שישה שקרים שמספרים לכם על עילת הסבירות

הקמפיין נגד שינוי עילת הסבירות מבוסס על שקר לפיו היא חיונית לקיום שלטון חוק. המציאות הפוכה לחלוטין

צילום מסך מתוך youtube, דוברות הרשות השופטת

בשבועות האחרונים מתנהל קמפיין נגד ניסיונות הממשלה לשנות את עילת הסבירות. הציבור מוצף בחצאי אמיתות, פייק ניוז, בורות ושקרים. בשורות הבאות ננסה להפריך חלק מהבולטים שבהם.

עילת הסבירות היא רכיב דמוקרטי חיוני שמקובל במערב

להפך. בדמוקרטיות המערביות אין אח ורע ל"סבירות" שהתפתחה בישראל.

עילת הסבירות משמשת להתערבות שיפוטית בהחלטה מנהלית של הממשלה, שר או פקיד שהתקבלה כחוק ומבלי לפגוע בזכויות אדם, וזאת בהתבסס על עמדותיו של השופט. אם ההחלטה לוקה מבחינת פגיעה בזכויות אדם, פגם חוקי או פגם בתהליך – עילת ההתערבות תהיה שונה. למעשה, ההגדרה הטובה ביותר לעילת הסבירות היא התערבות שיפוטית ללא עילה משפטית.

עילת הסבירות הפכה את מערכת המשפט למעין ממשלה פריטטית מול הממשלה הנבחרת בכל התחומים. זוהי לקות חריגה בשיטת המשפט הישראלית ופגיעה אנושה בשלטון החוק, בדמוקרטיה ובזכויות הפוליטיות של אזרחי ישראל.

בשיטת המשפט הבריטית קיימת עילת סבירות למעלה ממאה שנה

לא מדויק. בשיטת המשפט הבריטית אותה ירשנו נוהגת עד היום עילת "חוסר סבירות קיצונית". כלומר, אם מתקבלת החלטה מנהלית שהיא כה מופרכת שלא ניתן להסביר אותה בכלים רציונליים אז בית המשפט מפרש שלמעשה אותו פקיד כלל לא הוסמך לקבל החלטה שכזו.

לדוגמה – ניתן להניח שבית המשפט יתערב בהחלטתו של פקיד עירוני להורות על צביעת כל מדרכות העיר, ללא יוצא מן הכלל, בסימוני אדום-לבן.

הפסיקה הישראלית רכבה על גב "חוסר הסבירות הקיצונית" ופיתחה אותה בעשורים האחרונים עד לכדי עילת התערבות כללית וחריגה בכל קנה מידה השוואתי. במסגרת "עילת הסבירות" הישראלית תתרחש הערבות שיפוטית כל אימת שהשופטים סוברים כי החלטת הממשלה, השר או עובד ציבור איננה "סבירה", כאשר ה"סבירות" החדשה מוגדרת בשלל ניסוחים עמומים כמו "שקילת השיקולים הרלוונטיים", "מתן משקל ראוי לשיקולים המתאימים" ועוד.

אלו מילים שמסוות מציאות פשוטה: "סבירות" היא עמדתו האינטואיטיבית, ערכית, אידאולוגית, מוסרית, פוליטית וסובייקטיבית של השופט.

עילת הסבירות נחוצה כדי לשמור על זכויות אדם

עוד בלבול ואי הבנה.

עילת הסבירות אינה עוסקת בזכויות אדם. אם החלטה מנהלית פוגעת בזכויות אדם, הרי שבית המשפט יבחן האם ישנה הסמכה חוקית להחלטה, ולאחר מכן גם יבחן את "מידתיות" הפגיעה.

מי יגן על האזרח הקטן מול הרשות המבצעת?

נבחר ציבור לעולם לא יוכל לעשות ככל העולה על רוחו. הממשלה, על זרועותיה, יכולות לעשות רק את מה שהיא הוסמכה לו בחוק במפורש.

במקום בו אכן קיימת הצדקה לכך, בית המשפט ימשיך לעשות שימוש בעילות הנוגעות לחוסר נסמכות, תקינות ההליך, שיקולים זרים, ניגוד עניינים, פגיעה בזכויות, אפליה ועמידה בדרישות חוקים מפורשים. אך אין לאפשר לבית המשפט, ללא כל בסיס שבדין, להחליף את שיקול הדעת שניתן בחוק לרשות המבצעת על ענפיה וזרועותיה.

חשוב לזכור – לכל שימוש בעילת הסבירות יש גם נפגעים. עליהם איש לא מגן כיום. בית המשפט גרם למשל במסגרת עילת הסבירות לקריסה של מדיניות ההגירה של ישראל. מי מגן על הנפגעים?

ההנחה לפיה הרחבת עילת הסבירות היא רק "הגנה" ללא נפגעים היא אי-הבנה של ההשלכות של מדיניות שיפוטית. ועל כך כמובן יש להוסיף את הפגיעה בזכויות הפוליטיות של האזרחים שביקשו לקדם מדיניות מסוימת באמצעות נבחריהם.

הפוליטיקאים ימנו את מי שהם רוצים

לכל מינוי בכיר יש תנאי סף מקצועיים וכן דרישה להליך תקין שדורש גם גילוי נאות אודות ניגודי עניינים. אך מעבר לכך, ליבת הדמוקרטיה היא סמכות המינוי שנתונה בידי הממשלה על מנת להוציא לפועל מדיניות.

