שי לחג: החקלאים מתעקשים שתשלמו יותר על ירקות

הלובי החקלאי ממשיך להיאבק כדי לשמר את משטר המכסים, שמתגמל חקלאים לא יעילים ומעלה את יוקר המחיה לכולנו

תוצרת גרועה, מחירים יקרים. שוק מחנה יהודה בירושלים | פלאש90

לקראת חגי תשרי הקרבים ובאים החליט שר האוצר משה כחלון לאפשר יבוא של מוצרים מסוימים ללא המכסים המוטלים עליהם באופן רגיל במשך השנה, וביניהם עגבניות המיובאות בין השאר מטורקיה. מדיניות זו המהווה פלסטר זמני, נהוגה כבר אצל כחלון מזה כמה שנים. במקום לפתוח אחת ולתמיד את השוק לסחר חופשי ולהיטיב עם כלל אזרחי ישראל, הוא מעדיף להיכנע במשך השנה לסחטנות של איגודי החקלאים.

כדי להשקיט את המחאה הציבורית נגד המחיר הגבוה של התוצרת הישראלית, הוא מפחית את מכסי היבוא לקראת החגים, תקופה בה נוצר מחסור בעקבות הקניות המרובות לחג. השנה החליטו בהתאחדות האיכרים והחקלאים שאפילו זה לא מוצא חן בעיניהם, ודרשו מכחלון ומראש הממשלה נתניהו שלא להוריד מכסים בחגים.

להפיל את הצרכן בפח

במיטב המסורת של קבוצות לחץ בישראל, בחרה התאחדות האיכרים לצאת בקמפיין פרסונלי ומרושע כדי לנסות להשיג את מטרתה. בכרזה שפרסמה ההתאחדות הנשיא טראמפ מוצג כמנהיג חזק שלא מהסס להטיל סנקציות על ארדואן המרושע, ואילו נתניהו מזיע מלחץ ונכנע לארדואן. הכיתוב דורש מהממשלה: "אל תהפכי אותנו לצינור החמצן של ארדואן".

מדובר בדמגוגיה יעילה ביותר אך שגויה מיסודה. ראשית, הניסיון להציג את המערכת הכלכלית הבינלאומית המורכבת באופן אישי ופשטני כל כך, הוא מגוחך למדי. מלחמות הסחר שטראמפ מנהל מול מדינות רבות, וביניהן טורקיה, בהחלט אינן סיבה להיגרר אחריו למהלך שיפגע בכולם בסופו של דבר.

למעשה, יוצרי הקמפיין מנסים להפיל בפח את הצרכן הישראלי באמצעות יצירת דיכוטומיה כוזבת: או שנתניהו עם ארדואן או שהוא איתנו, אזרחי ישראל. במציאות החלוקה היא שונה בתכלית – או שנתניהו עם צרכני ישראל, או שהוא עם האיגודים הסחטנים שנדרשים להגנות שונות כדי להצליח למכור את תוצרתם.

שיטת המכסים הנהוגה בארץ אינה יעילה, וגובה מהציבור מחיר גדול מאוד כדי להשיג מטרה פשוטה הניתנת להשגה במחיר נמוך בהרבה. הטענה הנשמעת לרוב בפי מצדדי שיטת המכסים היא שהיא מגנה על החקלאים, ומאפשרת להם פרנסה, דבר המבטיח יישוב ישראלי באזורים הקרובים לגבול.

אלא ש"להבטיח" פרנסה לכל אדם החפץ לפעול בתחום מסוים אינו תפקידה של הממשלה. התחומים שבהם אדם מצליח לדאוג לפרנסתו בכוחות עצמו בתנאי שוק, הם התחומים שעליו להתמקד בהם. לדוגמא, העובדה שאדם מאוד רוצה לגדל ליצ'י במגדל העמק, לא מחייבת את הממשלה לתמוך בו כחקלאי ציוני נלהב. אם ישוחרר המשק החקלאי ממשטר המכסים, הגידולים שבהם יש למדינת ישראל יתרון יחסי ימשיכו לשגשג והתייעל, ואלו שלא, יפנו את מקומם לראשונים. את הפירות והירקות בהם מושקעים משאבים רבים בחוסר יעילות בישראל, יהיה ניתן לייבא ממדינות אחרות להן יש יתרון בתחום, במחיר הרבה יותר זול לכולם.

