יאיר לפיד שאל אמנם איפה הכסף, אבל הקטנת הממשלה היא רק הקצף שעל פני המים; הכסף הגדול נספג כבר שנים במנגנון המדינה העצום
המו"מ הקואליציוני מתקרב לסיומו, וההתרגשות אוחזת ברשתות התקשורת: מספר השרים צפוי לעמוד על 20 בלבד, בהשוואה ל-30 שכיהנו בממשלה היוצאת; ללא ספק הישג לא רע ליאיר לפיד.
אבל גם אם נתעלם לרגע מהטענה ששרים רבים משמע קואליציה יציבה – ששווה גם היא לא מעט כסף למדינה – עדיין, בלי קורטוב זלזול, צריך להבין שמדובר רק בקצף על פני המים. משכורתו של שר איננה שונה משמעותית ממשכורתו של חבר כנסת (41,900 ₪ לעומת 38,000 ₪), וגם אם ניקח בחשבון את כל הוצאות הלשכה והאבטחה (שבינתיים הוחלט לצמצם), עדיין מדובר בכסף קטן לעומת תקציב המדינה, העומד כיום על מעל ל-300 מיליארד שקלים.
התקציב יקר בכסף וחירות
השינוי המשמעותי בהקשר זה של צמצומים וחסכון בכספי ציבור, צריך להתרחש בספוג ההון הגדול שמהווה המדינה עצמה, אשר דרכה זורם כספם של האזרחים.
כדי לסבר את האוזן, הבה נדמיין את גברת גילדנשטורק, יו"ר ועד-הבית מזה 20 שנה. גילדנשטורק, במהלך פוליטי מתוחכם, מעבירה בוועד החלטה לפיה ייגבו מסי ועד מיוחדים, לשם שתילת ערוגות ורדים ססגוניות מכל פאותיו של הבניין המטופח. ישנה רק בעיה אחת: הגינות הן פרטיות, והן כבר מתוחזקות באופן לא רע בכלל על-ידי בעליהן; זה נטע לו שם גרניום, ההוא עץ אשוח, והשלישי מספק קנביס (רפואי) לכל דיירי הבית. ומה לעשות, הם לא רוצים שיחי ורדים בגינה שלהם. הם גם מכירים את הקרקע היטב, ולא נראה להם שהרעיון מוצלח. אבל גילדנשטורק היא הוועד. ורדים, אם כן, יישתלו לרוב.
נשמע מופרך? כך בדיוק פועלת המדינה במישורים רבים של חיינו. תקציב התרבות, למשל: השר הממונה, היושב בראשות ועדות מצומצמות, מחליט להיכן יזרמו כספי משלם המסים; לפעמים הם זורמים בהמוניהם לתמיכה בתיאטרון שאבד עליו הכלח, לעתים הם מוצאים עצמם מממנים סרט פרו-פלסטיני, ומעת לעת זוכה בכספים המיוחלים מוזיאון עלום המנציח את זכרו של מקובל אלמוני. הכל לפי כוחו של הלובי, נטיותיו של השר, ואנינות הטעם של הוועדה המייעצת.
האבסורד המדינתי ברור, וכך גם פתרונו: תנו לאזרחים להחליט איזו תרבות הם מעדיפים לצרוך. לכסף אין אולי ריח, אבל הוא הבסיס לחלקים נרחבים בהתנהלות האנושית, כולל התרבותית. השאלה האם להוציא 50 שקלים על ג'יימס בונד החדש, או על הצגה מרגשת המתארת באנינות את ייסורי הנפש של הומוסקסואל מוכחש, היא שאלה תרבותית. רק הפרט, בעליו של הממון, ראוי שיכריע בה. אם התיאטרון ראוי ומוצלח, יגדשו אותו צופים שיממנו אותו בכרטיסיהם. הסרט הפרו-פלסטיני לבטח יהיה שובר קופות, ואין לו צורך בתקציבים. גם חסידי המקובל צריכים לעמוד למבחן הטעם הציבורי: יצליחו במכירת הצמידים האדומים והמים הקדושים – אשריהם ואשרי חלקם.
כך או כך, אף לא אחד ממוסדות התרבות הללו ראוי לתקציב ממשלתי אשר נלקח בכפייה מרווחיהם של האזרחים, ומתועל ליעדיו על-ידי ועדות מוועדות שונות, ממש כשם שגברת גילדנשטורק איננה ראויה להחליט מה יגדלו בעלי הגינות הפרטיות. אם הם רוצים, שיגדלו אפילו גויאבות.
