אורי מילשטיין: "מחדלי צה"ל עולים לנו בדם"

בראיון מיוחד ל'על המשמעות' אורי מילשטיין מדבר על המלחמה ואיך ישראל תשרוד לאורך זמן

מילשטיין בשיחה עם תמיר דורטל. צילום מסך מתוך זום

בראיון מעמיק ונוקב, ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין מגולל את סיפורו האישי המרתק ואת מסעו בחשיפת הכשלים והמחדלים בתולדות מלחמות ישראל. מילשטיין, שחקר את צה"ל במשך עשרות שנים, טוען כי "מי שלא חוקר את הכישלונות, לא יזכה להפיק לקחים במלחמות הבאות, וימשיך לשפוך דם".

לדברי מילשטיין, תרבות ההססנות ואי-לקיחת האחריות בצה"ל החלה כבר במלחמת העצמאות, עם האגדות והמיתוסים סביב פרשת "הל"ה". מילשטיין מדגיש כי הסתרת הליקויים והעדפת המיתוסים על פני האמת, מונעת הפקת לקחים אמיתית ומובילה להישנות המחדלים.

הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא מלחמת יום הכיפורים, בה חזרו על עצמם מחדלי המודיעין והמבצעים מהעבר. מילשטיין מציין כי "רוב האנשים שאני מתחקר ומכיר אומרים שבעצם היה צריך להתחיל את המבצע בעזה מרפיח ולא מצפון הרצועה". הוא תוהה על ההיגיון האסטרטגי השגוי שהוביל להחלטה זו, ומעלה חשש כי "בראש הצבא עומדים אנשים חסרי יכולת ולא מתאימים, כפי שהתגלה בשבעה לחודש".

מילשטיין מציג את "תורת הביטחון של עקרון השרידות", לפיה כל יצור חי וכל ארגון פועל כדי להגן על עצמו ולהסתיר את ליקוייו. הוא מסביר כי "האיום הכי גדול על מדינה זה אלה שעומדים בראשה, והאיום הכי גדול על חברה כלכלית זה אלה שעומדים בראשה. הם מסתירים את הליקויים של עצמם, אבל הם אלה שמקבלים את ההחלטות הקריטיות". לטענתו, רק חשיפה אמיצה של האמת וביקורת ציבורית עקבית יכולות להוביל לשינוי.

כפתרון, מילשטיין מציע להקים "מכון ויצמן לביטחון לאומי", שיאגד את מיטב החוקרים והאנליסטים במדינה, ללא תלות בממסד הביטחוני-פוליטי. מכון שכזה יוכל לפתח תורות ביטחון מתקדמות, ולהכשיר מנהיגים בעלי חשיבה ביקורתית ויכולת הפקת לקחים. הוא מאמין כי בלי מהפכה של ממש בתפיסת המנהיגות והביטחון, ישראל תמשיך להיכשל מול אתגרי העתיד.

עקבו אחרי הפודקאסט 'על המשמעות', בספוטיפייבאזזספראוטויוטיוב. תמכו בתמיר וקחו חלק בהצלחה של פודקאסט מעמיק ומרתק באמצעות מנוי באתר מידה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להחזיר את ההיררכיה שבה ראשי מערכת הביטחון מדווחים לנבחרי הציבור. עד שזה לא יקרה אלו יהיו אותם אנשים שממנים וממחזרים את עצמם לדעת. הדבר השני שחייב לקרות הוא שראשי הציבור הדתי לאומי ירימו את הראש, יוציאו את עצמם מעמדת הפייסנות המתייפיפת הנצחית שלהם וידרשו לקחת חלק בעמדות הבכירות ביותר בצבא. כאשר רודפים קצינים חובשי כיפה או עוצרים את הקידום שלהם ללא סיבה, הציבור הדתי לאומי צריך לצאת לרחובות בדיוק כמו שעושים הקפלניסטים ולאיים בדיוק באותם איומים שהם איימו. זה מאוד פשוט, הפגנות ענק של דתיים לאומיים שישאו שלטים עם תמונות ההרוגים שלהם ודרישה מפורשת לקידום קצינים דתיים לאומיים למטכ״ל ועורכי דין דתיים לאומיים לפרקליטות ולבית המשפט העליון. תפתחו חשבון לגיוס כספים. מבטיחה לתרום!