הממשלה תוכל להמשיך לתמוך באופן ישיר בחקלאים באיזורי ספר, אם היא רואה בכך חשיבות אסטרטגית וביטחונית. תמיכה ישירה תעלה הרבה פחות משיטת המכסים העקיפה שמסבסדת חקלאים לא יעילים על חשבון הציבור כולו, ובפרט האוכלוסייה החלשה, שעבורה מחיר התוצרת החקלאית משמעותי בהרבה בתקציב החודשי.

אין ספק שמשטר המכסים והשליטה החונקת של הממשלה על המשק החקלאי אינה מועילה לכלכלה הישראלית. גם החקלאים עצמם יהנו משחרור המשק החקלאי משליטת האיגודים המקצועיים במחירים ובמכסות הייצור כדי להבטיח רווח מינימלי. בתנאי שוק חופשי, כל חקלאי ייצר בתחום הרווחי ובמידה הרווחית לו, וכך החקלאים היעילים שייצרו את המוצרים שהציבור דורש יצליחו, ואלו שלא, יעבור לתחומים אחרים בהם יצליחו יותר.

תנו לציבור לשפוט

טיעון אהוב נוסף בזכות המכסים שלא יאפשרו יבוא של תוצרת חקלאית לארץ הוא האיכות הירודה לכאורה של התוצרת המיובאת. במסגרת הקמפיין הנוכחי, טוענים החקלאים כי התוצרת הישראלית היא באיכות גבוהה יותר, טרייה ובריאה בהרבה מהמקבילה הטורקית.

כך לדוגמא, הציעו באיגוד החקלאים לציבור הישראלי לזהות את התוצרת הישראלית בסופר באמצעות ה"עוקץ", כלומר הגבעול עם העלים החדים, שמחובר לעגבנייה. העוקץ מאפשר לעגבנייה טריות לאורך זמן רב יותר, ולכן טוענים החקלאים הישראלים שהתוצרת הישראלית עם העוקץ עדיפה על זו הטורקית.

אלא שהיעדר העוקץ נובע גם הוא מלחץ שהפעיל הלובי החקלאי כדי להגן על החקלאים הישראלים, ובכלל – האיגודים השונים עושים כל שביכולתם כדי לפגוע ביבואנים. כתוצאה מכך, הצרכנים הישראלים לא יכולים לבחור בעצמם את התוצרת העדיפה עליהם, הן מבחינת מחיר והן מבחינת איכות.

במדינות רבות ניתן למצוא על מדפי החנויות תוצרת מקומית לצד תוצרת מיובאת, והצרכנים הם שבוחרים ביניהן, על פי העדפותיהם האישיות. לרוב, התוצרת המיובאת היא באיכות גבוהה יותר ובמחיר גבוה יותר בהתאם. בתקופות בהן הפרי או הירק נמצא בעונה במדינה הנתונה, יכולים הצרכנים לבחור בין השניים, ובתקופות אחרות ישנה רק תוצרת מיובאת.

אך איגוד החקלאים אינו סומך על הצרכן הישראלי, ומבקש להכריע עבורו – או תוצרת מקומית או כלום. כאשר הפרי או הירק בעונה, יהנה הצרכן הישראלי מתוצרת מקומית יקרה יחסית, ובעונות אחרות – פשוט אין. פירות וירקות שקשה עד בלתי-אפשרי לגדלם בארץ כגון פירות יער או אננס, זוכים למחירים מופקעים לחלוטין, וגם זה כדי להגן על החקלאים הבודדים שמצליחים איכשהו להפיק תוצרת עלובה מפיסת האדמה הקטנה שמסוגלת לכך.

