טראמפ כבר לא מתעניין באיראן, וזה סימן רע לישראל

במקום להציב אלטרנטיבה לביידו בנושא איראן, טרמאפ שולח מסרים מעורבים ומדאיגים

The White House, Gage Skidmore

בראיון שקיים בשבוע שעבר טאקר קרלסון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין היו שאלות רבות שלא נשאלו. אחד הנושאים שנעדרו היה איראן.

בהתחשב בשיתוף הפעולה בין מוסקבה וטהרן, שהתחזק באופן משמעותי מאז פרוץ המלחמה באוקראינה לפני כשנתיים, ומעורבותה העמוקה של איראן בלחימה רבת הגזרות במזרח התיכון, אי התייחסות לסוגיה האיראנית בראיון הראשון אותו פוטין מעניק לגורם תקשורת מערבי מזה זמן רב צריך להדאיג את ישראל.

גם אם התנהלות הריאיון נשלטה בידי פוטין שעסק באריכות בקשרים ההיסטוריים בין רוסיה ואוקראינה, העובדה כי קרלסון, הנותן ביטוי לעמדות נפוצות בקרב הציבור הרפובליקני האמריקני, לא התייחס לאיראן ולמלחמה במזרח התיכון, בה גם מעורבת רוסיה, מעידה על שינוי בעמדות ציבור זה בכל הנוגע למדיניות החוץ של ארה"ב.

השינוי הזה מתבטא גם בהופעותיו הפומביות של המועמד הרפובליקני לנשיאות והנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, במסגרת הבחירות המוקדמות במפלגה.

במרוץ לנשיאות ב-2016 הייתה איראן אחד מנושאי החוץ העיקריים שעלו לדיון. זמן קצר לאחר חתימת הסכם הגרעין בין הקהילה הבינלאומית לאיראן בעידודו הנמרץ של ממשל אובמה, טראמפ תקף את ההסכם והתחייב לסגת ממנו, אם ייבחר – מהלך שאכן ביצע ב-2018 ושגרם להקפאתו המעשית של ההסכם.

במירוץ לנשיאות ב-2020 הייתה הנסיגה מהסכם הגרעין עם איראן אחד מצעדי התמיכה בישראל בהם התגאה טראמפ, והיו אמצעי יעיל לשלהוב אוהדיו. אך במרוץ הנוכחי לנשיאות "ב, כאשר טהרן על סף השגת נשק גרעיני ומפעילה את שלוחותיה בתימן, בעיראק, בסוריה, בלבנון וברצועת עזה כדי לערער לחלוטין את האזור, הנושא האיראני שב לככב בהופעותיו של טראמפ רק לאחר ההתקפה בה נהרגו חיילים אמריקניים על ידי מיליציה פרו-איראנית בבסיס בירדן.

במקום להתרכז באיראן ובאיום הגדל שהיא מציבה על מטרות ואינטרסים אמריקניים במזרח התיכון, בחר טראמפ להתמקד בביקורת על התגובה הצבאית הרפה של ממשל ביידן לתקיפה. "איראן מורחת את פניו של ביידן בבוץ", אמר בזלזול.

עם זאת, טראמפ שולח מסר מאוד לא ברור בנוגע ליחסו העתידי להתגרויות איראניות, גרעיניות והצבאיות: מצד אחד תוקף את ממשל ביידן על חולשתו, מצד שני מאשים את אותו ממשל ב"חרחור מלחמות" ובזבוז כספים על סכסוכים מיותרים. טראמפ מתריע כי אנו ניצבים על סף מלחמת עולם שלישית, גרעינית, אך רואה את האיום ברוסיה, בסין ובצפון קוריאה, ולאו דווקא באיראן.

"הוא (ביידן) לא יהיה מסוגל לשאת ולתת עם פוטין או שי או קים ג'ונג און מצפון קוריאה. הוא לא יהיה מסוגל לשאת ולתת עם איש", הכריז טראמפ בפלורידה ב-8 בפברואר, "כל מה שהוא יודע לעשות זה להפיל פצצות בכל מקום, פצצות חסרות משמעות, שהורגות הרבה אנשים ועולות הרבה כסף. בכל פעם שאתם רואים פצצה, זה עוד מיליון דולר שהולכים. זה רק מחזיר אותנו לאחור. היה לנו (בתקופתי) שלום באמצעות עוצמה. זה לא צריך לקרות. המזה"ת מתפוצץ. אנשים רבים נהרגים".