סיכול מינויים, בין אם על ידי בית המשפט או על ידי יועצים משפטיים, היא למעשה זכות וטו של גורמים בלתי נבחרים על מינויים קריטיים ליישום מדיניות.

אין לרעיון של סבירות מינויים מקבילה בשום דמוקרטיה מוכרת. התוצאה היא שלא די שמערכת המשפט אוחזת בווטו על המינויים לשורותיה, אלא היא אוחזת בווטו גם על מינויים בכירים לרשות המבצעת.

אין שלטון חוק בלי סבירות

להפך. סבירות היא התערבות שיפוטית בהחלטות שהתקבלו בסמכות על פי חוק וללא כל פגם, על בסיס עמדות אישיות של ההרכב.

זה אינו עניין משפטי בשום מובן מקובל ומדובר גם בפתח רחב מאוד לסטנדרטים כפולים. למשל, ההגבלות על ממשלות מעבר הן כולן פרי עילת הסבירות. מה שמותר לזה אסור לזה, ומה שאסור לזה מותר לזה, כפי שמכיר היטב כל אזרח ישראל. אמור מעתה – אין שלטון חוק עם סבירות.


עו"ד דוד פטר הוא חוקר במחלקה המשפטית בפורום קהלת

 

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. "נבחר ציבור לעולם לא יוכל לעשות ככל העולה על רוחו. הממשלה, על זרועותיה, יכולות לעשות רק את מה שהיא הוסמכה לו בחוק במפורש"

    אבל אם הממשלה שולטת גם ברשות המחוקקת ( אין באמת הפרדה ביניהם ) אז ההפרדה הזו לא באמת
    קיימת ומדובר במכשול פרוצדורלי בלבד שניתן לעבור אותו בנקל, קל וחומר לאחר פסקת ההתגברות.

    חוץ מזה ( אם אינני טועה ) לדעתי בחוקה האמריקאית יש סעיף שקובע שלא יוטל על אדם קנס קיצוני ובלתי סביר.
    ומי יקבע מהו קנס סביר? ברור שבית המשפט! ומכאן שגם במדינות אחרות, סבירות היא עניין שמוחלט על ידי בתי המשפט גם על החלטות של מחוקקים.

    1. 1. המציאות של העשור האחרון (לפחות) מוכיחה שהממשלה לא יכולה לשכנע את הכנסת להעביר כל דבר.

      2. המילה סבירות מופיעה הרבה פעמים בכל תחומי המשפט אבל זו לא עילת הסבירות, שהיא חלק מהמשפט המנהלי. ספציפית הסעיף המדובר מהחוקה האמריקאית יתורגם במשפט הישראלי למידתיות. אגב שים לב שבנוסח האנגלי זה cruel and unusual punishment, לא unreasonable או unlikely.

    2. בנוסף לדברי ׳לא אמיר׳ אני רוצה להזכיר שוב: פוליטיקאים מפחדים מבחירות (ובמפלגות היותר דמוקרטיות גם מפרימריז או מועדה חיצונית) מה שמגביל את מה שהם יסכימו לעשות הן מתוך הרצון להיבחר שןב והן מהידיעה שתוך 4 שנים לכל היותר תוכל לעלות ממשלה חילופית שתהפוך את כל מה שהוא קידם ועשה.

    3. אנושית וערכית אני סומך יותר על חברי הכנסת מאשר על השופטים המושחתים

    4. ואף אחד לא עונה על השאלה: מי יגן עלינו מפני החלטה שיפוטית בלתי סבירה?

    5. האם יש עוד כלי בידי בית המשפט לפקח על מינויים? לדעתי יש מקום לבטל את עילת. הסבירות שהיא כללית מידי אך להבנתי זה לא מותיר לבית המשפט להתערב במינויים כלל, מופרכים ככל שיהיו. השאלה שלי האם כן קיים כלי כזה ומדוע שלא יצמצמו את העילה רק למינויים ויגדרו נושא זה במדויק.

  2. אני דוקא מאד אוהב את עילת הסבירות , אלא שלדעתי אני והחברים שלי יודעים יותר טוב מכולם מה סביר ומה לא , ואנחנו גם יכולים להסביר (שרש ס.ב.ר. כמובן) לכל אחד את הסבירות שבסברות שלנו ואם הוא לא מבין אז כנראה שהוא לא מספיק חכם , או שאינו שייך למחנה הנכון

  3. המבחן הוא החוק שכעת מנסים להעביר כדי שמקורב של דרעי יוכל לרוץ לראשות עיריית טבריה. החוק הזה יהווה מבחן לכל הדיון, האם יהיה שימוש בעילת הסבירות? האם ישתמשו בעילה האחרת? האם ניתן לעצור חוק מושחת שכזה בלי עילת הסבירות?

    1. ערן היקר , מי שמחפש ג'וב טוב , שלא יחפש באיזו עיריה , שם צריכים לעבוד ולהראות תוצאות ומסתכנים בתיקי אלפים ולכל הפחות עליהם לעשות משהו להצדיק את המשכורת ,
      מי שמחפש ג'וב רוצה להיות מנהל להקת המחול בת שבע או רקטור הספריה הלאומית או מנהל התיאטרון הקמרי , שם יש משכורות (תבדקו) , ואין שום סכנה של תיקים
      אבל למקומות כאלה מתקבלים רק אם אתה מהמחנה הנכון