הישגי טראמפ: מערכת המשפט, פנים וקורונה

העובדות ה״יבשות״ מראות כי טראמפ התמודד היטב עם מערכת המשפט ועם גילויי האלימות במדינה, ואף חיזק משמעותית את המיעוטים האתניים בארה״ב. ומה לגבי הקורונה? גם פה מסתבר שהציון שלו לא רע בכלל

קרדיט: ארכיון תמונות הבית הלבן של דונלד טראמפ

גם כשאמריקה נפרדת מהנשיא טראמפ, הדמוקרטים עושים את מה שהם עושים הכי טוב: ממשיכים לדחוף, על לרגע האחרון, את מסע הרדיפה בן ארבע השנים להשמיץ, להוציא שם רע ולהעניש את אחד מהנשיאים האמריקניים הטובים ביותר בהיסטוריה. לאחר שלא נתנו למר טראמפ ולו רגע אחד של הפוגה ממבול השקרים המכפישים הבלתי פוסק שלהם, הם הבטיחו את מקומם בהיסטוריה בתור העריצים הקטנוניים והמופקרים ביותר שאי פעם לכלכו את הנוף הפוליטי של ארה״ב.

לכן, מלאכת הסברת היקף ההישגים של הנשיא הזה מוטלת עלינו, מיליוני האמריקנים שבלבבות ובראשים פיקחים מסוגלים להבחין בטוב המונומנטלי שהוא עשה למען ארה״ב. למטרה זו, הבה נבחן את הרקורד הראוי לציון שלו.

בית המשפט העליון

כשנכנס טראמפ לראשונה למרוץ לנשיאות ב-2016, הוא התחייב למנות רק שופטים שמרנים לבית המשפט העליון, כלומר שופטים שיחתרו לכוונה המקורית של מנסחי החוקה. כחלק ממטרה זו, מינה טראמפ את השופטים ניל גורסץ׳, ברט קבנאו ואיימי קוני-בארט לבית המשפט העליון. טראמפ יישם את מדיניות זו גם בכך שמינה למעלה מ-300 שופטים נוספים בערכאות הפדרליות ברחבי המדינה.

ביידן והדמוקרטים, בניגוד לכך, דחו ואף התכחשו לקונספט של שמרנות בשפיטה. במקום זאת, הם מבקשים למנות שופטים אקטיביסטיים עליהם ניתן לסמוך כי יהיו חותמת גומי לפריטים שעל סדר היום של האג׳נדה השמאלית. במהלך פורום פומבי באוקטובר 2018, אמרה חברת הקונגרס הדמוקרטית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז כי אם הדמוקרטים ישיגו שליטה על הקונגרס והבית הלבן עליהם “להשתלט על בית המשפט העליון של ארה״ב”. “להשתלט” על בית המשפט יהיה כרוך בהגדלת מספר השופטים מתשעה ל-13 או 15, כשכל השופטים הנוספים יהיו אקטיביסטים עליהם ניתן יהיה לסמוך שיפסקו לטובת האג׳נדות הדמוקרטיות. שאיפה זו ספגה מכה נוספת כאשר באוקטובר 2020 מינה הנשיא טראמפ את השופטת איימי קוני-בארט לעליון.

במהלך הקמפיין לנשיאות 2020 סירב ג׳ו ביידן שוב ושוב לחוות את דעתו בנושא ההשתלטות על בית המשפט העליון: “אתם תדעו את דעתי על השתלטות על בית המשפט כשייגמרו הבחירות”, הוא אמר לכתבים בתחילת אוקטובר. כשכתב שאל את ביידן: “האם לא מגיע לבוחרים לדעת [את דעתך על הנושא]?”, השיב ביידן: “לא, לא מגיע להם”.

מנהיגות טראמפ במשבר הקורונה

לפי ההצהרה הרשמית של המפלגה הדמוקרטית ב-2020: “הכישלון העלוב של הנשיא טראמפ להגיב ביכולת ובעוצמה למשבר נגיף הקורונה – הכישלון שלו להנהיג – הופך אותו לאחראי למותם של עשרות אלפי אמריקנים”. ג׳ו ביידן אמר כי “אם הנשיא היה עושה את עבודתו… מההתחלה, כל האנשים עדיין היו בחיים”. בדיבייט סגני הנשיא תיארה קמלה האריס את תגובת טראמפ לנגיף הקורונה בתור “הכישלון הגדול ביותר של כל ממשל נשיאותי בהיסטוריה של המדינה שלנו”.

בניגוד להצהרות הנ״ל, לעומת זאת, תגובת הנשיא טראמפ לנגיף הינה אחת מהמפגנים המרשימים ביותר של מנהיגות פוליטית בדורנו. הבה נבחן את העובדות.

כבר בספטמבר 2019 הבחינו הרשויות הרפואיות בסין בסוג חדש ולא מוכר של נגיף קורונה במספר מטופלים בעיר ווהאן. אך רשויות אלה שמרו את התגלית הזו כסוד במשך יותר משלושה חודשים, שבמהלכם הם המשיכו לגלות מקרים חדשים של הווירוס על בסיס קבוע. מחקר של אוניברסיטת סאות׳המפטון מעריך כי אם סין הייתה נוקטת צעדים להכלת הווירוס ולהזהיר את שאר מדינות העולם בדבר, אפילו שלושה שבועות מוקדם יותר מכפי שעשתה, מספר מקרי הקורונה ברחבי העולם היה יורד ב-95 אחוזים.

ב-21 בינואר 2020 אובחן חולה הקורונה הראשון בארה״ב בגבר צעיר שטייל לאחרונה בווהאן. שמונה ימים לאחר מכן הקים הנשיא טראמפ את כוח המשימה של הבית הלבן לענייני קורונה כדי שינהל את תגובת הממשל הפדרלי להתפרצות הנגיף, וכדי לוודא שאזרחי ארה״ב נשארים מעודכנים תמידית במידת האפשר.

