בעבור חופן דולרים: בצע הכסף של חמאס שולח פלסטינים למותם

גורמים בעזה מודים כי האלימות בגבול אינה קשורה לישראל, אלא לרצון לסחוט כספים נוספים מקטאר

צילום מסך

במהלך השבועות האחרונים, חמאס החל לעודד שוב את נתיניו בעזה לצעוד לעבר גדר הגבול ולתקוף ישראלים. מחאה דומה שהתרחשה ב-2018, גם אז בעידוד ומימון חמאס, הובילה למותם של עשרות פלסטינים ופציעתם של מאות אחרים.

"צעדות השיבה" נגד ישראל נמשכו אז כשנה והסתיימו ללא הישגים ניכרים עבור חמאס. ישראל הסכימה להקל בחלק מההגבלות המוטלות על הרצועה, כמו הרחבת אזור הדיג והאפשרות לייבא חומרי בנייה.

אך ההתקפות האחרונות בגדר מצד חמאס נראות כקשורות פחות לישראל, שבשנתיים האחרונות נקטה בצעדים לפיתוח כלכלת עזה ושיפור חיי התושבים תחת חמאס, כולל חלוקה של עוד אלפי אשרות עבודה לפלסטינים.

הסיבה בגינה חמאס שולח כעת פלסטינים אל מותם בגדר הגבול נראית קשורה יותר לכעסו על ידידיו הוותיקים בקטאר. בחמאס זועמים על כוונת הקטארים להפחית בסכומי הכסף אותם הם מעבירים כתמיכה בארגון הטרור, מדי חודש בשנים האחרונות.

אך במקום שבחמאס יפנו את הזעם כלפי המדינה הערבית שהחליטה לקצץ בהוצאות, ראשי ארגון הטרור מגיבים בשליחת צעירים פלסטינים להשליך מטעני חבלה בגבול עם ישראל. בכך מקווים בחמאס ללחוץ על ישראל שתלחץ על קטאר שלא לקצץ במענקים. בזמן שרבים ממנהיגיו נהנים מחיי פאר בקטאר, חמאס פשוט חושש לצאת נגדה בפומבי.

סלמה מערוף, ראש לשכת התקשורת בשליטת חמאס, אישר לאחרונה כי הקטארים הפחיתו את המענקים הכספיים בסכום של כמה מיליוני דולרים. הוא הוסיף כי הגרעון הכספי בו נמצא חמאס קשור גם לירידה בהכנסות כתוצאה מהמשבר הכלכלי ברצועה.

למרות שקטאר טרם הציעה הסבר כלשהו בנוגע להחלטת הקיצוץ, מקור מקורב לחמאס סיפר ל-BBC כי המהלך קשור לחוסר שביעות רצון בקטאר לנוכח מאמצי הארגון לשקם את קשריו עם נשיא סוריה אסד, מעל לעשור לאחר שגירש את ראשי חמאס מארצו עם פרוץ מלחמת האזרחים משום שסירבו לתמוך בו מול המורדים.

היחסים בין קטאר וסוריה היו מתוחים בימיה הראשונים של המלחמה. בהמשך בחרו הקטארים לתמוך בקבוצות מורדים שונות שביקשו להדיח את אסד, ועל פי דיווחים סיפקו להן נשק ותמיכה כספית.

בחמאס מנסים לצייר את הפרובוקציות המחודשות בגבול כתגובה למהלכים ישראלים כמו עליית יהודים להר הבית. אלא שאותם ביקורים, הנמשכים מזה שנים, אינם מגבילים גישה ערבית לאתר ואינם קשורים אליה.

גורם ביטחוני בעזה הודה לאחרונה כי המתקפות נגד חיילי צה"ל לאורך הגדר קשורות למחלוקות הכספיות בין חמאס לקטאר. לטענתו, עובדים ברשויות האזרחיות ברצועה, כולל אנשי חמאס, לא קיבלו את משכורתם המלאה בשל הקיצוץ במענקים. במילים אחרות, חמאס מודה כי האלימות המחודשת אינה קשורה לירושלים או להר הבית, אלא לרצונו לסחוט כספים נוספים מקטאר.

בהתייחס להתקפות חמאס בגבול, השר הפלסטיני לשעבר חסן עספור ביקר את ארגון הטרור על כך שהוא משתמש במחאות כ"נשק מורעל" נגד אנשי עזה. עספור האשים את ראשי חמאס "שיושבים במלונות בדוחא" בניצול סוגיית ירושלים ומסגד אל-אקצא כדי לשלוח צעירים להתעמת עם צה"ל.

ובעוד ראשי חמאס חוששים מעימות פומבי עם קטאר, העיתונאי רג'ב אל-מדחון המזוהה עם הארגון האשים את קטאר בשיתוף פעולה עם ישראל במטרה לשמור על הרגיעה היחסית ברצועה. אל-מדחון ציטט גורם אלמוני בחמאס שאמר כי קטאר, בשליחות ישראל, משהה את הכספים לרצועה כדי ללחוץ על תושביה שלא להשתתף בפעולות טרור, במיוחד במהלך תקופת החגים בספטמבר ואוקטובר.

אלא שהסחיטה האמיתית מגיעה כאמור מחמאס עצמו. הארגון רומז כי אם לא יקבל את הכספים הוא יאשים את קטאר בשיתוף פעולה עם ישראל, ובכך עשוי לפגוע בתדמיתה בקרב מדינות ערב. בנוסף, חמאס מצהיר בגלוי כי ימשיך לשלוח פלסטינים לעימותים בגדר כל עוד לא יקבל את הכסף הקטארי.

זו דוגמה נוספת לאופן בו מנהיגים פלסטינים (במקרה הזה חמאס) מקריבים את בני עמם עבור בצע כסף. ראשי חמאס, רובם כאמור חיים חיי נוחות בקטאר ובטורקיה, אינם מודאגים ממש מעוד מקרה מוות של פלסטיני בגבול, או מאלפי פלסטינים שכניסתם לעבודה בישראל נמנע בשל האלימות בגדר. דאגתם העיקרית נוגעת להתעשרות עצמית והמשך המלחמה בישראל.

האם הקהילה הבינלאומית תגנה את חמאס השולח צעירים אל מותם בשם הכסף? אם נסתמך על ניסיון העבר לא סביר שנשמע גינויים כאלו. במקום זאת נשמע קריאות נגד ישראל על כך שפתחה באש נגד המוחים בגבול.


גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. האם הכותב מפרסם את המאמר הזה גם בערבית? די בטוח שלא.
    לחמאס יש עוד בעיה קשה, 400 תושבים עוזבים את עזה מידי יום. זה המספר שהחמאס מאפשר כל יום. זה כבר הגיע לעשרות אלפים.

  2. לתרגם לערבית זה חסר תועלת.
    סביר שאחוז גדול מבני דודינו מבינים שהחמאס רע להם אך מפוחדים מכדי לעשות דבר בנידון (ואני לא מאשים אותם).
    השאלה היא האם זה מתורגם לאנגלית? חשוב שהעולם יבין שהדרך להשיג שקט במזה״ת לא עוברת בלחץ על ישראל לעשות ויתורים אלא בלחץ על קטאר להפעיל לחץ על החמאס שירגע.
    ימני

    1. עדיין, רק שהם אומרים דברים בערבית, זה ברור שהם מתכוונים לכך. וגם, שיקראו ויראו גם הערבים גם אם הם "מבינים".

  3. נראה שחמאס עושה כל טעות אפשרית, מה האינטרס שלו בסוריה כשהוא ככה מוכן לוותר על היחסים עם קטאר? נראה שיש פה הזדמנות היסטורית.