הלובי החקלאי ממשיך להיאבק בציבור הצרכנים, כדי לשמר את משטר המכסים שאינו מאפשר טיפול יעיל ביוקר המחייה בארץ. אם קולו של הציבור לא יישמע בסוגיה חשובה זו, השינוי קרוב לוודאי לא יגיע בזמן הקרוב. הפעילו לחץ על נבחרי הציבור להעביר את שיטת המכסים מן העולם, ויפה שעה אחת קודם. ועד אז, אל תקשיבו לכל מיני אינטרסנטים וסלוגנים פשטניים – קנו את התוצרת שאתם מעדיפים במחיר שנוח לכם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. עם כל הכבוד:
    האם הטיעון שיבוא מטורקיה אינו ראוי לאור העובדה שטורקיה מתנהגת כמדינת אויב הוא פסול? אתה בטוח בכך מר אריה גרין? ואם היבוא הוא מרצועת עזה ומממן את חמאס, מה אז?
    לי זה דוקא נשמע טיעון חזק מאד. אני מוכן לשלם עוד כמה שקלים על כל ק"ג עגבניות, ובלבד שכספי לא יממן את טורקיה של ארדואן. זה לא טיעון ילדותי ואין כאן שום הונאה.
    אני מציע שלשיטתך לא נעצור אצל העגבניות. יש לנו תעשיה בטחונית מצוינת שמשועת לשוקים. למה שלא נמכור כלי מלחמה לטורקיה או לסוריה או לחמאס? זה שוק חופשי ואפשר להרויח מזה יופי.
    אין לי שום ספק שאם היית עורך סקר דעת קהל היית מגלה שאני ושכמותי הם הרוב.

    1. אם אתם הרוב (ואני איתך) – אז:
      נשלם יותר על ירקות תוצרת הארץ, וליבואנים לא ישתלם ליבא מתורקיה. אולי ייבאו ממדינות יותר ידידותיות, או שיגדלו בארץ. למה צריך שהממשלה תמנע מהם לייבא?

      צריך גם לזכור, שהמדינה לא מונעת יבוא מתורקיה, אלא מכל מקום. נפתח את הייבוא מכל העולם, חוץ ממדינות שיוגדרו ״מדינות אויב״, שאיתם יהיה אסור לסחור בנשק, כמו שציינת, ובעוד דברים.

      בנוגע לסחר עם חמאס – ירקות רבים בישראל מיובאים מעזה (ומירדן). לא נראה שהם יותר ידידותיים מתורקיה.

    2. ארדואן הוא איסלמיסט קנאי ואנטישמי מובהק – אבל יחסי מסחר בין טורקיה לישראל ממשיכים להתקיים, ותיירים ישראלים מגיעים לטורקיה וקונים שם לא רק פירות וירקות מתוצרת מקומית, אלא גם ארוחות במסעדות, לינות בבית מלון, שירותי מוניות, בגדים, ממתקים וכיו"ב.
      לכן – הטיעון אינו ראוי.

      לגבי נשק – הטיעון מאוד מוזר. אם אסור לקנות עגבניות מטורקיה כי אסור למכור לה נשק – האם יש למנוע מיצרן רהיטים למכור כיסאות לציבור הלקוחות – כי אסור למכור אלכוהול לקטינים?

  2. אבל איך זה שפעם היו מכסים ועדיין הפירות והירקות היו עולים בזיל הזול. היו שואלים אנשים למה טוב בארץ והם היו עונים ירקות ופירות יותר זול מחו"ל.

  3. 1:החקלאי מרוויח הכי מעט ולוקח את כל הסיכונים בגידול
    2:מפלצות רשתות השיווק מעלות את המחירים ולא החקלאי שהוא האחרון בתור להרויח את לחמו
    3:החקלאות מהווה גבול פנימי בארץ לולא הם היית כבר רואה השתלטות על השטחים והאדמות שינטשו חלילה על ידי בני דודינו
    4:כיוון שחקלאות מהווה כביטחון פנימי ולראיה שים לב כמה פשעי חקלאות ישנן ותוצאה של חוסר אונים מצידנו קם השומר החדש להגן על אותם חקלאים שנשארו בודדים במערכה מפני הפשע הלאומני של פשיעה חקלאית
    לכן על המדינה לסבסד פרות וירקות מתוצרת הארץ בכדי לעזור לאותם חקלאים להמשיך ולגדל וכך לשמור על השטחים הללו
    לא הכל נמדד בכסף אחרת בוא נפריט את הצבא בטוח שגם נמצא חיילים זולים יותר ולמה לממן התיישבויות ביהודה ושומרון זה עולה המון כסף
    ושוב אחזור ואומר לא הכל זה רק כסף