באותו זמן הדמוקרטים בקונגרס העניקו אפס תשומת לב לאיום נגיף הקורונה. הם לא ערכו בנושא אפילו כינוס אחד, אפילו לא לרגע אחד. במקום זאת הם העבירו את ארבעת החודשים הבאים באובססיביות מוחלטת לנושא אחד בלבד – הדחת הנשיא טראמפ והנסיון לסילוקו מהבית הלבן. תהליך ההדחה (Impeachment) בסנאט, שהחל ב-21 בינואר, היה עדיין על הילוך גבוה. נגיף הקורונה היה הדבר האחרון שעניין אותם, פשוטו כמשמעו.

ב-31 בינואר הכריז הנשיא טראמפ באופן רשמי על שעת חירום של בריאות הציבור והיה המנהיג הראשון בעולם שיישם איסור על טיסות נכנסות מסין.

אך ב-1 בפברואר, יום לאחר הכרזת טראמפ על איסור הטיסות מסיו, תיאר ג׳ו ביידן את טראמפ בתור גזען אנטי-אסיאתי: “זה לא הזמן לרקורד ההיסטֶריה ולשנאת הזרים של דונלד טראמפ – שנאת זרים היסטרית – ולהפחדות”, אמר.

ב-24 בפברואר, דוברת בית הנבחרים ננסי פלוסי ביקרה באזור צ׳יינה-טאון הצפוף של סן-פרנציסקו ועודדה אנשים לבוא ולתמוך כלכלית לחנויות ולמוכרים השונים. “מה שאנחנו מנסים לעשות כאן היום”, אמרה פלוסי, “הוא לומר שהכול כאן בסדר. בואו מפני שאמצעי זהירות ננקטו. העיר שולטת במצב… אנחנו חושבים שזה בטוח ביותר להיות בצ׳יינה-טאון ומקווים שאחרים יבואו. נפלא כאן. האוכל טעים מאוד, החנויות משגשגות והמצעד היה נהדר. סיורים רגליים נמשכים. אנא מכם בואו, בקרו ותהנו בצ׳יינה-טאון”. מספר שבועות לאחר מכן תטען פלוסי שהנשיא טראמפ, ולא היא, נכשל בלקיחת קטלניות הנגיף ברצינות הנדרשת.

באותו זמן הכריז הנשיא טראמפ על הגבלות נוספות על טיסות נכנסות מאזורים גלובליים נוספים בהם התפשטה הקורונה בעוצמתיות – בעיקר איראן (26 בפברואר), דרום-קוריאה (29 בפברואר) ולבסוף אף כל אירופה (11 ו-14 במרץ).

ב-29 בפברואר נפטר ליד סיאטל האדם הראשון בארה״ב שהאמינו כי מותו נגרם מהנגיף.

ב-20 במרץ ציין מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות מידבקות ד״ר אנתוני פאוצ׳י, חבר מוביל בכוח המשימה נגד הקורונה, כי “ההחלטה המתוזמנת היטב של הנשיא לבלום את הטיסות מסין” תרמהרבות” להגבלת מספר ההדבקות בקורונה בארה״ב. “עשינו זאת מוקדם, אמר פאוצ׳י, והוסיף: כשההדבקה עברה מסין לאירופה, עשינו את אותו דבר. עצרנו את הטיסות מאירופה, ששוב, היה עוד מנגנון בטיחות למניעת השטף מבחוץ פנימה”. יתרה מזאת, פאוצ׳י הצהיר כי “התגובה המנוהלת” של ממשל טראמפ למשבר הייתה “מרשימה”. “אני לא יכול לדמיין כיצד, תחת אף נסיבות, מישהו יכול היה לעשות יותר”, אמר הדוקטור. פאוצ׳י אף הבהיר במרץ 2020 כי טראמפ “מעולם לא ביטל את טענותיי או פסק נגדי” או נגד המדע בשם דאגות פוליטיות במהלך המאבק בנגיף.

במהלך השבועות והחודשים הבאים עבדו הנשיא טראמפ וממשלו מסביב לשעון כדי:

  • להאיץ את פיתוח יכולות אבחון הקורונה, את הטיפולים ואת החיסונים.
  • לצמצם דרמטית את ״הסרט האדום״ הבירוקרטי שבאופן מסורתי עמד בדרכם של פיתוחים מהירים בתורת הריפוי והחיסונים.
  • לחתום על חקיקה המבטיחה טריליוני דולרים עבור מאמצי התגובה לקורונה.
  • להיפגש עם בכירי התעשייה ועם המנהיגים ללא כוונות הרווח לפיתוח תכניות פעולה וליצירת שותפות ציבורית-פרטית.
  • לאשר תכניות טיפול רפואי ותכניות סיוע כלכלי עם ביטוחי הבריאות עבור הבדיקות והטיפול בקורונה.
  • להנחות את אדמיניסטרציית העסקים הקטנים לאשר הלוואות של מיליארדי דולרים בריבית נמוכה לאלו שנפגעו מהנגיף.
  • להקים במהירות בתי חולים צבאיים גדולים על ספינות ובמתקנים צבאיים יבשתיים כדי לסייע ולתמוך באזורים שנפגעו מנגיף הקורונה.
  • להשעות זמנית עיקולים שהשפיעו על משפחות שהמשכנתאות שלהן בוטחו על-ידי אדמיניסטרציית הדיור הממשלתית.
  • להרחיב דרמטית את הגישה לשירותי הבריאות הטלפוניים.
  • לגייס יצרני רכב כדי שיתעלו מחדש את פסי הייצור שלהם עבור ייצור המוני של מכונות הנשמה.
  • להיפגש עם שירותי משלוחים ואספקה כמו FedEx ו-UPS כדי לדון בדרכים לחלק ציוד רפואי הכרחי לממשלות המקומיות במדינות השונות.
  • להשתמש בחוק הייצור הצבאי כדי להנחות את חברת 3M האמריקנית לייצר כמות אדירה של מסכות N95 נוספות.
  • להפוך את ארה״ב למנהיגה עולמית, בפער, ביכולתה לבצע בדיקות קורונה.

