסיכם: "זו סיטואציה חסרת תקדים ביחסים בין המדינות".

רביד אינדיק
מה לא מגלים ב'הארץ'? צילומסך

אובמתון: מה שלא תקראו ב'הארץ'

החשיבות שבגילויים אלו היא עצומה. אם דבריו של אינדיק נכונים, הרי שבניגוד למסר הקבוע של התקשורת והשמאל בישראל, האשם הבלעדי בהרעת היחסים עם ארצות-הברית הוא ממשל אובמה, שפעל כך בכוונה תחילה. זה לא מאבקו של נתניהו בהסכם הגרעין, כפי שאוהבים לטעון ב'הארץ'; לא ה"קיפאון המדיני", כפי שאוהבת לטעון ציפי לבני; ולא "הגזענות והאפליה" כפי שטוענים בארגוני ה'קרן החדשה לישראל'. זה בא ממקום אחר לגמרי: אסטרטגיה מתוכננת היטב ומבוצעת בקפידה, שנועדה לחולל שינוי כולל של מאזן הכוחות העולמי באמצעות התקרבות לאיראן ורוסיה והשלמה עם האסלאם.

על המזבח הזה הקריב אובמה את היחסים עם ישראל; מחיר משתלם מבחינתו, בניסיונו לברוא עולם חדש של דיאלוג, הסכמה ו"הובלה מאחור". על התוצאות העגומות של אסטרטגיה זו לא צריך להרחיב. הן ניכרות בכל מהדורת חדשות בשנים האחרונות.

אך אל תצפו מהשמאל והתקשורת להתנצל או לפרסם הבהרות. מבחינתם נתניהו תמיד יהיה אשם בכל. איך אני יודע? גם ברק רביד מ'הארץ' קרא את הראיון עם אינדיק, אך כל שרביד ידע לספר לקוראיו הם כמה פרטי רכילות על הימים שלאחר רצח רבין ובחירות 96' (אינדיק: בהלוויית רבין אמר לי נתניהו "הייתי יכול להביס אותו, עכשיו הוא גיבור לאומי"). שום מילה על איראן, שום מילה על אובמה ושום מילה על הפניית הגב המכוונת כלפי ישראל. לנוכח התיאום העקבי בין הבית הלבן לעיתונאי 'הארץ', עליו עמדנו במאמר נרחב, זה כלל לא מפתיע.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

30 תגובות למאמר

  1. לו היה עלי לשים תמונה ליד הערך "יהודון" במילון, אינדיק היה הבחירה הראשונה

  2. אחרי שעמית סגל הוציא את אינדיק לא אמין כשהראה תמונה של נתניהו בלוויה של רבין כשאינדיק כלל לא לידו, ניראה לי שאבחר לא להאמין גם לשאר הדברים שיוצאים לו מהפה.

    1. נח להתעלם מהאמת כשהיא לא נוחה לך, זה בדיוק מה שהופך אותך לנחות.

    2. אתה חושב שאוכל לשכנע אותך בשעת לילה מאוחרת שיש שמש בחוץ רק אם אראה לך תמונה של שמש? את התמונה של הלוויה הוציאה לישכת ראש הממשלה היקר שלך, בעוד אינדיק אמר שזה קרה יום קודם ברחבת הכנסת. אבל אין משם תמונה אז משקרים.

  3. אולי הוא באמת פעל לניתוק, אך כמו שאמרת זה היה כדי לנסות וליצור שלום, כך שכוונתו הייתה בעד ישראל, בסופו של יום. אלא אם כן שלום זה לא אינטרס ישראלי.

    1. ?אז עדיף נשיא טיפש והזוי מנשיא עוין?
      לא בטוח בכלל.

    2. גיא, לאן מוליכות כוונות טובות?
      "הדרך לגהינום רצופה כוונות טובת"

    3. כל מעשיו של אובמה מראים שישראל והיהודים לא ממש אהובים עליו.
      לפי אובמה הרי גם ההסכם עם אירן טוב לנו.

    4. כמו בעל שמכה את אישתו רק כדי לחנך אותה. גאון אתה גיא. פשוט גאון

    5. הוא פעל על מנת לומר שלום לישראל (ולא להתראות)

    6. נראה איך אתה תגיב אם אחד מחבריך יפסיק לדבר איתך "לטובתך"

    7. עם כוונות טובות כמו של אינדיק, כנראה שהדרך לגהינום די קרובה

  4. האם התקשורת השמאלנית דאגה להוציא במעוד מועד את אינדיק שקרן (פרסום הדברים על ההלוויה והתמונה המכחישה) ע"מ שלא יתקבל כאמין בשאר דבריו.?
    פעם ראשונה באתר המעניין הזה אגב,הגעתי אליו דרך רוטר

  5. הארץ הוקם ב1918. איפה אצם הייתם ב1918 ימנים ארורים? הארץ זה אובמתון? הןא הורם לכבוד אובמה כמו הביביצון? אתם טיפשים או שאתם טיפשים תגידו? אולי תלכו מהארץ שלנו כל עוד אתם יכולים לצאת ממנה בחיים?