ספוג הכספים הבזבזני הקרוי 'מדינה'
במדינת ישראל, אינספור מיליארדי שקלים עוברים דרך הספוג של המנגנון המדינתי. הרבה מהם (על-פי הערכות שונות כ-150 מיליארד!) מרווים את המגזר הציבורי עצמו – על משכורותיו, פקידיו, יועציו, ומנהליו – ונספגים בו מבלי שוב. שלל מיני עובדי מדינה מנומנמים שכבר לא זוכרים מאיזה צד עונים לטלפון במשרד, ושבמגזר הפרטי כבר מזמן היו מנערים אותם, יושבים לבטח על כספי האזרח הקטן ואין פוצה פה ומצפצף.
המיליארדים שכן שורדים את המנגנון הצמא, הולכים בחלקם למטרות ראויות של ביטחון, משפט ויחסי חוץ, ובחלקם לכל אותן ועדות ומשרדים שמחליטים עבור האזרחים על מה עליהם להוציא את כספם. הכספים נגבים והופכים, בהחלטות מלמעלה, לתקציבי רווחה שמנים למסכנים וספק מסכנים, המחליפים את מוסד הצדקה הוולונטרי, לתקציבי עתק לישיבות שונות, שהתל-אביבי האומלל נאלץ לממן מכיסו, לסכומים דמיוניים שנהנים מהם מוסדות שונים לחינוך והשכלה גבוהה, ועוד, ועוד. המדינה מתחזקת באופן מלאכותי שלל שירותים שאזרחים צריכים היו לקחת עליהם אחריות ולממן מכיסם על-פי רצונם, ואם אין זה רצונם, אזי מן הראוי שיתבטלו.
אין תחליף ממשלתי לבחירה אישית
העניין ברור אפוא. שחררו את האזרחים לעשות בכספם כבשלהם. קחו את הכסף למה שחיוני בלבד, ומהיתר הרפו. פחות הוצאה ציבורית, פחות מסים, ויותר כסף לאזרחים. אפשר לסמוך על עם ישראל שאחרי 2,000 שנים בהן שמר על עצמו בגלות, דאג לחינוך, לעניים, לתרבות, לתורה, לקהילה, לשירותי דת, ולמה לא, ישכיל לשמר את תרבותו ולדאוג למסכנים ולנזקקים, גם בלי עזרת המדינה. המסורת הסוציאליסטית, הרואה ברכה במדינה גדולה ועתירת תקציבים, פוגעת בנשמת אפה של הדמוקרטיה – החירות – חירות האדם לעשות ככל העולה על רוחו עם חייו וכספו, ובלבד שאינו פוגע בשני. המסורת הליברלית, החושדת במנגנון המדינה ורוצה אותו קטן, יעיל ומרוכז בדברים היחידים שהוא עושה טוב יותר מכולם, נאמנה הרבה יותר לרוחה האמיתית של הדמוקרטיה. ואחרי 2,000 שנות אבולוציה גלותית, ייתכן מאוד שגם לחלקים נרחבים ביהדות.
מעט שרים זה טוב ויפה, אבל ממש לא מספיק.
כמה נקודות מחלוקת:
א. אין לבלבל בין דמוקרטיה וזכויות אדם. דמוקרטיה היא שלטון הרוב, לא יותר. לא רק שאין קשר בין דמוקרטיה וחירות, למעשה הם הפכים. עצם ההגדרה של דמוקרטיה היא מתן זכות לרוב (ולא לעצמך) לשלוט על חייך. דמוקרטיה זה דבר רע.
ב. "אם אין זה רצונם, אזי מן הראוי שיתבטלו". טיעון ראוי בהחלט לאוהבי חירות, אבל סוציאל-פגאנים חושבים באמת שהם נעלים מן השאר והם צריכים להחליט מה טוב. הם חושבים שחוגים למגדר (לדוגמא) הם חשובים ואם אף אחד לא רוצה לממן אותם המדינה צריכה לכפות מימון בכוח.
הבסיס צריך להיות שרק אני יודע מה טוב לי ורק אני אחליט מה לעשות עם כספי, ולחילופין מי שרוצה פקולטה למדעי הדשא מוזמן לממן בכספו. אין לאיש זכות לגזול את כספי ולקבוע מה לממן איתו.
ודאי שיש.
למדינה מותר אפילו להכריח אותך ללכת לצבא ולשלוח אותך אל מותך.