ב-21 במרץ הכריז ה-FDA כי הוא אישר בדיקת קורונה מהירה שביצועה אינו דורשת הכשרה, ואשר מספקת תוצאות בפחות משעה.

בתחילת אפריל פתח ממשל טראמפ ב׳מבצע מהירות גבוהה׳, מאמץ בסגנון ׳פרויקט מנהטן׳ במאמץ להפחית דרמטית את כמות הזמן הנדרשת לפיתוח חיסון קורונה. כפי שצוין ב-Bloomberg News: “פיתוח חיסון כה מהיר הוא חסר תקדים”.

ב-27 ביולי הכריזו מכוני הבריאות הלאומיים (NIH) כי החל שלב 3 של ניסויים קליניים בחיסון קורונה. ההערכות גרסו כי חיסון יוכל להיות זמין עד לסתיו של 2020. ואכן, שני חיסונים שונים אושרו לשימוש בסוף 2020, המייצגים בכך את אחד מההישגים יוצאים הדופן והמהירים ביותר בהיסטוריית הרפואה.

זכויות בוחרים

ב-2005 ייעץ דו״ח מיוחד של ועדה דו-מפלגתית בנושא רפורמות בחירות, המוכרת באופן בלתי רשמי כוועדת קרטר-בייקר, כי כל המדינות המעוניינות להבטיח בחירות חופשיות והוגנות צריכות לבצע מספר צעדים:

א) להגביר את דרישות הזיהוי בקרב הבוחרים; ב) לצמצם את ההצבעות בדואר למינימום ההכרחי, שהינן “בעלות הפוטנציאל הגדול ביותר להונאת בוחרים”; ג) לא לאפשר הובלת מעטפות על-ידי גופים צד ג׳; ד) לטהר את רשימות הבוחרים משמות פסולים ושקריים; ה) לאפשר למשקיפי הבחירות לפקח על תהליכי ספירת המעטפות ללא הגבלה; ו) לוודא כי מכונות ההצבעה הינן בעלות ליוּוּחַ מדויק; ז) לעודד את גופי התקשורת “לעכב את פרסום נתוני הסקרים עד לאחר שיוכרעו הבחירות”. הנשיא טראמפ דיבר בפומבי פעמים רבות ובעוצמה על המלצות אלו, אך הן זכו להתעלמות רחבה בבחירות של נובמבר 2020, בעיקר בעקבות מאמצי הדמוקרטים לסכל ולשנות חוקי בחירות קיימים על-ידי שיטות בלתי חוקתיות ובלתי חוקיות.

המאמצים הדמוקרטים הללו היו עקביים לחלוטים אל מול התחייבות המפלגה הדמוקרטית שהופיעה במצע שלהם ב-2020: “אנחנו נהפוך את ההצבעה לקלה יותר ולנגישה יותר עבור כל האמריקנים על-ידי תמיכה בהרשמה אוטומטית לבחירות, הרשמה לבחירות ביום הבחירות, הצבעה מוקדמת והצבעה אוניברסלית מהבית ואפשרויות הצבעה בדואר”. כל אחת מהצעות אלה של הדמוקרטים מעלה דרמטית את ההזדמנויות להונאת בחירות, במיוחד לאור העובדה שנמצאו כבר לפחות 24 מיליון הרשמות בלתי חוקיות או בלתי מדויקות לבחירות.

טראמפ והטבות רווחה

באפריל 2018 חתם הנשיא טראמפ על צו נשיאותי הדורש מאנשים בגירים בעלי יכולת המתקיימים על תלושי מזון כי עליהם לעבוד, להתאמן או להתנדב לפחות 20 שעות בשבוע. מטרתו הייתה להוציא אנשים בריאים מרווחה לעבודה תוך חסכון של מיליארדי דולרים למשלמי המסים ווידוא כי רשת הביטחון עבור האנשים שבאמת נזקקים, ולא עבור אלו הרוצים לנצל את משלמי המסים, תישאר במקומה.

משפט פלילי

לאחר שמונה שנים בהן חוו השוטרים השמצות חוזרות ונשנות מצד אובמה, הטוענות כי הם גזענים הרגילים להתייחס לחשודים ופושעים שחורים באופן לא ראוי, היה זה שינוי מרענן עבור מיליוני אמריקנים לאחר שסוף-סוף קיבלו נשיא שמיומו הראשון בתפקיד הראה בבירור את הערכתו הרבה לשוטרים. “אני תמיד אתמוך בגברים ובנשים הנפלאים של מערכת אכיפת החוק, כפי שתמיד תמכתם בי”, הוא אמר לשוטרים ב-2017. הגמול עבור הכבוד המובן שלו כלפי אותם שוטרים נראה בסקרים. בבחירות לנשיאות 2020, ארגוני השיטור תמכו פה אחד בטראמפ. אלה כללו ראויים לציון כגון ההתאחדות הלאומית של השוטרים, מסדר האחווה המשטרתי ואיגוד התאחדויות השוטרים הבינלאומי.

בניגוד לכך, ג׳ו ביידן מקפיד לשנן באוזנינו בקול כי “לחלוטין” יש גזענות מערכתית בקרב גורמי אכיפת החוק אותה חייבים “לשרש”. קמלה האריס, באותו אופן, מקוננת כי “יש לנו שתי מערכות משפט באמריקה” – אחת עבור לבנים ואחת עבור אלה שאינם לבנים.

