החופש לבחור: הגאוניות בפשטות של מילטון פרידמן

חתן פרס נובל המנוח הצליח לשלב בין מחקר כלכלי מורכב לפרסומים פופולריים וקרא תיגר על תפיסות ישנות בעזרת עובדות וניתוח מעמיק

פרופ' מילטון פרידמן | ויקיפדיה

מילטון פרידמן נולד ב-31 ביולי 1912. אם היה חי כיום הוא היה בן 107, ויתכן כי היום הוא נחוץ יותר מתמיד. מותו של פרידמן בשנת 2006, בגיל 94, לקח מן העולם את אחד מההוגים הנדירים שהצליחו לשלב בין גאונות לבין שכל הישר והיגיון פשוט. רוב האנשים אינם מסוגלים להבין ניתוחים כלכליים מורכבים כמו אלה שזיכו את פרידמן בפרס נובל, אבל אפילו אנשים נטולי ידע כלכלי בכלל הבינו בקלות את ספריו הפופולריים כמו "החופש לבחור", או את סדרת הטלוויזיה הנושאת את אותו השם.

היכולת לבטא את עצמו בבהירות, הן ברמות הגבוהות ביותר של מקצוע הכלכלה והן ברמה אותה האדם הממוצע יכול להבין בקלות, הייתה דומה מאוד לזו של כלכלן אחר, שהתאוריות והאישיות שלו היו שונות לחלוטין מאלו של פרידמן – ג'ון מיינרד קיינס.

כמו רבים ממי שהפכו להיות הוגי דעות בולטים של הימין, גם פרופסור פרידמן החל את חייו האינטלקטואליים בשמאל. עשורים לאחר מכן, כאשר הביט לאחור על דברים שאמר בשנותיו המוקדמות, ציין פרידמן: "הדבר המדהים ביותר לגביהם הוא עד כמה מדובר באמירות קינסיאניות". אך לא היה אדם מסוים שגרם לפרידמן לשנות את השקפתו, הן בתחום הכלכלי והן לגבי מדיניות חברתית. השינוי הזה נוצר אך ורק מתוך מחקריו, הניתוחים שלו, החוויות שחווה והניסיון שצבר.

בתור מרצה, הוא מעולם לא ניסה להמיר את דעותיהם הפוליטיות של תלמידיו. כאשר אני עצמי הגעתי לראשונה לשיעור של פרידמן, הייתי מרקסיסט מובהק, אך הוא לא עשה שום מאמץ לשנות את דעותיי ועזבתי את הקורס כמרקסיסט. פרידמן אמר פעם שכל אדם שדעותיו משתנות בקלות אינו שווה את ניסיון השכנוע, ואכן דעותיי ככלכלן החלו להשתנות רק כאשר התחלתי לעבוד עבור הממשלה.

בין אינפלציה לאבטלה

ג'ון מיינרד קיינס | National Portrait Gallery

אחת העמדות בזכותן פרידמן נודע יותר מכל היא התנגדותו לרעיונות הכלכלה קיינסיאנית ששטפו כמעט לחלוטין את המקצוע משני צידי האוקיינוס, מלבד מעוז אחד של שוק חופשי באוניברסיטת שיקגו, שם פרידמן למד כסטודנט ובהמשך לימד במשך שנים רבות.

בימי השיא של הכלכלה הקיינסיאנית, כלכלנים רבים האמינו כי מדיניות ממשלתית של אינפלציה יכולה להפחית את שיעורי האבטלה, וגם הנתונים האמפיריים הראשוניים תמכו בעמדה זו. המסקנה הייתה כי ממשלה יכולה לבצע בהצלחה שקלול של תמורות בין אינפלציה לאבטלה, ובך למעשה לכוונן את הכלכלה כרצונה.

מילטון פרידמן קרא תיגר על התפיסה, בעזרת עובדות וניתוח מעמיק. הוא הראה שמערכת היחסים בין אינפלציה ואבטלה מחזיקה מעמד רק בטווח הקצר, כאשר העלייה בשיעור האינפלציה עדיין טרייה. אך בהמשך, אחרי שכולם התרגלו לאינפלציה, גם האבטלה מתחילה לעלות אפילו עם אינפלציה גבוהה.

כאשר גם האבטלה וגם האינפלציה החלו לנסוק ביחד בשנות השבעים ("סְטַגְפְלַצְיָה", כפי שקראו לכך אז), קרנה של התפיסה לפיה הרעיון הממשלה יכולה לכוונן את הכלכלה החל לדעוך. כיום יש עדיין כמה קיינסיאנים קנאים הממשיכים להתעקש כי מדיניות הוצאות ממשלתיות כתמריץ לצמיחה כלכלית יכולה לעבוד, אילו רק הממשלה הייתה מבזבזת עוד. זהו אחד מהטיעונים שלעולם לא ניתן לנצח: גם אם הממשלה תבזבז את עצמה עד לפשיטת רגל ועדיין תיכשל בהבראת הכלכלה, תמיד יהיו כמה קיינסיאנים שיטענו כי זה היה יכול לעבוד אם רק היינו מבזבזים עוד קצת.

בין שמרנות לרדיקליות

למרות שמילטון פרידמן הפך עם השנים לאחד מהוגי הדעות המזוהים ביותר עם המחנה השמרני, הוא ראה בעצמו ליברל במובן המקורי של המונח – אדם המאמין בחירות הפרט, ובחופש מהתערבות ממשלתית. אחד מספריו הידועים נקרא "רודנות הסטטוס-קוו", והיווה דוגמה נוספת לחוסר הרצון של פרידמן לקפוא על שמריו.