    1. ואת זה כותב נציג המחנה הנאור, הליברלי ושוחר השלום.
      אה, כן, וגם השפוי. מדהים, כמה שאתם שפויים
      ודרך אגב, מי שעוזב אלו דווקא אתם ואהובי נפשכם הפלסטינים.(50000 מהם עובים את השטחים, כל שנה.) המחנה שלנו רק הולך וגדל, מיום ליום ומשנה לשנה: גם עקב עלייה וגם עקב ילודה.

    2. .האיש עם המעיל
      שלום לך אשקלוני יקר, חבל שאינך מכיר את ההיסטוריה של עם ישראל בארץ ישראל. בשנים שאתה מתייחס לעליהן ( ואילך 1918) לא היו ימניים ולא היו שמאליים היו יהודים ציונים שעלו או חיו בארץ ישראל ובנו אותה. אלה היו השנים של מלחמות עולם ראשונה ושנייה , של השאה והתקומה, של מלחמת העצמאות, של שחרור חבלי ארץ היסטוריים לשלטון יהודי אחרי 2000 שנה. כל מה שיש לך לומר על כך זה "ימנים ארורים". אבי עליו השלום שעלה לארץ מבולגריה ב-1918 כשהיה בן 4 יחד עם סבי וסבתי היה
      חבר באצ"ל שאני בספק אם אתה יודע מה זה. הוא בשבילך ימני ארור? הוא נלחם על הקמת המדינה שאתה חי בה היום ומרגיש בטוח מספיק לכתוב את הזוועות שאתה כותב כאן. ולעצם הנושא, עיתון הארץ במהדורתו באנגלית משמש כלי ניגוח של מדינת ישראל, אחדות המסרים של מחלקת המדינה בארה"ב ועיתון הארץ היא יותר ממופלאה, כל עיתוני העולם הרוצים ברעתנו מצטטים אותו לתפארת. עמוס שוקן מו"ל ובעלים של העיתון ידוע בחיבתו היתרה לנתניהו ולימין והוא מנסה ככל יכולתו לסייע למדינה במאבקה בדה לגיטימציה שלה בעולם. אני מקווה שאתה מסוגל להבין את הציניות שלי. אז תראה האשקלוני, תלכו מהארץ שלנו אומר שאתה ערבוש מצוי, שאתה מייחל לחיסולה של מדינת ישראל. אז זהו יקירי. שמי שיתחסל פה זו הנוכחות המוסלמית בשטחי ארץ ישראל ומדינת ישראל. זה ייקח עוד כמה שנים טובות אבל הנכבא השלישית כבר בדרך ויבוא לציון גואל.

    3. בשנת 1918 הקים ז'בוטינסקי את הגדודים העבריים בצבא הבריטי, גדודים שהשתתפו בכיבוש (אוי ואבוי) הארץ
      מהתורכים.
      ועל האובמתון קרא במאמרו המאלף של ביגמן.

  6. גם סבא רבא שלי ישב על סבא שלי שבעה כשהוא נהיה ציוני וכשהוא ברח הנה אחרי השואה הוא נהיה מפדלניק. עכשיו אתם באים ללמד אותנו מה זו ציונות אז בוא אני אלמד אתכם מהי; הציונות זו תנועה שאתם הם הסוף שלה.

    1. כן, אנחנו באים ללמד אתכם, כי אתם נטשתם את הציונות ואנחנו לא.
      ודרך אגב, ספק רב אם אפילו אחד מקוראי האתר הזה הינו חרדי, וגם לא נראה שהדתיים-לאומיים מהווים את הרוב פה
      אבל כאלה אתם, מצביעי מרץ והרשימה המשותפת – קצת קשה לכם להבדיל בין זרמים וציבורים שונים, שאינם משתייכים למחנה שלכם. זה מזכיר לי את ניסו שחם, שבזמן ההפגנות נגד ההתנתקות צרח שהוא "יודע איך לטפל בחרדים האלה". וזאת למרות שבהפגנות לא היה ולו חרדי אחד לרפואה.

    2. נין של דוס, חוכמה גדולה, אין כמוך האורבה. לא אומר "בן של עגלה" (חלילה ). על תתלהט יתר על המידע, פן תשרף בלהבה

      אך על רצונינו במדינה גדולה, לאיש קטן כמוך
      אין כאן מילה. כן זה ידוע: אחרים גם רוצים בה. ובכל זאת אנו נחזיק בה. בין אטוס לאטוס, שלנו היתה, הינה ותהיה לה

  7. למה יש לי תחושה קשה שאינדיק משקר….אני לא מבוחרי נתניהו, אבל שינאת הדמוקרטים אליו היא בלתי מתקבלת על הדעת, ביחסים בין מדינות…..יחסים מדיניים לא מתבססים על רגשות אלא על אינטרסים. פה , עם נתניהו האמריקאים חצו את כל הקוים האדומים.