    1. מסכים למעט נקודה אחת:
      גם אם הקצינים ילמדו מי הבוס זה לא ישפיע על שיטת המינוי.
      כל עוד אחוז גדול מהציבור משוכנע ששר הבטחון (שאחראי על המינויים הללו) חייב להיות איש המערכת זה ישאר מועדון סגור שחבריי ממנים רק את הדומים להם.
      בדומה לבג״ץ.

    2. פתחנו חשבון שכזה:
      https://bit.ly/3O32cok

      ושוב תודה לכל התומכים שעוזרים לנו להישאר באוויר, רק בזכותכם אפשר להקדיש עשרות שעות בשבוע להכנה לפרקים ולהפצתם – ולהשפיע על החברה הישראלית שלנו ולמנוע את האסונות הבאים הנובעים מרעיונות מסוכנים.

    3. לתמיר היקר. תרמתי כמובן לאתר מידה. מה שכתבתי למעלה קשור בשילוב הדתיים הלאומים בהנהגת הצבא והם צריכים לצאת לרחובות ולדרוש את זה בדיוק כמו שהמיעוט השמאלני מפגין כדי למנוע את זה מהם. שיהיה ברור, כל ההפגנות הללו נגד הרפורמה המשפטית נועדו כדי לשמר את ההגמוניה השמאלנית חילונית בפקידות ובמערכת הביטחון. אם אי אפשר היה להפוך את זה בחקיקה, הדתיים הלאומיים צריכים לאוורר את הנפטלין הממלכתי, לצאת לרחובות לדרוש מינויים. כמו שכתבתי למעלה, על השלטים צריכות להיות התמונות של החיילים והקצינים ההרוגים שטובים כדי להקריב את חייהם אבל לעולם להיעצר בדרגת תת אלוף.

  2. דבר איתי בפרטי ולא בעילום שם, ואוכל להסביר מדוע גם אני מממש את המטרה שאתה רוצה לקדם
    0505770586
    תמיר

  3. זה אותם אנשים שמעוניינים שחמס ישלוט ברצועה אותה תפיסת עולם שפועלים להפסקת הלחימה והפלת הממשלה כדי לחזור ולשלוט יצרו מציאות שלא נצליח לסיים כדי להצדיק הקמת מדינת טרור בלב המדינה

  4. זה אותם אנשים שמעוניינים שחמס ישלוט ברצועה אותה תפיסת עולם שפועלים להפסקת הלחימה והפלת הממשלה כדי לחזור ולשלוט יצרו מציאות שלא נצליח לסיים כדי להצדיק הקמת מדינת טרור בלב המדינה

  5. זה אותם אנשים שמעוניינים שחמס ישלוט ברצועה אותה תפיסת עולם שפועלים להפסקת הלחימה והפלת הממשלה כדי לחזור ולשלוט יצרו מציאות שלא נצליח לסיים כדי להצדיק הקמת מדינת טרור בלב המדינה

    1. וואו,
      שלושה אנדים שונים כתבו אותה תגובה באותן מילים באותו הזמן!
      נס גלוי!

  6. לצערי , אני ממש מסכים עם דבריו. בנוסף , אם כוחות הביטחון , צהל , אמן , שבכ , מוסד היו מספקים את הסחורה, מדינת ישראל לא היתה מגיעה למצב המביש מול חמאס בעניין עיסקת החטופים.
    צהל של פעם מצא כל דרך להחזיר בני ערובה. צהל של היום פשט את הרגל. לא מצליח להחזיר את החטופים ולא מצליח לתת מכה מוחצת לאירגון טרור בזוי.

  7. על פי מילשטיין
    גם מלחמת ששת הימים , הייתה פשלה של הצבא
    וכמובן הצבא האנגלי במלחמת העולם השניה , לא ידע להילחם.
    על השטויות שהוא כתב על הל"ה , אני לא רוצה להרחיב.
    לא שצה"ל מושלם , אבל בחיאאת.
    דרך אגב , שצהל נכנס לעזה , לא שמעתי אף אחד שאומר,
    בואו נכנס דבר ראשון לרפיח. ואף אחד גם לא ידע שנצליח כ"כ לקרקס אותם.
    נחום ברנע כתב – תוך שבוע האמריקאים עוצרים אותנו.
    עכשיו כולם חכמים.