שני קונצנזוסים רווחים של ראיות אמפיריות בספרות המשפטית הפלילית מראים כי טענות ביידן-האריס מפוברקות. אכן, במשך שנים רבות, השיעור היחסי בו נעצרו שחורים ולבנים עבור פשעים שונים עמד בהתאמה כמעט מלאה עם האופן בו קורבנות ועדי ראייה זיהו את מבצעי אותן עבירות. כפי שמחבר רבי-המכר בן שפירו מנסח זאת: “במשך עשורים, מחקרים הדגימו כיצד יש התאמה סטטיסטית בין דיווחים על פשעים לבין מעצרים”.

בינתיים, תנועת ׳Black Lives Matter׳ העבירה את שבע השנים האחרונות בלספר לנו שאפרו-אמריקנים החיים ב״מערכת העליונות הלבנה״ של האומה שלנו הם קרבנות קבועים ל”הריגות חוץ-משפטיות… על-ידי המשטרה ופורעי חוק”. אך נתונים קשיחים חושפים את טענת BLM כשקר מפלצתי. לדוגמה, מדי שנה, ללא יוצא מן הכלל, לבנים שנורים ונהרגים על-ידי שוטרים בארה״ב עולים בהרבה על מספר השחורים וההיספאנים הזוכים לגורל דומה. BLM והחסידים הפתיים שלה, לעומת זאת, כלל לא מעוניינים בדברים מוזרים ולא רלוונטיים כמו עובדות.

התנגדות לתכנית של הדמוקרטים לחסל לחסל את פרברי ארה״ב

מצע המפלגה הדמוקרטית של 2020 מתגאה בכך ש”הדמוקרטים יאכפו במרץ את ׳חיוב הקידום של דיור הוגן׳ (AFFH), מדיניות המכוונת להסמיך ערים לספח אליהן את הפרברים המקיפים אותן. סטנלי קורץ, עמית בכיר ב׳מרכז למדיניות ציבורית ואתיקה׳, הסביר אודות ה-AFFH כשאובמה וביידן החלו ליישמו לראשונה ב2015:

“ה-AFFH מחייב כל סמכות מקומית המקבלת מימון ממחלקת השיכון והפיתוח העירוני של ארצות הברית… לרפא כל חוסר איזון גזעי או אתני בקרב תושביה… ניתן לכפות את אותם פרברים לבטל את תקנותיהם האזוריות ולבנות דיור בצפיפות גבוהה במחיר נמוך על חשבונם. יהיה עליהם להפנות את השיווק לדיירים בני מיעוטים פוטנציאליים באזורים העירוניים השכנים… אפילו ללא טענות או הוכחות בדבר אפליה מכוונת – עצם הקיום של חוסר איזון דמוגרפי באזור ככולל מצריך את ריפויו על-ידי הפרבר הנתון. פרברים יוכרחו לייבא אוכלוסייה ממקומות אחרים, פשוטו כמשמעו, על חשבונם”.

מדיניות אובמה-ביידן הייתה משמעותית בצורה אדירה מנקודת מבט פוליטית, כי היא ביקשה להעביר מהערים לפרברים בני אדם שהיו אנשי המפלגה הדמוקרטית באופן חסר פרופורציות, ובכך להגדיל את מספר הפרברים בעלי הרוב הדמוקרטי ומחוזי הקונגרס הדמוקרטיים.

הנשיא טראמפ נפטר כמעט מכל ה-AFFH מיד עם כניסתו לבית הלבן ב-2017, וביולי 2020 הוא ביטל רשמית את מה שנשאר ממנו. אך כעת, ביידן והדמוקרטים הודיעו כי לא רק שיחזירו את ה-AFFH, אלא אף ירחיבו אותו.

האם טראמפ גזען?

ג׳ו ביידן קרא לטראמפ בשטחיות “גזען” במהלך הדיבייט הנשיאותי הראשון של 2020. ברוח דומה, הסנאטור ברני סנדרס הצהיר כי: “יש לנו נשיא שהינו, למעשה, גזען וקנאי”. אלה הן רק שתיים מתוך אינספור הדוגמאות בהן דמוקרטים מובילים הכפישו את טראמפ כגזען.

אישום הגזענות המפורסם והראוי לציון ביותר שהוטח בנשיא הוא ההאשמה שטראמפ זרק הערות גזעניות לאחר צעדת “אחדו את הימין” ב-12 באוגוסט 2017 בשרלוטסוויל, וירג׳יניה. מבחינת שיטת הפעולה של הצגת טראמפ כגזען, שרלוטסוויל היא אבן הרוזטה. מה שאנו למדים אודות האמיתוּת – או חוסר האמיתות – של האשמת הגזענות הספציפית הזו, ילמד אותנו המון על כמה להאמין – או כמה לא להאמין – לשאר ההאשמות.

ראשית, קצת קונטקסט: אירוע שרלוטסוויל אוּרגן במקור עבור המטרה המפורשת מאוד של למחות נגד הצעת הסרת פסל הפרש של גנרל הקונפדרציה רוברט אי.לי מפארק מקומי. לפי מספר דיווחים, המפגינים התחלקו לשתי קבוצות שונות של אנשים: אנשים אגרסיביים ושטופי שנאה המאמינים בעליונות לבנה בעלי זיקה נאו-נאצית, ואחרים שלא החזיקו בשום עוינות אנטישמית שפשוט ביקשו להשמיע את קולם בדבר ההתנגדות להסרת פסלו של לי. קשה להבחין בדיוק את כמויות האנשים בכל קבוצה.

