תלונה נגד חיות: "הפרה את כללי האתיקה"

בתנועה למשילות פנו לנציב התלונות על שופטים בעקבות נאום הנשיאה אמש: "מתערבת בנושא המצוי בלב מחלוקת פוליטית"

"הפרה ברגל גסה את הוראות התקשי"ר". הנשיאה חיות | צילום מסך

התנועה למשילות ודמוקרטיה פנתה אמש (חמישי) לנציב תלונות הציבור על שופטים, אורי שהם, בתלונה על התנהלותה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ובעקבות הנאום בו תקפה את תוכנית הרפורמה של השר לוין.

על פי הנטען במכתב התלונה, הפרה הנשיאה חיות לכאורה את כללי האתיקה לשופטים הקובעים כי "שופט לא יהא מעורב בפעילות פוליטית או מפלגתית ולא יהיה חבר במפלגה או בגוף פוליטי אחר". לדברי התנועה למשילות, חיות "תקפה ישירות את השר הממונה עליה, את מדיניותו, ואף ייחסה לו כוונות זדון מפורשות כנגד אזרחי ישראל וזכויותיהם, תוך התערבות עמוקה בנושא המצוי בלב המחלוקת הפוליטית".

לדברי המתלוננים, "תקיפת הצעות חוק ספציפיות של שר המשפטים, המצויות בלב המחלוקת הפוליטית, במהלכו של כנס שעניינו ניסיון להשפיע על הליך החקיקה אינה אלא מעורבות עמוקה ומודעת בפעילות פוליטית".

עוד נכתב בפניה לנציב התלונות כי חיות המכהנת כעובד ציבור הפרה "באופן בוטה" גם את הוראות תקנון שירות המדינה הקובעות בין היתר כי "אסור על העובדים לבקר את הממשלה ומשרדיה ובכלל זה מדיניותם, במסיבת עיתונאים, בראיון עם עיתונאי, בנאום במקום פומבי, בשידור, בעיתון או בספר". על פי התקשי"ר, תקנה זו חלה על "שופטים, דיינים, חברי בית דין וכל נושאי משרה שיפוטית אחרת".

לסיכום כותבים בתנועה למשילות כי חיות, אשר הופיעה בכנס במסגרת תפקידה כשופטת, "הפרה ברגל גסה" את הוראות התקשי"ר הנוגעות למשמעת עובדי מדינה, "בדבריה הבוטים כנגד הצעות חוק שהונחו על שולחן הכנסת, וכנגד מדיניות השר הממונה עליה".

בין היתר אמרה הנשיאה חיות בנאומה אמש בכנס העמותה למשפט ציבורי כי הצעות השר לוין לרפורמה במערכת המשפט הן "מתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט", אשר מהווה בפועל "תוכנית לריסוקה". עוד הוסיפה חיות כי "משמעותה של התוכנית הרעה הזו היא על כן שינוי זהותה הדמוקרטית של המדינה לבלי הכר".

בתגובה לנאום חיות פרסם השר לוין הצהרה משלו, בה אמר בין היתר כי  "מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת. מפלגה שלא התמודדה בבחירות שהתקיימו אך לפני חודשיים, ששמה את עצמה מעל הכנסת, מעל להכרעת העם". לדברי שר המשפטים, "שמענו הערב רטוריקה מוכרת מהפגנות הדגלים השחורים. זו אותה אג'נדה פוליטית, זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות. לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות. לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים". הוא הוסיף ואמר כי "הרפורמה שהצגתי תחזיר את ישראל להיות דמוקרטיה מערבית מתוקנת ככל שאר המדינות. היא תבטיח מערכת משפט מגוונת המשקפת את העם כולו. מערכת משפט הנהנית מאמון הציבור שאינה יורדת למגרש הפוליטי"

בתנועה למשילות ודמוקרטיה אמרו ל'מידה': "שלטון החוק משמעו שהחוק חל על כלל אזרחי המדינה באופן שווה, ללא הבחנה בין קטן לגדול. בנאומה אמש הפרה הנשיאה חיות, העומדת בראש מערכת המשפט, באופן בוטה את כללי האתיקה לשופטים ואת תקנון שירות המדינה, האוסר על עובדי ציבור להיות מעורבים בשדה הפוליטי ולבקר את עבודת הכנסת והממשלה.
לכן, פנינו לנציב תלונות הציבור על השופטים ולנציב שירות המדינה על מנת שיפעלו על פי סמכותם כלפי הנשיאה, בהתאם לחוק".