גם אמירות אלו צריכות להדאיג את ישראל. הן נשמעות כמעט כמו הסיסמאות בהפגנות הפרו-פלסטניות נגד המלחמה בעזה:  דאגה לנפגעים ברצועה וחשש מהעלות הכספית של מעורבות במזרח התיכון ותמיכה בישראל.

ישראל תופסת מקום שולי בהופעות הבחירות של טראמפ. הוא תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה אך בעוד ממשל ביידן מוכן להעניק לישראל סיוע צבאי נדיב, טראמפ מדבר כעת על "הלוואות" לישראל, לאוקראינה ולמדינות אחרות, שארה"ב תוכל לדרוש בחזרה, "אם הם יזנחו אותנו כמו כלבים".

טראמפ מתגאה בכך שהוא הנשיא האמריקני הראשון מזה 71 שנים שלא יזם מלחמה, גישה שלא מצביעה כלל על נכונות להתעמת צבאית עם איראן, המערערת את היציבות והביטחון באחד האזורים הרגישים בעולם. טראמפ טוען כי לו היה נבחר שוב לנשיאות לפני ארבע שנים, חמאס לא היה תוקף את ישראל משום שנותנת החסות שלו איראן הייתה מוצאת עצמה במצב של חוסר-יציבות פנימי וקריסה כלכלית. לדברי טראמפ, החלטת ממשל ביידן להפשיר חשבונות בנק איראניים ולאפשר לטהרן לייצא שוב נפט וגז, בניגוד למדיניות העיצומים הנוקשה בכהונתו שלו, היא שהובילה למצב הנוכחי במזרח התיכון.

אין לדעת כיצד יתפתח המצב הנפיץ במזה"ת עד לחילופי הנשיאים בבית הלבן בינואר הבא, אם אכן יהיו חילופים. אם ייבחר פעם נוספת, טראמפ יידרש לטפל בתוצאות מדיניות ממשל ביידן ביחס לאזור. על גישתו האפשרית ניתן ללמוד מהתייחסות מפורטת לעניין, בראיון שהעניק לתחנת הטלוויזיה האמריקנית בשפה הספרדית, "יוניויזיון", כחודש לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר.

"זה לא היה קורה (תחת נשיאותי)", הצהיר טראמפ, "שמרתי את איראן במצב טוב. הייתה יכולה להיות לנו עסקה עם איראן שבועיים לאחר הבחירות, לולא הן נגנבו. איראן הייתה בפשיטת רגל כשהייתי נשיא". "עכשיו יש להם הרבה כסף לעשות את מה שהם עושים", הסביר, "כעת הם מפוצצים בכסף. בתקופתי החיזבאללה התלוננו שהם לא מקבלים יותר כסף מהאיראנים".

בהמשך הוסיף: "יש מלחמה שנמשכת (ברצועת עזה) וקרוב לוודאי שנצטרך לאפשר שתימשך עד שתהיה הכרעה. אנשים רבים מתים. זה לא היה אמור כלל להתחיל. איראן מנהיגה את זה. הם מאוד ערמומיים, חכמים ומתוחכמים. אבל, זה ייגמר. אומרים שבהיסטוריה לא הייתה שנאה כזו בין שני הצדדים (הפלסטיני והישראלי). חבר חכם שלי, איש העסקים שלדון אדלסון, אמר לי מספר פעמים: לא ניתן לעשות עסקה בין הצדדים. אמרתי לו שהוא טועה. התווכחנו על זה ללא סוף. הוא חשב שעסקה לא אפשרית ואני מבין זאת. השנאה היא כה גדולה. הם לומדים לשנוא יהודים משנותיהם הראשונות בבית הספר. אין שנאה כמו השנאה הפלסטינית כלפי ישראל והיהודים. וקרוב לוודאי שגם ההיפך. לפעמים צריך לתת לדברים להתגלגל ולראות היכן הם נגמרים". עם זאת, טראמפ העריך שלבסוף ישרור שלום במזרח התיכון "כי יהיה מנצח ומפסיד. יהיה מעניין מה יקרה".