למעשה, פרידמן השמרן כביכול הציע שינויים רדיקליים לרעיונות מדיניות ובשורה של מוסדות, החל מבתי ספר ציבוריים ועד לבנק המרכזי. מנגד, אלה המתקראים כיום ליברלים ניסו לשמר בכל מחיר את מדינת הרווחה ואף להרחיב אותה.

כתלמידו של פרופסור פרידמן במהלך שנות השישים, שני דברים הרשימו אותי מיותר מכל – מדיניות חלוקת הציונים הקשוחה שלו, והעובדה שהייתה לו מזכירה שחורה. היה זה בתקופה שלפני האפליה המתקנת, שגרמה לאנשים בשמאל להעסיק שחורים כקישוט. מעולם לא שמעתי את פרידמן מציין את העובדה שהעסיק שחורים, למרות שהיא הייתה מזכירתו לאורך עשורים. הסירוב של פרדימן להיות תקין פוליטית רק חיזק את הכבוד שרחשתי לו.


פרופ’ תומאס סואל הוא עמית בכיר במכון הובר באוניברסיטת סטנפורד ומחברם של יותר מ-30 ספרים בנושאי כלכלה, חברה והיסטוריה. הטור פורסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. מאבי אבות המוניטריזם המודרני שנות ה70 של המאה ה20 בתמיכת העברת ניהול הכסף לטובת פקידי הבנק המרכזי. הכלכלה נוהלה בידי השוק הפיננסי המאוד לא יצרני. איש חשיבה, אך לא הדוגמא הטובה ביותר למי שמצדד בכלכלה וחברה חופשית.

    אישיות קפיטלסטית לדוגמא היה רונלד רייגן האיש שידע לחבר בין ניהול והמגזר הציבורי ל פרטי שנות ה80 רייגן זרע את היסודות לבניית חוזקה של אמריקה , שנות ה90 אמריקה מהכלכלה והתעשייה החזקה בעולם. האיש שהיה שחקן הילוודי בשנות ה40 ואיש מכירות בשנות ה50 העביר את המסר הטוב ביותר שקומוניזם בזכות קיצוץ המגזר הציבורי והורדת מיסים, הגידול והיצירה במקומות עבודה, משקי בית וצריכה הפרטית .

    אך אליה וקוץ בה , רייגן לא היה חף מטעויות מזה משני פעולות העיקריות בהן נקט: המלחמה הדתית שלו בסמים, והשנייה האימוץ העקרונות המונטריזם שהניק מילטון פרידמן. אילו היה לא מבצע אותם יכל היות נשיא בדורו.

    למי שרוצה לדעת מה באמת רייגן ביצע בתקופתו כנשיא אני ממליץ לקרוא את שני המאמרים של גולבס שנכתבו בטרום המאה ה21:
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=80867

    ו..
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=191601

  2. בתאוריה הכל עובד
    למציאות יש חוש הומור שאנחנו עדיין לא מבינים ובהרבה מקרים אנחנו בוכים. אפשר לרשום המון משוואות וגם להראות הרבה גרפים יפים אבל זה לא אומר שזה המציאות. כל הגדרה שמנסחים וכל השוואה שמראים אינם מציאות כי אין שום הוכחה שכולם הבינו את זה באותה צורה.

    אחת הבעיות העיקריות שיש למדעים מהסוג של כלכלה היא שאי אפשר לערוך מבחן מבוקר כדי לבדוק תוצאה. בנוסף יש כאן עוד בעיה גדולה שהגוף עליו נערך המחקר הוא גוף אינטילגנטי שיכול לשנות דעה וגם ללמוד כך שהסטטיסטיקה אינה מועילה כי תשובות שנתנו ביום מסוים יכולות להשתנות.

    גם השימוש בכל מיני נוסחאות מתמטיות אינו סימן לידע רב כי לא ברור שכל המשתנים אכן נלקחו בחשבון. אם לא מבינים את התהליכים אז איך אפשר לדעת איזה משתנים משפיעים על המצב?

    אני לא נגד מחקר אבל עדיין לא ראיתי מצב בו מישהו חישב מצב מסויים ואומר לנו שבעוד שנתיים יהיה כך וכך וזה באמת קרה בדיוק. במקום זה אנחנו שומעים שאדם "חזה" את המצב הקיים היום כבר לפני עשרים שנים אבל לא מסבירים בדיוק מה הוא חזה.

    1. צודק.
      אבל חוסר היכולת לחזות קשר בין פעולה ותוצאה מוכיח עוד יותר את גדולתו של מנהיג המגדיר מטרה כלכלית ארוכת טווח- ועומד בה. למשל- להגיע לתל"ג לנפש בין ה 15 המובילים בעולם עד 2025.
      נתניהו 2003 שר האוצר.
      נראה שנגיע עד 2025.

  3. תומאס סואל הוא אדם מדהים בפני עצמו. ההרצאות והראיונות אתו הן פשוט חובה לכל בר-דעת שמנסה להבין איך הכלכלה עובדת.
    כל טענה שלו מגובה במחקרים ומספרים שכל אחד יכול לאמת.
    מדהים לראות איך אנשים חכמים פשוט מתפכחים מהזיות הססמולנות.
    Hoover Institute
    Thomas Sowell

    1. הכוונות הטובות והליברליזם של פרידמן בשיתוף עם ארצות הברית קרן המטבע והבנק הבין לאומי הביאו בין השאר להריסתן של כלכלות בעולם ולמשטרים דיקטטורים. הדוגמא הראשונה המובהקת צ'ילה.
      ממליץ לצורך איזון לקרוא את שיטת ההלם.
      ישראל היא המדינה היחידה שעברה ועוברת את התהליך בהתנדבות ולא רק אצל נתניהו.