  8. סכנות קיומיות לישראל - האומץ להצביע עליהן ולסכל אותן הגיב:

    כאשר בוחנים בימים אלו את הסכנות הקיומיות הגדולות ביותר העומדות בפני ישראל, רבים נוטים להיתפש לאירועי ה-7 באוקטובר 2023 ולאמר כי הסכנות הגדולות ביותר הן מכיוון החיזבאללה, או היפוך קנים של הרשות הפלסטינית בגדה, או התקוממות מזויינת של ערביי ישראל, או שילוב זירות ביניהן. המסקנה היא כי צבא היבשה קטן מדי וצריך להגדילו באופן משמעותי, וכן כי ההשקעות העצומות של ישראל ביכולת תקיפה באיראן של תכנית הגרעין האירנית, הסיחו את דעתנו מהאיומים הקרובים יותר הללו.
    המסקנה כי הצבא קטן מדי כדי להגן על גבולות המדינה במספר חזיתות היא נכונה, אבל אסור שהצורך להגדיל את הצבא הקונבנציונלי תאפיל על הסכנה הקיומית האמיתית של ישראל והיא איראן גרעינית.
    בנוסף, מסקנה נוספת שאיש לא מדבר עליה, היא כי בנין הכוח הקונבנציונלי מול איראן, לצורך תקיפת תכנית הגרעין האירנית, אשר גם הוא כבר מזמן לא בכיוון הנכון, מאחר ואיחרנו בעשור שלם את המועד לתקיפה שכזו.
    בעוד שאיראן מצליחה להעסיק את ישראל ב-2 העשורים האחרונים במלחמות מול ארגוני פרוקסי שלה כמו החמאס והחיזבאללה, איראן מצליחה להעמיד אתגר גרעיני קיומי מול ישראל.
    בד בבד עם הצורך החיוני להגדיל את הצבא הקונבנציונלי, יש להגדיל באופן דחוף ואפילו בהול את כוח התקיפה לצורך הרתעה גרעינית, אשר ירתיע את איראן.
    כל העדפה של בניית הכוח הקונבנציונלי בעיקר, תהיה בבחינת התכוננות למלחמה הקודמת.
    מול איראן גרעינית על ישראל להחליף את מדיניות העמימות הגרעינית שלה במדיניות גרעינית גלויה, בה ישורטטו קווים אדומים של הרתעה גרעינית, אשר באם איראן או אחד מכוחות הפרוקסי שלה יחצה אותם, המשמעות תהיה תגובה גרעינית של ישראל.
    המצב הקיים בו איראן הרגילה את ישראל כי ניתן לירות עליה טילים בליסטיים וטילי שיוט בעלי יכולת נשיאת ראש נפץ גרעיני, הן משטח איראן והן מתימן ומעירק, הוא אסון מבחינת היכולת להרתיע גרעינית את איראן וגרורותיה, ויאפשר בעתיד לאיראן לתקוף את ישראל בהתקפת פתע גרעינית, ללא חשש שישראל תוכל להשיב לה בזמן אמת, ולכן גם ללא יכולת הרתעה גרעינית ישראלית.
    ישראל צריכה להבהיר כי כל טיל או מטוס הפצצה בעלי יכולת נשיאת נשק גרעיני, שינועו לעבר ישראל מכיוון איראן או מכיוון כוחות הפרוקסי שלה, יענו בתגובה גרעינית מוחצת מיידית, אשר תשמיד את הציביליזציה השיעית הן באיראן והן במדינות הפרוקסי שלה, מהן התבצע האיום בעל הפוטנציאל הגרעיני על ישראל.
    איראן היא ככל הנראה גרעינית כבר היום, או שתהיה תוך זמן קצר גרעינית, ולכן לישראל נותר רק זמן קצר להכין לעצמה עוצמת תקיפה גרעינית מרתיעה אימתנית, אשר תרתיע גם את אחרון האייתולות המשיחיים של איראן. כאשר יהיה ברור למנהיגי איראן שהתגובה הגרעינית של ישראל תשמיד את איראן יחד עם כל בני משפחותיהם, ותחזיר את איראן לתקופת האבן לשנים רבות, ספק אם יש מי מבין מנהיגי איראן שיתעלם מכך ויחליט להתאבד יחד עם כל היקר לו. גם מנהיגי בריה"מ לא הימרו על עתידם ועתיד אומתם ובני משפחותיהם.