תועלת הציבור חשובה יותר מחירותו האישית של כל פרט.
את זה הבינו תמיד, בכל סוגי המשטרים, ועל זה מבוסס רעיון המדינה.
אתה לא רוצה פקולטה למדעי הפיקניק, ואחר לא רוצה שתהיה משטרה. אחרים לא רוצים שהמדינה תממן פקולטה לרפואה, ויש מי שאין לו ילדים ולא איכפת לו ממערכת החינוך היסודית.
ובכל זאת- דמוקרטיה היא הדרך בה רוב העם קובע במה הוא משקיע, והאפשרות האחרת היא מונארכיה שבה שמלך יחליט מה חשוב יותר ומה פחות.
החופש הוא חשוב, אבל הוא מוגבל.
אני חושב שרוב העולם מוכן לוותר על מעט מהחופש לטובת ביטחון אישי, רפואי וכלכלי.
לישיש שלום
דבריך מרחפים בחלל – ע"מ להגדיר גבול למדינה[אם אתה חושב שקיים] יש ראשית להגדיר מדינה על צורתה ותפקידיה.
אמחיש – אם נסכים שתפקיד המדינה הוא בטחון ציבורי בסיסי[קרי קיום] או בטחון פרט בסיסי[ללא חשש מעוול פלילי] אזי האיגוד האזרחי , בשביל לשמור על יכולתו לספק חירות חייב לדלות קורטוב ממנה.
אולם, ישנו מישור קריטי ובו מדינה, כישות משפטית בעלת סמכות לכפות באלימות, אל לה להתערב בו – בחירותיו הערכיות של כל פרט ופרט.
בקצרה:
1.המדינה, ככל שתרחיב השפעתה, מצמצמת ומרגילה את האזרחים להקטין את עצמם – פרולטריון-פרול-ילד ביוונית. מדינה גדולה כאב גדול והאזרח נהפך מבן חורין חזרה לבן נוער.
2.מרגע שיש "ערך" מדינה – הגמוני – הוא ייכפה עצמו כוח על פרטים שאינם מאמינים בו – רק למד את תולדות מפא"י.
לסיכום, מה שאמרת נכון "שרוב העולם מוכן לוותר על מעט מהחופש לטובת ביטחון אישי, רפואי וכלכלי." אולם משפט זה שקר בבסיסו:
אין זה 'מעט' אלא 'מעט' כנקודת התחלה ומשם המידה עולה ועולה ככל שדרישות בני הנוער[הלה בעבר היו בני חורין] עולות.
אוסיף ואטען: 'בטחון כלכלי' הוא מושג מופשט נטול תוכן מהותי – מרגע שתנסה להגדיר אותו תגלה שהוא מהווה למעשה כלי כפייה רטורי על קניין הפרטים.
" מי שמוותר על חירויות בסיסיות בשם בטחון זמני, אינו ראוי לא לחירות ולא לביטחון"
בנג'ימין[בנימין] פרנקלין
תזהר, מתחילים ב'מעט' ומסיימים בבסיס
הבעיה בזה היא שאז רק מה שרווחי קורה.
אני חושב שכמדינה כדאי שתהיה לנו אומנות גם אם היא לא רווחית.
כדאי שתהיינה ישיבות גם אם הן לא מחזיקות את עצמן כלכלית
וכדאי שיהיה לנו חינוך טוב- גם אם בתי הספר אינם בתי עסק משתלמים במיוחד.
ובכל זאת- הכל עניין של מידה.
לא צריך מאות ישיבות מתוקצבות ע"י המדינה.
גם לא המון תיאתרון ולא המון אמנות.
וחינוך- אנחנו יודעים שזה לא רק עניין של כסף.
צריך למצוא איזון, ונראה לי זבמשך השנים האיזונים משתנים מעט, ובסך הכל הכיוונים הם נכונים.
מה זה "ריווחי"?
המשמעות של "ריווחי" הוא דבר אשר בני-אדם מוכנים לשלם תמורתו את עלותו או יותר, כלומר דבר אשר בני-אדם החליטו ששווה את המאמץ שהם משקיעים בו, ולכן בוחרים להשקיע מאמץ זה. אם אתה כופה דברים "לא רווחיים" אתה בעצם כופה על הציבור לעבוד ללא תמורה.
מצוין כל מילה בסלע הבעיה שהם מפחדים מכל אנשי הרוח שיצאו נגדם