    1. 1) לא רק החקלאי – כל בעל עסק לוקח המון סיכונים – ופעמים רבות נופל. האם לממן עסק לכל אזרח? במדינה חופשית, שבה נטל המיסים והרגולציה יהיה קטן ביותר – הרבה יותר אנשים ייקחו סיכונים – כי הם יוכלו להרוויח הרבה יותר.
      2) ברגע שיבוטלו כל המועצות החקלאיות למיניהן – כל חקלאי יוכל למכור את תוצרתו ישירות או להתאגד מרצונו החופשי עם עוד כמה חקלאים, או ליצור שיתופי פעולה עם בעלי עסקים אחרים.
      3) החקלאות תמשיך להוות גבול פנימי, אלא שבמקום שהחקלאי יגדל אננס בחוסר יעילות משווע כי הוא מוגן על-ידי הממשלה – יפשיל שרוולים ויגדל עגבניות שרי, מלפפונים, תירס לבן או כל דבר שמתאים לאדמה ולטעם הצרכנים.
      4) השומר החדש הוא אירגון נפלא, ויש לברך אותו על כך שהוא מצמצם את הפשיעה. אבל בין זה לבין סבסוד פירות וירקות אין שום קשר.

      לגבי הצבא – רצוי מאוד להפוך אותו לצבא מקצועי (כמו המשטרה), והתנחלויות ביהודה ושומרון אין שום סיבה לממשלה לממן – רק לאפשר בניה והתפתחות פרטית – פשוט לא להפריע.

      ברור שלא הכל זה כסף – אבל הכל עולה כסף. כל הוצאה שאתה מוציא במקום אחד – באה על חשבון הוצאה במקום אחר.

  4. אריה גרין מתעלם מכך, שרוב האיכרים במדינת ישראל הם אריסים של רשעות מקרקעי ישראל{רמ"י}, שלא מאפשרת להם להתיעל ומתעללת בהם. רשעות מקרקעי ישראל נמצאת בשליטת כחלון ומטרתה לשבור את האריסים כדי להעביר את הקרקעות לקבלנים מקורבי כחלון. בנוסף מהתחלה ממשלות ישראל השקיעו משאבים ביצוא תוצרת חקלאית למרות הקושי הגדל ליצא ולא ביצור מזון לשוק המקומי הגדל. ממשלת ישראל לא משתמשת בחברות המו"פ החקלאי הפרטיות לביצוע מו"פ חקלאי עדכני אלא במנהל המחקר החקלאי הבירוקרטי המאובן והלא יעיל.
    מרבית המדינות המפותחות נותנות הקלות במיסוי ותמיכה ישירה לחקלאים יעילים וחלקם מעודדות התיעלות ביצור מזון לשוק המקומי.
    במקום לפעול למען יצור מזון יעיל מודרני וחופשי ולשחרר את האיכרים בישראל אתר מידה יוצא נגד האיכרים ולא בפעם הראשונה. להערכתי עצם העלאת האפשרות ליבוא מטורקיה זה כישלון מחפיר כתוצאה מהשליטה החונקת של ממשלת ישראל על יצור המזון.

  5. בכל פעם אני מתאכזב מחדש מהגישה האנטי חקלאית ואנטי חקלאים באתר הזה. לצערי זו מגמה שרק הולכת ומחריפה.
    יש ב"מידה" נטיה קבועה להסתכל על כל החקלאות בארץ רק דרך החור של הגרוש. זו ראיה צרה ונפסדת שמתעלמת מהערכים המוספעם של החקלאות , בעיקר בהיבט של תפיסת קרקע שאחרת תיתפס על ידי בני דודינו .
    לדעתי זה נובע מתוך תפיסה הגורסת שאם רוב החקלאים הם תומכי שמאל, לפחות באופן תאורטי, אנחנו בימין חייבים להיות נגדם ולהכנס בהם. זו נטיה שמגמדת את אתר "מידה" והופכת אותו לסוג של "הארץ" לימנים.
    יוחזר עקיבא ביגמן!