    לא ייפלא לכן, כי ארה"ב מתייחסת לאיראן כאילו היא גרעינית כבר היום (ראה דבריו בנושא של תת-אלוף קופרווסר). הסיבות לכך הן רבות:
    א. לדברי ראש סוכנות סבא"א לאחרונה, בידי איראן אורניום מועשר באיכות המספיקה ל-12 פצצות גרעין
    ב. לדברי כל המומחים איראן נמצאת במרחק של כ-שבועיים מגרעין
    ג. ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית האירני הצהיר בגלוי כי לאיראן יש את כל היכולת להרכיב פצצות גרעין, רק כביכול טרם הוחלט על כך באיראן
    ד. מאז ינואר 2021 עת עלה ביידן לשלטון, סגרה איראן את כל מצלמות המעקב של סבא"א במתקנים הגרעיניים העיקריים שלה, ופתחה במירוץ חסר מעצורים להעשרת אורניום באיכות צבאית – עברו כבר כ-3.5 שנים מאז
    ה. הטענה כי איראן מורתעת מאיום צבאי אמין של ישראל וארה"ב, ולכן נמנעת מלהמשיך בתוכנית הגרעין הצבאי שלה, הוכחה כהבל מוחלט – איראן מתקיפה בטילים עשרות בסיסי צבא אמריקאים בכל רחבי המזרח התיכון, איראן התקיפה את ישראל במאות טילים בעלי יכולת נשיאת ראש נפץ גרעיני, איראן מפעילה טרור ימי הן במפרץ הפרסי והן במיצרי הורמוז, איראן תוקפת את ישראל בימים אלו באמצעות כוחות הפרוקסי שלה ברצועת עזה, בלבנון, בסוריה, בעירק ובתימן.
    מכאן שאיראן לא מורתעת מישראל ומארה"ב, ואין מה שיעצור בעדה מלהתגרען.
    ו. לאיראן יש הסכמי שיתוף פעולה ביטחוני ומדעי עם צפון קוריאה. בכל הניסויים של נשק אסטרטגי בצפון קוריאה השתתפו כמשקיפים מדענים אירנים. כאשר בוחנים את היכולת המופלאה של צפון קוריאה לפתח נשק אסטרטגי, למרות שהיא מדינה חקלאית מפגרת שבקושי מצליחה להאכיל את אוכלוסייתה, וכאשר מחברים לכך את המעורבות האירנית, המסקנה היא ברורה – איראן היא זו שמממנת את תוכניות הפיתוח והניסויים של נשק אסטרטגי על אדמת צפון קוריאה. סביר גם להניח, כי צפון קוריאה משמשת רק מעין חברת קש, המאפשרת לרוסיה ולסין למכור נשק אסטרטגי למדינות מתועבות כמו איראן, באמצעות הסוואתם כאילו הם מתוצרת צפון קוריאה. לא מן הנמנע כי צפון קוריאה משמשת כשדה ניסויים להדגמת מערכות נשק אסטרטגי מתוצרת רוסיה וסין. השאלה שנותרת היא האם הנשק האסטרטגי שיגיע לאיראן הוא מייצור צפון קוריאני, מייצור רוסי, מייצור סיני, או מייצור אירני לאחר שתיקי הייצור הועברו לאיראן?
    ז. צפון קוריאה הגיעה להישגי פיתוח של נשק אסטרטגי מהסוגים הבאים, שיש לקחת בחשבון כי הוא יגיע לידי איראן:
    1) ראשי חץ מימניים לטילים בליסטיים
    2) טילים בליסטיים בין-יבשתיים בטווחים של כ-5,000 ק"מ
    3) טילים בליסטיים הנורים מצוללות
    4) טילים היפר-סוניים