גם כאן שיגר טראמפ מסר סותר. מחד הוא קובע כי ארה"ב צריכה לתת למלחמה להתפתח מבלי שתתערב. מנגד אמר: "השאלה הגדולה היא מה יהיה מכאן והלאה, איך העניין הזה יסתיים. אנחנו חייבים לשים לזה סוף. ממשל ביידן לא יעשה זאת. הבעיה שלי עם הממשל היא שהם עושים כל כל הרבה טעויות".

"זה הפך לכאוס נורא וזה רק יילך וייעשה נורא יותר. אין איש בארה"ב שמנהיג", הטעים והוסיף: "מה שקורה בעזה זה לא ייאמן. זה נורא. זה נורא משני הצדדים". למרות האמפתיה המוצהרת של טראמפ כלפי ישראל, כבר אז, בשלב מוקדם יחסית של המלחמה, הוא דאג להישמע מאוזן בקריצה לציבור המצביעים הערבי והמוסלמי בארה"ב, שחלקו הצביע עבורו במערכות קודמות.

נושאי פנים כמו עצירת ההגירה המסיבית לארה"ב, בלימת האינפלציה ושיקום הכלכלה, מלחמה בפשיעה ואכיפת חוק וסדר ומחיקת השינויים הפרוגרסיביים של ממשל ביידן, הם העומדים בראש מענייהם של טראמפ וציבור בוחריו. אך ממשל ביידן יצר מציאות בינלאומית קשה עבור ארה"ב והמערב כולו, שתחייב ממשל עתידי של טראמפ, אם אכן ייבחר, לגבש מדיניות חוץ פעילה ולא להתנתק מהעולם.

כיום, הסיסמא "שלום באמצעות עוצמה" נראית תלושה לנוכח חולשתה העכשווית של ארה"ב בזירה הבינלאומית. עוצמה תלויה גם בבעלי ברית חזקים, ובעלי בריתה של ארה"ב ברחבי העולם חשים כיום נבגדים. גם אוקראינה, שלא מצליחה לצאת ממלחמתה עם רוסיה וניצבת בפני כישלון מתקפת נגד נוספת.

לאחר ה-7 באוקטובר ישראל תצטרך לבנות מחדש את תדמיתה כבעלת ברית חזקה של ארה"ב, ומהלך כזה לא יתאפשר ללא עימות עם ממשל ביידן, שנדמה כפועל להחליש את ישראל, במטרה לכפות עליה הסדר מדיני עם הפלסטינים בצל הבחירות לנשיאות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. א.דווקא בגלל שאירן היא מדינת סף גרעינית ובגלל שהמלחמות הנוכחית בעזה והפוטנציאליות בלבנון ובתימן משפיעות ישירות על יכולת ההשפעה האירנית במזה״ת-בגלל כל זה קשה לדעת מה יהיה המצב בינואר הבא ולכן הגיוני שטראמפ לא יגבש עמדה באורה בנושא בינתיים.
    ב.המסרים של טראמפ לא סותרים. העברת נשק למדינות ידידותיות היא חשובה אך היא קו ההגנה האחרון. עצם העובדה שביידן הגיע אליו הוא כשלון ושום כמות של נשק לא תסתיר את זה. תפיסת טראמפ היא יצירת יציבות דרך מצד אחד, חיזוק השותפות ועידוד יכולתן לעמוד בעצמו מול איומים מצד שכנותיהם ועל ידי כך השגת הרתעה ועוצמה ומצד שני, דרך סירוב לחזק כוחות הרסניים בכל מחיר(סנקציות) וכך לתת להם להרוס את עצמם.
    ברגע שמבינים את זה, קל להבין את כל מה שנכתב במאמר.
    בינתיים, ביידן יוצא צבוע ומזיק.