  8. במבחן התוצאה אכן התנהלות אובמה מוכיחה את התאוריה שהניתוק והמשטמה לישראל היא פועל יוצא של מהלך מתוכנן של ממשל אובמה, את התוצאות ההרסניות של מהלך זה חווים כל מדינות המזרח התיכון

  9. האמריקאים והאירופאים מתנגדים להתנחלויות. המנהיגות הפלסטינאית הקובעת ז״א סוחרי הנשק, הסמים והפקידות המושחתת לא מעונינים בשלום כי הם ניזונים מהאלימות. אובמה הוא דיפלומט עלוב בלי קשר לישראל וולביבי יש רק מדיניות פנים היינו אייך להשאר בשלטון. האסלם מציע מנהיגות מחרידה שמצמיתה כל התקדמות חברתית וכלכלית פנימית ותו לא

  10. כל קורא שאינו פתי נטול כושר שיפוט ואינו סמולן שפוט צריך לשאול את עצמו, מול ה"גילויים" המפתיעים, (א) מי המגלה ועבור מי הוא עובד ו-(ב) מה המטרה הנראית ב"גילויים" אלו?
    ובכן, אשר ל-(א), מדובר ביהודי משֹנא-ישראל ותיק מדופלם וחשוך מרפא. משֹנא, ברמ"ח אבריו ושס"ה גידיו, עם קבלות מרשימות מאז 1993. חבר הדירקטוריון של 'הקרן לישראל חדשה' – הגזברות של 800+(!) ארגונים סמול משֹנאים שעמלים 24X7X365 לקעקע את ישראל ולהוציא את דיבתה רעה, ויו"ר המועצה הבינלאומית שלה. מרטין אינדיג נעול בכל מאודו על משימה אחת מאז חצה את הקווים מאיפא"ק, ב-1993: להרוס את מפעל ההתנחלות ביהודה ושומרון. הוא משתדל לעשות את מירעו בזה, בכל תפקיד בו הוא שימש ומשמש, ובכל הממשלים אותם שרת, מאז. יתרה מזאת, וזה משמעותי להבנת (ב) להלן: מרטין אינדיג ממשיך להיות קשור חזק לממשל אובמה, גם לאחר סיום תפקידיו המיוחדים בו, ועושה בשליחותו!
    ובאשר ל-(ב), לא צריך להיות גאון כדי להבין שדברי בלע אלו משתלבים בהכנה הארטילרית של ממשל אובמה, להטיל על ישראל מצור בינלאומי דרך החלטות מועצת הבטחון. מצור, שיתבטא בהחלטת מועצת הבטחון עפ"י סעיף 7' של האו"ם, לטהר את יהודה ושומרון ומזרח ירושלים, מיהודים. הכנה, שמנסה להסוות את עוינותו של בראךְ חוסיין אובמה לישראל, כתמימות שלא צלחה, ולא ככוונת מכוון, שמונעת מהזדהות עם מטרות האחים המוסלמים והשיעה האיראנית.

  11. לאור החדשות על יחסי ישראל עם ידידתה הגדולה, קשה להתאלם מהגיון של השמאל בתומכו את קו אובמה, בגדר תוספת תמיכה שתאזן את דעת הכהל הישראלי כפי שבא לידי ביטוי בבחירות, בתוספת לתעלולים של נתניהו. לא עזר השיימינג ! כסף אמריקאי רב, הלך לאיבוד. ורוכבת חסרת פשרות, ליבני שמה, עלתה על הסוסה הזאת, נחושה להוריד את הזבל.
    אני, שמאמין בשלום בין העמים, מציע שלא ננטור לידידתינו הגדולה על הריגול נגדינו ולא נזכיר אפילו ברמז את פולרד.
    במקום זאת, נזמין טייסת סוחוי, עם אוויוניקה ישראלית שעשוי להיות מוצר לוהט בשוק העולמי, שיתקבל בברכה בח"א – קיראו את הספציפיקציות של המטוס – ושידגים "קוברה" במטסי יום העצמאות. האמריקאים יגלו הבנה, כרי, יבינו מייד את ידידתם הקטנה. רק נבקש מפוטין לתרום לנו את הווטו באו"ם שאובמה עלול לשכוח.
    נקווה שרוסיה תעשה סדר בסוריה לנוכח מדיניות הדו-פרצופית של טורקיהץ בסופו של דבר האירופים עשויים לאהוב את התוצאה.
    ולבסוף, לא נשכח לאמר תודה לידידתינו הגדולה על כל שעשתה למעניני- מען עצמה, לאורך השנים ולבטוח בעתיד ורוד של יחסינו, מבוסס הפעם על הבנה.
    כן נגלה הבנה ליחס הפטריותי של הרצוג כלפי ארה"ב, שרצונו לנצח למרות מדיניות הידידה הגדולה נגדינו, תוך נכונות לגבולות 67'.