    1. זה נובע מתפיסה ימני קפיטליסטית קלאסית.
      כמה שפחות התערבות ממשלתית בשוק, שתמיד, אבל תמיד, רק מזיקה לציבור כולו בסך הכול, וכמה שיותר שוק חופשי ופתוח עם הזדמנויות שוות לכולם, ללא העדפות לקבוצות לחץ כאלה או אחרות.

      חבל שאתה לא מבין את זה, והולך לכיוונים ממש לא נכונים של 'התנכלות לשמאלנים'.

      אני מבטיח לך שזה ממש לא העניין.

  6. סידרה של כתבות חוזרות ונישנות נגד החקלאים שמתעלמות מהפיל שבחדר – התנהגותן הדורסנית והחמדנית של רשתות השיווק. מחירי הפירות הירקות גבוהים כל כך בגלל החלטתו של רשתות השיווק, ברצונו, עגבניה תעלה שקל וברצונן עגבניה תעלה עשרה שקלים.
    פתחו את שוק הבשר ליבוא – והמחירים רק עולים – היכן התחרות המצופה שאמורה להוריד מחירים?
    פתחו את שוק הביצים ליבוא מאוקראינה, עשרות חלו בסלמונלה, ואף היו מחקרי מוות. משהו שילם על העלות למשק שהיתה גבוהה בהרבה מהחסכון כביכול?
    פתחו את השוק בעבר ליבוא עגבניות ותפוחי אדמה, מזיקים חקלאיים חדשים שנכנסו עם היבוא גרמו לנזקים גדולים לחקלאים. מי שילם על הנזק?

    1. מציע למגיב הנכבד להקים רשת שיווק הוגנת יותר. למה לנסות לנהל עסק של אחרים? תן לנו מופת אישית, מעשה חינוכי מאין כמוהו, רשת שיווק הוגנת.

    2. מרקוס, נראה שלא הבנת את הטיעון – פגיעה בחקלאות הישראלית לא תגרום לירידת מחירים, כפי שהיתר יבוא הבשר לא גרם לירידת מחיר הבשר.
      החקלאים בארץ הם דמויי אריסים, הקרקע לא שלהם, מכסות המים השפירים נקבעות בשרירותיות, עלות העובדים והיתר יבוא עובדים נקבעים בשרירותיות, מועצות יצור מגבילות להם את מכסות הייצור, הרבנות דורשת מהם מעשרות, מועצות חקלאיות שקובעות להם מיכסות ייצור, ועוד הרבה מגבלות אחרות שלא מאפשרות תחרות בענף שטיבעו תחרותי.
      בשווקי המסחר קמו קרטלים אשר פוגעים גם בחקלאי וגם בלקוח הסופי. (כמדומני ישנן רק ארבע חברות סיטונאיות לתוצרת חקלאית).
      אתה רוצה לשווק עגבניות מעזה שהושקו בביוב ועובדו בידי פועלים בשכר 50 ש"ח ליום? אין שום בעיה, רק להודיע זאת ללקוח הסופי (כמו המדבקות ששמים על חלק מהתוצרת המיובאת) שיבחר.
      כבר היום נמכרים בצורה זו תפוחים ואגסים מתוצרת הארץ (די מצ'וקמקים לדעתי) לצד תפוחים ואגסים מיבוא (יפים ויקרים).
      וכמובן שאם ישנו נזק בריאותי (סלמונלה מביצים מאוקראינה) או כלכלי (מחלות צמחים מיובאות שפוגעות בעגבניות ותפוחי אדמה ישראלים), אז שהיבואן יכסה את הנזק.