    1. הנזק לאוקראינה לא עזר. הצבא האוקראיני נכשל בגדול ועכשיו הרוסים מתחילים למצוא פרצות בקו ההגנה האוקראיני שמתחיל להפרץ. כשתגיע הקריסה האמריקאים יבינו שבזבזו סתם מליארדים. וזה לא שהכלכלה האמריקאית בשיאה. החוב עולה ותופח, מכת הגניבות והפשע משתולל בחסות הדמוקרטים הפרוגרסיבים, הומלסים בכל מקום. טראמפ מבין את זה ומבין שהעולם מנצל את אמריקה שבעצם מחזיקה את נאטו לבדה.
      טראמפ גם מבין את הנזק שביבי עשה עם איראן ועכשיו יפסיק לשמוע לו. זה לא אומר שזנח לחלוטין את איראן. טראמפ איש עסקים ויצליח להשיג הסכם שידחה את הזמן שאיראן תהיה גרעינית ואולי יכין פתרון למנוע את הגרעין האיראני. זה בהנחה שהם לא יגיעו לפצצה בתקופת ביידן

  2. יש דבר אחד שהוא ברור והוא שעוד ארבע שנים של ממשל ביידן או תואם ביידן במפלגה הפרוגרסיבית יהיו הרסניות לישראל. לשמאל האמריקאי יש מטרה ברורה למנוע מאיתנו ניצחון ולטראמפ אין אינטרס כזה. הוא היה מכריח את מצריים לפתוח את המעברים לפליטים עזתים ולא היה מאלץ את ישראל להעביר סיוע הומניטרי.

    1. וביידן עוד נחשב בצד הימני של המפלגה.
      לחשוב מה יקרה אם הוא יוחלף על ידי קמאלה האריס או מישל אובמה…

  3. מלחמות פורצות כאשר אליטה הולכת לאבד שליטה. ביום כפור היה ברור לגולדה שהיא חייבת לסוג מסיני, דרישה מהאמריקאים, אבל אז תפסיד לבגין. הדיקטטורה השיפוטית הלכה להפסיד ולכן ארגנה לנו טבח. ישראל שואפת להקטין את כמות הכוח בגבולות מבחינה כלכלית הקטנת ההוצאות עוזרת למשק. בנוסף בג"ץ בעתירות ליש דין וכ"ד כובל את ידי כוחות הביטחון באופן מתמיד ובכוונת מכוון. מסיבות אלו הצבא הולך על פתרונות טכנולוגיים. במלחמת יום כפור קראו לזה אמצעיים מיוחדים. היה בפסח, כמו לפני מלחמת יום כפור, התראה והצבא התכונן וזה עלה הרבה כסף. מספר ימים לפני שמחת תורה הגיעה התראה נוספת. נתניהו כינס את ראשי הצבא והם אמרו בוודאות גמורה שלא יהיה כלום, כמו ביום כפור. בערב שמחת תורה הגיעה התראה ובהמשך הגיעה התראה חמה מאד. לא נעשה כלום, למעט שליחת צוות מצומצם של השב"כ. להזכיר שראש אמ"ן היה מוטרד רק מהתחממות גלובאלית של כדור הארץ. הם לא עדכנו את הדרג המדיני ואפילו לא העלו כוננות בגבול והתוצאות ידועות. חיילים נשחטו במיטות שלהם ואזרחים נטבחו, נאנסו, נשרפו חיים …. ברקע כישלונות פאסיביים כמו פרצות בגדר שלא תוקנו, אין בלוני תצפית, שמחייב העלאת כוננות, וכמובן כלום לא נעשה וכן קיצוץ מתמשך בצבא כולל הפסקת איסוף מודיעין ע"י סוכנים והפסקת האזנה לאויב בעזה (בריק מייחס את זה לכוכבי). רצף הכישלונות מראה על כוונה ומכוון ולא טעות בודדת ואקראית. על רקע זה, סגירת האמצעיים המיוחדים היא האצבע האחרונה בסכר. הסכר הוא שכל מערכת הביטחון התייצבה מאחורי המכשול העילי ובתת קרקעי שנבנה. הם הצליחו לשכנע חייל חלש אופי, לנתק את האמצעיים המיוחדים. זה מסביר למה התעלמו מהתצפיתניות (דיווח שגוי מהאמצעים המיוחדים) וכן למה חיזבאללה לא הגיע גם למלחמה (נטורי קפלן לא הודיעו לו), סמכו על אמצעים מיוחדים שכמו במלחמת יום כפור מישהו ניתק. לדעתי ,לכאורה, מישהו מבכירי המחאה נגד הרפורמה ולא איראן, תיכנן את זה. השמועה היא שהחייל הבוגד, מסבות מוסריות ועליונות על של השמאל הפרוגרסיבי, התאבד מייד לאחר שנודע ממיידי הטבח. מדובר בבגידה של חיילים/קצינים יהודים בקבע מתוך צה"ל עצמו .האלוף בריק מספר על מקרה אחר, חייל בשם תומר אייגס שגם התאבד בדרך מוזרה, ע"י פרכוס ולאחר שהואשם בבגידה. פרכוס זה בדרך כלל תסמין להרעלה קשה. בריק רומז על חשד גם להתאבדויות בכל פרשות איסור הפרסום, שהוצאו לאחר פרוץ הטבח הקשה. האם לצבא או למפעיל הבוגד יש יד בהתאבדות.