בינתיים, התאספה קבוצה גדולה של מפגיני-נגד, שכללה שתי קבוצות ברורות ושונות זו מזו: אנשים שתמכו בהסרת הפסל וביקשו להפגין את רגשותיהם בפורום פומבי ובלתי אלים, ומאות אנשים תומכי אנטיפה, תנועת מיליציה מרקסיסטית/אנארכיסטית מהפכנית שקוראת במפורש לשימוש באלימות כדי למחוק עד היסוד את החברה האמריקנית הקיימת כיום.

בשרלוטסוויל, בבוקר יום שבת ה-12 באוגוסט 2017, החלו החלקים הקיצוניים והנפיצים ביותר של שני הצדדים בדיבייט הפסל של לי החלו להתנגש באלימות אחד נגד השני. אז, בערך בשעה 13:40, אדם מטורלל הדוגל בעליונות לבנה ניגח קהל צפוף של מפגיני נגד במכוניתו, כשהוא הורג אישה לבנה אחת ופוצע מספר אנשים נוספים.

שעות בודדות בלבד לאחר האלימות הרצחנית של ה-12 באוגוסט, פרסם הנשיא טראמפ הצהרה קצרה באומרו: “אנו מגָנים בדרך החזקה ביותר שאפשר את מיצג השנאה הנורא הזה, את הקנאות ואתה האלימות בהרבה צדדים – בהרבה צדדים. זה מתרחש במדינה שלנו כבר הרבה זמן. לא דונלד טראמפ. לא ברק אובמה. זה מתרחש כבר המון, המון זמן”.

ב-14 באוגוסט הנשיא טראמפ מסר הצהרה מתוקשרת בה אמר:

“צבע העור שלנו איננו משנה, כולנו חיים תחת אותם חוקים, כולנו מצדיעים לאותו דגל נהדר, וכולנו נבראנו על-ידי אותו אל כל-יכול. אנחנו חייבים לאהוב אחד את השני, להראות חיבה אחד כלפי השני, ולהתאחד יחד בגינוי שנאה, קנאות ואלימות. אנחנו חייבים לגלות מחדש את קשרי האהבה והנאמנות שמחברים בינינו כאמריקנים. גזענות היא מרושעת. אלו הגורמים אלימות בשמה הם פושעים ובריונים, כולל ה-KKK, נאו-נאצים, מאמיני עליונות לבנה וקבוצות שנאה אחרות הדוחות מעליהן את כל מה שאנחנו מוקירים כאמריקנים… אלו המפיצים אלימות בשם הקנאות, מכים בלב-ליבה של אמריקה”.

ב-15 באוגוסט כינס הנשיא טראמפ מסיבת עיתונאים בה דיבר באריכות גדולה יותר על אירועי ה-12 באוגוסט בשרלוטסוויל. אמירותיו הרלוונטיות ביותר היו הבאות:

  • “הייתה קבוצה בצד אחד [הנאו-נאצים] שהייתה גרועה, והייתה קבוצה בצד שני [אנטיפה] שהייתה גם היא מאוד אלימה, ואף אחד לא רוצה לומר זאת אבל אני אגיד את זה ממש עכשיו. הייתה קבוצה בצד השני [אנטיפה] שהגיעה במתקפה ללא אישור [להתאסף ולהפגין] והם היו מאוד, מאוד אלימים”.
  • “גיניתי נאו-נאצים. גיניתי גם קבוצות רבות אחרות. אך לא כל אותן קבוצות [שהפגינו בעד הפסל] היו נאו-נאציות, האמינו לי. לא כל האנשים האלה היו מאמיני עליונות לבנה בשום צורה”.
  • “אני חושב שיש אשמה בשני הצדדים. ואין לי ספק בכך, וגם לכם אין ספק בכך”.
  • “יש אנשים רעים מאוד בקבוצה הזאת. אבל היו גם אנשים שהם בסדר גמור, בשני הצדדים. היו אנשים בקבוצה הזאת… שהיו שם בשביל להפגין נגד הורדת פסל שהיה מאוד, מאוד חשוב להם”.
  • “והיו אנשים, ואני לא מדבר על הנאו-נאצים והלאומנים הלבנים, בגלל שאותם יש לגנות לחלוטין. אבל היו אנשים רבים בקבוצה הזאת שלא היו נאו-נאצים ולאומנים לבנים. בסדר? והתקשורת התייחסה אליהם בצורה לא הוגנת לחלוטין. ובכן, גם בקבוצה השנייה היו גם אנשים בסדר גמור, אך היו גם עושי-צרות [אנטיפה] ורואים אותם באים עם תלבושות שחורות, עם קסדות ועם מחבטי בייסבול. היו הרבה אנשים רעים בקבוצה השנייה”.
  • זה נראה כאילו היו להם אנשים קשוחים ורעים – נאו נאצים, לאומנים לבנים, איך שלא תרצו לקרוא להם. אך היו גם הרבה אנשים בקבוצה הזאת שהיו שם כדי למחות בתמימות ובצורה חוקית ביותר”.

מבקריו של טראמפ התמקדו בעיקר בקביעה שלו כי “יש אשמה על שני הצדדים”, וכן שהיו גם “אנשים בסדר גמור בשני הצדדים”, ב-12 באוגוסט. מבקריו הוציאו בזדון את דבריו של טראמפ מהקשרם כדי לגרום לכך שייראה כאילו הוא התייחס לנאו-נאצים בתור אנשים בסדר גמור. ג׳ו ביידן, לדוגמה, טען פעמים רבות שאמירתו של טראמפ על “אנשים בסדר גמור” הייתה זו שגרמה לו להחליט לרוץ לנשיאות.