    ח. איראן מפרסמת בגלוי כל התקדמות בתוכנית הגרעין שלה, וכל ק"ג אורניום מועשר. הדבר נראה תמוה לחלוטין, לנוכח העובדה כי בכל מדינה נורמלית, תכניות הגרעין שלה הן אחד מהסודות השמורים והחסויים ביותר שלה, בעוד שבמקרה של איראן, כל תכניות הגרעין גלויות ואפילו ארכיון הגרעין שלה כביכול, מועבר למחסן נידח ללא שמירה בלילה. הדבר נראה כמו משחק פאטה-מורגאנה מזרח תיכוני, שבו איראן מראה לכל העולם תכנית הסחה, המטעה את מדינות העולם המערבי לחשוב כי סוכנויות המודיעין שלהן יודעות הכל על תכנית הגרעין האירני, בשעה שתוכנית הגרעין האמיתית של איראן חסויה ונותרה במחשכים רחוק מעין כל. כסיוע לטענה זו, לא ברור מדוע מדינה עשירה ומתקדמת מדעית בחרה בפיתוח פצצת גרעין במסלול האורניום, שהוא מפגר יותר ביחס לפצצת גרעין במסלול הפלוטוניום. אפילו מדינה עניה יחסית ומפגרת טכנולוגית כמו סוריה, בחרה במסלול הפלוטוניום (כור הפלוטוניום הצפון קוריאני). ברור לכל מאז תום מלחמת העולם השנייה כי פצצת פלוטוניום הינה יעילה יותר ביחס לעוצמת הפיצוץ פר משקל חומר גרעיני, וכי תהליך הפיצוץ הגרעיני אמין יותר בשל שרשרת תגובה יעילה יותר. גם פצצת המימן הראשונה של ארה"ב הדגימה ב-1952 פצצה המבוססת על נפץ-גרעיני מסוג פצצת פלוטוניום, שהוא יעיל יותר. מדוע אם כן איראן שנמצאת בפיגור של עשרות שנים אחרי ישראל, וצריכה להדביק אותה במירוץ החימוש הגרעיני, תבחר במסלול האורניום המפגר יותר? האם יתכן שההסבר לכך כי תכנית הגרעין האמיתית של איראן מתבססת על פצצות במסלול הפלוטוניום, וכל תכנית ההעשרה שלה של אורניום היא הונאה והסחה? האם יתכן כי באיראן קיימים מתקני העשרת פלוטוניום צפון קוריאנים שלא ידועים למדינות המערב? האם יתכן שכורי הפלוטוניום של איראן נמצאים למעשה על אדמת צפון קוריאה? (תמורת מטבע קשה ניתן לרכוש מצפון קוריאה כל דבר). האם יתכן שהפצצת מתקני העשרת האורניום של איראן לא תביא לשום תוצאה אמיתית בהגבלת יכולות הגרעין של איראן?
    ט. לאיראן יש את כל הסיבות לקיים מדיניות של עמימות גרעינית, בדיוק כמו שיש לישראל. כמו שלכל אחד ברור כי זה שישראל שומרת על עמימות גרעינית ולא ביצעה ניסוי גרעיני, אינו מעיד על כך שלישראל אין נשק גרעיני, כך גם צריך להתייחס לאיראן
    י. ככל הנראה, איראן לא הייתה מעזה לתקוף את ישראל במאות טילים, לתקוף את ישראל באמצעות כל כוחות הפרוקסי שלה במזרח התיכון, ולהתגרות בתקיפת עשרות בסיסים אמריקאים, אלמלא הייתה איראן גרעינית כבר היום.
    התקיפה האירנית הישרה על ישראל באמצעות טילים והתקיפה על ישראל באמצעות כוחות הפרוקסי של איראן, מוכיחות כי ההרתעה הישראלית לא קיימת מול איראן. איראן שראתה איך היא פותחת בגלוי במירוץ גרעיני מאז ינואר 2021 ללא שום תגובה ישראלית ואמריקאית, לא פוחדת מישראל ומארה"ב. בנוסף, הקשרים שארה"ב טורחת לטפח מול איראן, תוך הסרת הסנקציות הכלכליות מצד אחר ומצד שני תוך איתות לאיראן כי ארה"ב מעוניינת לשמור על יחסים טובים עם איראן גם על חשבון ישראל (כמו ההסכמה של ארה"ב לתקיפת טילים אירנית מוגבלת על ישראל, בתמורה לריסון התגובה הישראלית), שברו לחלוטין כל אפשרות לקיום הרתעה ישראלית אמינה – איש באיראן לא מאמין כי ישראל תתקוף את איראן ללא הסכמה אמריקאית, ובוודאי לא חושב שיש סיכוי קלוש כלשהו שארה"ב תתקוף את איראן.