פנינו לדוברות הרשות השופטת בבקשת תגובה והיא תובא מיד עם קבלתה.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. ״ אסור על העובדים לבקר את הממשלה ומשרדיה ובכלל זה מדיניותם, במסיבת עיתונאים, בראיון עם עיתונאי, בנאום במקום פומבי, בשידור, בעיתון או בספר". על פי התקשי"ר, תקנה זו חלה על "שופטים, דיינים, חברי בית דין וכל נושאי משרה שיפוטית אחרת".
    החוצפה שלה כמאמר חז״ל: ״ מצח אישה זונה״.

    1. מתוך העיתונות בחודש נובמבר:
      ליברמן ללפיד: לפטר את הרב הראשי – עוד לפני הקמת ממשלה חדשה
      שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן קורא לראש הממשלה היוצא יאיר לפיד לזמן לשימוע ואף לפטר את הרב הראשי לישראל והראשון לציון הרב יצחק יוסף, זאת בעקבות אמירותיו בעניין פסקת ההתגברות והגדלת קצבת האברכים. ליברמן קרא ללפיד לבצע את ההליך בהקדם, עוד לפני הקמת ממשלה חדשה

      התגובה תלויה בנואם ולא בתוכנו
      שבת שלום

  2. יש להבליט את הפיסקה מתוך הכתבה את הדברים להלן:
    הוראות תקנון שירות המדינה הקובעות בין היתר כי ״אסור על העובדים לבקר את הממשלה ומשרדיה ובכלל זה מדיניותם, במסיבת עיתונאים, בראיון עם עיתונאי, בנאום במקום פומבי, בשידור, בעיתון או בספר". על פי התקשי"ר, תקנה זו חלה על "שופטים, דיינים, חברי בית דין וכל נושאי משרה שיפוטית אחרת".

  3. כמו הנהגים גם מקומה של כב. הגב. חיות לא ימצאנה מאחורי דוכן המשפט.
    תפוטר לאלתר. אהה או קיי קודם שימוע.
    לא העובד כי אם המעביד ינהל,וראוי שיהיה זה שיעור בדמוקרטיה.
    השלב הבא צריך להיות חוקה. חוקה לישראל.

    1. למה צריך חוקה?
      עד כה, הפסאודו-חוקה שקיימת פה הוכיחה את עצמה רק ככלי מזיק. כנראה שעדיף בלי.
      וזה גם הגיוני-חוקה מקבעת תפיסה מסוימת במסמרות ברזל אך כאשר המצב הפוליטי משתנה והתפיסה שעמדה לעיני מחוקקיה הופכת לדעת מיעוט היא גורמת לדיקטטורה שיפוטית אני דמוקרטית.

      אגב, יש מדינות שאין להן חוקה ודווקא מסתדרות טוב.

    1. כלום. תקשורת הוגנת הייתה מדווחת על זה אבל אפילו זה לא קורה. מזילי הריר השמאלנים מקבלים את האינפורמציה לפה מסוננת ולעוסה הייטב.

  4. לפי התקנון, עובדהמפר אותוצריך לעמוד לדיון בועדת משמעת מטעם אגף המשמעת בנציבות המדינה שבמקרה ותמצא אותו אשם צריכה לבחור בין שלל עונשים: נזיפה, קנס כספי, השעייה, פיטורים, הורדה בדרגה(לא כל-כך רלוונטי במקרה שלנו) והעברה לתפקיד אחר באופן זמני או קבוע.
    https://www.workrights.co.il/amp/%D7%9E%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%AA-%D7%A2%D7%95%D7%91%D7%93%D7%99-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%94

    1. בהחלט בעיית ניגוד אינטרסים חמורה.
      נקווה שהשר לוין יתקן זאת באחד השלבים הבאים של הרפורמה.

  5. היות וקשה להאמין שגופים האמורים לדון בעבירות של עובדי ציבור מקטן ועד גדול שיפסקו כיאות וללא משוא פנים, ראוי שבחקיקה יקבעו דרגות ענישה על פי רמת העבירה ומעמד המבצע עבירה כאמור שרמת הענישה הגבוהה ביותר תהיה פיטורין ללא פיצויים וללא פנסיה. ועבריין כמו חיות יראו ויראו