אך טראמפ גינה בפירוש, שוב ושוב, והוקיע את הנאו-נאצים, את ה-KKK, את המאמינים בעליונות לבנה ואת הלאומנים הלבנים – בשמם – במהלך הצהרותיו מה-14וה-15 באוגוסט 2017. הוא תיאר אותם בפירוש בתור “אנשים קשוחים ורעים”, אותם “יש לגנות לחלוטין”. אך עם זאת, זה ברור למדי כי מבקריו מאוד רוצים – ומאוד צריכים – להאמין כי הנשיא איכשהו תמך בדחפים הגזעניים של כזו טינופת אנושית. מכיוון שלולא היו מוציאים בכוונה מהקשרם את הדברים שאמר טראמפ בבירור, היה זה בלתי אפשרי להסיק גזענות מתוך הצהרותיו.

האם טראמפ הוא אנטי-היספאני?

מאמר רחב היקף ב׳ניו-יורק טיימס׳ שכותרתו “הגזענות של דונלד טראמפ: הרשימה המוחלטת” מאשים כי “במהלך פגישה בבית הלבן ב-2018 [טראמפ] התייחס לכמה מהגרים בלתי מתועדים בתור ׳חיות׳”. גם דמוקרטים מובילים התלוננו בקולניות על כך שטראמפ השווה מהגרים ל”חיות”:

  • בפגישה בבניין העירייה בדרום-קרוליינה, קונן ביידן על כך שטראמפ הוציא את דיבתם של “מהגרים שמחפשים מקלט באמריקה” בכך שאמר ש”האנשים האלה אינם בני אדם, הם חיות”.
  • ננסי פלוסי הכריזה באופן חגיגי כי הערותיו של טראמפ גרמו לה לתהות האם הנשיא מאמין ש”כולנו ילדיו של אלוקים” או לא. “כשהנשיא של ארה״ב אומר שמהגרים בלתי-מתועדים ״האנשים האלה אינם בני אדם, אלא חיות״ אנחנו חייבים לתהות”, הוסיפה פלוסי, “האם הוא מאמין בניצוץ האלוקי, בכבוד ובערך של כל אדם?”.
  • מנהיג סיעת המיעוט בסנאט דאז, צ׳אק שומר, צייץ: “כשכל הסבים והסבתות רבא-רבא שלנו הגיעו לאמריקה הם לא היו ׳חיות׳, וגם האנשים הללו אינם כאלה”.
  • באפריל 2019 המועמד הדמוקרטי לנשיאות בטו או׳רורק קישר בין טראמפ לבין היטלר, באומרו כי לפי עמדותיו של הנשיא, “מבקשי מקלט הם ׳חיות׳ ו׳שרצים׳, שזו הדרך שהייתי מתאר ג׳וקים בבית שלי. לא בני אדם. זהו מושג שהייתם מצפים לשמוע ברייך השלישי בשנות השלושים”.

מקריאת ושמיעתה האפיון החוזר ונשנה של הערותיו של טראמפ, לא ניתן להבחין האם אמירת ה”חיות” של הנשיא הגיעה כתגובה ישירה לתלונתה של שריף מחוז פְרֶסנוֹ מרגרט מימס כי הגבלות חוקי ההגירה מונעות ממנה ליידע את הרשויות הפדרליות שחלק מהמהגרים הבלתי חוקיים שניתן לגרש, המשתייכים לכנופייה האלימה והרצחנית MS-13, משוכנים כרגע בכלא פרסנו. “יכולים להיות חברי MS-13 שאני יודעת עליהם, אך אם הם לא מגיעים למכסה מסוימת, אני לא יכולה לספר על כך לרשות אכיפת המכס וההגירה (ICE)”, אמרה מימס המתוסכלת.

היה זה בתגובה להצהרה הזו שטראמפ העיר את אמירת ה”חיות” המפורסמת שלו. לכל מתבונן כנה, יהיה זה ברור למדי כי טראמפ לא התייחס למהגרים “בלתי-מתועדים” או “בלתי-חוקיים” באופן כללי, אלא ספציפית לחברי MS-13.

מבקריו של טראמפ מעלימים עין מהצלחותיו

בעוד שהדמוקרטים והתקשורת האמריקנית היו נחושים להציג כל מילה, מעשה ונשימה של הנשיא טראמפ כ”גזעניים”, הם התחמקו בצייתנות מלדווח על אירועים שעלולים היו לסתור את הנרטיב המתוסרט בקפידה שלהם.

אם לצטט דוגמה אחת, הבה נבחן את הדברים החיוביים באופן מיוחד שנשא טראמפ בנאומו בפגסת המנהיגות השחורה הצעירה בוושינגטון הבירה, בה התקבל בחום רב ובהתלהבות באוקטובר 2018. “כבוד גדול הוא לי”, אמר הנשיא, “להיות עם כל כך הרבה אמריקנים מבריקים – וזה מה שאתם, אמריקנים מבריקים, אמיצים, פטריוטים וגאים. לראות את כולכם כאן היום ממלא אותי בביטחון יוצא מן הכלל בעתידה של אמריקה, ובעתיד הנהדר והגדול של המדינה שלנו… אתם מנהיגים אמיתיים בקמפוסים שלכם, בכנסיות שלכם ובקהילות שלכם”.

אל תרגישו רע עם עצמכם אם מעולם לא שמעתם על פסגת המנהיגות השחורה הצעירה, או על האמירות שנשא בה טראמפ. כנראה שלכתבי החדשות כמעט לא היה רגע פנוי כדי להזכיר את האירוע, בהינתן העובדה שהם היו כה עסוקים בלספר על ה”גזענות” של הנשיא דקה אחרי דקה, על בסיס קבוע.