    לנוכח התגברות התוקפנות האירנית כנגד ישראל בעת האחרונה, יש סיכוי כי איראן תחליט בשנים הקרובות שהיא צברה מלאי פצצות גרעין מספיק גדול, שיהווה משקל נגד ליכולות הגרעיניות של ישראל, והיא יכולה לעבור למדיניות גרעינית גלויה, תוך איום על ישראל ועל כל מדינות המזרח התיכון.
    אסור לישראל להיתפש בלתי מוכנה להתפתחות זו של איום גרעיני גלוי של איראן על ישראל.
    כפי שהוכח, מערכת ההגנה האווירית המשוכללת התלת-שכבתית של ישראל לא הייתה גורם שהרתיע את איראן מלתקוף את ישראל – כלומר מערכות הגנה משוכללות ככל שיהיו, אינן מספיקות כדי להרתיע אויב נחוש.
    כדי להרתיע אויב גרעיני, יש לייצר הרתעה גרעינית התקפית אימתנית, אשר לא תאפשר לאויב לשקול אפילו תקיפה גרעינית.
    לישראל יש להערכתי פרק זמן של כשנתיים , כדי להאיץ בגלוי ובפומבי, באופן חסר תקדים, את יכולות התקיפה הגרעינית שלה, באמצעות מערכות התקפיות בכמויות שלא יאפשרו להטיל ספק ביכולות ישראל להשמיד את איראן והציביליזציה השיעית יחד עימה:
    א. יותר משגרי טילים בליסטיים ניידים ונייחים, המוגנים בפני תקיפה גרעינית
    ב. יותר מטוסי הפצצה המסוגלים לשאת נשק גרעיני, המוגנים בדת"קים העמידים בפני תקיפה גרעינית
    ג. יותר צוללות אסטרטגיות (הכמות של 5 צוללות אינה מרתיעה מספיק). מכיוון שזמן הייצור של צוללות הוא גדול, יש לשקול רכישת צוללות יד-2 ממדינות ידידויות כמו הודו, ובעיקר יש להסב אוניות סוחר גדולות ליכולת נשיאת טילי שיוט
    במקביל, יש לשפר את יכולת ההגנה האווירית הישראלית – יותר סוללות חץ וקלע-דוד, יותר מיירטים זמינים עבור סוללות אלו, וכן שיפור יכולת ההתרעה האווירית ושרידותה – יותר אתרי יב"א ורכש של מטוסי התראה אווירית המסוגלים לאתר הן טילים בליסטיים והן טילי שיוט כדוגמת ה-הוקאיי E-2D האמריקאי החדיש יחסית, ואשר ניתן לרכישה מיידית (ללא פיתוח).
    לישראל יש רזרבות מטבע חוץ של למעלה מ-200 מיליארד דולר – כעת הוא הזמן להשתמש בהם כדי להאיץ את רכש הנשק האסטרטגי הדרוש לישראל – כעת ולא כאשר יהיה זה מאוחר מדי. לא ניתן לייצר מערכות נשק ברגע האחרון – ראינו זאת במלחמת יום הכיפורים, ראינו זאת מאז ה-7 באוקטובר במלחמה הנוכחית, וראינו זאת במשך הזמן הדרוש לייצור צוללות.
    לישראל דרושה אסטרטגיית הגנה אחרת, שלא מתמקדת במלחמות התשה עם ארגוני טרור על גבולותיה, אלא מתמקדת באיום הביטחוני העיקרי על ישראל והוא האיום הגרעיני האירני.
    לצורך כך לא רק שישראל צריכה לפתוח במירוץ הצטיידות בנשק אסטרטגי, תוך מעבר למדיניות גרעינית גלויה, אלא שעליה לסיים במהירות בניצחון מוחץ על החמאס והחיזבאללה את המערכה הנוכחית, ויתכן אף לבצע מסע עונשין על החות'ים בתימן. לא ניתן יהיה לקיים מדיניות הרתעה גרעינית אפקטיבית מול איראן, אם ניתן יהיה לשגר על ישראל מתימן או לבנון טילים בליסטיים וטילי שיוט בעלי כושר נשיאת נשק גרעיני.
    מכאן שישראל צריכה לשאת במקביל הן את מאמץ הגדלת הכוח הקונבנציונלי הישראלי והן את מאמץ ההצטיידות בנשק לא קונבנציונלי, תוך מתן דגש ניכר על המאמץ להקמת כוח גרעיני מרתיע חסר תקדים בהיקפו.