      ולכל הכלכלנים דה-לה-שמעטע שמאמינים ב"תאוריה של ריקארדו" על חשיבות ההתמחות והיתרון היחסי, מציע לקרוא את הניתוח המתמטי של הכלכלן נאסים טאלב שמראה כיצד התאוריה קורסת בקלות במצב של אסונות קלים וצפויים למדי. דוגמאות טובות מהזמן האחרון הן הבעיה במדגסקר כתוצאה מפגיעת מזיק בענף גידול הווניל, הבעיה בוונצואלה מקריסת מחיר הנפט, ובעבר מזיקים לקפה ולבננות שגרמו לקריסת כלכלת מדינות שהתמחו בגידולים אלו, הרעב באירלנד לפני מאה חמישים שנה כתוצאה מההסתמכות על גידול תפוחי אדמה בלבד, וכו'

      בקיצור – לכלכלה בריאה יש צורך במיגוון ענפים שתומכים אלו באלו בדרכים מורכבות (למשל העברת ידע חקלאי מגידול לגידול, או תעשיית הפלסטיקה והטפטפות שמתבססות על החקלאות). קריסת החקלאות הישראלית תפגע בכולם.

      חיסלת את החקלאים, אז חיסלת את תעשיית הפלאסטיקה, יצור הקרטון, פגעת אנושות בבתי הזיקוק ובתעשייה הכימית (יצור דשנים וחומרי הדברה),

    3. אני מאמין טוטלי קנאי בשוק חופשי טוטלי, ללא רגולציה, ללא מכסות, ללא הגבלות על יצוא או יבוא, ללא מכסים. אני מאמין טוטלי שהדרך היחידה אבל היחידה להביא להורדת מחירים היא הורדת מיסים, לא תחרות מלאכותית או לא מלאכותית, לא פיקוח על המחירים וכדומה, אלא דבר אחד בלבד הורדת מיסים. אני מאמין טוטלי שהמרכיב המרכזי במחיר של כל מוצר הם המיסים. הורדת מיסים הורדת מחירים, העלת מיסים העלת מחירים. וכל השאר בבל"ת. רק ראיתי שאתה מאשים את רשתות השווק במחירים היקרים, כלומר, לא הממשלה, לא המיסים , אלא רק רשתות השווק, אז הצעתי לך, נראה לי הצעה הוגנת, להקים רשת שווק עם מחירים הנראים לך סבירים, ושלום על ישראל

  7. דברים שלא בסדר כמו סחורה לא תקינה/יפה/טובה -ניתן לפתור באמצעות פיקוח ומחיר ואת המלחמות של להיות בסדרצריך להיחם על זה כאן בישראל אבל לוותר על הכבוד הלאומי שלנו ולקנות מארדואן???
    בושה וחרפה

  8. דבר ראשון כל הגולשים פה ימניים וציונים וכמעט כל התגובות הן בעד החקלאים ונגד הפאנטיות של 'מידה'. סתם כדאי שתשימו לב.
    דבר שני תפסיקו לדבר על שוק חופשי, כי אין חיה כזאת. אם חקלאי ישראל לא יכולים לייבא עובדים זרים בצורה חופשית, אז אין שוק חופשי. אם יש תקן מחמיר לחקלאי ישראלי ומצד שני מתעלמים מהסחורה המורעלת מעזה (כדי לעזור לערבים המסכנים), אז זה לא שוק חופשי. אם ביבי במודע מתעלם מהטרור הערבי שמופעל כנגד החקלאים היהודים, אז זה לא שוק חופשי במובן הרחב שלו (זה דומה ל"שוק החופשי" ברוסיה בשנות ה90. הכל היה מותר, כולל רצח המתחרים, זה שוק חופשי?!).
    ואחרון חביב, תמיד מביאים כדוגמא את החקלאים של הולנד (אגב, שלא סובלים מהטרור הערבי ולא סובלים ממחסור בעובדים זרים).
    כולם מהללים אותם, אבל שוכחים להזכיר באותה נשימה, שחקלאיי הולנד מקבלים עד שני מיליארד אירו סובסידיות מהאיחוד האירופי ומהולנד עצמה.
    זה לא שוק חופשי.