כנראה שגם מעולם לא שמעתם על הצהרת הנשיא טראמפ מה-10 בספטמבר בוועידה השנתית של שבוע המכללות והאוניברסיטאות ההיסטוריות השחורות (HBCU) שנערכה בוושינגטון הבירה, בה אמר טראמפ דברים כמו:

  • “במשך למעלה מ-180 שנים, אוניברסיטאות ומכללות שחורות חיזקו את המדינה שלנו וקראו את אמריקה לגדוּלה… הממשל שלי מוקדש עמוקות לקידום מורשת ההצלחה, המחויבות והתרומה המדהימה הזאת לאומה שלנו… אתם אנשים מדהימים בחדר הזה. אנשים נפלאים. ואני מברך אתכם על כך”.
  • “בכל יום של הנשיאות שלי, אנחנו נחתור לתת לכל ילד, מכל רקע ומכל גזע, דת ואמונה את הסיכוי הטוב ביותר להגיע לחלום האמריקני היפהפה הזה”.
  • “המסירות העזה לחיזוק האוניברסיטאות והמכללות השחורות היא חלק ליבה מהמיקוד הבלתי מעורער של הממשל שלי בפרויקט ההתחדשות הלאומית”.

ממש באותו אירוע, הכריז טראמפ כי הוא חתם על חקיקה להגדלת המימון הממשלתי לאוניברסיטאות והמכללות השחורות בשיא של 13 אחוזים; הנחה את כל הממשלה הפדרלית לפתח אסטרטגיה לסיוע לאוניברסיטאות ומכללות אלה “לקבל את המשאבים והתמיכה שמגיעות להן”; הורה לנאס״א וכן למשרד העבודה והחינוך לגייס אליהם סטודנטים מאוניברסיטאות ומכללות אלה ולהגדיל את הזדמנויות ההתמחות עבורם; והקים משרד חדש בבית הלבן שתפקידו הוא לתאם בין היוזמות הללו ולפקח עליהן. “התקציב הפדרלי שלנו אף מתעדף אתכם בתכנית שלנו להעניק לסטודנטים גישה להכשרות חדישות במקצועות בביקוש גבוה כמו מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה”, ציין הנשיא.

הבהיר את עמדותיו, אך הן הוצאו מהקשרן בתקשורת שוב ושוב | קרדיט: ארכיון תמונות הבית הלבן של דונלד טראמפ

אך כפי שהראה העורך התורם של ה׳נשיונל רוויו׳, דרוי מורדוק, “כל שלושת תכניות חדשות הערב קברו את הסיפור הזה. במקום זאת, ABC הציגו במשך 15 שניות את הסיפור של מעודדות ה׳דאלאס קאובויז׳ שהכפילו את שכרן, CBS שידרו במשך 22 שניות את היתרונות הרפואיים של לישון מנוחות צהריים פעמיים בשבוע, ו-NBC שידרו במשך דקה אחת ו-34 שניות ילד בן תשע מאוהיו שעשו לו ׳שיימינג׳ בארוחת הצהריים בבית הספר”.

גם בספטמבר 2019, אמר הנשיא את הדברים הבאים בקבלת הפנים של חודש המורשת ההיספאנית בבית הלבן:

  • “הערב, אנחנו מתכנסים יחד כדי לכבד את המסירות, את ההובלה, את האמונה, את הגאונות ואת ההישגים היוצאים מן הכלל של הקהילה ההיספאנית-אמריקנית הנפלאה שלנו”.
  • “אמריקנים היספאנים היו חלק גדול מהסיפור הלאומי שלנו ממש מראשיתה של המדינה שלנו. אתם עובדים קשה. אתם מגדלים את המשפחות הגדולות והיפהפיות שלכם. אתם דואגים לשכנים שלכם. אתם מקימים עסקים, אתם מייצרים מקומות עבודה, ואתם מלמדים את ילדיכם לאהוב את המדינה שלנו ולהוקיר את החירות שניתנה לנו מאלוקים. אמריקנים היספאנים מעשירים את אמריקה באינספור דרכים… תודה לכם על התרומה שלכם לתרבות שלנו. ותודה לכם על כך שאתם עוזרים להפוך את אמריקה לנהדרת יותר מאי-פעם”.

בתקשורת, לעומת זאת, סרבו  להזכיר כל דבר חיובי שטראמפ אולי אמר בקבלת הפנים בבית הלבן. מאמר דעה ב-׳The Hill׳, למשל, גינה את “הקנאות של טראמפ” והבהיר כי “האנטיפתיות של הנשיא כלפי לטינים היא מתועדת היטב”.

באירוע שנערך באיצטדיון ה-NRG ביוסטון ב-22 בספטמבר 2019, בו כ-50 אלף מהגרים מהודו התאספו ל”פסגה קהילתית” לכבוד ראש הממשלה ההודי נרנדרה מודי, הנשיא טראמפ אמר לקהל כי הוא ואדון מודי “הגיעו ליוסטון כדי לחגוג את כל מה שמאחד את הודו ואמריקה – החלומות המשותפים שלנו והעתיד המזהיר שלנו”. על אף העובדה שאזרחים אמריקנים ממוצא הודי הצביעו ברוב גדול נגדו ב-2016, טראמפ הכריז: “באתי גם כדי להביע את תודתי העמוקה לכמעט ארבעה מיליון אמריקנים הודים מדהימים בכל רחבי המדינה שלנו. אתם מעשירים את התרבות שלנו, אתם תומכים בערכים שלנו, אתם מרוממים את הקהילות שלנו ואתם באמת גאים להיות אמריקנים. ואנחנו גאים בהיותכם אמריקנים. אנחנו מודים לכם. אנחנו אוהבים אתכם”.

“המקרה הזה ביוסטון היה סממן מובהק ביחסים בין שתי הרפובליקות המאוכלסות ביותר בכדור הארץ”, הבחין דרוי מורדוק. “אך גם ללא קשר לכך, האהבה של טראמפ ומודי קיבלה אפס דקות ואפס שניות של כיסוי בחדשות הערב של NBC, שהקדישו שתי דקות ו-35 שניות לדיווח של הכתב סם ברוק על יום השנה ה-25 ליציאת הסרט ׳חומות של תקווה׳. בדומה לכך… חדשות הערב של ABC דחו בבוז את המפגן ההודי של טראמפ והתמקדו במשך דקה ו-45 שניות בקייטי, כלבה מסוג בורדר קולי שנאבדה במונטנה ונמצה בחיים 57 ימים מאוחר יותר”.