  4. אין טעם לסגור את שער האורווה לאחר שהסוסים כבר ברחו…
    האמריראים מבינים זאת היטב, והם מתייחסים לאיראן כגרעינית כבר היום, וטראמפ יודע זאת אף הוא, ולכן לא מבזבז זמן על מה שאין ביכולתו לשנות כבר.
    טראמפ בניגוד לנשיאים אמריקאים אחרים מבצע מה שהוא מבטיח, והוא לא יכול להבטיח להחזיר את הגלגל לאחור ולהפשיט את איראן מנשק גרעיני.
    מאז שביידן עלה לשלטון איראן פתחה במירוץ מטורף לייצור חומר בקיע גרעיני באיכות פצצה, בלי שארה״ב וישראל עוצרות אותה. מתחילת 2021 איראן סגרה את מצלמות המעקב של סבא״א ומייצרת אורניום מועשר ברמת העשרה ובהיקפים בלתי מפוקחים.
    האם יש אדם בוגר המאמין באגדת הילדים כי איראן טרם העיזה לחצות את הקו האדום של מעבר ממדינת סף גרעינית למדינה גרעינית בפועל, כאשר כבר 3 שנים מספרים לנו את האגדה כי איראן נמצאת עדין במרחק שבועיים- שלושה מפצצת גרעין???
    צריך להיות שוטה מושלם להאמין כי האירנים שמפנים משאבים לאומיים כבירים לפרויקט הגרעין שלהם, במשך עשרות שנים, על חשבון רמת החיים של האוכלוסיה שלה, ותוך יצירת תסיסה חברתית כתוצאה מכך המסכנת את המשטר, בכל זאת עצרו בשניה האחרונה ורק משום שישראל או ארה״ב כביכול מרתיעות אותה, טרם עברו לייצור פצצות גרעין.
    מה שסביר יותר כי איראן גרעינית כבר היום, וברשותה מספר פצצות גרעין, אבל היא טרם החליטה לעבור למדיניות גרעינית גלויה.
    מדיניות העמימות הגרעינית שאיראן נוקטת בנ, דומה לזו של ישראל – זה שישראל לא עברה למדיניות גרעינית גלויה ולא ביצעה ניסוי גרעיני כמקובל להוכחת יכולותיה, לא מעיד על כך שישראל אינה גרעינית. כך גם איראן – אי ביצוע ניסוי גרעיני אירני ואי המעבר של איראן למדיניות גרעינית גלויה, לא מעיד על כך שאיראן לא גרעינית כבר היום.
    כולם מזהירים מה תעשה איראן במזרח התיכון כאשר היא תהיה גרעינית, ולא שמים לב שכבר היום איראן משתוללת תוך לקיחת סיכונים לתגובה צבאית מצד ארה״ב וישראל – היא תוקפת מאות תקיפות בסיסים אמריקאים בכל רחבי המזרח התיכון, היא תוקפת את ישראל באמצעות כוחות הפרוקסי שלה, היא יורה על ישראל מתימן טילים בליסטים ביניבשתיים המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים, והיא חוסמת את מיצרי באב אל מנדב לשיט, תוך הסבת נזקים כלכליים עצומים, לישראל, למצרים ולמדינות אירופה.
    האם יתכן שחלק מחוסר התגובה של ארה״ב וישראל לפרובוקציות האירניות נובע מהידיעה כי איראן גרעינית כבר היום???