  9. וואו.
    הלובי החקלאי חזק בתגובות 🙂

    ייתכן שיש עוד בעיות שיש לפתור בשוק בישראל. בעצם, למה ייתכן. בטוח. המון בעיות.

    אבל הדמגוגיה בסגנון 'זה לא בסדר? x,y,z,w, – זה מה שלא בסדר!' לא הופכת את עניין המכסים למוצדק, יעיל, הוגן, או נחוץ.

    אם יש בעיות אחרות בשוק שצריך לפתור – אז כן. גם אותן צריך לפתור. אבל הן לא מצדיקות את הרעה החולה של המכסים על הייבוא.

    מסכים עם כותב המאמר. ואני מאמין שבדיוק כמוני, גם הוא לא 'חי באשליות' שברגע שנבטל את המכסים השערורייתיים החיים יהיו דבש והשוק יפרח ויצמח באופן מיידי.

    יש עוד בעיות לתקן, כמו שנכתב בתגובות. וכמו שצריך לבטל את המכסים המגוחכים שמתאימים יותר לצפון קוריאה ולא לשוק חופשי, כך יש לפתור גם בעיות אחרות שהמגיבים מטעם החקלאים מלינים עליהן כאן. מסכים.

  10. מר אריה היקר, כמה עובדות שכדאי שתלמד, מדינת ישראל הינה נמצאת בתחתית הרשימה של התמיכה בחקלאים לעומת מדינות העולם, לכן חקלאי מטורקיה יכול לייצר עגבניה בתמיכת ממשלתו ,לשלוח אותה לייצוא לישראל ועדיין להרוויח יותר מכל חקלאי בישראל. מעבר לכך ה"מדינה" שלך מכריחה את החקלאים בישראל לשלם משכורות ותנאים שלא מחוייבים בשום מדינה בעולם כולל מדינות אירופה הנהורות, מחיר המים בישראל גבוה פי עשרות מונים מכל העולם, מכאן ששוק חופשי זה ממש לא.
    אגב החקלאות בישראל הינה מהיעילות ומהמוצלחות בעולם אולם הגיבנת שיוצרת המדינה עלינו החקלאים לא מאפשרת לנו להתחרות באופן שווה, זה נוח לבוא ולהתגאות ב 70 שנות החקלאות ובהמצאות הישראליות בתחום ומצד שני שהזרקורים כובים להמשיך לדרוס את החקלאים.
    עניין המחירים הגבוהים כפי שאתה יודע ,כך אני מקווה לפחות, חונה אצל כל חבריו של כחלון וביבי שמרוויחים מאות אחוזים על כל גרם מלפפון או עגבניה שאתה אוכל ולא אצל החקלאים שאת מירב ההשקעה והמאמץ נותנים.
    עכשיו נעבור טיפה לפן הפוליטי, החקלאים ש"נזרקו" לגבולות מדינת ישראל וחיים במלכיה, מנרה,פארן, תומר ועוד הם חלק מהשמירה על גבולות המדינה שלך כפי שאמר טרומפלדור:"במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון שם יעבור גבולינו" וכפי שאתה יודע לבטח הנגב כבר איננו שייך יותר למדינת ישראל בדיוק בגלל הסיבה הזאת, אבל הכי נוח לשבת בתל אביב ולהעביר ביקורת, בנוסף לאור המדיניות הממשלתית של המדינה שלך לא ירחק היום בו לא יהיה לך ירקות ופירות בסופר אחרי שטורקיה וירדן יחליטו שאינן מעוניינות ליצא לישראל ואחרי את חקלאי ארציל כבר רמסת…..
    ולסיום אם הנך חסיד כזה גדול של שוק שיוויוני תוריד את המכסים בכל התחומים כולל דלק,מכוניות,תעשיה ועוד , תפריט את הצבא,מוסדות המדינה ואל תחייב אותי לשרת במילואים ,לשלם מיסים עבורך או עבור כל אזרח אחר, אל תהיה גיבור איפה שנוח לך…..