תודה, טראמפ

הנשיא טראמפ הראה לאמריקנים מה זה אומר להיות מנהיג אמיץ ובעל עקרונות; לבטא כהלכה בפומביות ובבירור את עקרונותיו – בלי ציניות או הטעיה – ואז להילחם עבורם בזירה הפוליטית. הוא הזכיר לנו איך זה מרגיש כשיש נשיא שבאמת אוהב את המדינה שלו, ושמבקריו לא יכולים להרתיע אותו לעבר כניעה או שתיקה. דמויות כאלה הן נדירות ביותר.

דונלד טראמפ היה נשיא נהדר, ומיליונים רבים מאיתנו תמיד, תמיד יבינו זאת.


ג׳ון פרזו הוא סופר, ומשמש כעורך מנהל ב׳מרכז החירות דיוויד הורוביץ׳. גירסה מלאה של המאמר פורסמה לראשונה באתר פרונטפייג׳.

המאמר התפרסם כחלק מסדרת מאמרים בשם ׳הישגי טראמפ׳.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. בסוף הכתבה – טעות בתרגום "הודים אמריקאים" תורגם כ"אמריקאים אינדיאניים".

  2. מבקש למצא בגוגל את המאמר השלם במקור האנגלי. אתם מביאים את שם המחבר ג'ון פריזו. בלא כתיב אנגלי, יש הרבה אפשרויות
    Frezo, Prezo, Prezoo? Freezo? John, Jon

    ושם האתר,
    Front Page Magazine,Frontpage Magazine?

  3. ומה עם קידום מעמדה של ישראל והשלום במזרח התיכון? זה ההישג שהכי צריך להעסיק אותנו! לערפאת הרוצח, לרבין ולפרס עם ההסכמים הכושלים נתנו פרס נובל (שלא לדבר על כך שכל כביש חדש, מוסד חדש וכו' נקראים על שם רבין ויש גם אתרים רבים ששמם המקורי הוסב לרבין) ואילו טראמפ. שעקף את כל הטפשים והביא לכנון יחסים עם אלה שבאמת חפצים בשלום, אינו זוכה להכרה על תרומתו החשובה ביותר? טראמפ בהשכיל להבין שהמטבע איננו מתחת לפנס. שהפנס הוא תחבולה מטעה ופשוט מצא את המטבע, אם תרצו את התוואי האמתי שמוביל לשלום המיוחל, אז לו מגיע לא אפילו אזכור על כך? "עויילם גויילם"

  4. תודה לך דונלד טראמפ.
    למרבה הצער אני לא אופטימי לגבי הדרך בה תשפוט "ההיסטוריה" את הישגיו של טראמפ.
    לא בגלל שלא היו הישגים גדולים, אלא בגלל שבעולם בו אנו חיים חלק גדול מהדרך בה יזכרו מנהיגים נקבעת על ידי מובילי תרבות למיניהם.
    בארה"ב מדובר בעיקר על הממסד ההוליוודי, העיתונות (ניו יוק טיימס, וושינגטון פוסט ושות'), וברוני התקשורת החדשים (צוקרברג ושות').
    הנ"ל חולקים ברובם המכריע אידאולוגיה פרוגרסיבית והם שונאי טראמפ ודרכו כמעט בהגדרה.אצל חלקם, בעיקר ברוני הניו מדיה, זה גם משולב באינטרסים כלכליים עמוקים: הם ישמיצו את המלך הקודם כדי שהמלך הנוכחי לא יטיל עליהם מיסים ויגביל את עושרם הבלתי נתפס.
    אי לכך סביר שנראה בשנים הקרובות מבול של סרטים, סדרות טלויזיה, ספרים וכיו"ב שיציגו את טראמפ כנוכל אולטימטיבי.
    כל דיון אמיתי על הישגיו או כשלונותיו ידחק לקרן זוית, ונישאר (הלואי ואתבדה…) רק עם התדמית העקומה הזאת.
    נסו למצות את דמותו של ניקסון מול דמותו של קנדי במדיה האמריקאית שאתם מכירים מסביבתכם המיידית ותראו בדיוק לאן הדברים הולכים.

  5. טראמפ הוא אדיוט בין לאומי, תת רמה של בן אדם ולבטח שאינו מנהיג.
    אם רק היה מראה לעם שלו שמסיכות מצמצמות את ההידבקות, אז אולי, עוד איכשהו, היתה איזושהי לגיטימציה לתת לו פלוס קטן בנושא הקורונה…
    אבל הוא פשוט תת אדם, המושפע מאנשים אוילים וטיפשים,
    והגלל חוסר חבישת המסכות, מתו עשרות אלפי אנשים, וארהב תגיע ליותר ממליון מתים מהקורונה. הרוב, בזכות טראמפ…..
    אז לא משנה כמה אותיות ומילים תשפכו פה על להלל את הבור ועם הארץ הזה ששמו טראמפ,
    האיש אחראי על עשרות , אם לא מאות אלפי מתים מקורונה,
    רק בגלל שלא חבש מסיכה ושימש כדוגמא לכל , מאגה לוזרס שלו…
    מידה… פחחח. עוד לשון ארוכה ולחנפנית לממשלים נאו פאשיסטים.

  6. מול סין הנחושה ורוסיה שעשויה מפלדה צריך היה מנהיג רפובליקני קלאסי כמו רומני, רייגן ובוש, ולא אדם ילדותי שעם כל ציוץ הגביר את הבוז כלפי ארהב בסין רוסיה ואירופה. אה…ואיתנו הוא היה אחלה, אז יש בי גם הכרת הטוב